H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych to renomowane przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji pojazdów szynowych, które zostało założone w 1920 roku w Poznaniu. Od początku swojej działalności, firma zdobyła uznanie na rynku dzięki jakości swoich produktów oraz innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym.
W 1997 roku spółka zmieniła swoją nazwę na obecną i stała się częścią większej grupy, znanej jako H. Cegielski – Poznań, co dodatkowo wzmocniło jej pozycję na rynku pojazdów szynowych. Od 2010 roku, Agencja Rozwoju Przemysłu, jako wyłączny akcjonariusz i właściciel, nieprzerwanie wspiera rozwój firmy, zapewniając jej stabilność oraz możliwość dalszego rozwoju.
Fabryka H. Cegielski jest przykładem polskiego przemysłu, który z sukcesem łączy tradycję z nowoczesnością, oferując swoim klientom wysokiej jakości otoczenie transportowe w sektorze kolejowym.
Zapraszamy do zapoznania się z dalszymi informacjami na temat tej ważnej instytucji w polskim przemyśle szynowym oraz jej roli w rozwoju transportu, co można znaleźć na stronie Agencja Rozwoju Przemysłu.
Historia
Fabryka została założona w 1920 roku jako element zakładów H. Cegielski Towarzystwo Akcyjne. Już rok później rozpoczęła produkcję wagonów towarowych, w tym przede wszystkim krytych węglarek oraz wagonów do transportu szyn. Z biegiem lat wytwarzano również wagony specjalne, w tym pocztowe oraz chłodzone suchym lodem.
W 1926 roku fabrykę opuścił pierwszy ciężki parowóz towarowy serii Ty23, a do roku 1932 powstały łącznie 164 egzemplarze tej lokomotywy. W 1927 roku na zlecenie Ministerstwa Komunikacji zaprojektowano pierwszy w pełni polski parowóz oznaczony jako OKl27. Do 1933 roku zbudowano 122 jego jednostki.
Pod koniec lat 20. XX wieku główną produkcją zakładów stał się tabor kolejowy. W 1928 roku ruszyła budowa wagonów osobowych, a dwa lata później, w roku 1930, fabryka zrealizowała swój setny wagon osobowy. Dodatkowo, na specjalne zamówienie, wykonano 10 wagonów restauracyjnych dla Paryża.
W 1930 roku Ministerstwo Komunikacji złożyło zamówienie na 9 parowych wagonów motorowych, które zbudowano rok później. W 1934 roku skonstruowano pierwszą Luxtorpedę, a następnie, w 1936 roku, powstały pierwsze wagony sterownicze oraz doczepne do jednostek elektrycznych. W 1937 roku zbudowano cztery lekkie elektrowozy EL.200 dla Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz 10 wagonów tramwajowych przeznaczonych dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej.
Podczas II wojny światowej zakład został przejęty przez niemiecki koncern zbrojeniowy Deutsche Waffen und Munitionsfabriken, zmieniając nazwę na DWM Posen. W tym okresie fabryka dostarczała tabor kolejowy na potrzeby III Rzeszy. Dnia 22 stycznia 1945 roku Niemcy ewakuowali fabrykę, zabierając ze sobą cenniejsze maszyny, podczas gdy 28 stycznia zakład został przejęty przez radziecką administrację wojskową. 8 lutego tego samego roku zakłady H. Cegielskiego zostały przekazane Tymczasowemu Zarządowi Państwowemu.
W 1946 roku utworzono Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań, a fabryka taboru zaczęła funkcjonować pod nazwą Fabryka Wagonów. Do 1950 roku wyprodukowano w niej ponad 500 wagonów dla PKP. W latach 1950-1960 dostarczono 2846 wagonów różnego rodzaju dla ZSRR.
Na początku lat 60. zakład zrealizował niewielką serię spalinowych wagonów silnikowych serii SN80, natomiast w 1967 roku przekształcił się w Fabrykę Lokomotyw i Wagonów, rozpoczynając projektowanie prototypowych spalinowozów typu 301D. W 1970 roku rozpoczęto seryjną produkcję lokomotyw serii SP45, a między 1975 a 1977 rokiem zbudowano dwa prototypowe spalinowozy serii SP47. W latach 1974-1985 w fabryce powstały lokomotywy serii SU46.
W 1977 roku skoncentrowano się na produkcji elektrowozów, a do 1992 roku zrealizowano budowę lokomotyw serii ET41, EU07 oraz EM10. W 1995 roku zakłady przekształcono w spółkę akcyjną, a dwa lata później, w ramach reorganizacji, powstała niezależna spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., wchodząca w skład grupy H. Cegielski – Poznań S.A.
26 marca 2010 roku Agencja Rozwoju Przemysłu stała się właścicielem 100% udziałów w firmie. W miesiącach kwietniu i wrześniu 2015 roku, Przewozy Regionalne sprzedały 20 wagony typu EN57 przedsiębiorstwu Polski Tabor Szynowy, które następnie poddało te jednostki modernizacji przez FPS.
Natomiast 27 lutego 2018 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych na dostawę 55 wagonów osobowych z możliwością dodatkowego zakupu 26 wagonów.
Działalność
Oferta
Zakłady H. Cegielski są zaangażowane w wielopłaszczyznową produkcję pojazdów szynowych, oferując różnorodne usługi dostosowane do potrzeb rynku transportu kolejowego.
W zakres ich działalności wchodzi:
- produkcja nowoczesnych wagonów osobowych i sypialnych do międzynarodowych połączeń, które osiągają prędkości do 200 km/h, przy tym przystosowanych do dostosowania rozstawu szyn 1435/1520 mm,
- produkcja tramwajów,
- tworzenie wózków kolejowych z rodziny 25AN,
- remonty oraz kompleksowe naprawy i modernizacje pojazdów szynowych, w tym modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN57,
- oferowanie innych usług, które obejmują produkcję stalowych i aluminiowych konstrukcji spawanych, całych pudeł wagonów, szynobusów i tramwajów, a także malowanie pojazdów i konstrukcji metalowych.
Zestawienie wyprodukowanych pojazdów
Typ | Seria | Lata produkcji | Liczba sztuk | Uwagi | Źródła |
---|---|---|---|---|---|
Lokomotywy parowe | |||||
Ty23 | 1926–1932 | 164 | – | – | |
OKl27 | 1928–1933 | 122 | – | – | |
Pu29 | 1931 | 3 | – | – | |
OKz32 | 1934–1936 | 25 | – | – | |
Ty37 | 1937–1938 | 27 | produkcja przedwojenna zakładów HCP na zlecenie PKP | – | |
1940–1941 | 10 | produkcja zakładów DWM Posen dla III Rzeszy | |||
Ty42 | 1943–1945 | 367 | produkcja DWM Posen dla III Rzeszy | – | |
1945–1946 | 83 | produkcja powojenna w HCP dla PKP | |||
Ty45 | 1946–1951 | – | łączna produkcja 448 sztuk w HCP i Fablok | – | |
Pt47 | 1948–1951 | 60 | – | – | |
TKt48 | 1950–1952 | – | łączna produkcja 91 sztuk w HCP i Fablok | – | |
Ty51 | 1953–1958 | 232 | – | – | |
Lokomotywy spalinowe | |||||
301D | – | 1967 | 1 | prototyp, nieodebrany przez PKP | – |
301Da | SP45 | 1968 | 1 | prototyp | – |
301Db | SP45 | 1970–1976 | 265 | – | – |
303D | SU46 | 1974–1977 | 52 | – | – |
302D | SP47 | 1975–1977 | 2 | prototypy | – |
301Dc | – | 1977 | 3 | eksport do Libanu | – |
303D | SU46 | 1985 | 2 | rekonstrukcja z zachowaniem typu | – |
Lokomotywy elektryczne | |||||
EL.200 | 1937 | 4 | – | – | |
203E | ET41 | 1977–1983 | 200 | – | – |
303E | EU07 | 1983–1992 | 242 | – | – |
405E | EM10 | 1990–1991 | 4 | prototypy | – |
Elektryczne zespoły trakcyjne | |||||
E-91 | 1936–1939 | – | łączna produkcja wagonów doczepnych do 76 zespołów w HCP i Zieleniewskiego | – | |
Hybrydowe zespoły trakcyjne | |||||
227M | FPS Plus | 2023 | 1 | Jednostka dwuczłonowa | – |
228M | FPS Plus | 2024 | 1 | Jednostka trójczłonowa | – |
Wagony silnikowe | |||||
PCix | 1931 | 10 | – | – | |
Luxtorpeda | SBx | 1934–1939 | 21 | – | – |
5M | SN80 | 1961–1964 | 13 | – | – |
Wagony osobowe | |||||
Gmx | 1928 | 5 | – | – | |
– | 1928–1930 | 10 | wagony restauracyjne dla Paryża | – | |
Chxz | 1928–1939 | 70 | – | – | |
Chrz | 1930–1938 | 130 | – | – | |
Churz | 1934, 1939 | 35 | – | – | |
23W | Chxz | 1946–1950 | 486 | – | – |
11A 12A 13A | – | 1948–1950 | 25 | – | – |
– | 1950–1960 | 2846 | wagony różnych typów dla ZSRR | – | |
14A | – | 1954 | 1 | prototyp | – |
1F 2F 3F | – | 1954–1957 | 182 | – | – |
43A | – | 1957–1962 | – | – | – |
101A | – | 1962–1964 | – | – | – |
102A | – | 1964–1965 | – | – | – |
104A | – | 1964–1965 | 80 | – | – |
112Ad 112Af | – | 1967–1969 | 130 | – | – |
110A | – | 1969 | – | prototypy | – |
111A | – | 1969–1971 1977–1978 | – | – | – |
110A | – | 1971–1973 1976–1977 | – | – | – |
113A | – | 1972 | 1 | prototyp | – |
1974–1976 | 230 | – | |||
104A | – | 1978 | 100 | – | – |
134Aa | Bcdn | 1988 | 2 | prototypy | – |
134Ab | Bcdmnu | 1991–1992 | 12 | – | – |
139A | Admnu | 1991–1993 | 17 | – | – |
136A | Bdmnu | 1991–1994 | 44 | – | – |
145A | Admnu | 1994 | 8 | – | – |
144A | Bdmnu | 1994–1995 | 23 | – | – |
144Aa | Bdimnu | 1995 | 2 | – | – |
145Ab | Ademnu | 1996 | 10 | – | – |
152A | Adhmnu | 1997–1998 | 15 | – | – |
154A | Bdhmnu | 1998–1999 | 10 | – | – |
154Aa | Bdhmnu | 1999–2003 | 30 | – | – |
145Ac | Ademnu | 2000 | 2 | – | – |
305Ab | S | 2000 | 1 | prototyp | – |
152Aa | Adhmnu | 2000, 2003 | 9 | – | – |
305Ad | WLABdmnu | 2004 | 10 | – | – |
305Ad2 | – | 2008 | 2 | wagony do wymiany wózków 1435/1520 mm dla BCz | – |
158A | – | 2010–? | 7 | – | – |
159A | – | 2010–? | 16 | – | – |
156A | – | 2012–? | 7 | – | – |
156A (wcześniej 166A) | – | 2013 | 4 | – | – |
156A (wcześniej 167A) | – | 2014 | 8 | – | – |
158A (wcześniej 164A) | – | – | 4 | – | – |
159A (wcześniej 165A) | – | 2014–2015 | 9 | – | – |
157Aa | – | – | 2 | – | – |
407A | – | – | 2 | – | – |
Tramwaje | |||||
– | – | 1937 | 10 | wagony dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej | – |
115N | – | 1995 | 1 | przebudowa dwóch wagonów 105N na tramwaj dwuprzegubowy | – |
123N | – | 2006–2007 | 30 | – | – |
118N | – | 2007 | 1 | prototyp | – |
Prezentacje na targach
W zakresie działalności H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, prezentacje na różnych targach odgrywają kluczową rolę w pokazaniu innowacji oraz osiągnięć firmy. Przez dziesięciolecia, firma wystawiała swoje nowoczesne rozwiązania technologiczne na licznych wydarzeniach, co zwiększało jej rozpoznawalność oraz prestiż w branży transportu szynowego.
Rok | Nazwa Targów | Typ Taboru | Źródła |
---|---|---|---|
1961 | 30. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon silnikowy SN80-01 | _ |
1968 | 37. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Lokomotywa spalinowa 301Da | _ |
1971 | 40. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Lokomotywa spalinowa SP45-008 | _ |
1973 | 42. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Lokomotywa spalinowa SP45-071 | _ |
1974 | Wystawa w Turynie | Lokomotywa spalinowa SP45-134 | _ |
1975 | 44. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Lokomotywa spalinowa SP45-177 | _ |
1976 | 45. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Lokomotywa spalinowa SP47-001 | _ |
1994 | 66. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon osobowy 145A | _ |
1995 | 67. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Prototyp tramwaju 115N | _ |
1996 | 68. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon osobowy 145Ab | _ |
1998 | 70. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon osobowy 152A | _ |
II Międzynarodowe Targi Kolejnictwa „Kolej” w Bydgoszczy | Wagon osobowy 154A | _ | |
2000 | 72. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Prototypowy wagon osobowy 305Ab | _ |
2001 | 73. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon osobowy 154Aa | _ |
2004 | 76. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Wagon osobowy 305Ad | _ |
2007 | 79. Międzynarodowe Targi w Poznaniu | Prototyp tramwaju 118N Puma | _ |
Trako | Prototyp tramwaju 118N Puma | _ | |
2008 | Transporta | Prototyp tramwaju 118N Puma oraz wagon osobowy Z1 | _ |
InnoTrans | Prototyp tramwaju 118N Puma | _ | |
2009 | Trako | Wagon osobowy 158A | _ |
2013 | Trako | Wagony osobowe 156A i 166A | _ |
2017 | Trako | Wagon osobowy 144A i EN57FPS | _ |
2019 | Trako | Zmodernizowane wagony dla PKP IC oraz wózek do prędkości 200 km/h | _ |
2024 | InnoTrans | Zmodernizowany wagon Z1B dla PKP IC | _ |
Te prezenacje są nie tylko sposobnością do zaprezentowania nowych produktów, ale także miejscem nawiązywania relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń ze specjalistami z branży.
Nagrody i wyróżnienia
W historii H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych znajduje się wiele znaczących osiągnięć, które zostały uhonorowane różnymi nagrodami i wyróżnieniami. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:
- 1994 – Złoty Medal na 66. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 145A,
- 1998 – Złoty Medal na 70. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 152A,
- 1998 – Grand Prix na II Międzynarodowych Targach Kolejnictwa „Kolej” w Bydgoszczy dla wagonu 154A,
- 2004 – Złoty Medal na 76. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 305Ad.
Każde z tych wyróżnień jest dowodem na jakość i innowacyjność produktów tej zasłużonej fabryki.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Oficyna Wydawnicza Wielkopolski | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego – Poznań | Carry | Currency One | Torpol | Talex | Krajowy Integrator Płatności | Pallottinum | Poznańska Wytwórnia Produktów Spożywczych „Pegaz” | Allegro (przedsiębiorstwo) | Wydawnictwo Vesper | Pracownia Lutnicza Niewczyk & Synowie | Wydawnictwo Naukowe Brama | Inea | Mindsailors | Enea | EVER Power Systems | Colorful Media | Amino | Kompania PiwowarskaOceń: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych