H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych


H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych to renomowane przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji pojazdów szynowych, które zostało założone w 1920 roku w Poznaniu. Od początku swojej działalności, firma zdobyła uznanie na rynku dzięki jakości swoich produktów oraz innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym.

W 1997 roku spółka zmieniła swoją nazwę na obecną i stała się częścią większej grupy, znanej jako H. Cegielski – Poznań, co dodatkowo wzmocniło jej pozycję na rynku pojazdów szynowych. Od 2010 roku, Agencja Rozwoju Przemysłu, jako wyłączny akcjonariusz i właściciel, nieprzerwanie wspiera rozwój firmy, zapewniając jej stabilność oraz możliwość dalszego rozwoju.

Fabryka H. Cegielski jest przykładem polskiego przemysłu, który z sukcesem łączy tradycję z nowoczesnością, oferując swoim klientom wysokiej jakości otoczenie transportowe w sektorze kolejowym.

Zapraszamy do zapoznania się z dalszymi informacjami na temat tej ważnej instytucji w polskim przemyśle szynowym oraz jej roli w rozwoju transportu, co można znaleźć na stronie Agencja Rozwoju Przemysłu.

Historia

Fabryka została założona w 1920 roku jako element zakładów H. Cegielski Towarzystwo Akcyjne. Już rok później rozpoczęła produkcję wagonów towarowych, w tym przede wszystkim krytych węglarek oraz wagonów do transportu szyn. Z biegiem lat wytwarzano również wagony specjalne, w tym pocztowe oraz chłodzone suchym lodem.

W 1926 roku fabrykę opuścił pierwszy ciężki parowóz towarowy serii Ty23, a do roku 1932 powstały łącznie 164 egzemplarze tej lokomotywy. W 1927 roku na zlecenie Ministerstwa Komunikacji zaprojektowano pierwszy w pełni polski parowóz oznaczony jako OKl27. Do 1933 roku zbudowano 122 jego jednostki.

Pod koniec lat 20. XX wieku główną produkcją zakładów stał się tabor kolejowy. W 1928 roku ruszyła budowa wagonów osobowych, a dwa lata później, w roku 1930, fabryka zrealizowała swój setny wagon osobowy. Dodatkowo, na specjalne zamówienie, wykonano 10 wagonów restauracyjnych dla Paryża.

W 1930 roku Ministerstwo Komunikacji złożyło zamówienie na 9 parowych wagonów motorowych, które zbudowano rok później. W 1934 roku skonstruowano pierwszą Luxtorpedę, a następnie, w 1936 roku, powstały pierwsze wagony sterownicze oraz doczepne do jednostek elektrycznych. W 1937 roku zbudowano cztery lekkie elektrowozy EL.200 dla Warszawskiego Węzła Kolejowego oraz 10 wagonów tramwajowych przeznaczonych dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej.

Podczas II wojny światowej zakład został przejęty przez niemiecki koncern zbrojeniowy Deutsche Waffen und Munitionsfabriken, zmieniając nazwę na DWM Posen. W tym okresie fabryka dostarczała tabor kolejowy na potrzeby III Rzeszy. Dnia 22 stycznia 1945 roku Niemcy ewakuowali fabrykę, zabierając ze sobą cenniejsze maszyny, podczas gdy 28 stycznia zakład został przejęty przez radziecką administrację wojskową. 8 lutego tego samego roku zakłady H. Cegielskiego zostały przekazane Tymczasowemu Zarządowi Państwowemu.

W 1946 roku utworzono Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski Poznań, a fabryka taboru zaczęła funkcjonować pod nazwą Fabryka Wagonów. Do 1950 roku wyprodukowano w niej ponad 500 wagonów dla PKP. W latach 1950-1960 dostarczono 2846 wagonów różnego rodzaju dla ZSRR.

Na początku lat 60. zakład zrealizował niewielką serię spalinowych wagonów silnikowych serii SN80, natomiast w 1967 roku przekształcił się w Fabrykę Lokomotyw i Wagonów, rozpoczynając projektowanie prototypowych spalinowozów typu 301D. W 1970 roku rozpoczęto seryjną produkcję lokomotyw serii SP45, a między 1975 a 1977 rokiem zbudowano dwa prototypowe spalinowozy serii SP47. W latach 1974-1985 w fabryce powstały lokomotywy serii SU46.

W 1977 roku skoncentrowano się na produkcji elektrowozów, a do 1992 roku zrealizowano budowę lokomotyw serii ET41, EU07 oraz EM10. W 1995 roku zakłady przekształcono w spółkę akcyjną, a dwa lata później, w ramach reorganizacji, powstała niezależna spółka H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., wchodząca w skład grupy H. Cegielski – Poznań S.A.

26 marca 2010 roku Agencja Rozwoju Przemysłu stała się właścicielem 100% udziałów w firmie. W miesiącach kwietniu i wrześniu 2015 roku, Przewozy Regionalne sprzedały 20 wagony typu EN57 przedsiębiorstwu Polski Tabor Szynowy, które następnie poddało te jednostki modernizacji przez FPS.

Natomiast 27 lutego 2018 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych na dostawę 55 wagonów osobowych z możliwością dodatkowego zakupu 26 wagonów.

Działalność

Oferta

Zakłady H. Cegielski są zaangażowane w wielopłaszczyznową produkcję pojazdów szynowych, oferując różnorodne usługi dostosowane do potrzeb rynku transportu kolejowego.

W zakres ich działalności wchodzi:

  • produkcja nowoczesnych wagonów osobowych i sypialnych do międzynarodowych połączeń, które osiągają prędkości do 200 km/h, przy tym przystosowanych do dostosowania rozstawu szyn 1435/1520 mm,
  • produkcja tramwajów,
  • tworzenie wózków kolejowych z rodziny 25AN,
  • remonty oraz kompleksowe naprawy i modernizacje pojazdów szynowych, w tym modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) serii EN57,
  • oferowanie innych usług, które obejmują produkcję stalowych i aluminiowych konstrukcji spawanych, całych pudeł wagonów, szynobusów i tramwajów, a także malowanie pojazdów i konstrukcji metalowych.

Zestawienie wyprodukowanych pojazdów

TypSeriaLata produkcjiLiczba sztukUwagiŹródła
Lokomotywy parowe
Ty231926–1932164
OKl271928–1933122
Pu2919313
OKz321934–193625
Ty371937–193827produkcja przedwojenna zakładów HCP na zlecenie PKP
1940–194110produkcja zakładów DWM Posen dla III Rzeszy
Ty421943–1945367produkcja DWM Posen dla III Rzeszy
1945–194683produkcja powojenna w HCP dla PKP
Ty451946–1951łączna produkcja 448 sztuk w HCP i Fablok
Pt471948–195160
TKt481950–1952łączna produkcja 91 sztuk w HCP i Fablok
Ty511953–1958232
Lokomotywy spalinowe
301D19671prototyp, nieodebrany przez PKP
301DaSP4519681prototyp
301DbSP451970–1976265
303DSU461974–197752
302DSP471975–19772prototypy
301Dc19773eksport do Libanu
303DSU4619852rekonstrukcja z zachowaniem typu
Lokomotywy elektryczne
EL.20019374
203EET411977–1983200
303EEU071983–1992242
405EEM101990–19914prototypy
Elektryczne zespoły trakcyjne
E-911936–1939łączna produkcja wagonów doczepnych do 76 zespołów
w HCP i Zieleniewskiego
Hybrydowe zespoły trakcyjne
227MFPS Plus20231Jednostka dwuczłonowa
228MFPS Plus20241Jednostka trójczłonowa
Wagony silnikowe
PCix193110
LuxtorpedaSBx1934–193921
5MSN801961–196413
Wagony osobowe
Gmx19285
1928–193010wagony restauracyjne dla Paryża
Chxz1928–193970
Chrz1930–1938130
Churz1934, 193935
23WChxz1946–1950486
11A
12A
13A
1948–195025
1950–19602846wagony różnych typów dla ZSRR
14A19541prototyp
1F
2F
3F
1954–1957182
43A1957–1962
101A1962–1964
102A1964–1965
104A1964–196580
112Ad
112Af
1967–1969130
110A1969prototypy
111A1969–1971
1977–1978
110A1971–1973
1976–1977
113A19721prototyp
1974–1976230
104A1978100
134AaBcdn19882prototypy
134AbBcdmnu1991–199212
139AAdmnu1991–199317
136ABdmnu1991–199444
145AAdmnu19948
144ABdmnu1994–199523
144AaBdimnu19952
145AbAdemnu199610
152AAdhmnu1997–199815
154ABdhmnu1998–199910
154AaBdhmnu1999–200330
145AcAdemnu20002
305AbS20001prototyp
152AaAdhmnu2000, 20039
305AdWLABdmnu200410
305Ad220082wagony do wymiany wózków 1435/1520 mm dla BCz
158A2010–?7
159A2010–?16
156A2012–?7
156A (wcześniej 166A)20134
156A (wcześniej 167A)20148
158A (wcześniej 164A)4
159A (wcześniej 165A)2014–20159
157Aa2
407A2
Tramwaje
193710wagony dla Poznańskiej Kolei Elektrycznej
115N19951przebudowa dwóch wagonów 105N na tramwaj dwuprzegubowy
123N2006–200730
118N20071prototyp

Prezentacje na targach

W zakresie działalności H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, prezentacje na różnych targach odgrywają kluczową rolę w pokazaniu innowacji oraz osiągnięć firmy. Przez dziesięciolecia, firma wystawiała swoje nowoczesne rozwiązania technologiczne na licznych wydarzeniach, co zwiększało jej rozpoznawalność oraz prestiż w branży transportu szynowego.

RokNazwa TargówTyp TaboruŹródła
196130. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon silnikowy SN80-01_
196837. Międzynarodowe Targi w PoznaniuLokomotywa spalinowa 301Da_
197140. Międzynarodowe Targi w PoznaniuLokomotywa spalinowa SP45-008_
197342. Międzynarodowe Targi w PoznaniuLokomotywa spalinowa SP45-071_
1974Wystawa w TurynieLokomotywa spalinowa SP45-134_
197544. Międzynarodowe Targi w PoznaniuLokomotywa spalinowa SP45-177_
197645. Międzynarodowe Targi w PoznaniuLokomotywa spalinowa SP47-001_
199466. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon osobowy 145A_
199567. Międzynarodowe Targi w PoznaniuPrototyp tramwaju 115N_
199668. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon osobowy 145Ab_
199870. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon osobowy 152A_
II Międzynarodowe Targi Kolejnictwa „Kolej” w BydgoszczyWagon osobowy 154A_
200072. Międzynarodowe Targi w PoznaniuPrototypowy wagon osobowy 305Ab_
200173. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon osobowy 154Aa_
200476. Międzynarodowe Targi w PoznaniuWagon osobowy 305Ad_
200779. Międzynarodowe Targi w PoznaniuPrototyp tramwaju 118N Puma_
TrakoPrototyp tramwaju 118N Puma_
2008TransportaPrototyp tramwaju 118N Puma oraz wagon osobowy Z1_
InnoTransPrototyp tramwaju 118N Puma_
2009TrakoWagon osobowy 158A_
2013TrakoWagony osobowe 156A i 166A_
2017TrakoWagon osobowy 144A i EN57FPS_
2019TrakoZmodernizowane wagony dla PKP IC oraz wózek do prędkości 200 km/h_
2024InnoTransZmodernizowany wagon Z1B dla PKP IC_

Te prezenacje są nie tylko sposobnością do zaprezentowania nowych produktów, ale także miejscem nawiązywania relacji biznesowych oraz wymiany doświadczeń ze specjalistami z branży.

Nagrody i wyróżnienia

W historii H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych znajduje się wiele znaczących osiągnięć, które zostały uhonorowane różnymi nagrodami i wyróżnieniami. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:

  • 1994 – Złoty Medal na 66. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 145A,
  • 1998 – Złoty Medal na 70. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 152A,
  • 1998 – Grand Prix na II Międzynarodowych Targach Kolejnictwa „Kolej” w Bydgoszczy dla wagonu 154A,
  • 2004 – Złoty Medal na 76. Międzynarodowych Targach Poznańskich dla wagonu 305Ad.

Każde z tych wyróżnień jest dowodem na jakość i innowacyjność produktów tej zasłużonej fabryki.


Oceń: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych

Średnia ocena:4.9 Liczba ocen:9