Parowóz Borsig Bn2t, będący jedną z ikon poznańskiej Maltanki, przechodzi gruntowną naprawę, aby znów móc cieszyć oko miłośników kolei. Borsig, z numerem 11458, jest najstarszym czynnym parowozem w Polsce, a jego historia sięga 1925 roku. Prace nad jego renowacją są niezbędne, by zapewnić dalszą eksploatację tego unikatowego egzemplarza przez kolejne lata.
Parowóz Borsig Bn2t zyskał swoje uznanie wśród fanów kolei dzięki długiej i fascynującej historii. Wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie, na początku służył w majątku ziemskim w Obrzycku. Jego podróż po Polsce była pełna zwrotów akcji, a po wojnie trafił do Chorzowa, gdzie pracował na terenie zakładowej kolei. Jako pomnik techniki, wrócił do życia w Poznaniu, gdzie po atrakcyjnej renowacji z 1999 roku zaczął działać na Maltance.
W nadchodzącym sezonie 2024 parowóz nie będzie widoczny na torach Maltanki, ponieważ trwa jego głęboka renowacja. Tego rodzaju naprawy są planowane co sześć lat, a ich celem jest przegląd i ewentualna wymiana zużytych część. Prace naprawcze prowadzone są przez Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”, które podpisało umowę na ich realizację. W ramach przygotowań uwzględniona jest również rewizja wewnętrzna kotła, co sprawia, że cały proces powinien potrwać około roku, ale dzięki tym staraniom parowóz Borsig zyska nowe życie i będzie kontynuować swoją misję edukacyjną oraz rekreacyjną na poznańskiej Maltance.
Źródło: Urząd Miasta Poznań
Oceń: Odbudowa legendarnego parowozu Borsig Bn2t w Poznaniu
Zobacz Także