Koleje Wielkopolskie, znane pod identyfikatorem literowym PLKW, to polski przewoźnik kolejowy, który swoją działalność rozpoczął 28 września 2009 roku. Przewoźnik został powołany przez samorząd województwa wielkopolskiego w celu realizacji przewozów regionalnych, obejmujących nie tylko teren Wielkopolski, ale także częściowo sąsiednie województwa: łódzkie, lubuskie i kujawsko-pomorskie.
Aktualnie Koleje Wielkopolskie operują na wielu trasach, w tym:
- Zbąszynek – Konin – Kutno,
- Leszno – Ostrów Wielkopolski,
- Poznań – Wolsztyn,
- Poznań – Gołańcz,
- Poznań Główny – Krotoszyn,
- Gniezno – Jarocin.
Na liniach takich jak Poznań – Mogilno, Poznań – Kępno oraz Poznań – Zbąszynek, a także na trasach obejmujących Poznań – Piła Główna i Poznań – Krzyż, przewoźnik ten wspólnie z inną spółką, czyli Polregio, prowadzi przewozy pasażerskie. Dzięki współpracy z Polregio, pasażerowie mają możliwość korzystania z szerszej oferty usług kolejowych, co przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności podróży koleją w regionie.
Geneza przedsiębiorstwa
Stan kolei po 1989 roku
Po roku 1989 w Polsce miały miejsce znaczące zmiany w systemie kolejowym, co prowadziło do masowego wygaszania nierentownych tras. Główne przyczyny tych działań to: niesprawny i zbyt kosztowny w utrzymaniu tabor, _niszczejące_ linie kolejowe oraz nadmiar infrastruktury. Dodatkowo, wzrastająca liczba samochodów osobowych wpłynęła negatywnie na transport kolejowy. W 1980 roku liczba przewiezionych pasażerów wynosiła 1093 miliony, natomiast w 2001 roku spadła do 309 milionów, a w 2010 roku dalszy spadek wyniósł 291 milionów.
Podczas tego okresu, wiele połączeń kolejowych w województwie wielkopolskim również zostało zredukowanych lub całkowicie zlikwidowanych. Ustawa z dnia 8 września 2000 roku doprowadziła do skomercjalizowania przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, które zostało przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dzięki tej reformie, z różnych działów organizacyjnych utworzono spółki zależne od przekształconego PKP SA. W ramach Sektora Przewozów Pasażerskich PKP, powstała spółka PKP Przewozy Regionalne, odpowiedzialna za prowadzenie pociągów regionalnych oraz międzyregionalnych, zarówno osobowych, jak i pospiesznych. Następująca wewnętrzna reorganizacja zaowocowała powierzeniem od 1 stycznia 2004 roku finansowania przewozów regionalnych samorządom wojewódzkim.
Próby porozumienia UMWW z PKP PR
W obliczu trudnej sytuacji technicznej taboru zarządzanego przez PKP Przewozy Regionalne, już w 2004 roku wielkopolski Urząd Marszałkowski postanowił podjąć działania mające na celu utworzenie własnego przewoźnika kolejowego. W okresie lat 2004–2006, samorząd województwa prowadził rozmowy z przedstawicielami spółki PKP PR, mające na celu stworzenie wspólnego przedsiębiorstwa przypominającego Koleje Mazowieckie, gdzie planowano przeniesienie całej działalności Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych na nowo powstający podmiot. Część taboru miały stanowić _autobusy szynowe_ należące do województwa wielkopolskiego, a także majątek Wielkopolskiego Zakładu PR.
W nowym przedsięwzięciu województwo planowało posiadać 51% udziałów, a pozostałą część zarezerwować dla PKP PR. Pierwotnie zakładano, że przewozy zostaną zainaugurowane 1 stycznia 2007 roku, jednak już we wrześniu 2006 roku negocjacje zostały przerwane. Rząd nie wyraził zgody na umorzenie długów przewoźnika państwowego, co uniemożliwiło PKP PR wniesienie taboru do nowego podmiotu. W związku z tym, zamiast aportu taboru, zaproponowano dzierżawę. Następnie przesunięto datę debiutu Kolei Wielkopolskich na 1 lipca 2007 roku. W maju 2007 roku stało się jasne, że i ten termin nie zostanie dotrzymany, co doprowadziło do oskarżeń skierowanych przez urząd marszałkowski w stronę rządu o odpowiedzialność za trudności związane z utworzeniem przewoźnika. Ostatecznie nie osiągnięto porozumienia, a kluczowym powodem były wysokie koszty dzierżawy taboru.
Historia
Przed powstaniem spółki
W 2002 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zawarł umowę z ZNTK Poznań, która dotyczyła dostarczenia dwóch jednoczłonowych autobusów szynowych typu SA105 (213M) oraz pięciu dwuczłonowych modeli serii SA108 (215M). Pojazdy jednoczłonowe zostały dostarczone w połowie 2002 roku, natomiast dwuczłonowe sukcesywnie w latach 2003 i 2004. W kolejnym roku zamówienie powiększono o dwa dodatkowe dwuczłonowe szynobusy, jednak z uwagi na problemy finansowe ZNTK Poznań, pierwszy z tych pojazdów można było użytkować dopiero w 2006 roku, a drugi w roku następnym.
Z powodu opóźnień w dostawach autobusów szynowych przez ZNTK Poznań, w 2005 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego podpisał porozumienie z PESĄ z Bydgoszczy, na mocy którego producent ten dostarczył dwuczłonowy pojazd serii SA132 (typ 218Ma). Spalinowy zespół trakcyjny trafił do użytkownika w drugiej połowie grudnia 2005 roku. Umowa o przygotowanie dwóch kolejnych maszyn serii SA132 została zawarta 29 marca 2006 roku, a pod koniec tego samego roku umowa uległa rozszerzeniu o kolejne osiem sztuk. Producent wywiązał się z postanowień kontraktu do 2007 roku.
24 lipca 2008 roku zawarto umowę w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu na dostarczenie przez Pesę dwóch zespołów SA132 (typ 218Md), które oddano do użytku w grudniu 2008 roku.
Na początku 2008 roku polski rząd rozpoczął proces przekazania spółki PKP Przewozy Regionalne w ręce samorządów wojewódzkich. Zgodnie z wydanym 27 listopada 2008 roku rozporządzeniem, województwo wielkopolskie objęło 9,7% udziałów w Przewozach Regionalnych. Do PKP Intercity przeniesiono Oddział Przewozów Międzywojewódzkich odpowiedzialny za uruchamianie pociągów pospiesznych, w Przewozach Regionalnych pozostały jedynie połączenia wewnątrzwojewódzkie.
2009
Brak odpowiedniego przygotowania do samorządowego podejścia do przewozów, fragmentacja struktury właścicielskiej oraz ogólny chaos organizacyjny zmusiły Samorząd Województwa Wielkopolskiego do podjęcia decyzji o ponownym rozpoczęciu przygotowań do utworzenia własnego przewoźnika kolejowego. Według Urzędu Marszałkowskiego, stworzenie własnej spółki przewozowej miało doprowadzić do lepszego wykorzystania funduszy oraz poprawy jakości usług. Ostateczna decyzja o utworzeniu Kolei Wielkopolskich zapadła 28 września 2009 roku, a dyrektorem spółki został Jarosław Polaszewski.
2010
22 lutego 2010 roku Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. uzyskały wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Od 6 lipca przedsiębiorstwo zyskało licencję na przewóz osób po terenie Unii Europejskiej oraz w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Planowany start działalności spółki miał mieć miejsce 13 grudnia 2010 roku, kiedy wchodził w życie nowy rozkład jazdy pociągów, jednak z powodu braku certyfikatów bezpieczeństwa, debiut ten musiał zostać opóźniony.
27 sierpnia 2010 roku samorząd województwa zakupił w PESIE 12 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Wszystkie pojazdy były dzierżawione przez Przewozy Regionalne do 8 grudnia 2012 roku, kiedy to trafiły do użytkowania Kolei Wielkopolskich. W październiku tego samego roku nowym prezesem spółki został Włodzimierz Wilkanowicz, były dyrektor Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
2011
Na początku roku zakończono przetarg na nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Wielkopolskich. 8 lutego podpisano umowę z PESĄ na dostawę 22 czteroczłonowych EZT rodziny Pesa Elf. Koszt zakupu taboru przewozowego wynosił 470 mln zł, a zakupu realizowano w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dostawa pociągów miała być zrealizowana w latach 2012–2014. Nowe jednostki miały być wykorzystywane na linii nr 3 (E 20) na odcinku Zbąszynek – Poznań – Września – Konin – Koło – Kutno oraz na linii nr 353 na odcinku Poznań – Gniezno – Inowrocław.
W styczniu uruchomiono stronę internetową przewoźnika. Nowy termin startu przewoźnika zaplanowano na marzec 2011 roku, jednak brak certyfikatów i personelu znów uniemożliwił debut na torach województwa. Dopiero 3 marca 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Kolejom Wielkopolskim Certyfikat Bezpieczeństwa – Część A, a dwa tygodnie później spółka uzyskała część B, co uczyniło ją formalnie gotową do prowadzenia przewozów pasażerskich.
1 czerwca 2011 roku Koleje Wielkopolskie zaczęły kursować na niezelektryfikowanych liniach w południowej części województwa, obsługując trasy Leszno – Zbąszynek, Leszno – Ostrów Wielkopolski oraz Leszno – Jarocin.
21 kwietnia tego roku, województwo ogłosiło przetarg na modernizację trzech EZT serii EN57 (1031, 1413 i 1413) do standardu AKW. W lipcu przetarg został rozstrzygnięty na rzecz firmy Newag Nowy Sącz, która została wybrana jako modernizator. Pociągi zyskały napęd asynchroniczny prądu przemiennego, zmodyfikowane zostały także wnętrza oraz czoła pociągów, wprowadzono także klimatyzację. 12 lipca 2012 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zlecił dodatkową modernizację czwartej jednostki EN57 (1434) do standardu AKW.
30 sierpnia tego samego roku otwarto po remoncie Dworzec Letni w Poznaniu. Podczas uroczystości przekazano budynek w dzierżawę wielkopolskiej spółce kolejowej, a także zaprezentowano mundury załóg pokładowych. Po adaptacji do potrzeb pasażerów, 31 października Dworzec Letni ponownie otwarto, dając klientom Kolei Wielkopolskich dostęp do kas biletowych oraz poczekalni.
W grudniu spółka przejęła od Przewozów Regionalnych obsługę połączeń na wyremontowanych liniach prowadzących z Poznania do Wągrowca i Gołańczy oraz Wolsztyna. Przejęto również kursowanie Wągrowiec – Rogoźno na linii nr 206, zrehabilitowanej po dwudziestu latach w celu zapewnienia mieszkańcom Wągrowca komunikacji z Poznaniem podczas półrocznego remontu linii nr 356. Informowano także, że relacja Leszno – Gostyń będzie obsługiwana autobusową komunikacją zastępczą, podczas gdy kursy z Gostynia do Jarocina zostaną zawieszone.
2012
2 stycznia przewoźnik uruchomił bezpłatny informator SMS, który informuje pasażerów o opóźnieniach i zmianach w rozkładzie jazdy bezpośrednio na telefon komórkowy.
Od 1 marca 2012 roku Koleje Wielkopolskie całkowicie zawiesiły kursy na trasie Rogoźno – Wągrowiec oraz Leszno – Gostyń, z powodu niewystarczających środków finansowych.
W maju ruszyła budowa pierwszych zespołów Pesa Elf dla Kolei Wielkopolskich. Bydgoskie przedsiębiorstwo obiecało, że w 2012 roku dostarczy przynajmniej 8 pojazdów, jednak na koniec grudnia Koleje eksploatowały pięć nowych jednostek. Za brakujące trzy Elfy Pesa dostarczyła trzy używane elektryczne zespoły serii EN57. 8 sierpnia na Dworcu Letnim w Poznaniu miała miejsce prezentacja i odbiór techniczny pierwszego pociągu EN76 ELF, który został przekazany do przeprowadzenia prób eksploatacyjnych oraz szkoleń dla załogi.
1 listopada Koleje Wielkopolskie zorganizowały w nieczynnym lokomotywowni w Zbąszynku strefę napraw swoich pociągów. Pierwszą jednostką, która skorzystała z obiektów była EN57-1061.
W związku z planowanym wzrostem przewozów, spółka 15 listopada złożyła wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o ponowne wydanie licencji przewoźnika. 7 grudnia licencja została przyznana, co pozwoliło Kolejom Wielkopolskim na rozpoczęcie obsługi nowych linii.
Z dniem 9 grudnia, przy okazji wprowadzenia nowego rozkładu jazdy 2012/2013, Koleje rozpoczęły realizację obsługi linii nr 3 na odcinkach Poznań – Kutno oraz Poznań – Zbąszynek. Zmiany w rozkładzie obejmowały również powrót parowozów z Wolsztyna na obsługiwaną przez przewoźnika linię Poznań – Wolsztyn . 12 grudnia wprowadziły również wspólny bilet na poznańską komunikację miejską oraz kolej na obszarze 30 kilometrów od Poznania.
2013
W marcu, Koleje Wielkopolskie zmagały się z licznymi wypadkami autobusów szynowych i lokomotyw, a wykonanie prawa do odszkodowania w przypadku braku taboru poważnie ograniczyło ich działanie. W związku z tym, przewoźnik musiał wypożyczyć od Przewozów Regionalnych skład wagonowy prowadzony lokomotywą spalinową serii SU42.
Od 1 maja na stacjach obsługiwanych przez przedsiębiorstwo pojawiło się 16 automatów biletowych. 23 maja odebrano ósmy Elf z planowanych 22 zamówionych w zakładach Pesa. Pojazd EN76-033 to setny elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w bydgoskich zakładach.
W nowym rozkładzie jazdy od 9 czerwca uruchomiono przyspieszone pociągi na relacjach Konin – Września – Poznań oraz Poznań – Zbąszynek. Pociągi tej kategorii nie zatrzymywały się na przystankach, co znacznie skracało czas przejazdu.
W połowie roku Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła kontrolę wśród polskich przewoźników kolejowych i odkryła nieprawidłowości dotyczące czasu pracy maszynistów Kolei Wielkopolskich. Przewoźnik został ukarany mandatem w wysokości 1000 złotych, a wicemarszałek województwa zapowiedział inspekcję w spółce.
14 czerwca ogłoszono przetarg na modernizację dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych SA108, które obejmowałby wymianę foteli, instalację monitoringu, systemu informacji pasażerskiej oraz dostosowanie ubikacji dla osób niepełnosprawnych. Ponadto jednostki miały być wyposażone w gniazdka elektryczne i rejestratory trasy. Jedyną ofertę, którą złożono w tej sprawie, przedstawiła Pesa Bydgoszcz.
8 lipca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego podpisał z Newagiem umowę na modernizację kolejnych dwóch EZT EN57 do standardu AKW. W porównaniu z wcześniejszymi modernizacjami, EN57 zostanie wyposażony w nowoczesne drzwi, a także rozplanowane przedsionki i miejsca do przewozu rowerów. EN57AKW ukazały się Kolejom w listopadzie 2013 roku.
Na mocy porozumienia z PKP Intercity, od 25 października możliwe stało się kupno biletów na pociągi dalekobieżne, korzystając z kas wielkopolskiego przewoźnika. W następstwie, 30 października Prezes UTK wyłączył z eksploatacji jeden z zespołów serii EN57, ze względu na zagrażające bezpieczeństwu podróżnych uszkodzenie systemu zamykania drzwi.
Na początku listopada ogłoszono przetarg na obsługę pociągów Kolei Wielkopolskich przez drużyny trakcyjne. Oferowano poszukiwanie maszynistów pojazdów elektrycznych i spalinowych. Otwarcie ofert miało miejsce 11 grudnia 2013 roku. Pod koniec miesiąca przewoźnik odbierał od Newagu dwie jednostki serii EN57 przekazane do modernizacji w lipcu.
15 grudnia, przy wprowadzeniu rozkładu jazdy 2013/14, rozpoczęto obsługę linii kolejowej nr 353 z Poznania do Gniezna oraz Mogilna, z maksymalną prędkością 150 km/h. Na tej trasie uruchomiono również pociągi przyspieszone. W tym samym dniu, z uwagi na remont linii Poznań – Wolsztyn, zawieszono kursowanie parowozów, które przeniesiono na trasę Wolsztyn – Leszno.
2014
Na początku stycznia zakończono konkurs na obsługę pociągów przez zewnętrzne drużyny trakcyjne. Jedynym oferentem okazało się toruńskie przedsiębiorstwo Cargo Master, z którym podpisano roczny kontrakt na kwotę 1 604 060 PLN netto.
25 lutego do przewoźnika trafił ostatni, 22. EZT Pesa Elf, co oznaczało zakończenie realizacji kontraktu przez Pesę.
31 marca był ostatnim dniem kursowania pociągów parowych. Zawieszenie kursów spowodowane było brakiem porozumienia pomiędzy UM województwa a właścicielem Parowozowni Wolsztyn – spółką PKP Cargo.
Od 7 kwietnia w kasach Kolei Wielkopolskich w aglomeracji poznańskiej można nabyć jednorazowe i krótkookresowe bilety na przejazdy środkami transportowymi, uruchamianymi przez ZTM w Poznaniu.
W sierpniu rozszerzono przetarg z 8 lipca 2013 roku na naprawę główną i modernizację EN57-1025 do wersji AKW, a także ogłoszono przetarg na dzierżawę z opcją kupna czterech spalinowych zespołów trakcyjnych na potrzeby obsługi linii niezelektryfikowanych. Główną przyczyną tej decyzji była rosnąca frekwencja w pociągach do Wągrowca i Wolsztyna.
Na początku października przewoźnik ogłosił nowy przetarg na dzierżawę czterech spalinowych zespołów trakcyjnych. W sprawie złożono protest do Krajowej Izby Odwoławczej przez konsorcjum Newag, zarzucając Kolejom Wielkopolskim faworyzowanie oferty Pesy. KIO ostatecznie odrzuciła odwołanie Newagu, jednak zamawiający zmienił warunki zamówienia dotyczące uzyskania zezwolenia na poruszanie się pojazdów po terytorium Niemiec. 18 grudnia przetarg wygrała Pesa Rental, która zaproponowała pojazdy typu 223M Link. Z powodu braku jednego z dokumentów, procedura przetargowa została anulowana i musiała zostać powtórzona. 9 stycznia 2015 roku Pesa Rental ponownie wygrała przetarg, będąc jedynym oferentem, a miesiąc później strony podpisały umowę na kwotę 64,2 mln zł.
Od 14 listopada w kasach przewoźnika można nabywać bilety na pociągi uruchamiane przez Koleje Mazowieckie. Kilka dni później Koleje Wielkopolskie zostały dodane do wyszukiwarki połączeń jakdojade.pl, co ułatwiło podróżującym planowanie trasy pociągiem i komunikacją miejską.
29 grudnia rozpisano przetarg na naprawę rewizyjną i modernizację trzech SZT serii SA132. W ramach prac przewidziano wymianę m.in. foteli w przestrzeni pasażerskiej, instalacji klimatyzacji oraz unowocześnienia systemu łączności.
2015
13 marca przewoźnik odebrał pierwsze trzy SZT Link. Po odbyciu dwutygodniowych testów, zostały one wprowadzone na połączenia między Poznaniem i Wągrowcem oraz między Poznaniem i Wolsztynem. 26 sierpnia do floty przewoźnika dołączył ostatni zamówiony pojazd serii – SA139-010.
W marcu Koleje Wielkopolskie jako pierwszy przewoźnik w Polsce wyposażyły wszystkie użytkowane pojazdy w automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED), które mają na celu ratowanie osób w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Od połowy maja podróż Kolejami Wielkopolskimi możliwe było planować w Mapach Google, co sprawiło, że przewoźnik stał się drugim w kraju po PKP Intercity, który korzysta z tej technologii.
Od 15 września w kasach przewoźnika można kupować bilety na pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Na początku października zaprezentowano pierwszy zmodernizowany pojazd serii SA132 o numerze 001. Proces modernizacji objął także jednostki o numerach 003 i 004.
Uchwałą z 1 grudnia, przypadającą na dzień 13 grudnia, Urząd Marszałkowski W.Wielkopolskiego zakończył dzierżawę autobusu szynowego SA105-001 przez Koleje Wielkopolskie. Oba posiadane przez województwo pojazdy tego typu zostały użyczył do użytku spółce Przewozy Regionalne.
2016
24 lutego województwo ogłosiło przetarg na naprawę rewizyjną i modernizację pięciu spalinowych zespołów serii SA132 (008-012), przeznaczonym do eksploatacji przez Koleje Wielkopolskie. 14 kwietnia rozstrzygnięto przetarg na korzyść Pesy, której oferta była jedyną. W czerwcu zawarto umowę wartą 23 739 000 PLN, a wykonawca miał 200 dni na realizację wszystkich prac.
Od lipca przewoźnik rozpoczął przygotowania do 31. Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Koleje Wielkopolskie, we współpracy z służbami ratunkowymi, Strażą Ochrony Kolei i PKP Energetyka przeprowadziły ćwiczenia przed wydarzeniem. 23 lipca uruchomiono akcję „Wielkopolskie dla Młodzieży Świata” mającą na celu zapewnienie transportu dla młodzieży do Krakowa. Do 2 sierpnia zorganizowano 35 specjalnych pociągów przewozowych, które umożliwiły transport 7000 pielgrzymów.
14 listopada 2016 roku ogłoszono przetarg na modernizację trzech jednostek EN57AKW, które miały przejść również naprawę rewizyjną oraz modernizację systemu klimatyzacji i informacji pasażerskiej. Postępowanie dotyczyło dwóch jednostek dzierżawionych przez województwo Kolejom Wielkopolskim oraz jednej jednostki użytkowanej przez W.O. Przewozów Regionalnych. 22 grudnia otwarto jedyną ofertę, którą złożył ZNTK „Mińsk Mazowiecki”, a 13 stycznia 2017 roku ogłoszono zwycięstwo tego oferenta w przetargu.
23 grudnia pozywając, województwo planowało zakupić 10 pięciosegmentowych SZT za kwotę 198,9 mln zł. Oprócz dostawy pojazdów przewidziano przeprowadzenie szkoleń, objęcie taboru opieką serwisową oraz udostępnienie dokumentacji eksploatacyjnej. Termin składania ofert miał pierwotnie upłynąć 8 lutego 2017 roku, jednak korekty SIWZ i odwołania do przesunięcia tego terminu do 24 marca 2017 roku. Tego dnia otwarto oferty złożone przez Stadlera, Newag oraz Pesę, a 13 kwietnia 2017 roku wybór padł na ofertę bydgoskiego producenta jako najkorzystniejszą.
2017
27 stycznia przewoźnik ogłosił przetarg na czteromiesięczną dzierżawę spalinowych zespołów trakcyjnych SA132, SA134 lub SA139. 13 lutego dokonano otwarcia ofert, gdzie jedynym chętnym była Pesa Rental. 7 marca ogłoszono wybór, a 15 marca podpisano umowę użyczenia trzech zespołów SA139 Link o wartości 960 tys. złotych netto.
W związku z pracami remontowymi na linii kolejowej nr 3 na odcinku Swarzędz – Sochaczew, Koleje Wielkopolskie ogłosiły przetarg na autobusową komunikację zastępczą na odcinku Konin – Września – Poznań. Z ośmiu oferentów, 24 maja wybrano ofertę firmy Europa Express City.
15 maja do ruchu wróciły pociągi prowadzone trakcją parową. W dni powszednie, na trasie Wolsztyn – Leszno, a w soboty na odcinku Wolsztyn – Poznań Główny. Było to możliwe dzięki porozumieniu zawartemu między Instytucją Kultury Parowozownia Wolsztyn, PKP Cargo, samorządem Wolsztyna oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego. 18 stycznia 2018 roku spółka ogłosiła czasowe zawieszenie kursów pomiędzy Poznaniem Głównym a Wolsztynem, które miało miejsce w soboty do 10 marca 2018 roku.
W czerwcu przewoźnik zgłosił chęć zakupu czterech jednakowych pociągów spalinowych. Kilka dni później ruszył przetarg na kolejne dwa zespoły działające na silnikach Diesla. Oba ogłoszenia były kilkakrotnie modyfikowane, a termin rozstrzygania się opóźniał. Ostatecznie, 11 sierpnia ogłoszono oferty na dwa pojazdy, gdzie jedynym chętnym była Pesa Rental. 31 sierpnia zatwierdzono ofertę bydgoskiej spółki, a dostawa pojazdów miała nastąpić do 15 grudnia 2017 roku. W przetargu na cztery zespoły wystartowały dwie firmy: Pesa i Newag. Obie oferty były jednak przekraczające zaplanowany budżet, więc 28 sierpnia przetarg został unieważniony. Platforma Koleje Wielkopolskie otrzymała dofinansowanie na zakup dodatkowego taboru, a 11 października ponowiono konkurs na cztery sztuki. Na ich otwarcie przesunięto na 22 grudnia 2017 roku, a 6 lutego 2018 został rozstrzygnięty przetarg na zakup czterech sztuk od zakładów PESA Bydgoszcz.
1 sierpnia w sprzedaży pojawił się Wspólny Bilet Samorządowy, który umożliwia dobową podróż pociągami samorządowych przewoźników, w tym: Kolei Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Kolei Śląskich, Arrivy, Kolei Dolnośląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Wielkopolskich.
7 sierpnia Koleje Wielkopolskie postanowiły poddać pięć zespołów elektrycznych serii EN76 (026-030) naprawie P4 oraz modernizacji. 25 września poznano oferty w przetargu, a jedynym oferentem było konsorcjum Pesa Bydgoszcz i ZNTK „Mińsk Mazowiecki”. 16 października zaakceptowano ich ofertę, wartą 20.602.500 zł brutto.
23 sierpnia zatwierdzono tryb zamówienia na wykonanie czynności czwartego poziomu utrzymania dla elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57AKW-1434. Miesiąc później ogłoszono, że wykonawcą zamówienia został ZNTK „Mińsk Mazowiecki”.
23 sierpnia 2017 roku podpisano umowę pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a Pesą na dostawę 10 sztuk pięciosegmentowych Elfów II, a 13 października na dostawę 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych po 1 stycznia 2015 roku.
W połowie października ogłoszono przetarg na modernizację SZT SA132-014, otwarcie ofert miało miejsce 30 listopada. Wybór wykonawcy miał nastąpić 19 grudnia 2017 roku, a był nim PESA z Bydgoszczy.
Od 10 grudnia pociągi przewoźnika po raz pierwszy rozpoczęły kursy z Poznania Głównego do Krotoszyna oraz do Kępna przez Jarocin i Ostrów Wielkopolski.
11 grudnia, województwo wielkopolskie i jednostki samorządowe podpisały umowę mającą na celu powołanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Celem było zwiększenie częstotliwości kursów w aglomeracji poznańskiej na trasach z Poznania do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca.
2018
W 2018 roku spółka zdecydowała się wydzierżawić dwa pojazdy SA134 od Arrivy, które zostały zastąpione przez VT628 podczas ich niedostępności. 10 czerwca 2018 roku uruchomiono połączenia w ramach PKM z stacji Poznań Główny do Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina oraz Wągrowca. Tego samego dnia zainaugurowano także reaktywację pociągów z Gniezna do Jarocina, które zawieszono w 2012 roku.
3 czerwca 2018 roku zorganizowano trzy pary specjalnych pociągów z Poznania Głównego do Szreniawy na VIII szreniawski Festiwal Piwa – Piwo z Kulturą, odbywający się w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. 2 września 2018 roku uruchomiono dodatkowe połączenia w ramach PKM, kursujące z Poznania Głównego do Swarzędza. Część z tych pociągów przedłużało trasę do Jarocina, Krotoszyn oraz Zbąszynka.
2019
31 lipca 2019 roku, z inicjatywy Marszałka Województwa Wielkopolskiego, uruchomiono specjalny pociąg do Kostrzyna na Pol’and’Rock Festival, dotychczas obsługiwany przez Przewozy Regionalne. 22 sierpnia 2019 zainaugurowano połączenie w ramach PKM z Poznań Główny do Kostrzyna, które Koleje Wielkopolskie regularnie obsługują od 2 września 2019 roku. 13 września 2019 zawarto umowę z Newagiem na dostawę czterech nowoczesnych SZT 36WEhd.
19 września w Poznaniu przybył piąty z dziesięciu pociągów Elf II, który pomyślnie skierowano na trasę PKM do Kostrzyna. Od grudnia 2019 roku pociągi Kolei Wielkopolskich przejęły obsługę linii kolejowej nr 354 na odcinku Poznań Główny – Piła Główna , wcześniej wykonywane przez Przewozy Regionalne, które nadal kursują do Kołobrzegu, Szczecinka oraz Koszalina.
2020
29 kwietnia na przejeździe kolejowo-drogowym w Bolechowie miał miejsce wypadek z udziałem szynobusu Kolei Wielkopolskich SA132-012, który odniósł poważne uszkodzenia po zderzeniu z wywrotką.
Od listopada ruszyły dostawy jednostek 36WEhd do przewoźnika.
2021
Włodzimierz Wilkanowicz zakończył pełnienie funkcji prezesa zarządu spółki 22 czerwca 2021 roku, a jego miejsce zajmuje Marek Nitkowski, który rozpoczął swoją kadencję następnego dnia.
W połowie roku przewoźnik podjął decyzję o zakupie używanego SZT SA139-008 od Pesy, mającego na celu zastąpienie szynobusu SA132-012, który został zezłomowany w wyniku wypadku pod Bolechowem. 21 października 2021 roku podpisano umowę na zakup dwóch dodatkowych jednostek 36WEhd od Newagu, w ramach opcji.
Plany na przyszłość
Do 2020 roku planuje się, że samorząd województwa dokona zakupu 12-13 nowych czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), a także przeprowadzi modernizację posiadanych pojazdów typu EN57. Na projekt ten przeznaczono 63 mln euro z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wszystkie te nowe oraz zmodernizowane jednostki mają zasilić flotę Kolei Wielkopolskich.
W dniu 6 lutego 2018 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki konkursu dotyczącego dofinansowania projektów transportowych. Następnie, 12 lutego 2018 roku, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego (UMWW) podał do wiadomości, iż realizacja projektu CUPT umożliwi zakup 7 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).
Te nowoczesne jednostki będą kursować w obszarze funkcjonalnym miasta Poznań, na kilku kluczowych trasach, w tym:
- Września – Opalenica,
- Poznań Główny – Rogoźno Wielkopolskie,
- Poznań Główny – Gniezno,
- Poznań Główny – Czempiń,
- Poznań Główny – Wronki.
Tabor
Wśród zasobów Kolei Wielkopolskich nie znajdują się wyłącznie pociągi własne, jak to j est w przypadku pojazdów elektrycznych 48WE Elf II oraz spalinowych 36WEh. Przewoźnik dysponuje taborami, które są własnością województwa wielkopolskiego, co wpływa na zarządzanie nimi i ich eksploatację.
Seria | Typ | Liczba | Liczba członów | Liczba miejsc siedzących | Prędkość maksymalna | Producent | Lata produkcji | Numery taborowe | Modernizator | Właściwości | _ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EN57AKW | 5B+6B+5B | 7 | 3 | 180 | 120 km/h | Pafawag | 1974–1990 | 1025, 1031, 1062, 1412, 1413, 1434, 1502 | Newag (2011–2012) | _ | _ |
1062, 1502 | Newag (2013) | _ | _ | ||||||||
EN57AL | 5B+6B+5B | 5 | 3 | 180 | 120 km/h | Pafawag | 1027, 1061, 1141, 1804, 1805 | ZNTK „Mińsk Mazowiecki” (2016–2017) | _ | _ | |
EN76 Elf | 22WEa | 22 | 4 | 204 | 160 km/h | Pesa | 2012–2014 | 026–048 | – | _ | _ |
48WE Elf II | 48WE | 10 | 5 | 286 | 160 km/h | Pesa | 2019–2020 | 001–010 | – | _ | _ |
48WEb Elf II | 48WEb | 5 | 5 | 240 | 160 km/h | Pesa | 2020–2021 | 019–023 | – | _ | _ |
Seria | Typ | Ilość | Ilość członów | Ilość miejsc siedzących | Prędkość maksymalna | Producent | Lata produkcji | Numery taborowe | Modernizator | Właściwości | _ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SA105 | 213M | 2 | 1 | 100 | 100 km/h | ZNTK Poznań | 2002 | 001 i 002 | – | ||
_ | _ | ||||||||||
SA108 | 215M | 4 | 2 | 100 | 100 km/h | ZNTK Poznań | 2003–2006 | 001, 010 | – | _ | _ |
002, 003 | Pesa (2013) | _ | _ | ||||||||
SA132 | 218Ma | 10 | 2 | 160+4 | 120 km/h | Pesa | 2005–2007 | 001, 003, 004 | Pesa (2015) | _ | _ |
008–011 | Pesa (2016) | _ | _ | ||||||||
013–015 | – | _ | _ | ||||||||
SA134 | 218Md | 2 | 2 | 128+10 | 120 km/h | Pesa | 2008 | 008, 010 | – | _ | _ |
SA139 Link | 223M | 3 | 2 | 126 | 120 km/h | Pesa | 2015 | 007–009 | – | _ | _ |
Seria | Typ | Liczba | Liczba członów | Liczba miejsc siedzących | Prędkość maksymalna | Producent | Lata produkcji | Numery taborowe | Modernizator | Właściwości | _ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Impuls II 36WEh | 36WEh | 6 | 3 | 170 | 160 km/h | Newag | 2023 | 003-006, 025-026 | Newag | _ | _ |
Obsługiwane połączenia (od 1 stycznia 2023 roku)
Leszno – Zbąszynek
Pociągi na trasie Leszno – Zbąszynek kursują od 1 czerwca 2011 roku, kiedy to uroczyście zainaugurowano działalność Kolei Wielkopolskich na tej linii. Obsługują one połączenia na liniach kolejowych nr 3 i 359. Należy zaznaczyć, że to jedyna linia normalnotorowa w Europie, która jest regularnie eksploatowana przez pociągi z trakcją parową. Przypomnijmy, że 15 grudnia 2013 roku zawieszono kursy parowozów na trasie Poznań – Wolsztyn, co czyni to połączenie unikalnym w skali kraju.
Na trasie zawieszono również kursy lokomotywą parową na relacji Wolsztyn – Leszno w dniu 1 kwietnia 2014 roku. Jednakże 15 maja 2017 roku ponownie uruchomiono kursy parowozowe na liniach Wolsztyn – Leszno oraz Wolsztyn – Poznań.
Przebieg linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Leszno | Leszno – Centrum | _ | _ | ||
Wilkowice | Wilkowice | _ | _ | ||
Krzycko Wielkie | Krzycko Wielkie | _ | _ | ||
Włoszakowice | Włoszakowice | _ | _ | ||
Boszkowo | Boszkowo | _ | _ | ||
Starkowo | Starkowo | _ | _ | ||
Błotnica | Błotnica | _ | _ | ||
Perkowo | Perkowo | _ | _ | ||
Nowawieś Mochy | Nowa Wieś | _ | _ | ||
Nowy Solec | Solec Nowy | _ | _ | ||
Wroniawy | Wroniawy | _ | _ | ||
Nowy Widzim | Nowy Widzim | _ | _ | ||
Wolsztyn | Wolsztyn | _ | _ | ||
Tuchorza | Stara Tuchorza | _ | _ | ||
Belęcin Wielkopolski | Belęcin | _ | _ | ||
Stefanowo | Stefanowo | _ | _ | ||
Zbąszyń Przedmieście | Zbąszyń | _ | _ | ||
Zbąszyń | Zbąszyń | _ | _ | ||
Zbąszynek | Zbąszynek | _ | _ |
Leszno – Ostrów Wielkopolski
Również ta linia została otwarta 1 czerwca 2011 roku, będąc jedną z dwóch linii, na których zadebiutowały Koleje Wielkopolskie. Kursy te wykorzystują linie kolejowe nr 14, 815 i 816.
Przebieg linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Leszno | Leszno – Centrum | _ | _ | ||
Leszno Grzybowo | Leszno – Grzybowo | _ | _ | ||
Kąkolewo | Kąkolewo | _ | _ | ||
Pawłowice | Pawłowice | _ | _ | ||
Poniec | Poniec | _ | _ | ||
Dzięczyn | Dzięczyna | _ | _ | ||
Karzec | Karzec | _ | _ | ||
Krobia | Krobia | _ | _ | ||
Włostowo | Chwałkowo | _ | _ | ||
Pępowo | Krzekotowice | _ | _ | ||
Czeluścin | Czeluścin | _ | _ | ||
Kobylin | Kobylin | _ | _ | ||
Kuklinów | Kuklinów | _ | _ | ||
Dzierżanów Wielkopolski | Dzierżanów | _ | _ | ||
Krotoszyn | Krotoszyn | _ | _ | ||
Gorzupia | Gorzupia | _ | _ | ||
Biadki | Biadki | _ | _ | ||
Daniszyn | Daniszyn | _ | _ | ||
Łąkociny | Łąkociny | _ | _ | ||
Ostrów Wielkopolski Gorzyce | Ostrów Wielkopolski – Nowe Parcele | _ | _ | ||
Ostrów Wielkopolski | Ostrów Wielkopolski – Śródmieście | _ | _ |
Poznań Główny – Gołańcz
Możliwość realizacji połączeń na trasie Poznań Główny – Gołańcz pojawiła się 11 grudnia 2011 roku wraz z ogłoszeniem nowego rozkładu jazdy. To osiągnięcie było efektem remontu linii nr 356 na odcinku z Poznań Wschód do Wągrowca. Kursy te korzystają z linii kolejowych nr 3 oraz 356.
W 2015 roku na tej trasie powstały nowe przystanki: Przebędowo oraz Łopuchowo Osiedle, które zostały włączone do rozkładu od grudnia tegoż roku.
Szlak linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Garbary | Poznań – Stare Miasto | _ | _ | ||
Poznań Wschód | Poznań – Główna | _ | _ | ||
Poznań Karolin | Poznań – Karolin | _ | _ | ||
Czerwonak | Czerwonak | _ | _ | ||
Czerwonak Osiedle | Czerwonak | _ | _ | ||
Owińska | Owińska | _ | _ | ||
Bolechowo | Bolechowo-Osiedle | _ | _ | ||
Zielone Wzgórza | Murowana Goślina – Zielone Wzgórza | _ | _ | ||
Murowana Goślina | Murowana Goślina | _ | _ | ||
Przebędowo | Przebędowo | _ | _ | ||
Łopuchowo | Łopuchowo | _ | _ | ||
Łopuchowo Osiedle | Łopuchowo | _ | _ | ||
Sława Wielkopolska | Sława Wielkopolska | _ | _ | ||
Skoki | Skoki | _ | _ | ||
Roszkowo Wągrowieckie | Roszkowo | _ | _ | ||
Przysieczyn | Przysieczyn | _ | _ | ||
Wągrowiec | Wągrowiec | _ | _ | ||
Kobylec | Kobylec | _ | _ | ||
Grylewo | Grylewo | _ | _ | ||
Laskownica | Laskownica Mała | _ | _ | ||
Gołańcz | Gołańcz | _ | _ |
Poznań Główny – Wolsztyn – Powodowo
Pociągi Kolei Wielkopolskich rozpoczęły kursy na trasie Poznań Główny – Wolsztyn 11 grudnia 2011 roku, również w związku z nowym rozkładem jazdy. Możliwość uruchomienia tego połączenia wynikała z rewitalizacji linii nr 357 na odcinku do Luboń. Zatrzymajmy się nad historią: do 15 grudnia 2013 roku część kursów na tej trasie obsługiwały parowozy, jednak po zamknięciu tej relacji, parowozy przeniesiono na trasę Wolsztyn – Leszno. W soboty od 15 maja 2017 roku wznowiono kursy parowozów na linii Wolsztyn – Poznań Główny. Połączenie to korzysta z linii nr 271 oraz 357. Nowy przystanek osobowy, Grąblewo, został otwarty 14 grudnia 2014 roku i znajduje się pomiędzy przystankiem Ptaszkowo Wielkopolskie a Grodziskiem Wielkopolskim. Od września 2024 roku planowane jest wydłużenie kursów do przystanku Powodowo.
Przebieg linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Dębiec | Poznań – Dębiec | _ | _ | ||
Luboń koło Poznania | Luboń | _ | _ | ||
Wiry | Wiry | _ | _ | ||
Szreniawa | Szreniawa | _ | _ | ||
Trzebaw Rosnówko | Rosnówko | _ | _ | ||
Stęszew | Stęszew | _ | _ | ||
Strykowo Poznańskie | Strykowo | _ | _ | ||
Granowo Nowotomyskie | Granowo | _ | _ | ||
Kotowo | Kotowo | _ | _ | ||
Ptaszkowo Wielkopolskie | Ptaszkowo | _ | _ | ||
Grąblewo | Grąblewo | _ | _ | ||
Grodzisk Wielkopolski | Grodzisk Wielkopolski | _ | _ | ||
Młyniewo Nowotomyskie | Młyniewo | _ | _ | ||
Ruchocice | Ruchocice | _ | _ | ||
Drzymałowo | Drzymałowo | _ | _ | ||
Rakoniewice | Rakoniewice | _ | _ | ||
Rostarzewo | Rostarzewo | _ | _ | ||
Tłoki | Tłoki | _ | _ | ||
Wolsztyn | Wolsztyn | _ | |||
Powodowo | Powodowo | _ | _ |
Poznań Główny – Kutno
Na linii Poznań Główny – Kutno, obsługa została oficjalnie przejęta od Przewozów Regionalnych 9 grudnia 2012 roku. Połączenie to korzysta z linii kolejowych nr 3, 807 i 808.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Garbary | Poznań – Stare Miasto | _ | _ | ||
Poznań Wschód | Poznań – Główna | _ | _ | ||
Poznań Antoninek | Poznań – Antoninek | _ | _ | ||
Swarzędz | Swarzędz | _ | _ | ||
Paczkowo | Paczkowo | _ | _ | ||
Kostrzyn Wielkopolski | Kostrzyn | _ | _ | ||
Gułtowy | Gułtowy | _ | _ | ||
Nekla | Nekla | _ | _ | ||
Podstolice | Podstolice | _ | _ | ||
Września | Września – Zawodzie | _ | _ | ||
Gutowo Wielkopolskie | Gutowo Wielkie | _ | _ | ||
Otoczna | Otoczna | _ | _ | ||
Wólka | Staw | _ | _ | ||
Strzałkowo | Strzałkowo | _ | _ | ||
Słupca | Słupca | _ | _ | ||
Cienin | Cienin Zaborny | _ | _ | ||
Cienin Kościelny | Cienin Kościelny | _ | _ | ||
Spławie | Adamów | _ | _ | ||
Kawnice | Kawnice | _ | _ | ||
Konin Zachód | Konin – Chorzeń | _ | _ | ||
Konin | Konin – Osiedle III | _ | _ | ||
Kramsk | Wysokie | _ | _ | ||
Budki Nowe | Nowe Budki | _ | _ | ||
Koło | Koło – Osiedle Warszawskie | _ | _ | ||
Barłogi | Barłogi | _ | _ | ||
Kłodawa | Pomarzany Fabryczne | _ | _ | ||
Turzynów | Turzynów | _ | _ | ||
Krzewie | Krzewie | _ | _ | ||
Nowe Kutnowskie | Nowe | _ | _ | ||
Kutno | Kutno – Centrum | _ | _ |
Poznań Główny – Zbąszynek
Jak w przypadku wcześniej wymienionych połączeń, tu również 9 grudnia 2012 roku w większości przejęto obsługę linii od Przewozów Regionalnych. Połączenie to korzysta z linii kolejowej nr 3.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Górczyn | Poznań – Górczyn | _ | _ | ||
Poznań Junikowo | Poznań – Junikowo | _ | _ | ||
Palędzie | Dąbrówka | _ | _ | ||
Dopiewo | Dopiewo | _ | _ | ||
Otusz | Skrzynki | _ | _ | ||
Buk | Buk | _ | _ | ||
Wojnowice Wielkopolskie | Wojnowice | _ | _ | ||
Opalenica | Opalenica | _ | _ | ||
Porażyn | Bukowiec Stary | _ | _ | ||
Sątopy | Sątopy | _ | _ | ||
Nowy Tomyśl | Nowy Tomyśl | _ | _ | ||
Jastrzębsko | Jastrzębsko Stare | _ | _ | ||
Chrośnica | Chrośnica | _ | _ | ||
Zbąszyń | Zbąszyń | _ | _ | ||
Zbąszynek | Zbąszynek | _ | _ |
Poznań Główny – Mogilno
Trasa ta została udostępniona Kolejom Wielkopolskim w grudniu 2013 roku. Wtedy niektóre kursy pociągów Regio, organizowanych przez Przewozy Regionalne, zastąpiono pociągami Kolei Wielkopolskich. Połączenie to korzysta z linii nr 3 oraz 353.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Garbary | Poznań – Stare Miasto | _ | _ | ||
Poznań Wschód | Poznań – Główna | _ | _ | ||
Ligowiec | Ligowiec | _ | _ | ||
Kobylnica | Kobylnica | _ | _ | ||
Biskupice Wielkopolskie | Biskupice | _ | _ | ||
Promno | Promno-Stacja | _ | _ | ||
Pobiedziska Letnisko | Pobiedziska – Letnisko Leśne | _ | _ | ||
Pobiedziska | Pobiedziska | _ | _ | ||
Lednogóra | Lednogóra | _ | _ | ||
Fałkowo | Fałkowo | _ | _ | ||
Pierzyska | Pierzyska | _ | _ | ||
Gniezno | Gniezno – Stare Miasto | _ | _ | ||
Jankowo Dolne | Jankowo Dolne | _ | _ | ||
Trzemeszno | Trzemeszno | _ | _ | ||
Wydartowo | Wydartowo | _ | _ | ||
Mogilno | Mogilno | _ | _ |
Poznań Główny – Krotoszyn – Milicz
Pociągi kursujące na trasie Poznań Główny – Krotoszyn – Milicz od 10 grudnia 2017 roku zastąpiły część kursów organizowanych przez Przewozy Regionalne. Połączenie to wykorzystuje linie nr 272 oraz 281. Od grudnia 2020 roku dwie pary pociągów zaczęły kursować również do stacji Milicz.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość – Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Dębina | Poznań – Dębina | _ | _ | ||
Poznań Starołęka | Poznań – Starołęka | _ | _ | ||
Poznań Krzesiny | Poznań – Garaszewo | _ | _ | ||
Gądki | Gądki | _ | _ | ||
Kórnik | Szczodrzykowo | _ | _ | ||
Pierzchno | Pierzchno | _ | _ | ||
Środa Wlkp. | Środa Wielkopolska | _ | _ | ||
Sulęcinek | Sulęcinek | _ | _ | ||
Solec Wlkp. | Solec | _ | _ | ||
Chocicza | Chocicza | _ | _ | ||
Mieszków | Mieszków | _ | _ | ||
Jarocin | Jarocin | _ | _ | ||
Golina | Golina | _ | _ | ||
Obra Stara | Stara Obra | _ | _ | ||
Koźmin Wlkp. | Koźmin Wielkopolski | _ | _ | ||
Wolenice | Wolenice | _ | _ | ||
Bożacin | Bożacin | _ | _ | ||
Krotoszyn | Krotoszyn | _ | _ | _ | |
Zduny | Zduny | _ | _ | _ | _ |
Cieszków | Cieszków (gmina) | _ | _ | _ | _ |
Rakoniwce Milickie | Rakłowice | _ | _ | _ | _ |
Milicz | Milicz | _ | _ | _ | _ |
Poznań Główny – Ostrów Wielkopolski – Kępno/Odolanów
Podobnie jak inne połączenia, również ta trasa została udostępniona 10 grudnia 2017 roku. Wówczas niektóre pociągi organizowane przez Przewozy Regionalne zostały zastąpione przez Koleje Wielkopolskie. Z dniem 13 grudnia 2020 roku, wprowadzono dwie pary pociągów do Odolanowa. Połączenie uwzględnia korzystanie z linii kolejowej nr 272.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość/Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Dębina | Poznań – Dębina | _ | _ | ||
Poznań Starołęka | Poznań – Starołęka | _ | _ | ||
Poznań Krzesiny | Poznań – Garaszewo | _ | _ | ||
Gądki | Gądki | _ | _ | ||
Kórnik | Szczodrzykowo | _ | _ | ||
Pierzchno | Pierzchno | _ | _ | ||
Środa Wielkopolska | Środa Wielkopolska | _ | _ | ||
Sulęcinek | Sulęcinek | _ | _ | ||
Solec Wielkopolski | Solec | _ | _ | ||
Chocicza | Chocicza | _ | _ | ||
Mieszków | Mieszków | _ | _ | ||
Jarocin | Jarocin | _ | _ | ||
Witaszyce | Witaszyce | _ | _ | ||
Kotlin | Kotlin | _ | _ | ||
Pleszew | Kowalew | _ | _ | ||
Taczanów | Taczanów Drugi | _ | _ | ||
Bronów | Bronów | _ | _ | ||
Biniew | Biniew | _ | _ | ||
Ostrów Wielkopolski | Ostrów Wielkopolski – Śródmieście | _ | _ | ||
Janków Przygodzki | Janków Przygodzki | _ | _ | ||
Przygodzice | Przygodzice | _ | _ | ||
Antonin | Antonin | _ | _ | ||
Niedźwiedź Wielkopolski | Niedźwiedź | _ | _ | ||
Ostrzeszów | Ostrzeszów | _ | _ | ||
Domanin | Domanin | _ | _ | ||
Kępno | Kępno | _ | _ |
Gniezno – Jarocin
Na linii Gniezno – Jarocin kursy zostały uruchomione regularnie od 10 czerwca 2018 roku po ponad 6-letniej przerwie. Połączenie to wykorzystywać będzie linię kolejową nr 281.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość-Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Gniezno | Gniezno – Stare Miasto | _ | _ | ||
Gębarzewo | Gębarzewo | _ | _ | ||
Żydowo | Żydowo | _ | _ | ||
Czerniejewo | Szczytniki Czerniejewskie | _ | _ | ||
Marzenin | Marzenin | _ | _ | ||
Września | Września | _ | _ | ||
Chwalibogowo | Chwalibogowo | _ | _ | ||
Miłosław | Miłosław | _ | _ | ||
Orzechowo | Orzechowo | _ | _ | ||
Żerków | Chrzan | _ | _ | ||
Radlin Wielkopolski | Radlin | _ | _ | ||
Jarocin | Jarocin | _ | _ |
Poznań Główny – Kalisz
Regularne kursy na trasie Poznań Główny – Kalisz po raz pierwszy zaczęły funkcjonować 9 grudnia 2018 roku. Linia ta wykorzystuje linie kolejowe nr 14, 272, i 811, a przez trasę kursują 2 pary pociągów, pomijając Ostrów Wielkopolski.
Trasa Linii | |||
---|---|---|---|
Stacja lub Przystanek | Miejscowość/Dzielnica | Sprzedaż Biletów | |
Kasa | Biletomat | ||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ |
Poznań Dębina | Poznań – Dębina | _ | _ |
Poznań Starołęka | Poznań – Starołęka | _ | _ |
Środa Wlkp. | Środa Wielkopolska | _ | _ |
Jarocin | Jarocin | _ | _ |
Pleszew | Kowalew | _ | _ |
Nowe Skalmierzyce | Nowe Skalmierzyce | _ | _ |
Kalisz | Kalisz | _ | _ |
Poznań Główny – Piła Główna – Wyrzysk Osiek
Połączenie uruchomiono 15 grudnia 2019 roku. Połączenie korzysta z linii kolejowej nr 354. W grudniu 2021 roku, 2 pary pociągów zostały wydłużone aż do Wyrzyska Osieka.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość/Dzielnica | Sprzedaż biletów | |
Kasa | Biletomat | ||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ |
Poznań Strzeszyn | Poznań – Strzeszyn | _ | _ |
Złotniki Grzybowe | Złotniki Grzybowe | _ | _ |
Złotniki | Złotniki | _ | _ |
Wargowo | Wargowo | _ | _ |
Oborniki Wielkopolskie | Oborniki | _ | _ |
Rogoźno Wielkopolskie | Rogoźno | _ | _ |
Budzyń | Budzyń | _ | _ |
Chodzież | Chodzież | _ | _ |
Piła Główna | Piła | _ | _ |
Wyrzysk Osiek | Osiek nad Notecią | _ | _ |
Poznań Główny – Łódź Fabryczna
Nowa relacja na trasie Poznań Główny – Łódź Fabryczna będzie miała swoją premierę 13 grudnia 2020 roku. Połączenie to zaplanowano tylko na weekendy, ale od grudnia 2022 roku pociągi kursują codziennie, korzystając z linii kolejowej nr 272 oraz nr 14.
Trasa linii | |||
---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość/Dzielnica | Sprzedaż biletów | |
Kasa | Biletomat | ||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ |
Poznań Dębina | Poznań – Dębina | _ | _ |
Poznań Starołęka | Poznań – Starołęka | _ | _ |
Środa Wlkp. | Środa Wielkopolska | _ | _ |
Jarocin | Jarocin | _ | _ |
Pleszew | Kowalew | _ | _ |
Ostrów Wlkp. | Ostrów Wielkopolski | _ | _ |
Kalisz | Kalisz | _ | _ |
Sieradz | Sieradz | _ | _ |
Zduńska Wola | Zduńska Wola | _ | _ |
Łódź Fabryczna | Łódź | _ | _ |
Poznań Główny – Rawicz
Połączenie na trasie Poznań Główny – Rawicz rozpoczęło kursy w styczniu 2021 roku w ramach linii PKM 1. Odpowiednie porozumienie zostało podpisane 8 października 2020 roku między Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego a Zarządem Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Ta linia wykorzystuje linię kolejową nr 271.
Trasa linii | |||||
---|---|---|---|---|---|
Stacja/Przystanek | Miejscowość i Dzielnica | Sprzedaż biletów | |||
Kasa | Biletomat | ||||
Poznań Główny | Poznań – Łazarz | _ | _ | ||
Poznań Dębiec | Poznań – Dębiec | _ | _ | ||
Luboń koło Poznania | Luboń | _ | _ | ||
Puszczykowo | Puszczykowo | _ | _ | ||
Puszczykówko | Puszczykowo | _ | _ | ||
Mosina | Mosina | _ | _ | ||
Czempiń | Czempiń | _ | _ | ||
Kościan | Kościan | _ | _ | ||
Stare Bojanowo | Stare Bojanowo | _ | _ | ||
Leszno | Leszno | _ | _ | ||
Rydzyna | Rydzyna | _ | _ | ||
Bojanowo | Bojanowo | _ | _ | ||
Rawicz | Rawicz | _ | _ |
Bilety
Obecnie istnieje wiele możliwości nabycia biletów, które przystosowane są do potrzeb podróżnych. Poniżej przedstawiamy główne kanały dystrybucji:
- kasy biletowe spółki, które znajdują się na konkretnych dworcach kolejowych,
- kasy ajencyjne, które współpracują z firmą,
- biletomaty zainstalowane na wybranych stacjach kolejowych,
- aplikacje mobilne, takie jak SkyCash, mPay oraz KOLEO,
- strona internetowa www.biletywielkopolskie.pl, z której można korzystać zarówno bezpośrednio, jak i poprzez wyszukiwarki połączeń Internetowych, w tym rozklad-pkp.pl oraz rozklad.plk-sa.pl,
- obsługa pociągu, która również udziela informacji i załatwia sprawy związane z zakupem biletów.
Warto zaznaczyć, że spółka oferuje również wspólne bilety, które stanowią dogodną opcję dla osób korzystających z różnych środków transportu. Do najpopularniejszych propozycji należą:
- Bus-Tramwaj-Kolej – Jeden Bilet – bilet miesięczny, który obowiązuje w obrębie 30 kilometrów od Poznania oraz jest dostępny w ramach współpracy z ZTM Poznań i Polregio,
- REGIOkarnet – zajmujący się wspólnym transportem, 3-dniowy bilet umożliwiający podróżowanie z Arrivą RP, Kolejami Małopolskimi oraz Kolejami Śląskimi, a także Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Polregio,
- Wspólny Bilet Samorządowy – 24-godzinny bilet, który daje możliwość korzystania z transportu z Arrivą RP, Kolejami Dolnośląskimi, Kolejami Małopolskimi oraz Kolejami Mazowieckimi, Kolejami Śląskimi, Łódzką Koleją Aglomeracyjną oraz Warszawską Koleją Dojazdową.
Dodatkowo, spółka wprowadza oferty specjalne, które w znacznym stopniu obniżają koszty podróżowania dla osób, które regularnie korzystają z transportu kolejowego, jak i dla grup.
Marketing i promocja
Koleje Wielkopolskie aktywnie uczestniczą w różnorodnych przedsięwzięciach promujących firmę. W dniu 28 kwietnia 2012 roku, z okazji Parady Parowozów, przewoźnik zorganizował dodatkowe kursy z Poznania, Leszna i Zbąszynka do Wolsztyna. Z kolei w ostatni weekend maja 2012 roku miały miejsce specjalne kursy na piknik lotniczy Aeroklubu Ostrowskiego odbywający się na lotnisku w Michałkowie.
Podczas Euro 2012, na Dworcu Letnim, można było podziwiać wystawę twórczości Witolda Zakrzewskiego, która nawiązywała do wydarzeń związanych z piłkarską imprezą. Na tym samym dworcu, odbył się również Festiwal Sztuki Słowa Verba Sacra, gdzie uczestnicy mieli możliwość usłyszenia mało znanych utworów Janusza Korczaka.
W dniu 21 listopada 2012 roku, odbył się specjalny przejazd promocyjny pociągu EN76-028 na trasie z Poznania do Gniezna oraz Opalenicy, połączony z możliwością zwiedzania zespołu trakcyjnego. Następnie, 26 lipca 2013 roku, przeprowadzono podobną akcję na trasie Gniezno – Poznań, osiągając maksymalną prędkość drogową wynoszącą 150 km/h.
Przewoźnik zaangażował się również w działania związane z XXI Finałem WOŚP, przekazując na aukcje różnorodne przedmioty, w tym czapki konduktorskie oraz inne firmowe gadżety. Dnia 8 maja 2013 roku, wspólnie z Powiatową Biblioteką Publiczną w Wągrowcu, Koleje Wielkopolskie zorganizowały akcję pod nazwą Czytanie w banie w ramach Tygodnia Bibliotek.
1 czerwca 2013 roku, z okazji Dnia Dziecka, przewoźnik zorganizował darmowe przejazdy dla najmłodszych w okolicach Poznania. W ramach przygotowań do XXII Finału WOŚP, Koleje Wielkopolskie zapewniły wszelkim kwestującym bezpłatne przejazdy.
W 2014 roku także zadbano o najmłodszych, organizując 1 czerwca promocyjny przejazd oraz wstęp do Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. 26 grudnia 2014 roku, miało miejsce współorganizowane przez Koleje Wielkopolskie wydarzenie upamiętniające przyjazd Ignacego Jana Paderewskiego podczas rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Spółka współpracowała z Gnieźnieńskim Towarzystwem Sportowym Basket, na koszulkach zawodniczek znaleźć można logo przewoźnika. Z kolei 31 maja 2015 roku, w przeddzień Dnia Dziecka, zorganizowano bezpłatny przejazd z Poznania do Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, gdzie najmłodsi otrzymali wiele atrakcji.
Koleje Wielkopolskie włączyły się także w obchody 97. rocznicy Powstania Wielkopolskiego, organizując inscenizację przyjazdu Ignacego Paderewskiego na Dworcu Letnim. W ramach 24. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, przewoźnik przyczynił się do akcji zbiórki pieniędzy, oferując aukcje umożliwiające wyświetlanie życzeń w pojazdach spółki z okazji Walentynek i Dnia Matki.
W ostatnią niedzielę maja 2016 roku, Koleje Wielkopolskie zorganizowały Dzień Dziecka, a podstawiony pociąg przewiózł dzieci do Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, gdzie czekało na nie wiele różnorodnych atrakcji, w tym konkursy i zabawy. 26 grudnia 2016 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przewoźnik wspomógł inscenizację obchodów 98. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, wypożyczając lokomotywę parową oraz wagony.
Początek 2017 roku to kolejna edycja akcji zbiórki pieniędzy, w ramach XXV WOŚP Koleje Wielkopolskie wystawiły do aukcji gadżety związane z firmą oraz możliwość wyświetlania życzeń walentynkowych w pociągach spółki. 4 czerwca 2017 roku, na Dzień Dziecka, najmłodsze dzieci mogły skorzystać z bezpłatnego przejazdu pociągiem Kolei Wielkopolskich do Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie wraz z opiekunami.
Na koniec czerwca przewoźnik zorganizował specjalny przejazd relacji Poznań Główny – Zakrzewo Złotowskie z okazji 25. edycji festiwalu Blues Express, w trakcie którego na stacjach odbywały się koncerty kapel bluesowych, a w Zakrzewie miało miejsce wielkie zakończenie imprezy.
Finanse i wyniki przewozowe
Spółka Koleje Wielkopolskie ma jednego właściciela, którym jest województwo wielkopolskie. Aktem założycielskim ustalono, że kapitał początkowy wynosił 2 500 000 złotych. W roku 2010 doszło do jego podwojenia, a do końca 2011 wartość ta zwiększyła się o dodatkowe 2 500 000 złotych. W 2012 r. majątek spółki osiągnął wartość 10 000 000 złotych. W 2013 roku kapitał Kolei Wielkopolskich wynosił już 12 000 000 złotych, a w następnym roku wzrósł o kolejne 3 000 000 złotych. W 2015 roku, po raz kolejny, zaktualizowano kapitał zakładowy, który w kwietniu wynosił 18 726 500 zł. Na początku 2016 roku wartość przewoźnika ustalono na 23 726 500 zł.
Rok 2014 był przełomowy dla spółki, ponieważ odnotowano pierwszy bilans dodatni w historii Kolei Wielkopolskich, zyskując około 300 tysięcy złotych.
Liczba pasażerów oraz wykonana praca przewozowa, mierzona w pasażerokilometrach, ukazuje poniższe wykresy:
W tym miejscu powinien znaleźć się wykres. Z przyczyn technicznych nie może zostać wyświetlony. Więcej informacji
W tym miejscu powinien znaleźć się wykres. Z przyczyn technicznych nie może zostać wyświetlony. Więcej informacji
Prezesi
W kontekście Kolei Wielkopolskich, szczególnie istotnym jest omówienie osób na stanowisku prezesa, które miały wpływ na rozwój oraz kierunek organizacji. Poniżej znajduje się tabela, która przedstawia listę prezesów wraz z datami ich kadencji.
Od | Do | Prezes | _ |
---|---|---|---|
28 września 2009 | październik 2010 | Jarosław Polaszewski | _ |
październik 2010 | 22 czerwca 2021 | Włodzimierz Wilkanowicz | _ |
23 czerwca 2021 | – | Marek Nitkowski | _ |
Nagrody i wyróżnienia
Koleje Wielkopolskie w ciągu lat zdobyły wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, które potwierdzają ich zaangażowanie w świadczenie usług najwyższej jakości.
- 2014 – Najwyższa Jakość Quality International 2014 (kategoria QI SERVICES – usługa najwyższej jakości),
- 2015 – Solidna Firma 2014,
- 2015 – Medal Polskiej Przedsiębiorczości 2015,
- 2015 – Najwyższa Jakość Quality International 2015 (kategoria QI SERVICES – usługa najwyższej jakości),
- 2015 – Certyfikaty ISO: systemy zarządzania jakością (Norma PN-EN ISO 9001:2008); systemy zarządzania środowiskowego (Norma PN-EN ISO 14001:2004) oraz systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (Norma PN-N-18001: 2004),
- 2016 – Symbol Komunikacji Kolejowej 2015,
- 2016 – Solidna Firma 2015,
- 2016 – Najwyższa Jakość Quality International 2016 (kategoria QI SERVICES – usługa najwyższej jakości),
- 2017 – Symbol Skutecznego Zarządzania 2016,
- 2017 – Solidna Firma 2016,
- 2017 – Najwyższa Jakość Quality International 2017 (kategoria QI SERVICES – usługa najwyższej jakości).
Te osiągnięcia dowodzą systematycznej pracy i dążenia do nieustannego podnoszenia standardów usług. Koleje Wielkopolskie kładą nacisk na jakość oraz zadowolenie swoich klientów, co znalazło odzwierciedlenie w przyznawanych nagrodach.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Pozbud | H. Cegielski – Poznań | Merazet | INC | Nivea Polska | CDF Architekci | Kompania Piwowarska | Amino | Colorful Media | EVER Power Systems | Bogucki Wydawnictwo Naukowe | Beyond.pl | Dom Wydawniczy Rebis | Wydawnictwo Miejskie Posnania | Promag | Egera | Media Rodzina | Stomil-Poznań | Wydawnictwo Czwarta Strona | CentraOceń: Koleje Wielkopolskie