Wśród kluczowych punktów komunikacyjnych w Polsce znajduje się Poznań Wschód,
który pełni funkcję ważnej stacji węzłowej na międzynarodowej linii kolejowej E20, łączącej Berlin z Moskwą.
Ruch pasażerski
W poniższym zestawieniu zaprezentowane są dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Poznaniu Wschód, które ukazują zmiany w liczbie pasażerów w ostatnich latach.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2018 | 1 100 |
2022 | 700-999 |
Struktura
Na stacji Poznań Wschód odchodzą linie w kierunku Skandawy orazBydgoszczy Głównej. Obiekt ten charakteryzuje się szeregiem funkcji i udogodnień, takich jak przestronny budynek stacyjny i kasą biletową.
Dodatkowo, stacja dysponuje torami stacyjnymi oraz trzema peronami, które są wygodne dla podróżnych. Umożliwiają one łatwy dostęp do pociągów oraz innych środków transportowych.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pasażerów, na stacji znajdują się zarówno przejścia podziemne, jak i nadziemne, a także nowoczesne semafory świetlne, które efektywnie regulują ruch pociągów.
Historia
Historia stacji towarowej sięga 1872 roku, kiedy to na Głównej otwarto linię łączącą Poznań z Bydgoszczą. W początkowym okresie stacja pełniła również rolę przewozów pasażerskich, jednak nie istniał przy niej dworzec dla podróżnych. Marzenia o takim obiekcie spełniły się dopiero około 1908 roku, kiedy oddano do użytku linię do Janowca i Wągrowca. Dworzec zbudowano na parceli, która była wcześniej w rękach zakładów Cegielskiego, a droga do niego przebiegała przez teren spółki cegielnianej Hartwig & Weidemann.
W 1914 roku powstał tunel pod torowiskami, co znacznie ułatwiło komunikację. Na stacji znajdowała się poczekalnia oraz restauracja, które podnosiły komfort pasażerów. Niestety, w wyniku wydarzeń z 1945 roku dworzec niezwykle ucierpiał, ale tego samego roku przeszedł odbudowę oraz rozbudowę. Obiekt zachował pierwotny zarys murów, ale jego dwuczłonowa bryła, kryta dachem mansardowym, została zastąpiona jednolitą, dwukondygnacyjną konstrukcją z dachem czterospadowym.
Nordalne elewacje budynku przetrwały częściowo jak zaokrąglony ryzalit, stanowiący wejście do części mieszkalnej. W latach 70. XX wieku przerzucono kładkę dla pieszych na wschód od dworca. Dwie nastawnie, zlokalizowane od ul. św. Michała i ul. Krańcowej, pochodzą z okresu międzywojennego i zachowują oryginalne elementy, co jest rzadkością. Od strony ul. Krańcowej jest umiejscowiony transformator, który również ma oryginalną elewację. W sąsiedztwie usytuowane były domki dróżników, z których przetrwał jedynie ten przy ul. Bałtyckiej.
Warto również wspomnieć o dawnym domu pracowniczym przy ul. Wrzesińskiej 44, wykonanym w charakterze szkieletowym, z oryginalnymi detalami stolarki okiennej i wystrojem klatek schodowych. W latach 1929-1933 planowano w Głównej budowę dużej stacji rozrządowej, jednak projekt zrealizowano na Franowie. Warto zauważyć, że do 1 stycznia 1926 stacja nosiła nazwę Główna, od nazwy dzielnicy, jednak ze względu na mylące podobieństwo do dwóch dworców o nazwie Poznań Główny i Główna, postanowiono o zmianie na Poznań Wschodni, a następnie na Poznań Wschód.
8 kwietnia 1988 roku doszło do pożaru, w wyniku którego budynek tutejszej sekcji drogowej spłonął doszczętnie. Akcja gaśnicza angażowała cztery jednostki strażackie, które walczyły z ogniem, aby uratować pozostałe elementy infrastruktury. Historia stacji, pełna wątków związanych z rozwojem transportu, odzwierciedla dynamiczne zmiany, jakie miały miejsce na przestrzeni lat.
Komunikacja miejska
Stacja nie ma bezpośredniego połączenia z miejskim transportem zbiorowym, co może być utrudnieniem dla pasażerów. W tym kontekście, istnieją zamysły na przedłużenie linii tramwajowej z końcowego przystanku Zawady w stronę stacji. Już w 2021 roku rozpoczęto konsultacje społeczne dotyczące przebiegu zaproponowanej trasy, co oznacza, że sprawa jest brana pod uwagę i istnieją chęci na poprawę dostępności.
Połączenia
Połączenia kolejowe z Poznań Wschód są zróżnicowane i obejmują wiele atrakcyjnych miejsc. Oto niektóre z nich:
- Bydgoszcz Główna,
- Gniezno,
- Gołańcz,
- Inowrocław,
- Kłodawa,
- Konin,
- Kutno,
- Leszno,
- Mogilno,
- Olsztyn Główny,
- Pobiedziska,
- Poznań Antoninek,
- Poznań Garbary,
- Poznań Główny,
- Toruń Główny,
- Wągrowiec,
- Wolsztyn,
- Września.
Każda z tych stacji oferuje możliwość podróżowania do różnych celów, co czyni Poznań Wschód doskonałym punktem wyjścia do dalszych podróży.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Tramwaj z pętli Zawady do stacji kolejowej Poznań Wschód: 20.09.2021 r. początek konsultacji społecznych. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, [dostęp 13.11.2021 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 27.01.2020 r. [dostęp 30.01.2020 r.]
- Wydarzenia w Poznaniu w 1988 roku. Część druga, w: Kronika Miasta Poznania, nr 3/1989, s.178, ISSN 0137-3552
- Świat Kolei nr 7/2016 za Gazeta Jarocińska nr 62 z 29.07.1926 r.
- Teresa Palacz, Kolej na Głównej i Zawadach, w: Kronika Miasta Poznania, nr 2/2002, s.277-281, ISSN 0137-3552
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Poznań Starołęka | Poznań Dębina | Poznań Franowo | Poznań Krzesiny | Poznań Podolany | Dworzec autobusowy Rataje | Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Poznań Antoninek | Poznań Główny | Poznań Karolin | Dworzec Letni w Poznaniu | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy Śródka | Poznań Wola | Poznań Naramowice | Poznań Garbary | Poznań Dębiec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań ZieliniecOceń: Poznań Wschód