Dworzec Letni w Poznaniu, znany wcześniej jako Kaiserbahnhof, a w polskim odpowiedniku jako Dworzec Cesarski, to zabytkowy obiekt, który zachwyca swoją historią i architekturą. Został on wybudowany w roku 1902, jednak w obecnej postaci możemy podziwiać go od 1913 roku. Był to prywatny luksusowy dworzec kolejowy, który został wzniesiony z myślą o cesarzu Wilhelmie II, by mógł gościć w Poznaniu z niemiecką rodziną panującą.
Powstanie tego dworca wiąże się z ambitnymi planami przekształcenia Poznania w miasto-rezydencję niemieckiej głowy państwa, co podnosiło rangę miasta do jednego z głównych ośrodków cesarskich Rzeszy. Stanowi on jeden z kluczowych budynków stacjiPoznań Główny, a obecnie peron przy nim oznaczony jest jako 9, przy wcześniejszym oznaczeniu 4b.
Historia
Obiekt, o którym mowa, został zaprojektowany przez berlińskiego architekta Stendela. Budowa dworca obejmowała imponujący trzystumetrowy peron, a jego wymiary wynosiły 15 na 10 metrów. Wnętrze budynku wyróżniało się szczególnym luksusem, z głównym pomieszczeniem o wymiarach 4×5 m, które miało pełnić rolę cesarskiego salonu, w towarzystwie pokoju dla gości oraz toalety.
Pierwsze zacne osobistości, które zagościły na dworcu, to dzieci cesarza Wilhelma II, które przybyły tam 25 sierpnia 1913 roku. Należeli do nich książęta August Wilhelm z żoną Aleksandrą, Oskar, Joachim oraz Eitel Friedrich. Jednak sam Wilhelm II odwiedził to miejsce tylko raz, podczas swojej trzeciej wizyty w Poznaniu.
Dla regionu Wielkopolski Dworzec Letni ma szczególne znaczenie historyczne. W dniu 26 grudnia 1918 roku, tłumy mieszkańców witały na dworcu znakomitą postać, pianistę Ignacego Jana Paderewskiego. To wydarzenie wzbudziło patriotyczne nastroje w regionie, co doprowadziło do wybuchu powstania wielkopolskiego już następnego dnia, kiedy to większość Wielkopolski przyłączono do II Rzeczypospolitej.
W czasach II Rzeczypospolitej dworzec nadal pełnił istotną rolę reprezentacyjną. Korzystali z niego tacy znaczący ludzie jak naczelnik państwa Józef Piłsudski, a także prezydent Polski Stanisław Wojciechowski.
Po zakończeniu II wojny światowej, Dworzec Letni zyskał nowe zastosowanie, głównie w transporcie do podpoznańskich letnisk, takich jak Puszczykówka, Osowa Góra i Promna. Z biegiem lat jego znaczenie malało, co pociągnęło za sobą jego stopniową dewastację.
Wykorzystanie filmowe i inscenizacje
Na przestrzeni lat Dworzec Letni w Poznaniu wielokrotnie pełnił rolę tła dla różnorodnych wydarzeń filmowych oraz inscenizacji. W szczególności warto zwrócić uwagę na fakt, iż w zimie, na przełomie 1984 i 1985 roku, zrealizowano tam teledysk do utworu „Podróżni bez biletu (Mamy czas)” wykonywanego przez zespół Banda i Wanda.
Od 1994 roku, co roku 26 grudnia, na dworcu odbywa się wyjątkowa inscenizacja przyjazdu Ignacego Jana Paderewskiego. Jest to wydarzenie, które wykorzystuje zarówno parowóz, jak i stylowe wagony. Inicjatywa ta została zapoczątkowana przez Ryszarda Łuczaka, który jest założycielem Poznańskiego Chóru Nauczycieli im. Ignacego Jana Paderewskiego. Warto zaznaczyć, że w postać Paderewskiego wciela się aktor Edmund Dudziński, co dodaje autentyczności całemu przedsięwzięciu.
Rok 1996 to kolejny istotny moment w historii dworca, gdyż Filip Bajon zrealizował tam sceny do filmu „Poznań 56”. Film ten przedstawia wydarzenia Poznańskiego Czerwca z 1956 roku z perspektywy głównych bohaterów. W filmie pojawiają się również losy pięciu profesorów, w tym Władysława Kowalskiego, Daniela Olbrychskiego, Janusza Gajosa, Jan Nowickiego oraz Jerzego Radziwiłowicza, którzy zostali uwięzieni w wagonie i komentują sytuację w mieście z tej niecodziennej perspektywy.
Prace restauracyjne 2010–2011
W latach 2010–2011 Dworzec Letni w Poznaniu przeszedł znaczący remont, który umożliwił jego ponowne otwarcie dla pasażerów 30 sierpnia 2011 roku. Całkowity koszt tej inwestycji, zrealizowanej z budżetu państwa oraz z środków własnych PKP S.A., wyniósł ponad 6,5 miliona złotych. Głównym celem modernizacji było przywrócenie budynkowi jego oryginalnej, historycznej formy. Wszystkie prace budowlane były ściśle nadzorowane przez miejskiego konserwatora zabytków.
W trakcie remontu odtworzono pierwotny kształt dachu, przywrócono charakterystyczne detale architektoniczne oraz odrestaurowano zadaszony peron. Wewnątrz budynku szczególną uwagę zwraca piękny kryształowy żyrandol, który stanowi oryginalny element wyposażenia salonu cesarskiego znajdującego się w obiekcie dworca.
Właścicielem Dworca Letniego pozostaje PKP S.A. Dzięki współpracy z Kolejami Wielkopolskimi, które są użytkownikiem zmodernizowanego dworca, na jego zabytkowym peronie zatrzymują się pociągi tego przewoźnika. W budynku dworca utworzono Centrum Obsługi Klienta oraz zlokalizowano kasy biletowe spółki Koleje Wielkopolskie.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Poznań Wschód | Poznań Starołęka | Poznań Dębina | Poznań Franowo | Poznań Krzesiny | Poznań Podolany | Dworzec autobusowy Rataje | Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Poznań Antoninek | Poznań Główny | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy Śródka | Poznań Wola | Poznań Naramowice | Poznań Garbary | Poznań Dębiec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań Zieliniec | Poznań StrzeszynOceń: Dworzec Letni w Poznaniu