Anna Deręgowska-Libicka


Anna Deręgowska-Libicka to wybitna postać w polskim świecie baletowym, urodzona 26 kwietnia 1941 roku w Poznaniu. Od najmłodszych lat związana z tańcem, osiągnęła znakomite sukcesy jako tancerka, zajmując niezwykle prestiżową pozycję jako pierwsza solistka baletu w renomowanej Operze Poznańskiej.

Jej talent oraz zaangażowanie w sztukę taneczną przyczyniły się do szerokiego uznania, a jej występy na scenie zapisały się w pamięci wielu miłośników baletu.

Życiorys

Anna Deręgowska-Libicka to postać o wielkiej wartości artystycznej i rodzinnej. Jest żoną Marcina Libickiego, oraz matką czwórki dzieci: Jana Filipa Libickiego, Piotra Libickiego, Anny Libickiej oraz Pii Libickiej-Regulskiej. Pochodzi z rodziny, w której silne tradycje artystyczne łączą się z rzemiosłem; jej ojcem był Kazimierz Deręgowski (ur. 1899), technolog pierzastwa, a po wojnie dyrektor fabryki pierza oraz puchu w Swarzędzu. Jej matka, Janina Deręgowska z Wolskich (ur. 1905), była absolwentką szkoły gospodarczej dla panien w Pniewach, którą założyła matka Urszula Ledóchowska.

W 1960 roku Anna uzyskała dyplom Państwowej Średniej Szkoły Baletowej w Poznaniu i rozpoczęła swoją wspaniałą karierę w Operze Poznańskiej. Początkowo występowała jako solistka, z czasem, od 1967 roku, zajmując pozycję pierwszej solistki baletu tej prestiżowej instytucji. W trakcie swojej kariery, Anna była pod wpływem Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej, znanej tancerki i założycielki wspomnianej szkoły baletowej, która obecnie nosi jej imię. W latach 60. XX wieku, jako utalentowana solistka operowa, odbyła tournée po Włoszech i Francji, zdobywając uznanie widzów zagranicznych.

W 1970 roku stała się żoną Marcina Libickiego, a w 1972 roku podjęła decyzję o zakończeniu swojej kariery, aby zająć się wychowaniem dzieci oraz prowadzeniem domu. Jej występy były szeroko komentowane i doceniane przez krytyków. Tacjanna Wysocka w publikacji „Dzieje Baletu” z 1970 roku zauważyła: „Borkowski postąpił słusznie powierzając Annie Deręgowskiej rolę Julii. Młodziutka tancerka, która przed paru laty ukończyła poznańską szkołę baletową, posiada dobre opanowane techniki klasycznej, doskonale wyrobione en dehors i mocne pointy. Jest przy tym tak autentycznie dziewczęca, tak nieśmiała i skromna, że postać Julii, szczególnie w pierwszych odsłonach, ma w niej doskonałą interpretatorkę. Zresztą i w ramach narastającego dramatu Deręgowska pozostaje szczera i wzruszająca.”

Również Roman Leszczyński w 1962 roku w tygodniku „Panorama” napisał: „Partnerka ma obecnie dopiero dwadzieścia lat i jak twierdzą znawcy, zapowiada się doskonale.”

Ważniejsze partie

Anna Deręgowska-Libicka zyskała uznanie dzięki wielu znaczącym partiom tanecznym, wśród których wyróżniają się:

  • Giselle – „Giselle”, A. Adam,
  • Odylia – „Jezioro Łabędzie”, P. I. Czajkowski,
  • Desdemona – „Improwizacje do Szekspira”, C. Drzewiecki,
  • Pas de quatre, rola Grahn – „Rusłan i Ludmiła”, M. Glinka,
  • Panna Młoda (Hanusia) – „Porwanie”, T. Kiesewetter,
  • „Tempus Jazz 67”, J. Milian,
  • Julia – „Romeo i Julia”, S.S. Prokofiew,
  • Róża Infantki – „Dziecko i czaryi”, M. Ravel,
  • Carewna – „Ognisty Ptak”, I. Strawiński,
  • Wiesłana – „Bursztynowa Panna”, A Świeżyński,
  • Tamara Karsawina – „Duch róży”, C. M. von Weber.

Przypisy

  1. Anna Deręgowska [online], Sejm-Wielki.pl [dostęp 04.05.2021 r.]
  2. Portal Swarzędzki – Piórex ma już 70 lat! [online], Portal Swarzędzki, 02.03.2016 r. [dostęp 04.05.2021 r.]
  3. Improwizacje do Szekspira – Polska Kronika Tańca [online]
  4. Tańcząca z kulami [online], www.niepelnosprawni.pl
  5. a b c d Anna Deręgowska – Osoby – Encyklopedia teatru polskiego [online]
  6. Ognisty ptak, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (sztuki) [dostęp 25.06.2021 r.]
  7. Duch róży, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (sztuki) [dostęp 25.06.2021 r.]
  8. Jan FilipJ.F. Libicki Jan FilipJ.F., Święta z Pniew [online], salon24.pl
  9. Marcin Libicki h. Jelita [online], Sejm-Wielki.pl
  10. TacjannaT. Wysocka TacjannaT., Dzieje Baletu, 1970
  11. RomanR. Leszczyński RomanR., Sztuka, której na imię balet, „Panorama Śląski Tygodnik Ilustrowany”, 6, 1963
  12. a b c d IrenaI. Turska IrenaI., Almanach baletu polskiego 1945-1974, 1983, s. 153

Oceń: Anna Deręgowska-Libicka

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:11