Hartmut von Hentig, urodzony 23 września 1925 w Poznaniu, to postać, która wpisała się w historię niemieckiej pedagogiki. Jego ojciec, Werner Otto von Hentig, był niemieckim dyplomatą, pełniącym w latach 1924–1927 funkcję konsula generalnego w Poznaniu. Jako syn dyplomaty, Hartmut miał możliwość podróżowania, spędzając czas m.in. w San Francisco, Bogocie oraz Amsterdamie.
Po powrocie w 1937 roku do Berlina, jego edukacja rozpoczęła się w Französisches Gymnasium. Okres II wojny światowej, a konkretnie od 1943 roku, zmusił go do służby najpierw w Reichsarbeitsdienst, a potem w Wehrmachcie. W maju 1945 roku został wzięty do niewoli przez Amerykanów, w której przebywał do września tego samego roku.
W latach 1945-1948 studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie w Getyndze. Jego dalsza edukacja w latach 1949-1953 obejmowała studia w Elizabethtown College w Pensylwanii oraz na Uniwersytecie Chicagowskim. W czerwcu 1953 roku obronił pracę doktorską, a miesiąc później wrócił do Republiki Federalnej Niemiec. Od 1953 do 1955 roku pracował jako nauczyciel-wychowawca w szkole Birklehof w Hinterzarten.
Jego kariera akademicka kontynuowała się w Getyndze w latach 1955-1956, gdzie ponownie podjął studia, a w 1956 i 1957 roku zdał państwowe egzaminy nauczycielskie. Od 1957 roku pracował w Uhland-Gymnasium w Tybindze, a kolejne etapy jego kariery to praca na Uniwersytecie w Getyndze (od 1963) oraz na Uniwersytecie w Bielefeld (od 1968). W 1974 roku objął stanowisko kierownika naukowego Szkoły Eksperymentalnej Uniwersytetu w Bielefeld, a na emeryturę przeszedł w 1988 roku.
Jego zainteresowania naukowe skupiają się głównie na teoretycznych podstawach pedagogiki. Hartmut von Hentig bada zagadnienia związane z pedagogiką ogólną oraz teorią szkół ponadgimnazjalnych. Jest twórcą koncepcji Humane Schule, czyli zhumanizowanej szkoły, która zyskała międzynarodowe uznanie i szeroki rozgłos.
Wybrane publikacje
Hartmut von Hentig, znany z licznych osiągnięć w dziedzinie edukacji, był autorem wielu wpływowych publikacji, które przyczyniły się do rozwoju myśli pedagogicznej. Poniżej przedstawiamy niektóre z jego znaczących dzieł:
- Probleme des altsprachlichen Unterrichts, 1960,
- Wie hoch ist die höhere Schule?, 1962,
- Das Bielefelder Laborschule, 1971,
- Was ist eine humane Schule?, 1976,
- Die entmutigte Republik, 1980,
- Die Krise des Abiturs und eine Alternative, 1981,
- Erkennen durch Handeln, 1982,
- Das allmähliche Verschwinden der Wirklichkeit, 1984,
- Arbeit am Frieden, 1987,
- Die Schule neu denken, 1993,
- Bildung. Ein Essay, 1996,
- Kreativität: hohe Erwartung an einen schwachen Begriff, 1998.
Przypisy
- Kurzbiographie Prof. Dr. Dres. h.c. Hartmut von Hentig. Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung. [dostęp 14.11.2016 r.]
- Wincenty Okoń: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001 r., s. 125. ISBN 83-88149-41-5.
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Andrzej Grzymała | Rufina Ludwiczak | Leon Wegner | Bolesław Kamil Orłowski | Marek Piechowiak | Lubomira Broniarz-Press | Zofia Słońska | Krystyna Górska-Gołaska | Mieczysław Tomaszewski | Małgorzata Mańka | Tomasz Hornowski | Alojzy Młynarek | Ernst Below | Tomasz Rynarzewski | Jacek Tebinka | Marian Kwapiński | Maciej Kopeć | Ewa Kubasiewicz-Houée | Ludwik Styczyński | Stefan WierzbińskiOceń: Hartmut von Hentig