UWAGA! Dołącz do nowej grupy Poznań - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Port lotniczy Poznań-Ławica


Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego, oznaczony kodem IATA: POZ oraz kodem ICAO: EPPO, to istotny międzynarodowy port lotniczy i jedno z najstarszych tego typu obiektów w Polsce. Zlokalizowany jest zaledwie 7 kilometrów na zachód od centrum Poznania, przy głównym szlaku prowadzącym do Berlina i Bukaresztu.

W roku 2019, port lotniczy Poznań-Ławica znalazł się na 7. miejscu wśród polskich lotnisk pod względem liczby obsłużonych pasażerów oraz liczby operacji lotniczych. W czołówce znajdowały się takie lotniska jak: Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Warszawa-Modlin, oraz Wrocław-Strachowice.

Warto także zwrócić uwagę, że lotnisko wyposażone jest w system ILS kategorii drugiej (CAT II), co znacząco podnosi jego operacyjną niezawodność oraz bezpieczeństwo.

Położenie

Port lotniczy znajduje się w zachodniej części Poznania, dokładnie w północnym rejonie osiedla samorządowego Ławica. Jego usytuowanie znajduje się przy ulicy Bukowskiej, która jest częścią drogi wojewódzkiej numer 307. Od głównego centrum Poznania port dzieli odległość około 7 km na zachód, co sprawia, że jest dogodnie dostępny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Całość znajduje się w ewentualnym obrębie wschodniej strefy Pojezierza Poznańskiego, co dodatkowo podkreśla walory przyrodnicze i krajobrazowe tego miejsca.

Patron portu

Początki związane z nadaniem imienia portowi lotniczemu w Poznaniu były dość kontrowersyjne. Planowano, aby jego patronem był Ignacy Jan Paderewski, jednak w związku z tym, że port lotniczy w Bydgoszczy już wcześniej wybrał to imię, decyzja ta została szybko odrzucona.

W 2005 roku rozpoczęto nowe inicjatywy, mające na celu nadanie portowi imienia Henryka Wieniawskiego, który był znakomitym skrzypkiem, kompozytorem oraz pedagogiem. Mocna decyzja zapadła 29 października 2006 roku, kiedy to podczas finału XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, port zyskał swoją nową tożsamość.

W ceremonii nadania imienia uczestniczyły wybitne skrzypaczki, które pełniły rolę matczynych chrzestnych: Ida Haendel, Wanda Wiłkomirska oraz Marina Iaszwili, wszystkie z nich to laureatki Konkuru i znane osobistości w świecie muzyki.

Historia

Północna część obszaru lotniska była wykorzystywana przez wojsko w latach 1913–2009, podczas gdy w jego południowej części funkcjonował cywilny port lotniczy. W związku z położeniem ścieżki podejścia nad centrum miasta, w ostatnich latach wielokrotnie podejmowane były rozważania na temat przeniesienia poznańskiego portu lotniczego w inne miejsce.

Wydarzenia

  • 26 sierpnia 1913 – niemieckie władze zbudowały w podpoznańskiej wsi Ławica lotnisko wojskowe na obszarze około 300 hektarów, które zostało uroczyście otwarte przez cesarza Wilhelma II. Obiekt obejmował hangary na 30 samolotów, warsztaty oraz koszary dla specjalistycznej jednostki wojskowej zajmującej się szkoleniem pilotów i obsługą samolotów,
  • 6 stycznia 1919 – powstańcy wielkopolscy przejęli kontrolę nad lotniskiem, zdobywając 26 sprawnych samolotów oraz około 400 rozmontowanych maszyn. Z tej grupy około 100 nadawało się do kasacji, natomiast reszta została skompletowana i weszła w skład polskiego lotnictwa wojskowego. Jednym z działań powstańczego lotnictwa był nalot na lotnisko we Frankfurcie nad Odrą,
  • 10 maja 1921 – podczas I Targu Poznańskiego (dzisiejsze Międzynarodowe Targi Poznańskie) lotnisko w Poznaniu zainaugurowało krajowy transport komercyjny, kiedy to pierwsze samoloty wystartowały do Warszawy i Gdańska, rozpoczynając przewóz poczty przez lokalne przedsiębiorstwo Aero-Targ,
  • 13 kwietnia 1945 (godz. 9.30) – miała miejsce inauguracja pierwszej po II wojnie światowej linii okrężnej, która łączyła Warszawę, Łódź, Poznań i Katowice. Samolotem Douglas przylecieli kluczowi goście, w tym Iwan Tielnow i minister Tadeusz Kapeliński, witani przez wojewodę Michała Gwiazdowicza. O godzinie 10.00 goście odlecieli w kierunku Katowic,
  • 15 kwietnia 1945 – nastąpiła inauguracja regularnych przewozów opartej na linii okrężnej. Samoloty przylatywały w poniedziałki, środy i piątki o 9.50, a po krótkim postoju o 10.20 leciały do Katowic. W pozostałe dni tygodnia również obsługiwano inne trasy. Taryfa wynosiła 2 złote za kilometr, a dodatkowe opłaty dotyczyły bagażu powyżej 10 kg. Bilety sprzedawano w biurze Lotu z siedzibą na Placu Wolności 3, skąd pasażerowie byli przewożeni na lotnisko,
  • czerwiec 1956 – w czasie powstania poznańskiego zorganizowano sztab partyjno-wojskowy, w którym brał udział m.in. Józef Cyrankiewicz,
  • 1971 – rozbudowa lotniska umożliwiła wydłużenie pasa startowego do 2500 metrów,
  • 29 sierpnia 1985 – oddano do użytku obiekty Zespołu Lotnictwa Sanitarnego, które były budowane od 1982 roku, w obecności wielu przedstawicieli wojska, w tym gen. Józefa Tenerowicza,
  • 23 sierpnia 1991 – lotnisko gościło pokazy Air Show–Poznań 1991, w których uczestniczyły wojska z USA, Rosji i Francji,
  • 28 marca 1993 – zainaugurowano pierwsze międzynarodowe połączenie z Düsseldorfem (obecnie zawieszone),
  • 25 marca 1995 – uruchomiono połączenie z Dreznem (aktualnie zawieszone),
  • 28 października 1995 – rozpoczęto połączenia z Kopenhagą–Kastrup,
  • 10 sierpnia 1996 – przeprowadzono ćwiczenia NATO, z wieloma wojskowymi samolotami, w tym transportowymi Lockheed C-141 Starlifter,
  • 12 sierpnia 1996 – odbyło się lądowanie samolotu transportowego An-124 Rusłan, który dowiózł dwa kompresory dla Zakładów Górnictwa Nafty i Gazu,
  • 11 lipca 1997 – port lotniczy przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • 11 sierpnia 1997 – kolejny raz wylądował transportowy An–124 Rusłan,
  • 23 września 1997 – otwarto zmodernizowany terminal, co zwiększyło jego powierzchnię do 2400 m² i umożliwiło obsługę do 900 000 pasażerów rocznie,
  • 12 grudnia 1997 – zakończono budowę nowego parkingu zdolnego pomieścić 200 samochodów,
  • 28 października 1998 – inauguracja połączenia z Hanowerem (aktualnie zawieszone),
  • 2000 – rozpoczęto budowę nowego terminalu pasażerskiego,
  • 28 października 2000 – uruchomiono połączenie z Brukselą (obecnie zawieszone),
  • 22 listopada 2000 – podpisano porozumienie o partnerstwie z portem lotniczym Ren-Men we Frankfurcie nad Menem,
  • 17 grudnia 2000 – oddano do użytku powiększoną płyte postojową, która ma obecnie 36 200 m²,
  • 2 lutego 2001 – nastąpiło otwarcie terminalu cargo,
  • 25 marca 2001 – uruchomiono połączenie z Zieloną Górą-Babimost (zawieszone od 1 września 2004 roku),
  • 4 listopada 2001 – otwarto nowy terminal pasażerski,
  • 8 kwietnia 2002 – rozpoczęto połączenia z Wiedniem (aktualnie zawieszone),
  • 27 października 2002 – uruchomienie połączenia z portem lotniczym Ren-Men we Frankfurcie nad Menem,
  • marzec 2003 – otwarcie składu wolnocłowego,
  • 4 lipca 2003 – oddano do użytku nowy zmodernizowany terminal General Aviation,
  • 5 lipca/6 lipca 2003 – miały miejsce pokazy „Military and Air Show”,
  • 14 sierpnia 2003 – lądowanie An-225 Mrija, największego samolotu transportowego,
  • 6 października 2003 – otworzenie połączenia z Kolonia/Bonn-Konrad Adenauer (obecnie zawieszone),
  • 26 października 2003 – rozpoczęcie połączenia z Monachium,
  • 8 grudnia 2003 – Air Polonia uruchomiła połączenie z Londynem i Brukselą (które zniknęły po bankructwie przewoźnika),
  • 26 maja 2004 – Ławica uzyskała Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
  • 2 grudnia 2004 – otwarcie nowej drogi kołowania,
  • 25 kwietnia 2005 – połączenie do Dortmundu uruchomił Dauair, które zawieszono w sierpniu 2006 po bankructwie linii,
  • 5 września 2005 – Dauair wprowadził połączenia do Hanoweru i Zurychu (obecnie zawieszone),
  • 18 września 2005 – Wizz Air uruchomił połączenie do Londynu–Luton,
  • 23 września 2005 – Ryanair wszedł na rynek, uruchamiając połączenie do Londynu–Stansted,
  • 29 września 2006 – Ryanair ogłosił połączenie do Liverpoolu–John Lennon,
  • 29 października 2006 – port lotniczy otrzymał imię Henryka Wieniawskiego,
  • 18 czerwca 2007 – Wizz Air ogłosił, że od 31 stycznia 2008 lotnisko będzie ich czwartym hubem w Polsce,
  • 28 lipca 2007 – uruchomienie połączenia do Sztokholmu–Skavsta przez Wizz Air,
  • 2 października 2007 – rozpoczęcie połączeń do Dortmund przez Wizz Air,
  • 28 października 2007 – Centralwings ogłosił połączenie do Edynburga,
  • 30 października 2007 – Ryanair uruchomił połączenie do lotniska w Gironie,
  • 31 października 2007 – Centralwings wszedł na trasę do Paryża–Beauvais–Tillé,
  • 2 listopada 2007 – Centralwings zainaugurował połączenie do Rzymu–Ciampino,
  • 8 listopada 2007 – Ryanair zaczyna operować połączenia do Bristolu i lotniska East Midlands,
  • 31 stycznia 2008 – Wizz Air otworzył swoją bazę operacyjną na Ławicy,
  • 31 stycznia 2008 – Wizz Air wprowadził nowe połączenia do Malmö–Sturup, Oslo–Torp, Doncaster/Sheffield–Robin Hood oraz Glasgow–Prestwick,
  • 29 marca 2008 – Aer Lingus zawiesił loty do Dublina,
  • 30 marca 2008 – British Airways uruchomiły nowe połączenie do Londynu–Gatwick,
  • 1 kwietnia 2008 – Jet Air otworzył połączenia do Bydgoszczy–Szwederowo oraz Krakowa–Balice,
  • 13 maja 2008 – Wizz Air zlikwidował trasę do Sztokholmu–Skavsta,
  • 15 maja 2008 – Wizz Air wprowadził połączenie do Sztokholmu–Västerås,
  • 1 września 2008 – Jet Air uruchomił połączenie do Berlina–Tegel,
  • 26 października 2008 – British Airways zamknęły połączenie do Londynu–Gatwick na sezon zimowy,
  • listopad 2008 – rozpoczęto przebudowę pasa startowego, wydłużając go o 400 metrów w kierunku miasta,
  • 5 listopada 2008 – Ryanair ogłosił połączenie do Edynburga,
  • 12 grudnia 2008 – Wizz Air zainaugurował połączenie do Rzymu,
  • 19 grudnia 2008 – Wizz Air rozpoczął loty do Cork,
  • 17 stycznia 2009 – Wizz Air wprowadził sezonowe połączenie do Mediolanu–Bergamo, działające do kwietnia 2009 roku,
  • 30 marca 2009 – Lufthansa uruchomiła połączenia do Frankfurtu-Ren Men,
  • 23 grudnia 2009 – wojewoda wielkopolski przejął od Agencji Mienia Wojskowego teren wojskowej części lotniska,
  • 14 marca 2010 – Wizz Air ogłosił uruchomienie połączenia do Paryża–Beauvais–Tillé,
  • 28 marca 2010 – Wizzair zaczyna produkcję lotów do Mediolanu–Bergamo,
  • 1 maja 2010 – Ryanair zapoczątkował loty do Mediolanu–Bergamo,
  • 3 maja 2010 – Ryanair rozszerzył swoją ofertę o połączenia do Alicante,
  • 27 marca 2011 – Wizzair wprowadza trasę do Barcelony El Prat,
  • czerwiec 2011 – rozpoczęto prace przy jednoczesnej rozbudowie płaszczyzn lotniskowych, której projekt był dofinansowywany przez Unię Europejską,
  • 15 lutego 2012 – OLT Express ogłosił nowe krajowe połączenia do Gdańska, Katowic, Krakowa, Szczecina, Warszawy i Wrocławia, które mają rozpocząć działalność 2 kwietnia 2012 roku,
  • 8 maja 2012 – ukończono rozbudowę płaszczyzn lotniskowych, w tym drogi kołowania i płyty postojowej,
  • 3 czerwca 2012 – inauguracyjnie otwarto nowy terminal T3, przeznaczony dla przylotów,
  • lipiec 2012 – kontynuowano prace nad rozbudową terminalu pasażerskiego, w tym budowę nowej hali sortowniczej bagażu oraz strefy odlotów,
  • 1 października 2013 – odbyło się oficjalne otwarcie nowego terminalu pasażerskiego przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, w setną rocznicę działalności portu,
  • grudzień 2014 – zakończono budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego przy ulicy Przytocznej na Sytkowie, o wartości 22 milionów złotych, która ma 34 metry wysokości,
  • 30 marca 2015 – Wizz Air uruchomił połączenie do Malmö–Sturup,
  • kwiecień–październik 2015 – przeprowadzono modernizację drogi startowej, aby poprawić bezpieczeństwo operacji lotniczych,
  • 18 stycznia 2016 – zaliczyliśmy historyczne lądowanie Boeinga 777 (linii Emirates) z powodu złych warunków pogodowych w Warszawie,
  • 11 stycznia 2017 – zrealizowano pierwsze lądowanie Boeinga 747 (od linii Atlas Air) transportującego amerykańskich żołnierzy,
  • 16 marca 2017 – Ryanair zapowiedział otwarcie bazy, wprowadzając nowe połączenia do: Aten, Billund, Castellón, Madrytu i Oslo–Torp,
  • 16 maja 2017 – TUI zapowiedział sezonowe połączenie do Punta Cana na Dominikanie, które będzie pierwszym transatlantyckim połączeniem z Poznania,
  • 30 marca 2019 – Ryanair zakończył działalność bazy operacyjnej Wizz Air,
  • 30 maja 2019 – Neckermann ogłosił połączenia czarterowe z Poznania do licznych miejsc na całym świecie, jednak z powodu upadłości biura nie doszły one do skutku,
  • 16 września 2019 – Ryanair uruchomił połączenie do Kutaisi,
  • 18 września 2019 – wznowiono połączenie do Birmingham przez Wizz Air,
  • 28 października 2019 – Ryanair wprowadził trasę do Budapesztu,
  • 30 października 2019 – Ryanair otworzył połączenie do Odessy,
  • 31 października 2019 – Ryanair wprowadził nowe połączenia do Charkowa i Paryża-Beauvais,
  • 27 października 2023 – Ryanair zlikwidował połączenie do Budapesztu,
  • 29 października 2023 – Flydubai zainaugurował połączenie do Dubaju, a Ryanair do Lizbony,
  • 31 marca 2024 – Ryanair wprowadzi nowe połączenie do Salonik,
  • 1 kwietnia 2024 – Rynair ogłosił otwarcie trasy do Pragi,
  • 2 kwietnia 2024 – Ryanair uruchomił połączenie do Kopenhagi,
  • 4 kwietnia 2024 – Ryanair zapewnił połączenie do Dubrownika,
  • 15 kwietnia 2024 – Ryanair zbazył kolejny samolot, otwierając trasę do Malagi i zwiększając częstotliwość lotów na wielu trasach.

Kierunki lotów i linie lotnicze

Lotnisko w Poznaniu-Ławicy oferuje różnorodne połączenia z wieloma popularnymi kierunkami, co czyni je kluczowym punktem komunikacyjnym w regionie. W tej sekcji zaprezentowane są dostępne kierunki lotów oraz linie lotnicze, które obsługują połączenia z tego portu.

Linia LotniczaKierunek
Buzz

Sezonowe czartery:

  1. Tirana
  2. Antalya
  3. Larnaka
  4. Kos
  5. Heraklion
  6. Zakintos
  7. Kawala
  8. Warna
  9. Marsa Alam
  10. Palma de Mallorca
  11. Mahon
Enter Air

Sezonowe czartery:

  1. Antalya
  2. Izmir
  3. Bodrum
  4. Dalaman
  5. Burgas
  6. Warna
  7. Enfidha
  8. Dżerba
  9. Fuerteventura
  10. Girona
  11. Palma de Mallorca
  12. Hurghada
  13. Marsa Alam
  14. Korfu
  15. Kos
  16. Rodos
  17. Heraklion
  18. Chania
  19. Zakintos
  20. Agadir
European Air Charter

Sezonowe czartery:

  1. Burgas
Flydubai
  1. Dubaj
KLM
  1. Amsterdam
LOT
  1. Warszawa-Okęcie (Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina)

Sezonowe czartery:

  1. Bodrum
Lufthansa
  1. Frankfurt
  2. Monachium
Pegasus Airlines

Sezonowe czartery:

  1. Antalya
Ryanair
  1. Alicante
  2. Amman
  3. Paryż-Beauvais
  4. Mediolan-Bergamo
  5. Bari
  6. Birmingham
  7. Bristol
  8. Bruksela-Charleroi
  9. Cork
  10. Dublin
  11. Edynburg
  12. Kopenhaga
  13. Leeds/Bradford
  14. Lizbona
  15. Liverpool
  16. Londyn-Stansted
  17. Malta
  18. Malaga
  19. Manchester
  20. Rzym-Ciampino
  21. Saloniki
  22. Sandefjord-Torp
  23. Pafos
  24. Palermo
  25. Praga
  26. Sztokholm-Arlanda
  27. Tel Awiw
  28. Walencja (od 31 marca 2025)
  29. Wenecja-Treviso

Sezonowo:

  1. Billund
  2. Burgas
  3. Cagliari
  4. Chania
  5. Korfu
  6. Girona
  7. Palma de Mallorca
  8. Pula
  9. Zadar
  10. Dubrownik
SAS
  1. Kopenhaga
Smartwings

Sezonowe czartery:

  1. Bodrum
  2. Korfu
  3. Heraklion
  4. Zakintos
  5. Tirana
  6. Marsa Alam
Wizz Air
  1. Kutaisi
  2. Londyn-Luton

Sezonowo:

  1. Tirana
  2. Werona

Statystyki ruchu

W tej sekcji pragniemy omówić szczegółowe dane dotyczące ruchu w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Niestety, wykres ilustrujący te informacje nie może zostać wyświetlony z przyczyn technicznych, jednak pomimo tego, będziemy się opierać na konkretnych statystykach dostarczonych w formie tabel.

Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi danymi o liczbie pasażerów, operacjach lotniczych oraz tonażu cargo w określonych latach.

RokLiczba pasażerówCargo (tony)Operacje lotnicze
1998192 3987879 105
1999208 36784811 063
2000227 87488513 225
2001227 91488515 397
2002227 49859813 007
2003263 5511 23114 174
2004351 0361 5129 202
2005399 2552 1668 983
2006637 0212 15610 722
2007863 0182 45412 062
20081 274 6792 74823 609
20091 271 7572 15022 862
20101 419 1212 39523 601
20111 463 4432 72023 071
20121 594 9292 56225 256
20131 355 0562 29920 602
20141 445 3502 29120 998
20151 500 918brak danych21 819
20161 710 216brak danych24 776
20171 852 655brak danych24 391
20182 476 304brak danych31 189
20192 379 63510031 923
2020657 709N/A19 616
20211 055 162brak danych22 382
20222 252 428brak danych33 998
20232 876 933brak danych34 966

Przygotowaliśmy również szczegółowe dane dotyczące miesięcznego ruchu pasażerskiego, które ukazują rozwój portu w różnych miesiącach roku. Dzięki tym informacjom można zauważyć sezonowe fluktuacje oraz ogólne trendy w ruchu lotniczym.

MiesiącPasażerowiePasażerowie narastającoOperacje lotniczeOperacje lotnicze narastająco
Styczeń128 718128 7181 8841 884
Luty122 946251 6642 0163 900
Marzec136 504388 1682 2586 158
Kwiecień159 105547 2732 6618 819
Maj210 753758 0262 80711 626
Czerwiec274 9031 032 9293 22814 854
Lipiec292 3401 325 2693 52718 381
Sierpień293 1171 618 3863 34021 721
Wrzesień280 2741 898 6603 13124 852
Październik193 0302 091 6902 74727 599
Listopad148 6622 240 3522 24329 842
Grudzień139 2832 379 6352 08131 923

Komunikacja miejska

Na lotnisko Ławica można dotrzeć bezpośrednio komunikacją miejską. Kluczowe połączenia realizowane są przez autobusy MPK, które oferują wygodne kursy w stronę portu lotniczego.

Wśród dostępnych linii autobusowych wyróżniają się:

  • linia 148, która startuje z ronda Kaponiera,
  • linia 159, która przyjeżdża z dworca kolejowego Poznań Główny,
  • linia nocna 222, kursująca z Mogileńskiej przez Rondo Kaponiera.

Te linie stanowią komfortową opcję transportu, umożliwiającą podróżnym łatwy dostęp do lotniska.

Częstotliwości radiowe

Częstotliwości radiowe odgrywają kluczową rolę w komunikacji w obrębie lotniska. Poniżej przedstawione są szczegółowe parametry radiowe dotyczące portu lotniczego Poznań-Ławica.

  • ILS LOC (id: POZ) – 110,300 MHz,
  • ILS GP – 335,000 MHz,
  • DVOR/DME (id: LAW) – 115,800 MHz,
  • Wieża (Poznań Tower) – 119,980 MHz,
  • ATIS – 124,705 MHz,
  • Zbliżanie (Poznań APP) – 128,925 MHz,
  • Delivery (Poznań Delivery) – 121,805 MHz,
  • Ground – POZ Airport Service – 131,950 MHz,
  • POZ Airport Service – 152,550 MHz.

Mylenie Ławicy z pobliskim wojskowym lotniskiem na Krzesinach

Port lotniczy Poznań-Ławica (kod ICAO: EPPO) znajduje się w bliskim sąsiedztwie wojskowego lotniska, jakim jest 31 Baza Lotnicza Poznań-Krzesiny (kod ICAO: EPKS). Oba te obiekty lotnicze dysponują drogami startowymi o długości 2500 metrów (Ławica ma aktualnie 2504 m), które są zorganizowane w podobny sposób. Droga startowa na Ławicy to RWY 10/28 (azymut 099/284), natomiast na Krzesinach to RWY 11/29 (azymut 117.9/297.9), a ich układ sprawia, że znajdują się one mniej więcej w linii prostej. Przy podejściu od wschodu jako pierwsze znajduje się lotnisko Krzesiny, co czasami prowadziło do pomyłek podczas lądowania przez pilotów.

Przykładem takiej nieprawidłowości może być incydent z 16 sierpnia 2006 roku, kiedy to turecki Boeing 737, będący samolotem czarterowym linii Sky Airlines i wykonujący lot SHY335 z Antalyi do Poznania, omyłkowo wylądował na lotnisku w Krzesinach o 19:50.

W opinii Krzysztofa Krawcewicza, pilota oraz redaktora naczelnego miesięcznika „Przegląd Lotniczy/Aviation Revue”, było to przynajmniej siódme przypadek mylnego podejścia do lądowania na Krzesinach w tym samym roku. Wskazywał on na „skandaliczne procedury, jakie obowiązują w kontroli lotów na Ławicy”, jak też na brak aktywnego radaru podglądu podejścia. Choć radar istniał, z uwagi na decyzje Agencji Ruchu Lotniczego został on wyłączony z użytkowania.

Na szczęście, po 2007 roku nie odnotowano już omyłkowych lądowań samolotów cywilnych na wojskowym lotnisku Poznań-Krzesiny. Wprowadzono wtedy cywilną radarową służbę kontroli zbliżania, która zapewnia obecnie naprowadzanie samolotów do lądowania zarówno na Ławicy, jak i na Krzesinach.

Sztuka

Na poznańskim lotnisku można podziwiać trzy charakterystyczne rzeźby przedstawiające różnorodne formy sztuki. Wśród nich znajduje się Neseser stworzony przez Macieja Kuraka, artystę z wyjątkowym wyczuciem estetycznym. Kolejnym dziełem jest Lotus Eaters, którego autorem jest Piotr Kurka, znany ze swojego innowacyjnego podejścia do rzeźby. Ostatnią z rzeźb jest Life is a Story, której autorką jest Izabella Gustowska, wybitna artystka, której prace często poruszają temat ludzkiego doświadczenia.

Warto również zwrócić uwagę na Pomnik Zdobywców Lotniska Ławica, ulokowany przed starym terminalem, stworzony w 1984 roku przez Jerzego Sobocińskiego oraz Saturnina Skubiszyńskiego. Pomnik ten jest hołdem dla osób, które przyczyniły się do rozwoju lotnictwa w Poznaniu i stanowi ważny element historyczny tego miejsca.

W grudniu 2012 roku, w ramach unikalnego projektu „Epitafium dla Komedy” autorstwa Piotra Kurki, pod sufitem terminalu zawisł fortepian koncertowy. To niezwykłe dzieło sztuki jest wzbogacone o pufę w formie fortepianu, która, gdy pasażerowie na niej usiądą, uruchamia nagrania utworów Krzysztofa Komedy, znanego poznańskiego muzyka, w aranżacji Jana Jęchorka. Projekt ten dodał lotnisku niecodziennego charakteru, łącząc sztukę z codziennymi doświadczeniami podróżnych.

Przypisy

  1. Poznań: 2023 rok najlepszym w historii lotniska. Duża dynamika wzrostu - Rynek Lotniczy [online], rynek-lotniczy.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
  2. Statystyki – Port Lotniczy Poznań-Ławica [online], poznanairport.pl [dostęp 22.10.2024 r.]
  3. Poznań: Od jesieni polecimy do Jordanii i Belgii! [online], tenpoznan.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
  4. KLM adds fifth destination in Poland: Poznan [online], klm.com [dostęp 25.04.2024 r.]
  5. Flydubai Plans Dubai – Poznan Service From late-Oct 2023 — AeroRoutes [online], aeroroutes.com [dostęp 25.04.2024 r.]
  6. Nowa wieża na lotnisku Poznań-Ławica wybudowana. [dostęp 04.02.2015 r.]
  7. Port Lotniczy Poznań: Terminal pasażerski. [dostęp 23.01.2018 r.]
  8. TUI ogłasza połączenie z Poznania na Dominikanę [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
  9. Oficjalne otwarcie rozbudowanego terminalu pasażerskiego. airport-poznan.com.pl, 02.10.2013 r. [dostęp 08.10.2013 r.]
  10. Historia – Port Lotniczy Poznań-Ławica [online], poznanairport.pl [dostęp 20.11.2022 r.]
  11. Wojskowe tereny wokół lotniska przejął samorząd. [w:] epoznan.pl [online]. Agencja Reklamowo-Promocyjna Sp. z o.o, 23.12.2009 r. [dostęp 18.11.2017 r.]
  12. Gazeta Wyborcza (informacja o mylnym lądowaniu).
  13. Gazeta Wyborcza (wywiad z K. Krawcewiczem).
  14. Fortepian na Ławicy dla upamiętnienia Krzysztofa Komedy [online], poznan.naszemiasto.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
  15. Zbigniew Kopeć, Poznań między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Łódź: Księży Młyn, 2013.
  16. Tomasz Kopański: Ławica rok 1919, w: Militaria czerwiec 1991, vol.1 no.1.
  17. Adam Suwart, Szlak robotniczego protestu, w: Stukot Czerwcowy, jednodniówka, Wydawnictwo Miejskie, Poznań, czerwiec 2016.
  18. Plan Poznania z osiedlami. ZGKiM Geopoz. [dostęp 18.11.2017 r.]
  19. Wydarzenia w Poznaniu w 1985 roku. Część trzecia, w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1987.
  20. Charków – od 31 października, w czwartki i w niedziele! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]
  21. Odessa – od 30 października, w środy i soboty! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]
  22. Budapeszt – od 28 października, 2 razy w tygodniu! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Lotniska i lądowiska":

Lądowisko Poznań-Szwajcarska | Lądowisko Poznań-Szpital Wojewódzki

Oceń: Port lotniczy Poznań-Ławica

Średnia ocena:4.64 Liczba ocen:11