Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego, oznaczony kodem IATA: POZ oraz kodem ICAO: EPPO, to istotny międzynarodowy port lotniczy i jedno z najstarszych tego typu obiektów w Polsce. Zlokalizowany jest zaledwie 7 kilometrów na zachód od centrum Poznania, przy głównym szlaku prowadzącym do Berlina i Bukaresztu.
W roku 2019, port lotniczy Poznań-Ławica znalazł się na 7. miejscu wśród polskich lotnisk pod względem liczby obsłużonych pasażerów oraz liczby operacji lotniczych. W czołówce znajdowały się takie lotniska jak: Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Warszawa-Modlin, oraz Wrocław-Strachowice.
Warto także zwrócić uwagę, że lotnisko wyposażone jest w system ILS kategorii drugiej (CAT II), co znacząco podnosi jego operacyjną niezawodność oraz bezpieczeństwo.
Położenie
Port lotniczy znajduje się w zachodniej części Poznania, dokładnie w północnym rejonie osiedla samorządowego Ławica. Jego usytuowanie znajduje się przy ulicy Bukowskiej, która jest częścią drogi wojewódzkiej numer 307. Od głównego centrum Poznania port dzieli odległość około 7 km na zachód, co sprawia, że jest dogodnie dostępny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.
Całość znajduje się w ewentualnym obrębie wschodniej strefy Pojezierza Poznańskiego, co dodatkowo podkreśla walory przyrodnicze i krajobrazowe tego miejsca.
Patron portu
Początki związane z nadaniem imienia portowi lotniczemu w Poznaniu były dość kontrowersyjne. Planowano, aby jego patronem był Ignacy Jan Paderewski, jednak w związku z tym, że port lotniczy w Bydgoszczy już wcześniej wybrał to imię, decyzja ta została szybko odrzucona.
W 2005 roku rozpoczęto nowe inicjatywy, mające na celu nadanie portowi imienia Henryka Wieniawskiego, który był znakomitym skrzypkiem, kompozytorem oraz pedagogiem. Mocna decyzja zapadła 29 października 2006 roku, kiedy to podczas finału XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, port zyskał swoją nową tożsamość.
W ceremonii nadania imienia uczestniczyły wybitne skrzypaczki, które pełniły rolę matczynych chrzestnych: Ida Haendel, Wanda Wiłkomirska oraz Marina Iaszwili, wszystkie z nich to laureatki Konkuru i znane osobistości w świecie muzyki.
Historia
Północna część obszaru lotniska była wykorzystywana przez wojsko w latach 1913–2009, podczas gdy w jego południowej części funkcjonował cywilny port lotniczy. W związku z położeniem ścieżki podejścia nad centrum miasta, w ostatnich latach wielokrotnie podejmowane były rozważania na temat przeniesienia poznańskiego portu lotniczego w inne miejsce.
Wydarzenia
- 26 sierpnia 1913 – niemieckie władze zbudowały w podpoznańskiej wsi Ławica lotnisko wojskowe na obszarze około 300 hektarów, które zostało uroczyście otwarte przez cesarza Wilhelma II. Obiekt obejmował hangary na 30 samolotów, warsztaty oraz koszary dla specjalistycznej jednostki wojskowej zajmującej się szkoleniem pilotów i obsługą samolotów,
- 6 stycznia 1919 – powstańcy wielkopolscy przejęli kontrolę nad lotniskiem, zdobywając 26 sprawnych samolotów oraz około 400 rozmontowanych maszyn. Z tej grupy około 100 nadawało się do kasacji, natomiast reszta została skompletowana i weszła w skład polskiego lotnictwa wojskowego. Jednym z działań powstańczego lotnictwa był nalot na lotnisko we Frankfurcie nad Odrą,
- 10 maja 1921 – podczas I Targu Poznańskiego (dzisiejsze Międzynarodowe Targi Poznańskie) lotnisko w Poznaniu zainaugurowało krajowy transport komercyjny, kiedy to pierwsze samoloty wystartowały do Warszawy i Gdańska, rozpoczynając przewóz poczty przez lokalne przedsiębiorstwo Aero-Targ,
- 13 kwietnia 1945 (godz. 9.30) – miała miejsce inauguracja pierwszej po II wojnie światowej linii okrężnej, która łączyła Warszawę, Łódź, Poznań i Katowice. Samolotem Douglas przylecieli kluczowi goście, w tym Iwan Tielnow i minister Tadeusz Kapeliński, witani przez wojewodę Michała Gwiazdowicza. O godzinie 10.00 goście odlecieli w kierunku Katowic,
- 15 kwietnia 1945 – nastąpiła inauguracja regularnych przewozów opartej na linii okrężnej. Samoloty przylatywały w poniedziałki, środy i piątki o 9.50, a po krótkim postoju o 10.20 leciały do Katowic. W pozostałe dni tygodnia również obsługiwano inne trasy. Taryfa wynosiła 2 złote za kilometr, a dodatkowe opłaty dotyczyły bagażu powyżej 10 kg. Bilety sprzedawano w biurze Lotu z siedzibą na Placu Wolności 3, skąd pasażerowie byli przewożeni na lotnisko,
- czerwiec 1956 – w czasie powstania poznańskiego zorganizowano sztab partyjno-wojskowy, w którym brał udział m.in. Józef Cyrankiewicz,
- 1971 – rozbudowa lotniska umożliwiła wydłużenie pasa startowego do 2500 metrów,
- 29 sierpnia 1985 – oddano do użytku obiekty Zespołu Lotnictwa Sanitarnego, które były budowane od 1982 roku, w obecności wielu przedstawicieli wojska, w tym gen. Józefa Tenerowicza,
- 23 sierpnia 1991 – lotnisko gościło pokazy Air Show–Poznań 1991, w których uczestniczyły wojska z USA, Rosji i Francji,
- 28 marca 1993 – zainaugurowano pierwsze międzynarodowe połączenie z Düsseldorfem (obecnie zawieszone),
- 25 marca 1995 – uruchomiono połączenie z Dreznem (aktualnie zawieszone),
- 28 października 1995 – rozpoczęto połączenia z Kopenhagą–Kastrup,
- 10 sierpnia 1996 – przeprowadzono ćwiczenia NATO, z wieloma wojskowymi samolotami, w tym transportowymi Lockheed C-141 Starlifter,
- 12 sierpnia 1996 – odbyło się lądowanie samolotu transportowego An-124 Rusłan, który dowiózł dwa kompresory dla Zakładów Górnictwa Nafty i Gazu,
- 11 lipca 1997 – port lotniczy przekształcono w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
- 11 sierpnia 1997 – kolejny raz wylądował transportowy An–124 Rusłan,
- 23 września 1997 – otwarto zmodernizowany terminal, co zwiększyło jego powierzchnię do 2400 m² i umożliwiło obsługę do 900 000 pasażerów rocznie,
- 12 grudnia 1997 – zakończono budowę nowego parkingu zdolnego pomieścić 200 samochodów,
- 28 października 1998 – inauguracja połączenia z Hanowerem (aktualnie zawieszone),
- 2000 – rozpoczęto budowę nowego terminalu pasażerskiego,
- 28 października 2000 – uruchomiono połączenie z Brukselą (obecnie zawieszone),
- 22 listopada 2000 – podpisano porozumienie o partnerstwie z portem lotniczym Ren-Men we Frankfurcie nad Menem,
- 17 grudnia 2000 – oddano do użytku powiększoną płyte postojową, która ma obecnie 36 200 m²,
- 2 lutego 2001 – nastąpiło otwarcie terminalu cargo,
- 25 marca 2001 – uruchomiono połączenie z Zieloną Górą-Babimost (zawieszone od 1 września 2004 roku),
- 4 listopada 2001 – otwarto nowy terminal pasażerski,
- 8 kwietnia 2002 – rozpoczęto połączenia z Wiedniem (aktualnie zawieszone),
- 27 października 2002 – uruchomienie połączenia z portem lotniczym Ren-Men we Frankfurcie nad Menem,
- marzec 2003 – otwarcie składu wolnocłowego,
- 4 lipca 2003 – oddano do użytku nowy zmodernizowany terminal General Aviation,
- 5 lipca/6 lipca 2003 – miały miejsce pokazy „Military and Air Show”,
- 14 sierpnia 2003 – lądowanie An-225 Mrija, największego samolotu transportowego,
- 6 października 2003 – otworzenie połączenia z Kolonia/Bonn-Konrad Adenauer (obecnie zawieszone),
- 26 października 2003 – rozpoczęcie połączenia z Monachium,
- 8 grudnia 2003 – Air Polonia uruchomiła połączenie z Londynem i Brukselą (które zniknęły po bankructwie przewoźnika),
- 26 maja 2004 – Ławica uzyskała Certyfikat Lotniska Użytku Publicznego od Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
- 2 grudnia 2004 – otwarcie nowej drogi kołowania,
- 25 kwietnia 2005 – połączenie do Dortmundu uruchomił Dauair, które zawieszono w sierpniu 2006 po bankructwie linii,
- 5 września 2005 – Dauair wprowadził połączenia do Hanoweru i Zurychu (obecnie zawieszone),
- 18 września 2005 – Wizz Air uruchomił połączenie do Londynu–Luton,
- 23 września 2005 – Ryanair wszedł na rynek, uruchamiając połączenie do Londynu–Stansted,
- 29 września 2006 – Ryanair ogłosił połączenie do Liverpoolu–John Lennon,
- 29 października 2006 – port lotniczy otrzymał imię Henryka Wieniawskiego,
- 18 czerwca 2007 – Wizz Air ogłosił, że od 31 stycznia 2008 lotnisko będzie ich czwartym hubem w Polsce,
- 28 lipca 2007 – uruchomienie połączenia do Sztokholmu–Skavsta przez Wizz Air,
- 2 października 2007 – rozpoczęcie połączeń do Dortmund przez Wizz Air,
- 28 października 2007 – Centralwings ogłosił połączenie do Edynburga,
- 30 października 2007 – Ryanair uruchomił połączenie do lotniska w Gironie,
- 31 października 2007 – Centralwings wszedł na trasę do Paryża–Beauvais–Tillé,
- 2 listopada 2007 – Centralwings zainaugurował połączenie do Rzymu–Ciampino,
- 8 listopada 2007 – Ryanair zaczyna operować połączenia do Bristolu i lotniska East Midlands,
- 31 stycznia 2008 – Wizz Air otworzył swoją bazę operacyjną na Ławicy,
- 31 stycznia 2008 – Wizz Air wprowadził nowe połączenia do Malmö–Sturup, Oslo–Torp, Doncaster/Sheffield–Robin Hood oraz Glasgow–Prestwick,
- 29 marca 2008 – Aer Lingus zawiesił loty do Dublina,
- 30 marca 2008 – British Airways uruchomiły nowe połączenie do Londynu–Gatwick,
- 1 kwietnia 2008 – Jet Air otworzył połączenia do Bydgoszczy–Szwederowo oraz Krakowa–Balice,
- 13 maja 2008 – Wizz Air zlikwidował trasę do Sztokholmu–Skavsta,
- 15 maja 2008 – Wizz Air wprowadził połączenie do Sztokholmu–Västerås,
- 1 września 2008 – Jet Air uruchomił połączenie do Berlina–Tegel,
- 26 października 2008 – British Airways zamknęły połączenie do Londynu–Gatwick na sezon zimowy,
- listopad 2008 – rozpoczęto przebudowę pasa startowego, wydłużając go o 400 metrów w kierunku miasta,
- 5 listopada 2008 – Ryanair ogłosił połączenie do Edynburga,
- 12 grudnia 2008 – Wizz Air zainaugurował połączenie do Rzymu,
- 19 grudnia 2008 – Wizz Air rozpoczął loty do Cork,
- 17 stycznia 2009 – Wizz Air wprowadził sezonowe połączenie do Mediolanu–Bergamo, działające do kwietnia 2009 roku,
- 30 marca 2009 – Lufthansa uruchomiła połączenia do Frankfurtu-Ren Men,
- 23 grudnia 2009 – wojewoda wielkopolski przejął od Agencji Mienia Wojskowego teren wojskowej części lotniska,
- 14 marca 2010 – Wizz Air ogłosił uruchomienie połączenia do Paryża–Beauvais–Tillé,
- 28 marca 2010 – Wizzair zaczyna produkcję lotów do Mediolanu–Bergamo,
- 1 maja 2010 – Ryanair zapoczątkował loty do Mediolanu–Bergamo,
- 3 maja 2010 – Ryanair rozszerzył swoją ofertę o połączenia do Alicante,
- 27 marca 2011 – Wizzair wprowadza trasę do Barcelony El Prat,
- czerwiec 2011 – rozpoczęto prace przy jednoczesnej rozbudowie płaszczyzn lotniskowych, której projekt był dofinansowywany przez Unię Europejską,
- 15 lutego 2012 – OLT Express ogłosił nowe krajowe połączenia do Gdańska, Katowic, Krakowa, Szczecina, Warszawy i Wrocławia, które mają rozpocząć działalność 2 kwietnia 2012 roku,
- 8 maja 2012 – ukończono rozbudowę płaszczyzn lotniskowych, w tym drogi kołowania i płyty postojowej,
- 3 czerwca 2012 – inauguracyjnie otwarto nowy terminal T3, przeznaczony dla przylotów,
- lipiec 2012 – kontynuowano prace nad rozbudową terminalu pasażerskiego, w tym budowę nowej hali sortowniczej bagażu oraz strefy odlotów,
- 1 października 2013 – odbyło się oficjalne otwarcie nowego terminalu pasażerskiego przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, w setną rocznicę działalności portu,
- grudzień 2014 – zakończono budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego przy ulicy Przytocznej na Sytkowie, o wartości 22 milionów złotych, która ma 34 metry wysokości,
- 30 marca 2015 – Wizz Air uruchomił połączenie do Malmö–Sturup,
- kwiecień–październik 2015 – przeprowadzono modernizację drogi startowej, aby poprawić bezpieczeństwo operacji lotniczych,
- 18 stycznia 2016 – zaliczyliśmy historyczne lądowanie Boeinga 777 (linii Emirates) z powodu złych warunków pogodowych w Warszawie,
- 11 stycznia 2017 – zrealizowano pierwsze lądowanie Boeinga 747 (od linii Atlas Air) transportującego amerykańskich żołnierzy,
- 16 marca 2017 – Ryanair zapowiedział otwarcie bazy, wprowadzając nowe połączenia do: Aten, Billund, Castellón, Madrytu i Oslo–Torp,
- 16 maja 2017 – TUI zapowiedział sezonowe połączenie do Punta Cana na Dominikanie, które będzie pierwszym transatlantyckim połączeniem z Poznania,
- 30 marca 2019 – Ryanair zakończył działalność bazy operacyjnej Wizz Air,
- 30 maja 2019 – Neckermann ogłosił połączenia czarterowe z Poznania do licznych miejsc na całym świecie, jednak z powodu upadłości biura nie doszły one do skutku,
- 16 września 2019 – Ryanair uruchomił połączenie do Kutaisi,
- 18 września 2019 – wznowiono połączenie do Birmingham przez Wizz Air,
- 28 października 2019 – Ryanair wprowadził trasę do Budapesztu,
- 30 października 2019 – Ryanair otworzył połączenie do Odessy,
- 31 października 2019 – Ryanair wprowadził nowe połączenia do Charkowa i Paryża-Beauvais,
- 27 października 2023 – Ryanair zlikwidował połączenie do Budapesztu,
- 29 października 2023 – Flydubai zainaugurował połączenie do Dubaju, a Ryanair do Lizbony,
- 31 marca 2024 – Ryanair wprowadzi nowe połączenie do Salonik,
- 1 kwietnia 2024 – Rynair ogłosił otwarcie trasy do Pragi,
- 2 kwietnia 2024 – Ryanair uruchomił połączenie do Kopenhagi,
- 4 kwietnia 2024 – Ryanair zapewnił połączenie do Dubrownika,
- 15 kwietnia 2024 – Ryanair zbazył kolejny samolot, otwierając trasę do Malagi i zwiększając częstotliwość lotów na wielu trasach.
Kierunki lotów i linie lotnicze
Lotnisko w Poznaniu-Ławicy oferuje różnorodne połączenia z wieloma popularnymi kierunkami, co czyni je kluczowym punktem komunikacyjnym w regionie. W tej sekcji zaprezentowane są dostępne kierunki lotów oraz linie lotnicze, które obsługują połączenia z tego portu.
Linia Lotnicza | Kierunek |
---|---|
Buzz | Sezonowe czartery:
|
Enter Air | Sezonowe czartery:
|
European Air Charter | Sezonowe czartery:
|
Flydubai |
|
KLM |
|
LOT |
Sezonowe czartery:
|
Lufthansa |
|
Pegasus Airlines | Sezonowe czartery:
|
Ryanair |
Sezonowo:
|
SAS |
|
Smartwings | Sezonowe czartery:
|
Wizz Air |
Sezonowo:
|
Statystyki ruchu
W tej sekcji pragniemy omówić szczegółowe dane dotyczące ruchu w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Niestety, wykres ilustrujący te informacje nie może zostać wyświetlony z przyczyn technicznych, jednak pomimo tego, będziemy się opierać na konkretnych statystykach dostarczonych w formie tabel.
Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi danymi o liczbie pasażerów, operacjach lotniczych oraz tonażu cargo w określonych latach.
Rok | Liczba pasażerów | Cargo (tony) | Operacje lotnicze |
---|---|---|---|
1998 | 192 398 | 787 | 9 105 |
1999 | 208 367 | 848 | 11 063 |
2000 | 227 874 | 885 | 13 225 |
2001 | 227 914 | 885 | 15 397 |
2002 | 227 498 | 598 | 13 007 |
2003 | 263 551 | 1 231 | 14 174 |
2004 | 351 036 | 1 512 | 9 202 |
2005 | 399 255 | 2 166 | 8 983 |
2006 | 637 021 | 2 156 | 10 722 |
2007 | 863 018 | 2 454 | 12 062 |
2008 | 1 274 679 | 2 748 | 23 609 |
2009 | 1 271 757 | 2 150 | 22 862 |
2010 | 1 419 121 | 2 395 | 23 601 |
2011 | 1 463 443 | 2 720 | 23 071 |
2012 | 1 594 929 | 2 562 | 25 256 |
2013 | 1 355 056 | 2 299 | 20 602 |
2014 | 1 445 350 | 2 291 | 20 998 |
2015 | 1 500 918 | brak danych | 21 819 |
2016 | 1 710 216 | brak danych | 24 776 |
2017 | 1 852 655 | brak danych | 24 391 |
2018 | 2 476 304 | brak danych | 31 189 |
2019 | 2 379 635 | 100 | 31 923 |
2020 | 657 709 | N/A | 19 616 |
2021 | 1 055 162 | brak danych | 22 382 |
2022 | 2 252 428 | brak danych | 33 998 |
2023 | 2 876 933 | brak danych | 34 966 |
Przygotowaliśmy również szczegółowe dane dotyczące miesięcznego ruchu pasażerskiego, które ukazują rozwój portu w różnych miesiącach roku. Dzięki tym informacjom można zauważyć sezonowe fluktuacje oraz ogólne trendy w ruchu lotniczym.
Miesiąc | Pasażerowie | Pasażerowie narastająco | Operacje lotnicze | Operacje lotnicze narastająco |
---|---|---|---|---|
Styczeń | 128 718 | 128 718 | 1 884 | 1 884 |
Luty | 122 946 | 251 664 | 2 016 | 3 900 |
Marzec | 136 504 | 388 168 | 2 258 | 6 158 |
Kwiecień | 159 105 | 547 273 | 2 661 | 8 819 |
Maj | 210 753 | 758 026 | 2 807 | 11 626 |
Czerwiec | 274 903 | 1 032 929 | 3 228 | 14 854 |
Lipiec | 292 340 | 1 325 269 | 3 527 | 18 381 |
Sierpień | 293 117 | 1 618 386 | 3 340 | 21 721 |
Wrzesień | 280 274 | 1 898 660 | 3 131 | 24 852 |
Październik | 193 030 | 2 091 690 | 2 747 | 27 599 |
Listopad | 148 662 | 2 240 352 | 2 243 | 29 842 |
Grudzień | 139 283 | 2 379 635 | 2 081 | 31 923 |
Komunikacja miejska
Na lotnisko Ławica można dotrzeć bezpośrednio komunikacją miejską. Kluczowe połączenia realizowane są przez autobusy MPK, które oferują wygodne kursy w stronę portu lotniczego.
Wśród dostępnych linii autobusowych wyróżniają się:
- linia 148, która startuje z ronda Kaponiera,
- linia 159, która przyjeżdża z dworca kolejowego Poznań Główny,
- linia nocna 222, kursująca z Mogileńskiej przez Rondo Kaponiera.
Te linie stanowią komfortową opcję transportu, umożliwiającą podróżnym łatwy dostęp do lotniska.
Częstotliwości radiowe
Częstotliwości radiowe odgrywają kluczową rolę w komunikacji w obrębie lotniska. Poniżej przedstawione są szczegółowe parametry radiowe dotyczące portu lotniczego Poznań-Ławica.
- ILS LOC (id: POZ) – 110,300 MHz,
- ILS GP – 335,000 MHz,
- DVOR/DME (id: LAW) – 115,800 MHz,
- Wieża (Poznań Tower) – 119,980 MHz,
- ATIS – 124,705 MHz,
- Zbliżanie (Poznań APP) – 128,925 MHz,
- Delivery (Poznań Delivery) – 121,805 MHz,
- Ground – POZ Airport Service – 131,950 MHz,
- POZ Airport Service – 152,550 MHz.
Mylenie Ławicy z pobliskim wojskowym lotniskiem na Krzesinach
Port lotniczy Poznań-Ławica (kod ICAO: EPPO) znajduje się w bliskim sąsiedztwie wojskowego lotniska, jakim jest 31 Baza Lotnicza Poznań-Krzesiny (kod ICAO: EPKS). Oba te obiekty lotnicze dysponują drogami startowymi o długości 2500 metrów (Ławica ma aktualnie 2504 m), które są zorganizowane w podobny sposób. Droga startowa na Ławicy to RWY 10/28 (azymut 099/284), natomiast na Krzesinach to RWY 11/29 (azymut 117.9/297.9), a ich układ sprawia, że znajdują się one mniej więcej w linii prostej. Przy podejściu od wschodu jako pierwsze znajduje się lotnisko Krzesiny, co czasami prowadziło do pomyłek podczas lądowania przez pilotów.
Przykładem takiej nieprawidłowości może być incydent z 16 sierpnia 2006 roku, kiedy to turecki Boeing 737, będący samolotem czarterowym linii Sky Airlines i wykonujący lot SHY335 z Antalyi do Poznania, omyłkowo wylądował na lotnisku w Krzesinach o 19:50.
W opinii Krzysztofa Krawcewicza, pilota oraz redaktora naczelnego miesięcznika „Przegląd Lotniczy/Aviation Revue”, było to przynajmniej siódme przypadek mylnego podejścia do lądowania na Krzesinach w tym samym roku. Wskazywał on na „skandaliczne procedury, jakie obowiązują w kontroli lotów na Ławicy”, jak też na brak aktywnego radaru podglądu podejścia. Choć radar istniał, z uwagi na decyzje Agencji Ruchu Lotniczego został on wyłączony z użytkowania.
Na szczęście, po 2007 roku nie odnotowano już omyłkowych lądowań samolotów cywilnych na wojskowym lotnisku Poznań-Krzesiny. Wprowadzono wtedy cywilną radarową służbę kontroli zbliżania, która zapewnia obecnie naprowadzanie samolotów do lądowania zarówno na Ławicy, jak i na Krzesinach.
Sztuka
Na poznańskim lotnisku można podziwiać trzy charakterystyczne rzeźby przedstawiające różnorodne formy sztuki. Wśród nich znajduje się Neseser stworzony przez Macieja Kuraka, artystę z wyjątkowym wyczuciem estetycznym. Kolejnym dziełem jest Lotus Eaters, którego autorem jest Piotr Kurka, znany ze swojego innowacyjnego podejścia do rzeźby. Ostatnią z rzeźb jest Life is a Story, której autorką jest Izabella Gustowska, wybitna artystka, której prace często poruszają temat ludzkiego doświadczenia.
Warto również zwrócić uwagę na Pomnik Zdobywców Lotniska Ławica, ulokowany przed starym terminalem, stworzony w 1984 roku przez Jerzego Sobocińskiego oraz Saturnina Skubiszyńskiego. Pomnik ten jest hołdem dla osób, które przyczyniły się do rozwoju lotnictwa w Poznaniu i stanowi ważny element historyczny tego miejsca.
W grudniu 2012 roku, w ramach unikalnego projektu „Epitafium dla Komedy” autorstwa Piotra Kurki, pod sufitem terminalu zawisł fortepian koncertowy. To niezwykłe dzieło sztuki jest wzbogacone o pufę w formie fortepianu, która, gdy pasażerowie na niej usiądą, uruchamia nagrania utworów Krzysztofa Komedy, znanego poznańskiego muzyka, w aranżacji Jana Jęchorka. Projekt ten dodał lotnisku niecodziennego charakteru, łącząc sztukę z codziennymi doświadczeniami podróżnych.
Przypisy
- Poznań: 2023 rok najlepszym w historii lotniska. Duża dynamika wzrostu - Rynek Lotniczy [online], rynek-lotniczy.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
- Statystyki – Port Lotniczy Poznań-Ławica [online], poznanairport.pl [dostęp 22.10.2024 r.]
- Poznań: Od jesieni polecimy do Jordanii i Belgii! [online], tenpoznan.pl [dostęp 25.04.2024 r.]
- KLM adds fifth destination in Poland: Poznan [online], klm.com [dostęp 25.04.2024 r.]
- Flydubai Plans Dubai – Poznan Service From late-Oct 2023 — AeroRoutes [online], aeroroutes.com [dostęp 25.04.2024 r.]
- Nowa wieża na lotnisku Poznań-Ławica wybudowana. [dostęp 04.02.2015 r.]
- Port Lotniczy Poznań: Terminal pasażerski. [dostęp 23.01.2018 r.]
- TUI ogłasza połączenie z Poznania na Dominikanę [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
- Oficjalne otwarcie rozbudowanego terminalu pasażerskiego. airport-poznan.com.pl, 02.10.2013 r. [dostęp 08.10.2013 r.]
- Historia – Port Lotniczy Poznań-Ławica [online], poznanairport.pl [dostęp 20.11.2022 r.]
- Wojskowe tereny wokół lotniska przejął samorząd. [w:] epoznan.pl [online]. Agencja Reklamowo-Promocyjna Sp. z o.o, 23.12.2009 r. [dostęp 18.11.2017 r.]
- Gazeta Wyborcza (informacja o mylnym lądowaniu).
- Gazeta Wyborcza (wywiad z K. Krawcewiczem).
- Fortepian na Ławicy dla upamiętnienia Krzysztofa Komedy [online], poznan.naszemiasto.pl [dostęp 26.11.2017 r.]
- Zbigniew Kopeć, Poznań między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Łódź: Księży Młyn, 2013.
- Tomasz Kopański: Ławica rok 1919, w: Militaria czerwiec 1991, vol.1 no.1.
- Adam Suwart, Szlak robotniczego protestu, w: Stukot Czerwcowy, jednodniówka, Wydawnictwo Miejskie, Poznań, czerwiec 2016.
- Plan Poznania z osiedlami. ZGKiM Geopoz. [dostęp 18.11.2017 r.]
- Wydarzenia w Poznaniu w 1985 roku. Część trzecia, w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1987.
- Charków – od 31 października, w czwartki i w niedziele! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]
- Odessa – od 30 października, w środy i soboty! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]
- Budapeszt – od 28 października, 2 razy w tygodniu! [online], www.airport-poznan.com.pl [dostęp 11.01.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Lotniska i lądowiska":
Lądowisko Poznań-Szwajcarska | Lądowisko Poznań-Szpital WojewódzkiOceń: Port lotniczy Poznań-Ławica