Ławica to interesujące osiedle administracyjne znajdujące się w zachodniej części Poznania. Ten region jest znany nie tylko z lokalizacji w obrębie miasta, ale również z Portu lotniczego Poznań-Ławica, który pełni kluczową rolę w komunikacji powietrznej dla mieszkańców oraz turystów.
Oprócz portu lotniczego, w Ławicy znajduje się także Tor Poznań, który jest popularnym miejscem dla miłośników sportów motorowych. Osiedle to obejmuje także część historycznie bogatej dzielnicy Edwardowa, co czyni je atrakcyjnym miejscem zarówno do zamieszkania, jak i odwiedzenia.
Historia
Pierwsze historyczne zapiski dotyczące królewskiej osady Ławica sięgają około roku 1400. Na przestrzeni wieków, ten teren był wiejskim dworem, który podlegał gminie Żabikowo. Składał się wtedy z dwóch części: Ławicy-Dworu i Ławicy-Gminy. Obszar dworski znajdował się w rejonie obecnego Przedszkola nr 36 im. M. Kownackiej, które zbudowano na miejscu dawnych zabudowań szachulcowych z lat 70. i 80. XX wieku, gdyż zostały one zburzone. Część gminna rozciągała się natomiast wzdłuż ul. Złotowskiej oraz ul. Ławica. Do dzisiaj zachowały się niektóre budynki gospodarskie, jak na przykład stodoła przy Szkole Podstawowej nr 58, które przypominają o tej historycznej przeszłości.
W 1902 roku na trasie kolejowej Poznań-Szczecin powstała stacja Poznań-Ławica, obecnie znana jako Poznań Wola. Natomiast w 1913 roku na łąkach tej wsi zbudowano lotnisko, które do dziś jest najstarszym aktywnym portem lotniczym w Polsce. Inauguracja miała na celu umocnienie baz samolotowych, które miały chronić wschodnie tereny Niemiec. Z kolei 6 stycznia 1919 roku lotnisko zostało zdobyte przez powstańców wielkopolskich, którzy przejęli sprzęt wart około 200 milionów ówczesnych marek niemieckich.
W trakcie tego wydarzenia na lotnisku znajdowało się 26 sprawnych samolotów oraz około 400 maszyn częściowo rozmontowanych. Warto zaznaczyć, że około 100 z nich było w takim stanie, że nadawało się do kasacji. Większość jednak zrekonstruowano, co umożliwiło ich późniejsze włączenie do polskiego lotnictwa wojskowego. Już w 1921 roku powstała tu pierwsza w Polsce firma lotnicza, zajmująca się przewozami pasażerskimi – Aerotarg. Ponadto, w 1925 roku otwarto cywilne lotnisko oraz uruchomiono linię autobusową, która łączyła Ławicę z centralnymi obszarami Poznania, w rejonie Woli, aczkolwiek kursy odbywały się nieregularnie.
W okresie międzywojennym, Ławica zyskała dodatkowe atrakcje, w tym tor wyścigów konnych. Przełom nastąpił w roku 1940, kiedy Ławica została włączona do granic miasta Poznań, co sprawiło, że do lat 80. jej charakter pozostał wiejski. W 1944 roku z Ogrodów na obecną Wolę oraz dalej do Sytkowa uruchomiono linię trolejbusową, która funkcjonowała do 1970 roku. Po zakończeniu II wojny światowej, do Ławicy kursował samochód ciężarowy z krytą plandeką, przystosowany do przewozu pasażerów. W 1947 roku powstała linia autobusowa, która łączyła najpierw ul. Kraszewskiego a obecnie Bałtyk z Ławicą (początkowo autobus zawracał przy ul. Sławińskiej), nazywaną początkowo linią B, później 52, a następnie 59, a wreszcie obecnie 148.
W długim okresie Ławica należy do parafii św. Marcina w Skórzewie, a od 1988 roku działa parafia pw. Objawienia Pańskiego, której budowa kościoła została zakończona w 1995 roku. Przykładem dawnych tradycji są kapliczki, ulokowane przy ulicy Perzyckiej (między Złotowską a Głowicką) oraz przy skrzyżowaniu ulic Złotowskiej i Owczej oraz krzyże przydrożne, jak choćby te na skrzyżowaniu Złotowskiej i Bukowskiej oraz Złotowskiej i Pozdawnickiej.
Osobny artykuł dotyczy Kapliczek przydrożnych na Ławicy w Poznaniu. W 1968 roku na południowej stronie ulicy Bukowskiej rozpoczęła się budowa Osiedla Bajkowego, co oznaczało początek urbanizacji Ławicy, która trwa do chwili obecnej. W 1974 roku na obrzeżach lotniska, wykorzystując nieużywany pas startowy, zbudowano tor wyścigów samochodowych i motocyklowych „Poznań”, którym administrował Automobilklub Wielkopolski. W okolicach toru i terenów sąsiadujących odbywają się giełdy samochodowe, gdzie miłośnicy motoryzacji mogą spotkać się dwukrotnie w tygodniu.
Od 1971 roku, ul. Złotowska stała się trasą dla linii autobusowej nr 108 do Skórzewa, która później kursowała do Dopiewa, a od 1979 roku wprowadzono linię 177. Ważnym wydarzeniem miało miejsce w 1984 roku, kiedy odsłonięto przed budynkiem Portu Lotniczego obelisk ku czci powstańców wielkopolskich, którzy zdobyli lotnisko w 1919 roku. Kolejnym kamieniem milowym było oddanie do użytku 70-miejscowego motelu Ławica oraz mieliśmy możliwość korzystania z campingów na 300 miejsc przy ul. Złotowskiej. Dopiero od roku 1997, na Ławicę wprowadzono autobus nocny N42, obecnie nr 242. Z kolei 16 października 2001 roku otwarto nowy terminal, który jest w stanie obsłużyć nawet milion pasażerów rocznie.
Obszar Ławicy w latach 1954–1990 podlegał dwóm dzielnicom: Jeżycom oraz Grunwaldowi. W 1996 roku powstała jednostka pomocnicza miasta, osiedle Ławica. W następstwie w 2001 roku utworzono osiedle Edwardowo. W 2010 roku w Poznaniu przeprowadzono reformę jednostek pomocniczych, co zaowocowało połączeniem administracyjnym osiedli Ławica oraz Edwardowo w jedno osiedle – Ławica.
Wyjątkowym miejscowym zwyczajem, który przetrwał, jest tradycja chodzenia przebierańców w czasie lanego poniedziałku. W tym radosnym korowodzie udział biorą przebierańcy, wcielający się w rolę żandarów.
Współczesność
W obecnych czasach Ławica w Poznaniu staje się dynamicznie rozwijającą się okolicą z intensywnym budownictwem jednorodzinnym, zwłaszcza w jej wschodniej części, w rejonie Wydm oraz niedaleko Osiedla Bajkowego. Ten obszar zyskuje popularność przede wszystkim z uwagi na bliskość terenów zielonych, takich jak Lasek Marceliński, oraz dogodną komunikację z Centrum Poznania.
Na zachodniej części Ławicy, pomiędzy ulicami Bukowską i Złotowską, a także w rejonie Strumienia Junikowskiego, znajdują się obszerne tereny Pracowniczych Ogrodów Działkowych. Jest to największy kompleks tego typu w Poznaniu, który obejmuje kilka tysięcy działek. Co więcej, w 2005 roku na Marcelinie, przy ulicy Bukowskiej, otwarto największe wówczas w mieście Centrum Handlowe „King Cross Marcelin”.
Na terenie Ławicy można również znaleźć parafie rzymskokatolickie, takie jak:
- parafia pod wezwaniem Objawienia Pańskiego, której kościół znajduje się przy ul. Miastkowskiej, Kościół Objawienia Pańskiego w Poznaniu,
- parafia pod wezwaniem Zwiastowania Pańskiego, z kościołem przy ul. Leśmiana 2A (Edwardowo), Kościół Zwiastowania Pańskiego w Poznaniu.
Komunikacja
Osiedle jest dobrze skomunikowane dzięki miejskim autobusom, które obsługują MPK Poznań. W szczególności można korzystać z linii 148, 159 oraz 177, a także podmiejskiej linii 729. Dodatkowo, dostępna jest także linia nocna numer 222.
Przypisy
- Osiedle Ławica [online], Urząd Miasta Poznania [dostęp 18.10.2023 r.]
- Uchwała Nr LXXV/1058/V/2010 Rady Miasta Poznania z dnia 06.07.2010 r. (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2010 r. Nr 180, poz. 3356).
- Uchwała Nr LIV/685/III/2001 Rady Miasta Poznania z dnia 10.04.2001 r. (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2001 r., Nr 56, poz. 1018).
- Uchwała Nr XXXI/216/II/96 Rady Miasta Poznania z dnia 16.01.1996 r. w sprawie powołania osiedla Ławica w Poznaniu.
- Wydarzenia w Poznaniu w 1987 r. (część trzecia), w: Kronika Miasta Poznania, nr 4/1988, s. 160.
- Edmund Nadolski, Kiedy brakowało nam autobusów, w: Z Życia MPK Poznań, nr 1(547)/1996, s. 4, ISSN 0329-6637.
- Sprawozdanie z wyścigów konnych na torze wyścigowym w Ławicy koło Poznania, 27.04.1924 r., „Postęp”, s. 4, Nr 103 z 2.05.1924 r.
- Tomasz Kopański: Ławica rok 1919, w: Militaria czerwiec 1991, vol. 1 no. 1, s. 30-32.
Pozostałe obiekty w kategorii "Dzielnice":
Łęgi Dębińskie | Malta (Poznań) | Marcelin (Poznań) | Nadolnik (Poznań) | Pogodno (Poznań) | Psarskie (Poznań) | Bonin (Poznań) | Smochowice | Święty Wojciech (Poznań) | Sytkowo | Komandoria (Poznań) | Kobylepole | Rataje (Poznań) | Grochowe Łąki | Górczyn (Poznań) | Darzybór | Morasko | Huby Moraskie | Edwardowo (Poznań) | Główna (Poznań)Oceń: Ławica (Poznań)