UWAGA! Dołącz do nowej grupy Poznań - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Krzysztof Komeda


Krzysztof Komeda, znany również jako Krzysztof Trzciński, to postać, której wpływ na muzykę w Polsce odczuwany jest po dziś dzień. Urodził się 27 kwietnia 1931 roku w Poznaniu, a jego życiowa droga zakończyła się tragicznie 23 kwietnia 1969 roku w Warszawie. Był nie tylko wybitnym kompozytorem, ale również utalentowanym pianistą jazzowym, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju polskiej muzyki filmowej. Komeda był prawdziwym pionierem jazzu nowoczesnego w naszym kraju.

W ciągu swojej kariery stworzył muzykę do 65 filmów, a pierwszym z nich, który wzbogacił swoją muzyką, była etiuda filmowa „Dwaj ludzie z szafą” w reżyserii Romana Polańskiego, zrealizowana w 1958 roku. Ostatnim filmem, do którego skomponował muzykę, był również dzieło Polańskiego – „Dziecko Rosemary” z 1968 roku, w którym usłyszeć można słynną „Kołysankę”, stanowiącą jego motyw przewodni.

Krzysztof Komeda był z wykształcenia lekarzem laryngologiem, jednak jego prawdziwą pasją stała się muzyka jazzowa, która pozwoliła mu wykształcić oryginalny styl i_ramy, które później określano jako polska szkoła jazzu. Jego twórczość miała istotny wpływ na dalszy rozwój jazzu, zwłaszcza w międzynarodowym kontekście, a jego oddziaływanie było szczególnie widoczne wśród awangardowych muzyków lat 70. XX wieku, skupionych wokół prestiżowego wydawnictwa ECM.

W trakcie swojego życia Krzysztof Komeda mieszkał w wielu miejscach, w tym w Częstochowie, Wałbrzychu oraz Ostrowie Wielkopolskim, gdzie uczęszczał do I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kompałły i Wojciecha Lipskiego. Warto podkreślić, że jego aktywność w szkole obejmowała udział w spotkaniach „Klubu Muzyki i Poezji”, co wskazuje na jego zaangażowanie w życie kulturalne.

Życiorys

Młodość

Od najmłodszych lat Krzysztof Komeda, znany również jako Krzysztof Trzciński, był obdarzony talentem muzycznym, gdyż od czwartego roku życia uczył się gry na fortepianie. Już w wieku ośmiu lat rozpoczął naukę w poznańskim konserwatorium, jednak tragiczne wydarzenia drugiej wojny światowej przerwały jego edukację. Wraz z rodziną został wysiedlony z Wielkopolski, a przez całe wojenne lata zamieszkiwał w Alejach 31 w Częstochowie. Tam kontynuował w prywatny sposób naukę gry, prawdopodobnie pod okiem Wandy Kopeckiej z d. Neufeld, absolwentki konserwatorium w Petersburgu.

W 1945 roku opuścił Częstochowę, a po wojnie, do 1950 roku, pogłębiał swoją wiedzę z zakresu teorii muzyki oraz fortepianu w państwowej szkole muzycznej. W czasach wojny, dziecięca zabawa zainspirowała go do napisania na ścianie hasła „komęda”, które kojarzyło mu się z militarnym środowiskiem.

Po ukończeniu szkoły średniej, za namową swojej matki, rozpoczął studia na Akademii Medycznej w Poznaniu, gdzie wybrał kierunek laryngologii, mając na celu dokształcanie się w zakresie foniatrii. Jego zainteresowania muzyczne rozwijały się już w okresie szkolnym, co zaowocowało powstaniem pierwszego zespołu „Carioca”, który powstał w czasach jego nauki w Ostrowie Wielkopolskim. Wtedy to Komeda nawiązał znajomość z Witoldem Kujawskim, utalentowanym basistą, który otworzył mu drzwi do świata jazzu.

W małym mieszkaniu Kujawskiego w Krakowie, w czasach, gdy granie jazzu było w Polsce zakazane, odbywały się jam sessions, w których uczestniczyli znani muzycy, tacy jak Matuszkiewicz, Borowiec i Walasek. Po dwóch latach nauki Komeda postanowił przerwać studia medyczne, aczkolwiek ostatecznie ukończył je w 1956 roku, a dla potrzeb kariery scenicznej przyjął pseudonim Komeda, pragnąc ukryć swoją miłość do jazzu przed przełożonymi. Jazz, mimo odwilży w 1956 roku, nadal wzbudzał nieufność władz, co skończyło się usunięciem Komedy z Związku Młodzieży Polskiej.

Druga połowa lat 50. i lata 60.

Jego głębokie zainteresowanie jazzem oraz przyjaźń z wybitnymi muzykami przyczyniły się do decyzji o rezygnacji z pracy w klinice w Poznaniu. Komeda zdecydował się na całkowite poświęcenie muzyce. Współpraca z pionierskim zespołem jazzowym „Melomani” z Krakowa i Łodzi, którego filarami byli Jerzy Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski oraz Witold Kujawski, otworzyła mu nowe możliwości. Chociaż brał udział w różnych poznańskich projektach rozrywkowych, nie spełniały one jego aspiracji; Komedzie przyświecała wizja nowoczesnej muzyki jazzowej.

Dzięki tej pasji zrodził się zespół „Komeda Sextet” w 1956 roku, zapraszając do współpracy Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego oraz Jerzego Miliana, odnosząc dotychczas niewidziany sukces na I Festiwalu Jazzowym w Sopocie. „Komeda Sextet” stał się pierwszym zespołem jazzowym w Polsce, który wprowadził nowoczesne brzmienie, a ich innowacyjne podejście zainspirowało całą scenę jazzową.

W latach 1956–1962 Komeda aktywnie uczestniczył w festiwalach jazzowych w kraju, przygotowując ambitne programy. Był to również okres jego pierwszych sukcesów za granicą, m.in. w Moskwie, Grenoble i Paryżu. Przygotował wyjątkowe przedstawienie „Jazz i poezja”, które zostało pokazane na Jazz Jamboree ’60, a później w Filharmonii Warszawskiej. Od 1958 roku rozpoczęła się jego przygoda z muzyką filmową, komponując utwory do filmów takich reżyserów jak Polański, Wajda, Nasfeter i Morgenstern.

W 1960 roku jego kariera przyspieszyła, gdy wyjechał do Skandynawii, odnosząc sukcesy na występach w sztokholmskiej „Gyllene Cirkeln” oraz kopenhaskim „Jazzhus Montmartre”. Zainteresowanie jego twórczością wzrosło, co zaowocowało nagraniem longplaya przez międzynarodowy kwintet, a także zamówieniami muzycznymi od duńskiego reżysera Henninga Carlsena.

Po skandynawskich triumfach przyszły kolejne osiągnięcia na festiwalach jazzowych w Pradze, Bled oraz Królewcu. W maju 1967 roku „Komeda Quartet” nagrał „Lirik und Jazz” dla \*zachodnioniemieckiej wytwórni „Electrola”. W 1968 roku Komeda osiedlił się na stałe w Los Angeles, gdzie pracował nad muzyką do filmów Polańskiego oraz Kulika. Niefortunny wypadek w grudniu tego samego roku przyniósł mu tragiczny los. Po upadku, jego zdrowie uległo znacznemu pogorszeniu, a po przewiezieniu do kraju, zmarł w szpitalu w Warszawie. Spoczywa na cmentarzu Powązkowskim, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w polskiej muzyce jazzowej.

Żona Zofia, z którą wziął ślub w 1958 roku, wspierała go w trudnych chwilach i pozostała zapamiętana jako jego bliska towarzyszka.

Dyskografia

Płyty autorskie wydane za życia

Krzysztof Komeda, niezwykle utalentowany kompozytor, zyskał uznanie dzięki swoim wydaniom, które przedstawiają wyjątkową mieszankę dźwięków. Wśród jego płyt znajdują się:

  • Crazy Girl (1962, Polskie Nagrania „Muza”),
  • Etiudy Baletowe (1963, Metronome),
  • inne tytuły: Ballet Etudes, The Music Of Komeda,
  • Jazz Jamboree’64 vol. 2 (1964, Muza),
  • Astigmatic (1966, Muza) – z serii: Polish Jazz vol. 5,
  • Le Depart (1966, Philips),
  • Meine Süsse Europaische Heimat (1966, Electrola/Columbia),
  • Cul-De-Sac (1966, Polydor),
  • Rosemary’s Baby (1968, Paramount),
  • The Riot (1968).

Płyty wydane pośmiertnie

Po jego śmierci również pojawiły się reedycje oraz nowe kompilacje. Warto zwrócić uwagę na:

  • Astigmatic (1971, Supraphon) – reedycja,
  • Muzyka Krzysztofa Komedy vol. 1-4 (1974, Muza),
  • Astigmatic (1987, PolJazz) – reedycja,
  • Krzysztof Komeda (1989, Muza) – z serii: Polish Jazz vol. 3,
  • Astigmatic (1994, Power Bros) – reedycja,
  • The Complete Recordings of Krzysztof Komeda vol. 1-23 (1994–1998, Polonia Records),
  • Zofia Komeda Presents vol. 1-14 (1998–2005, Power Bros).

Gościnny udział

Oprócz swoich autorskich dzieł, Komeda uczestniczył w wielu ważnych projektach muzycznych. Jego gościnny udział obejmował:

  • I Sopot Jazz Festival 1956 (Muza),
  • Jazz Believers (1958, RCA Victor),
  • Jazz Jamboree’60 nr. 4 (1960, Muza),
  • Jazz Jamboree’61 nr. 1 (1961, Muza),
  • Jazz Jamboree’61 nr. 2 (1961, Muza),
  • Jazz Jamboree’61 nr. 4 (1961, Muza) – wznowienie,
  • Jazz Greetings From The East (1964, Fontana).

Muzyka filmowa

W obrębie muzyki filmowej istnieje wiele zjawisk i zjawisk, które zasługują na uwagę, a jednym z nich jest twórczość Krzysztofa Komedy. Jego wkład w rozwój muzyki do filmów, zarówno fabularnych jak i dokumentalnych, jest nieoceniony.

Określenia używane w odniesieniu do filmów są różnorodne, o czym świadczy następująca klasyfikacja: fab. – fabularny, dok. – dokument, kr. – krótkometrażowy, anim. – animowany, ser. – serial.

Tytuł filmuReżyserTypData wydania
Dwaj ludzie z szafąRoman Polańskifabularny krótkometrażowy(1958)
Gdy spadają aniołyRoman Polańskifabularny krótkometrażowy(1959)
Do widzenia, do jutraJanusz Morgensternfabularny(1960)
Niewinni czarodziejeAndrzej Wajdafabularny(1960)
PrzejażdżkaJanusz Nasfeterfabularny krótkometrażowy(1960)
Szklana góraPaweł Komorowskifabularny(1960)
Kon-TikiAndrzej Kondratiukdokumentalny(1961)
ŁańcuchRoman Polańskifabularny krótkometrażowy(1961)
Gruby i chudy (Le Gros et le Maigre)Roman Polańskifabularny krótkometrażowy(1961)
Cmentarz RemuEdward Etlerdokumentalny krótkometrażowy(1961)
WyrokJerzy Passendorferfabularny(1961)
AmbulansJanusz Morgensternfabularny krótkometrażowy(1961)
Nóż w wodzieRoman Polańskifabularny(1962)
Nad wielką wodąAndrzej Kondratiukgroteska krótkometrażowa(1962)
Mój staryJanusz Nasfeterfabularny(1962)
SsakiRoman Polańskifabularny krótkometrażowy(1962)
Jutro premieraJanusz Morgensternfabularny(1962)
Piegowaty dzieńJerzy Passendorferdokumentalny krótkometrażowy(1962)
RekordzistaStefan Matyjaszkiewiczfabularny krótkometrażowy(1962)
Walter p-38Edward Etlerdokumentalny(1962)
Co z nami? (Hvad med os?)Henning Carlsenfabularny(1963)
KamieńJulian Dziedzinadokumentalny(1963)
KraksaEdward Etlerdokumentalny(1963)
Mam tu swój domJulian Dziedzinafabularny(1963)
Niezawodny sposóbAndrzej Kondratiukgroteska krótkometrażowa(1963)
SmarkulaLeonard Buczkowskifabularny(1963)
Ubranie prawie noweWłodzimierz Haupefabularny(1963)
Zbrodniarz i pannaJanusz Nasfeterfabularny(1963)
KierowcyEdward Etlerdokumentalny(1964)
MaturaBogdan Rybczyńskidokumentalny(1964)
Okolice peronówEdward Etlerdokumentalny(1964)
PingwinJerzy Stefan Stawińskifabularny(1964)
Prawo i pięśćJerzy Hoffman i J. Skórzewskifabularny(1964)
Przerwany lotLeonard Buczkowskifabularny(1964)
Najpiękniejsze oszustwa świata cz. II pt. Kolia diamentowa (Les plus belle escroqueries du monde, 2) La Riviere de Diamants)Roman Polańskifabularny nowela(1964)
AlkoholEdward Etlerdokumentalny(1965)
KattornaHenning Carlsenfabularny(1965)
Monolog trębaczaAndrzej Kondratiukgroteska krótkometrażowa(1965)
SztandarMirosław Kijowiczanimacja krótkometrażowa(1965)
Twarz wrogaEdward Etlerdokumentalny(1965)
UśmiechMirosław Kijowiczanimacja krótkometrażowa(1965)
Perły i dukatyJózef Henfabularny krótkometrażowy(1965)
AzylGrzegorz Lasotadokumentalny(1966)
BarieraJerzy Skolimowskifabularny(1966)
Matnia (Cul-de-sac)Roman Polańskifabularny(1966)
Klub profesora TutkiAndrzej Kondratiukserial(1966)
Kolorowe kłamstwaAndrzej Kondratiukanimacja(1966)
Markiza de PompadourJózef Henfabularny krótkometrażowy(1966)
NiekochanaJanusz Nasfeterfabularny(1966)
Ping-pongJózef Henfabularny krótkometrażowy(1966)
RondoMirosław Kijowiczanimacja(1966)
Wieczór przedświątecznyJerzy Stefan Stawińskifabularny(1966)
Z powodu papierosaEdward Etlerdokumentalny(1966)
SultHenning Carlsenfabularny(1966)
KlatkiMirosław Kijowiczanimacja(1967)
Start (Le Départ)Jerzy Skolimowskifabularny(1967)
Laterna MagicaMirosław Kijowiczanimacja(1967)
Menesker modes og sod music opstar i hjertedHenning Carlsenfabularny(1967)
Mia and RomanRoman Polańskidokumentalny krótkometrażowy(1967)
Ręce do góryJerzy Skolimowskifabularny(1967)
The Fearless Vampire Killers: Vampires 101Roman Polańskifabularny krótkometrażowy(1967)
Nieustraszeni pogromcy wampirówRoman Polańskifabularny(1967)
Wiklinowy koszMirosław Kijowiczanimacja(1967)
Dziecko RosemaryRoman Polańskifabularny(1968)
Klub profesora Tutki sezon 2Andrzej Kondratiukserial(1968)
RiotBuzz Kulikfabularny(1969)
Dlaczego startuje Jacky? (Qu’est ce qui fait courir Jacky?)Witold Leszczyński, Bronka Ricquierdokumentalny(1969)
Ręce do góry (wersja II)Jerzy Skolimowskifabularny(1981)

Upamiętnienia

Od 1987 roku Fundacja Kultury Polskiej przyznaje nagrodę noszącą imię Krzysztofa Komedy, skierowaną do młodych talentów jazzowych. Jest to wyjątkowe wyróżnienie, które ma na celu wspieranie rozwoju nowych artystów.

Ulica w Warszawie, położona w dzielnicy Mokotów, została nazwana imieniem Krzysztofa Komedy w 1991 roku. Ta lokalizacja, znajdująca się pomiędzy ulicami: Kazimierzowską i Wiśniową, świadczy o jego wpływie na polską kulturę.

W 1995 roku, z inicjatywy pianisty Leszka Kułakowskiego, zainaugurowano festiwal jazzowy Komeda Jazz Festival w Słupsku. Podczas tego wydarzenia organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy, który ma na celu promocję młodych twórców. Leszek Kułakowski był również pierwszym muzykiem, który zaadaptował muzykę Komedy na orkiestrę symfoniczną, zyskując uznanie za swoje artystyczne osiągnięcia.

W 2008 roku w Poznaniu, na gmachu Narodowego Banku Polskiego przy al. Marcinkowskiego 12, odsłonięto tablicę pamiątkową dedykowaną Krzysztofowi Komedzie-Trzcińskiemu, co stanowi hołd dla jego twórczości. Z kolei w 2010 roku w tym samym mieście zrealizowano projekt odsłonięcia pomnika Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego, jeszcze bardziej umacniając jego dziedzictwo.

W tym samym roku Narodowy Bank Polski wyemitował monety poświęcone Krzysztofowi Komedzie, wchodzące w skład serii Polska muzyka rozrywkowa. Wersja srebrna tej monety otrzymała wyróżnienie na międzynarodowym konkursie numizmatycznym International Prize Vicenza Numismatica 2011 jako Najpiękniejsza moneta świata.

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Lubaczowie oraz Autorska Szkoła Muzyki Rozrywkowej i Jazzu w Warszawie również noszą imię Krzysztofa Komedy, co jest dowodem na jego znaczenie w edukacji muzycznej w Polsce.

Od 2012 roku w Ostrowie Wielkopolskim odbywa się Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy, który celebruje jego wkład w rozwój muzyki filmowej. 17 sierpnia 2017 roku w Warszawie odsłonięto neon poświęcony muzykowi, który umieszczono na wschodniej ścianie budynku przy ulicy Kaliny Jędrusik 9, podkreślając jego miejsce w historii miasta.

Ostrów Wielkopolski z kolei upamiętnia Komedę poprzez tablicę pamiątkową znajdującą się na budynku, w którym mieszkał (pl. Bankowy 1), a także mural z neonem usytuowany przed dworcem kolejowym. W latach 2019–2020 zorganizowano cykl koncertów pod nazwą W drodze do Hollywood, który był częścią obchodów 50-lecia jego twórczości.

Przypisy

  1. Polscy muzycy jazzowi - Krzysztof Komeda Trzciński [online], Warsztaty muzyki jazzowej, 16.04.2023 r. [dostęp 19.05.2023 r.]
  2. DorotaD. Steinhagen DorotaD., Promenada Śródmiejska w Częstochowie będzie nosiła imię Krzysztofa Komedy? Jest taki pomysł [online], czestochowa.wyborcza.pl, 13.04.2021 r. [dostęp 13.04.2021 r.]
  3. Neon poświęcony Krzysztofowi Komedzie zabłysnął na Żoliborzu. 'To nawiązanie do tradycji' [online], gazetapl [dostęp 16.01.2022 r.]
  4. Fundacja Kultury Polskiej, Warszawa-Śródmieście [online], bazy.ngo.pl [dostęp 15.11.2017 r.]
  5. Cmentarz Stare Powązki: KRZYSZTOF KOMEDA TRZCIŃSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 30.11.2019 r.]
  6. Historia polskiej muzyki rozrywkowej – Krzysztof Komeda
  7. Uchwała nr 89 Rady Dzielnicy Mokotów w Warszawie, Urząd Miasta stołecznego Warszawy, 22.02.1991 r.
  8. a b Wywiad z Zofią Komedą-Trzcińską Donata Subbotko. Krzysztof Komeda. Chłopiec to był. „Gazeta Wyborcza”. Agora SA. ISSN 0860-908X.
  9. Krzysztof Komeda. Chłopiec to był. Gazeta Wyborcza, 01.05.2009 r. [dostęp 13.05.2010 r.]
  10. Piotr Bojarski: Krzysztof Komeda gra, a Korea płonie. poznan.wyborcza.pl, 11.09.2016 r. [dostęp 11.09.2016 r.]
  11. Dwie tablice na elewacji kamienicy przy ul. Słowackiego 23a w Wałbrzychu [dostęp 28.08.2013 r.]
  12. Reperturar – Teatr IMKA Warszawa – Nowy teatr Tomka Karolaka [online], teatr-imka.pl [dostęp 15.01.2020 r.]

Oceń: Krzysztof Komeda

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:6