Katarzyna Polonek, urodzona w 1981 roku w Poznaniu, to wybitna postać w świecie muzyki. Jako wiolonczelistka zdobyła uznanie zarówno na scenie solowej, jak i w formacjach kameralnych, pokazując swoje wszechstronne umiejętności i pasję do sztuki wykonawczej.
Oprócz działalności artystycznej, Polonek jest również pedagogiem, dzielącym się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pokoleniami muzyków.
Wykształcenie i działalność solistyczna
Katarzyna Polonek rozpoczęła swoją przygodę z wiolonczelą w czym młodym wieku 7 lat. W toku dalszej edukacji, od 1991 roku, zdobywała wiedzę w klasie mistrzowskiej prof. Angeliki May na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Uczęszczała na zajęcia jako student nadzwyczajny w ramach prestiżowego programu przeznaczonego dla szczególnie uzdolnionej młodzieży. W 1998 roku podjęła studia dzienne w tej samej uczelni, a w klasie solistycznej prof. Angeliki May uzyskała dyplom z wyróżnieniem w 2002 roku.
Następnie kontynuowała studia magisterskie w klasie prof. Wolfganga Aichingera, które również zakończyła z wyróżnieniem w 2004 roku. Jej iskierka talentu zaowocowała również udziałem w solistycznych studiach podyplomowych Konzertexamen na Universität der Künste w Berlinie, gdzie pod kierunkiem prof. Markusa Nyikosa, zakończyła naukę w 2007 roku. W 2010 roku uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej przyznany na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jej dysertacja nosiła tytuł „Wpływ XX-wiecznej rosyjskiej sonaty wiolonczelowej na rozwój ekspresji muzycznej w grze na wiolonczeli na przykładzie Sonaty d-moll op.40 Dymitra Szostakowicza, Sonaty nr 2 op. 63 Mieczysława Wainberga oraz Sonaty Alfreda Sznitkego”.
Katarzyna jest adiunktem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie w 2016 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. W zakresie doskonalenia swojego warsztatu artystycznego, współpracowała z wybitnymi pedagogami, takimi jak Mstisław Rostropowicz, Natalia Szachowska, Wolfgang Boettcher, Andrzej Orkisz, Stanisław Firlej, Zarya Nelsova oraz Miloš Sádl.
Od wczesnych lat licealnych koncertowała jako solistka z wieloma znakomitymi orkiestrami, w tym Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, a także orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Krakowskiej i Szczecińskiej, a także NOSPR i zespołami takimi jak Concerto Avenna, Concertino Ensemble Rostock, Camerata Polonia oraz Sinfonie Orchester Berlin.
W swojej karierze artystycznej dokonała wielu nagrań dla Polskiego, Niemieckiego, Szwajcarskiego, Austriackiego i Japońskiego Radia i Telewizji. W latach 1992–1999 była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a także w czasie studiów korzystała ze stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W 2002 roku otrzymała stypendium wiedeńskiego Karajan Centrum, które przyniosło jej nie tylko wsparcie finansowe, ale również szansę na nagranie płyty CD.
Oprócz tego, Katarzyna Polonek zdobyła stypendia szwajcarskiej Fundacji Tüll-Dürr, Ministerstwa Republiki Austriackiej, wiedeńskiej Fundacji im. Albana Berga oraz niemieckiej Fundacji Oscar und Vera Ritter. Jej wszechstronne zainteresowania znajdują również odzwierciedlenie w projektach interdyscyplinarnych, które współtworzyła. W artystycznej współpracy z Urszulą Makosz i Anną Antonowicz, stworzyła projekt “zing mayn harts | זינג מײַן האַרץ”, który łączy tradycyjne piosenki żydowskie w aranżacji na głos, wiolonczelę oraz recytującego aktora.
Dodatkowo, Katarzyna zainicjowała projekt słowno-muzyczny „Czarny kwadrat na białym tle”, który jest syntezą solowych utworów wiolonczelowych, w tym dzieł K. Pendereckiego, M. Weinberga, oraz utworów dedykowanych jej, jak „Menojre” E. Fabiańskiej-Jelińskiej, w połączeniu z recytowanymi wierszami i fragmentami prozy. Jako współzałożycielka Fundacji im. Szymona Goldberga, Katarzyna angażuje się w promocję oraz wspieranie działań na rzecz wybitnych artystów, niezależnie od ich wieku. Celem jej pracy jest organizacja koncertów, kursów mistrzowskich, wypożyczanie instrumentów oraz udzielanie finansowego wsparcia, a także promowanie idei integracji artystów różnych kultur.
Działalność kameralistyczna
Wspólnie z Krzysztofem Polonkiem oraz Nikolausem Resą, Katarzyna Polonek jest współzałożycielką zespołu Berlin Piano Trio, który powstał w 2004 roku. W latach 2006-2011 odbyła studia w solistycznej podyplomowej klasie kameralistyki pod okiem prof. Markusa Beckera w Hochschule für Musik und Theater Hannover. Równocześnie kontynuowała swoją edukację w prestiżowej European Chamber Music Academy (ECMA).
Dzięki przynależności do ECMA miała okazję kształcić się pod okiem wielu znakomitych profesorów, takich jak Hatto Beyerle, Shmuel Aschkenasy, Johannes Meissl, Avedis Kouyoumidjian, Ferenc Rados, Anner Bylsma, Philip Müller oraz Christoph Richter. Katarzyna jako kameralistka miała zaszczyt uczestniczyć w licznych festiwalach muzycznych, które odbywały się w różnych zakątkach Europy, takich jak Sommets Musicaux de Gstaad, Bregenzer Festspiele, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Max Reger Tage Weiden, Julitafestivalen Katrineholm, Griegfestival Bergen, czy Festiwal Muzyczny w Łodzi.
Dodatkowo, brała także udział w Festiwalu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, a także Festiwalu Happy New Ears w Hamburgu. Jej występy miały miejsce na znaczących wydarzeniach takich jak Festiwal Muzyczny w Kyoto, Crescendo Berlin, Śląskie Lato Muzyczne oraz Krakowska Wiosna Muzyki. Uczestniczyła również w Festiwalu Mozartowskim w Warszawie.
Katarzyna Polonek miała przyjemność występować w prestiżowych salach koncertowych europejskich instytucji muzycznych, między innymi w Berliner Philharmonie, Konzerthaus Wien, Musikverein Wien, Apollosaal Berlin, Mozartsaal Hamburg oraz Det Kongelige Teater og Kapel – Oparaen. Jej występy obejmowały także Narodowe Forum Muzyki (NFM) oraz Concert Hall Kyoto.
W latach 2013-2014 Katarzyna pełniła również rolę zastępczą wiolonczelisty w Kwartecie Polskim Deutsche Oper Berlin.
Działalność orkiestrowa
W czasie studiów w Wiedniu, Katarzyna Polonek miała okazję odbyć staż w renomowanej orkiestrze Wiener Symphoniker. To doświadczenie zaowocowało kontynuacją jej edukacji muzycznej w Akademii Orkiestrowej w latach 2006–2007, gdzie pod opieką wybitnego dyrygenta, Daniela Barenboima, specjalizowała się w grze na instrumentach orkiestrowych. Właśnie w tym czasie grała w niesamowitym zespole, jakim jest Staatskapelle Berlin.
Po ukończeniu studiów, Polonek rozpoczęła współpracę z wieloma znakomitymi orkiestrami, takimi jak Berliner Philharmoniker, Kammerakademie Potsdam oraz Rundfunk Sinfonieorchester Berlin. Jej występy przyniosły jej możliwość kolaboracji z wieloma cenionymi dyrygentami, w tym:
- Daniel Barenboim,
- Sir Simon Rattle,
- Markiem Janowskim,
- Ivánem Fischerem,
- Pierre’em Boulezem,
- Michaelem Sanderlingiem,
- Bernardem Haitinkiem.
Dzięki tym wszystkim doświadczeniom, Katarzyna Polonek stała się uznaną postacią w świecie muzyki klasycznej, tworząc pomyślnie swoją karierę w orkiestrach na międzynarodowej scenie.
Działalność pedagogiczna
Od 2003 roku Katarzyna Polonek aktywnie angażuje się w pedagogikę, rozwijając swoje umiejętności oraz wpływając na przyszłe pokolenia muzyków. Od 2013 roku prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie jej uczniowie odnoszą znaczące sukcesy. Ich osiągnięcia obejmują liczne nagrody w ogólnopolskich, ogólnoniemieckich oraz międzynarodowych konkursach zarówno w dziedzinie wiolonczeli, jak i muzyki kameralnej.
Oprócz nauczania, ją także aktywnie uczestniczy w kursach mistrzowskich, które prowadzi od 2006 roku w takich miejscach jak Berlin, Poznań, Szamotuły oraz Opole. Jej doświadczenie i wiedza przyciągają młodych adeptów sztuki, którzy pragną wzbogacić swoje umiejętności pod jej okiem.
Katarzyna Polonek jest również autorką ważnych prac naukowych. W trosce o młodych muzyków, przetłumaczyła z języka niemieckiego i opracowała krytyczno-naukowo rozprawę Stanislava Apolina pt. „Suity na wiolonczelę solo J. S. Bacha – streszczenie reguł barokowych do interpretacji stylu na wiolonczelę solo J. S. Bacha (BWV 1007-1012)”, która została wydana przez Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w 2015 roku.
W 2020 roku jej wykład zyskał na popularności dzięki publikacji na platformie YouTube, w ramach projektu „Muzyczna sieć dla młodzieży”. Z kolei w 2021 roku stworzyła serię krótkich wykładów na temat kluczowych aspektów techniki gry na wiolonczeli, noszącą nazwę “Wiolonczelistyka z Katarzyną Polonek”.
Nagrody
Wiolonczelistka, znana z niezwykłych talentów, zdobyła wiele prestiżowych nagród zarówno na krajowych, jak i międzynarodowych konkursach, które obejmują zarówno muzykę wiolonczelową, jak i kameralną. Oto niektóre z jej najważniejszych osiągnięć:
- 2010: III nagroda (I i II nie przyznano) oraz nagroda publiczności na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Haydna w Wiedniu (Berlin Piano Trio),
- 2009: nagroda Prix Marguerite Duetschler na konkursie „Sommets Musicaux“ w Gstaad (Berlin Piano Trio),
- 2007: I nagroda i nagroda publiczności na Europejskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Karlsruhe (Berlin Piano Trio),
- 2007: I nagroda oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (Berlin Piano Trio),
- 2003: III nagroda na Konkursie Muzyki Kameralnej im. L. Janáčka w Brnie (z Agatą Nowakowską jako Ignis Duo),
- 2002: stypendium wiedeńskiego Karajan Centrum,
- 2001: III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach,
- 1997: I nagroda oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu,
- 1996: I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen.
Dorobek fonograficzny
Twórczość Katarzyny Polonek obejmuje szereg znakomitych nagrań fonograficznych, które zostały wydane w różnych latach.
- 2020: Zarębski, Brahms z Marcinem Sikorskim, Krzysztofem Polonkiem, Maciejem Buczkowskim oraz Ignacym Miecznikowskim (aktualnie w trakcie procesu wydawniczego),
- 2020: Debussy, Franck, Fabiańska-Jelińska z Nikolausem Resą, Marcinem Sikorskim oraz Krzysztofem Polonkiem (w procesie wydawniczym),
- 2019: Geliebte Clara, Liebste Clara! z Brahms Piano Quartett – koncert na żywo z Filharmonii Opolskiej (wydane przez QBK),
- 2016: Dvořák. Brahms z Berlin Piano Trio (wyd. QBK),
- 2015: Beyond the Tango z Berlin Piano Trio (wyd. Rime Records),
- 2015: IPPNW-Benefizkonzert für Flüchtlinge z Berlin Piano Trio oraz Christianem Brücknerem – koncert na żywo z Filharmonii Berlińskiej (wyd. IPPNW-Concerts),
- 2013: Berolina Trio – The Berlin Piano Trio z Berlin Piano Trio – koncert na żywo z Berlińskiej Filharmonii (wyd. GEMA),
- 2010: Beethoven: Koncert potrójny z Berolina Trio (nowsze Berlin Piano Trio) i orkiestrą Musikkollegium Winterthur pod batutą Douglasa Boyda (wyd. CLAVES),
- 2003: spread your wings – Musical Impressions from Poland and Russia z Agatą Nowakowską (wyd. Herbert von Karajan Centrum Wien, TONAL).
Przypisy
- Pedagodzy Wydziału – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu [online], edu.pl [dostęp 01.10.2021 r.]
- Nasze sukcesy – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu [online], edu.pl [dostęp 01.10.2021 r.]
- RadioR. Opole, Międzynarodowy Kurs Muzyczny w Opolu zainaugurowany dziełami Paderewskiego i Żeleńskiego [online], 02.08.2021 r. [dostęp 27.09.2021 r.]
- Szczecin-Berlin-Szczecin – Wydarzenia [online], Filharmonia w Szczecinie [dostęp 27.09.2021 r.]
- Fryderyk – nagrody muzyczne i festiwal – Silesia Kultura [online], www.silesiakultura.pl [dostęp 27.09.2021 r.]
- Katarzyna Polonek – HAPPY NEW EARS [online] [dostęp 27.09.2021 r.]
- Katarzyna Polonek – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu [online], amuz.edu.pl [dostęp 28.09.2021 r.]
- Berlin Piano Trio [online], www.maxregertage.de [dostęp 27.09.2021 r.]
- informacja o koncertach w ramach festiwalu Grieg in Bergen [online].
- link do playlisty [online], link do wybranych nagrań jednego z koncertów w wykonaniu Urszuli Makosz i Katarzyny Polonek.
- HappyNewEars II – HAPPY NEW EARS [online] [dostęp 27.09.2021 r.]
- Koncert Berlin Piano Trio w Stadthalle Görlitz! [online], NaStyku.pl [dostęp 27.09.2021 r.]
- Berlin Piano Trio [online], Warszawska Opera Kameralna [dostęp 27.09.2021 r.]
- Ensembles – European Chamber Music Academy [online], www.ecma-music.com [dostęp 27.09.2021 r.]
- III Jesienny Mistrzowski Kurs Muzyczny Fundacji Pro Cello – Smyczkowo.pl [online] [dostęp 27.09.2021 r.]
- Międzynarodowy Kurs Muzyczny w Opolu [online], www.kurs.opole.pl [dostęp 27.09.2021 r.]
- Wykład wiolonczelistki Katarzyny Polonek. [dostęp 27.09.2021 r.]
- Europäischer Kammermusikwettbewerb Karlsruhe [online], kammermusikwettbewerb.karlsruhe.de [dostęp 27.09.2021 r.]
- Muzyka w Starym Krakowie [online], Onet Kultura, 22.10.2007 [dostęp 27.09.2021 r.]
- Brahms Piano Quartet [online], Narodowe Forum Muzyki [dostęp 27.09.2021 r.]
- 10 lat wytwórni QBK small GREAT music!!! – RMF Classic [online], www.rmfclassic.pl [dostęp 27.09.2021 r.]
- Wykonywać, słuchać, rozmawiać, zrozumieć... [online], Kultura u Podstaw, 27.10.2020 [dostęp 27.09.2021 r.]
- fragment koncertu orkiestry Berliner Philharmoniker [online].
- Historia – Młodzieżowy Międzynarodowy Konkursu Wiolonczelowy im. Kazimierza Wiłkomirskiego [online] [dostęp 27.09.2021 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Bożena Chrząstowska | Krzysztof Szoszkiewicz | Barbara Harwas-Napierała | Maciej Gaca | Jacek Rychlewski | Krystyna Kersten | Józef Cybertowicz | Przemysław Wojtaszek | Jarosław Maciejewski | Jerzy Illg | Jadwiga Kiwerska | Jan Celichowski | Jędrzej Tucholski | Franciszek Kandyd Nowakowski | Urszula Ruhnke-Duszeńko | Bolesław Świderski (bibliotekarz) | Michał Klichowski | Marek Freudenreich | Andrzej Korboński | Wojciech Święcicki (agronom)Oceń: Katarzyna Polonek