Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu


Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jest uznawaną instytucją edukacyjną w dziedzinie muzyki, której łaski datuje się na rok 1920. Ta renomowana szkoła jest jedną z premierowych uczelni muzycznych w Polsce, przyciągając zarówno krajowych, jak i zagranicznych studentów.

Znajduje się w malowniczej lokalizacji przy ulicy Święty Marcin 87, w historycznym budynku, znanym jako Dom Ewangelicki, zaprojektowany w latach 1907−1908 przez architekta Johannesa z Charlottenburga. Ten ponadczasowy gmach nie tylko szczyci się piękną architekturą, ale także oferuje doskonałe warunki do nauki.

W obrębie uczelni można znaleźć specjalnie przygotowany Dom Studenta, który zlokalizowany jest przy ulicy Wronieckiej w Poznaniu. Stanowi on wygodne miejsce zamieszkania dla studentów oraz sprzyja integracji i współpracy między nimi.

Historia

Historia poznańskiej instytucji Państwowej Akademii i Szkoły Muzycznej sięga roku 1920, kiedy to powstała. Już w 1922 roku zmieniła nazwę na Państwowe Konserwatorium Muzyczne. W latach 1920-1925 działał przy niej Wydział Dramatyczny, którym kierowała Nona Młodziejowska-Szczurkiewiczowa. W 1926 roku uzyskała status szkoły średniej. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1945 roku, instytucja została reaktywowana jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna. Sześć lat później, w 1951 roku, nawiązała współpracę z nowo powstałą Państwową Wyższą Szkołą Operową. Obecną nazwę uczelnia przyjęła 1 stycznia 1982 roku.

W historii uczelni istotną rolę odegrali znaczący artyści. Związani z nią byli wybitni dyrygenci, w tym Stanisław Wisłocki, a także pianiści, tacy jak Olga Iliwicka-Dąbrowska, Władysław Kędra, Raul Koczalski, Stanisław Szpinalski. Wśród kompozytorów znajdziemy Florian Dąbrowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Stefana Bolesława Poradowskiego, czy Tadeusza Szeligowskiego. Dodatkowo, w murach Akademii kształcili się znani śpiewacy tacy jak Antonina Kawecka, Marian Kouba, Stanisław Romański oraz Irena Winiarska, a także wybitni skrzypkowie, jak Jadwiga Kaliszewska i Edward Statkiewicz.

Uczelnia odgrywa kluczową rolę w życiu muzycznym Poznania. Otwarcie sali koncertowej Auli Nova 9 października 2006 roku, znacząco poszerzyło zakres jej działalności. Aktywnie włączyła się w życie kulturalne, a projekt Auli otrzymał tytuł „Budowa Roku 2006” i nagrodę w kategorii „Obiekty użyteczności publicznej”. Akademia współpracuje z wieloma instytucjami kultury w Poznaniu, takimi jak Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego, Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego, Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki, Teatr Muzyczny, czy też Teatr Polski. Działa również w ramach projektów wspieranych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz lokalne władze. Dzięki współpracy organizowane są znaczące festiwale muzyczne, takie jak Poznańska Wiosna Muzyczna i Festiwal Nostalgia.

Inicjatywy Akademii Muzycznej

  • Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Halina Czerny-Stefańska in memoriam”,
  • Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Andrzeja Koszewskiego,
  • Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Włodzimierza Kamińskiego,
  • Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza: Poznań – chóralna stolica Polski,
  • Ogólnopolski Konkurs Dyrygentów Chóralnych im. prof. Stanisława Kulczyńskiego,
  • Ogólnopolski Konkurs Perkusyjny im. Jerzego Zgodzińskiego,
  • Akademicki Konkurs Organowy „Romuald Sroczyński in memoriam”.

Podstawowe statystyki

Akademia Muzyczna w Poznaniu jest jedną z ośmiu uczelni muzycznych w kraju oraz jedyną, która prowadzi kierunek w zakresie lutnictwa artystycznego. W latach 1945-2005 na uczelni oraz w Filii w Szczecinie dyplomy ukończenia studiów uzyskało ponad 3500 absolwentów. Obecnie w poznańskiej Akademii kształci się ponad 700 studentów, których edukację prowadzi zespół składający się z 240 nauczycieli akademickich, w tym 53 posiadających tytuł profesora.

Wydziały i kierunki studiów

Struktura funkcjonująca do 2019

Na podstawie zebranych informacji, uczelnia oferowała różnorodne kierunki studiów w ramach pięciu wydziałów. Wydział I koncentrował się na kompozycji, dyrygenturze oraz teorii muzyki. Główne kierunki to:

  • kompozycja,
  • kompozycja filmowa i teatralna (specjalizacja w obrębie specjalności kompozycja II stopnia),
  • kompozycja elektroakustyczna (studia I stopnia),
  • publicystyka muzyczna (studia I stopnia),
  • rytmika,
  • teoria muzyki,
  • dyrygentura z podziałem na dyrygenturę symfoniczną (studia I stopnia) oraz symfoniczną i operową (studia II stopnia).

Wydział II prowadził zajęcia w zakresie instrumentalistyki oraz jazzu i muzyki estradowej, gdzie studenci mogli wybierać spośród:

  • gry na instrumencie,
  • gry na instrumentach historycznych,
  • jazzowej sztuki wykonawczej,
  • kompozycji z aranżacją,
  • wokalistyki jazzowej i estradowej.

Kolejne struktury edytowano w Wydziale III, który specjalizował się w wokalistyce, umożliwiając studia związane z:

  • śpiewem musicalowym (studia I stopnia),
  • śpiewem solowym.

Wydział IV zajmował się dyrygenturą chóralną, edukacją muzyczną oraz muzyką kościelną, oferując:

  • dyrygenturę chóralną,
  • dyrygenturę orkiestr dętych (studia II stopnia),
  • edukację muzyczną,
  • muzykę kościelną.

Na koniec, Wydział V koncentrował się na instrumentach smyczkowych oraz lutnictwie, uczeniem:

  • gry na instrumencie,
  • lutnictwa artystycznego.

Struktura funkcjonująca od 2019

Wraz z wprowadzeniem nowych zmian, struktura uczelni uległa znacznej transformacji. Wydział I został przekształcony, aby lepiej odpowiadać na potrzeby studentów w zakresie dyrygentury i kompozycji. Kluczowe kierunki to:

  • dyrygentura, która obejmuje dyrygenturę symfoniczną (tylko I stopień) oraz dyrygenturę symfoniczną i operową (tylko II stopień),
  • dyrygentura chóralna,
  • dyrygentura orkiestr dętych,
  • kompozycja, także w obrębie:
    • kompozycji filmowej i teatralnej (specjalizacja w obrębie specjalności kompozycja II stopnia),
    • kompozycji elektroakustycznej (tylko I stopień),
    • teorii muzyki,
    • publicystyki muzycznej (tylko I stopień),
    • rytmiki (tylko I stopień),
    • rytmiki z rytmikoterapią (tylko II stopień).
  • edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, w tym:
    • edukacja muzyczna (tylko I stopień),
    • projekty artystyczne w edukacji muzycznej (tylko II stopień),
    • prowadzenie szkolnych zespołów muzycznych,
    • muzyka kościelna.
  • wokalistyka, w tym:
    • śpiew solowy,
    • śpiew musicalowy (tylko I stopień).

Ponadto, Wydział II obejmuje instrumentalistykę, wykownictwo historyczne oraz jazz i muzykę estradową, gdzie studenci mogą kształcić się w zakresie:

  • gry na instrumencie,
  • lutnictwa artystycznego,
  • historicznych praktyk wykonawczych,
  • muzyki jazzowej i estradowej,
  • kompozycji z aranżacją w zakresie muzyki jazzowej i estradowej,
  • wokalistyki w zakresie muzyki jazzowej i estradowej.

Poczet dyrektorów i rektorów

Poczet dyrektorów oraz rektorów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu to fascynująca historia, która odzwierciedla rozwój i zmiany w tej instytucji. Lista znanych osobistości związanych z jej kierownictwem jest imponująca:

Każdy z tych dyrektorów wniósł coś unikalnego do tej muzycznej uczelni, kształtując jej dziedzictwo.

Osoby związane z uczelnią

W Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, przez lata kształciło się wielu utalentowanych muzyków, a także wybitnych pedagogów. Do grona osób związanych z tą uczelnią należą Antonina Kawecka, Jarosław Mianowski, Jan Astriab, Stefan Stuligrosz oraz Andrzej Koszewski. Ich wkład w rozwój muzyki i edukacji artystycznej w Polsce jest nieoceniony.

Doktorzy honoris causa

Wielu znakomitych artystów zostało uhonorowanych tytułem doktora honoris causa przez tę prestiżową instytucję. Poniżej przedstawiamy niektóre z tych osobistości:

Znani absolwenci

Wśród wiele cenionych osób, które ukończyły tę uczelnię, znajdują się uznawani za wybitnych kompozytorzy i dyrygenci. Oto niektórzy z nich:

Kompozytorzy:

Dyrygenci oraz chórmistrzowie:

Skrzypkowie:

Altowioliści:

Pianiści:

Wokaliści:

Twórcy muzyki jazzowej, estradowej i filmowej:

Krytycy muzyczni:

Gitarzyści:

  • Tomasz Woźniak (Żyńy).

Oceń: Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:8