Michał Klichowski


Michał Klichowski, urodzony 16 marca 1987 roku, to wybitny polski naukowiec, który specjalizuje się w dziedzinie neurokognitywistyki oraz pedagogiki eksperymentalnej. Obecnie pełni funkcję profesora na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie angażuje się w wiele ważnych projektów badawczych.

Profesor Klichowski jest dyrektorem Centrum Neuronauki Poznawczej, co podkreśla jego znaczącą rolę w rozwijaniu tej dynamicznej dziedziny. W dodatku, kieruje Pracownią Badań nad Procesem Uczenia się (Learning Laboratory), która ma na celu zgłębianie mechanizmów uczenia się ludzkiego oraz poszukiwanie innowacyjnych metod wsparcia w edukacji.

Warto także wspomnieć, że Michał Klichowski pełni funkcję Pełnomocnika RektoraUAM ds. Otwartej Nauki, co świadczy o jego zaangażowaniu w propagowanie transparentności i dostępności wiedzy naukowej.

Życiorys

W 2009 roku Michał Klichowski ukończył studia licencjackie, a rok później uzyskał tytuł magistra na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W wieku 25 lat, w 2011 roku, obronił pracę doktorską, której tytuł brzmi przełomowo: „Społeczne konstrukcje podejść do uczenia się. Między kulturą linearną a kulturą klikania”. Habilitacja miała miejsce w 2018 roku, kiedy to zaprezentował rozprawę zatytułowaną „Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study”.

Michał Klichowski jest autorem kilku książek i wielu prac naukowych, które koncentrują się na zagadnieniach związanych z technologicznym wspomaganiem procesu uczenia się oraz wpływem transformacji technicznych na poznawcze funkcjonowanie człowieka. Jego koncepcje obejmują innowacyjne podejścia do nauki w kontekście cyberparków oraz dowody dotyczące sztucznej inteligencji (AI proof). Co więcej, jest współautorem czterech patentów na rozwój pomocy dydaktycznych pod nazwą „mini-Eduball”.

W ciągu ostatnich lat, jego badania skupiały się na wpływie przemian technologicznych na organizację ludzkiego mózgu oraz na zastosowaniu metod przezczaszkowej stymulacji mózgu w celu wspierania procesu uczenia się. W latach 2019-2021 Michał pełnił rolę koordynatora naukowego międzynarodowego projektu grantowego pod nazwą European Cooperation in Science and Technology: European Network on Brain Malformations (Neuro-MIG). Projekt ten angażował blisko 200 naukowców z 31 krajów na 4 kontynentach.

Od 2015 roku, Klichowski działa jako zewnętrzny ekspert przy European Cooperation in Science and Technology, a także pełni funkcję eksperta w Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jego zaangażowanie w prace ministerialne miało miejsce w 2019 roku, kiedy był członkiem zespołu doradczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zajmującym się badaniem wykazów czasopism naukowych oraz recenzowanych materiałów konferencyjnych. Dodatkowo, od 2020 roku pełni funkcję zewnętrznego konsultanta naukowego Lusófona University of Humanities and Technologies w Portugalii.

Dzięki swoim osiągnięciom, Michał Klichowski zdobył wiele nagród naukowych, w tym. Nagrodę Naukową Polskiej Akademii Nauk, stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców oraz Stypendium Miasta Poznania za znaczące osiągnięcia w dziedzinie nauki.

Wybrane publikacje

W obszarze literatury, Michał Klichowski zaprezentował kilka znaczących prac, które koncentrują się na edukacji oraz neuronauce. Do jego książek należy:

  • Klichowski, M. (2024). Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
  • Bronikowski, M., Cichy, I., Kruszwicka, A., Klichowski, M., Wawrzyniak, S. i Rokita, A. (2022). Metoda mini-Eduball. Wychowanie i rozwój dziecka w świetle odkryć neuronauki. Wrocław: Wydawnictwo AWF Wrocław,
  • Jaskulska, S., Jankowiak, B., Sikorska, J., Klichowski, M. i Krauze-Sikorska, H. (2021). Proces uczenia się przed, w trakcie i po pandemii COVID-19: Badanie VULCAN. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
  • Klichowski, M. (2017). Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study. Poznań: Adam Mickiewicz University Press,
  • Klichowski, M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
  • Krauze-Sikorska, H. i Klichowski, M. (2013). Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
  • Klichowski, M. (2012). Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

W zakresie artykułów, Klichowski ma na swoim koncie szereg publikacji:

  • Klichowski, M., Wicher, A., Kruszwicka, A., & Golebiewski, R. (2023). Reverse effect of home-use binaural beats brain stimulation. Scientific Reports, 13:11079,
  • Santos, C., Rybska, E., Klichowski, M., Jankowiak, B., Jaskulska, S., Domingues, N., Carvalho, D., Rocha, T., Paredes, H., Martins, P., & Rocha, J. (2023). Science education through project-based learning: A case study. Procedia Computer Science, 219, 1713-1720,
  • Michalowski, B., Buchwald, M., Klichowski, M., Ras, M., & Kroliczak, G. (2022). Action goals and the praxis network: An fMRI study. Brain Structure and Function, 227, 2261-2284,
  • Cichy, I., Kruszwicka, A., Krysman, A., Przybyla, T., Rochatka, W., Szala, E., Wawrzyniak, S., Bronikowski, M., Klichowski, M., & Rokita, A. (2022). Eduball as a method of brain training for lower performing students with dyslexia: A one-year experiment in natural settings. International Journal on Disability and Human Development, 21(4), 335-351,
  • Cichy, I., Kruszwicka, A., Przybyla, T., Rochatka, W., Wawrzyniak, S., Klichowski, M., & Rokita, A. (2022). No motor costs of physical education with Eduball. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23):15430,
  • Cichy, I., Kruszwicka, A., Palus, P., Przybyla, T., Schliermann, R., Wawrzyniak, S., Klichowski, M., & Rokita, A. (2022). Physical education with Eduball stimulates non-native language learning in primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(13):8192,
  • Wawrzyniak, S., Korbecki, M., Cichy, I., Kruszwicka, A., Przybyla, T., Klichowski, M., & Rokita, A. (2022). Everyone can implement Eduball in physical education to develop cognitive and motor skills in primary school students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3):1275,
  • Jaskulska, S., Jankowiak, B., Marciniak, M., & Klichowski, M. (2022). Assessment of physical well-being and leisure time of Polish students during the COVID-19 outbreak. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14):8358,
  • Kroliczak, G., Buchwald, M., Kleka, P., Klichowski, M., Potok, W., Nowik, A. M., Randerath, J., & Piper, B. J. (2021). Manual praxis and language-production networks, and their links to handedness. Cortex, 140, 110-127,
  • Kroliczak, G., Buchwald, M., Klichowski, M., Nowik, A. M., & Piper, B. J. (2022). Atypical Organization of Praxis and Language: A Look Back. Annals of Psychology, 24(3-4), 325-343,
  • Wawrzyniak, S., Cichy, I., Matias, A. R., Pawlik, D., Kruszwicka, A., Klichowski, M., & Rokita, A. (2021). Physical activity with Eduball stimulates graphomotor skills in primary school students. Frontiers in Psychology, 12:606,
  • Klichowski, M., Nowik, A., Kroliczak, G., & Lewis, J. W. (2020). Functional lateralization of tool-sound and action-word processing in a bilingual brain. Health Psychology Report, 8(1), 10-30,
  • Cichy, I., Kaczmarczyk, M., Wawrzyniak, S., Kruszwicka, A., Przybyla, T., Klichowski, M., & Rokita, A. (2020). Participating in physical classes using Eduball stimulates acquisition of mathematical knowledge and skills by primary school students. Frontiers in Psychology, 11:2194,
  • Klichowski, M., & Kroliczak, G. (2020). Mental shopping calculations: A transcranial magnetic stimulation study. Frontiers in Psychology, 11:1930,
  • Klichowski, M. (2020). People copy the actions of artificial intelligence. Frontiers in Psychology, 11:1130,
  • Bonanno P., Klichowski M., & Lister P. (2019). A pedagogical model for CyberParks. In: Smaniotto Costa, C. et al., (Eds.), CyberParks – The Interface Between People, Places and Technology (pp. 294-307). Cham: Springer,
  • Klichowski, M., & Kroliczak, G. (2017). Numbers and functional lateralization: A visual half-field and dichotic listening study in proficient bilinguals. Neuropsychologia, 100, 93-109.

Przypisy

  1. Efekt neuro. Pedagogika i uwodzenie umysłów (PDF), press.amu.edu.pl, DOI: 10.14746/amup.9788323242765 [dostęp 20.04.2024 r.] (pol.).
  2. IreneuszI. Cichy i inni, Eduball based brain training: From schools to neurolabs and back again, „Acta Neurobiologiae Experimentalis”, 82, 2022, ISSN 0065-1400 [dostęp 25.03.2023 r.] (ang.).
  3. CarolinaC. Santos i inni, Science education through project-based learning: a case study, „Procedia Computer Science”, 219, 2023, s. 1713–1720, DOI: 10.1016/j.procs.2023.01.465, ISSN 1877-0509 [dostęp 25.03.2023 r.] .
  4. MichalM. Klichowski, MichalM., Learning in CyberParks. A theoretical and empirical study, Adam Mickiewicz University Press, grudzień 2017, ISBN 978-83-232-3255-1 [dostęp 03.02.2022 r.] .
  5. BartoszB. Michalowski i inni, Action goals and the praxis network: an fMRI study, „Brain Structure and Function”, 2022, DOI: 10.1007/s00429-022-02520-y, ISSN 1863-2661 [dostęp 23.06.2022 r.] (ang.).
  6. IreneuszI. Cichy i inni, No Motor Costs of Physical Education with Eduball, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, 19 (23), 2022, s. 15430, DOI: 10.3390/ijerph192315430, ISSN 1660-4601, PMID: 36497505, PMCID: PMC9739542 [dostęp 22.12.2022 r.] (ang.).
  7. IreneuszI. Cichy i inni, Participating in Physical Classes Using Eduball Stimulates Acquisition of Mathematical Knowledge and Skills by Primary School Students, „Frontiers in Psychology”, 11, 2020, DOI: 10.3389/fpsyg.2020.02194, ISSN 1664-1078, PMID: 33013568, PMCID: PMC7498696 [dostęp 03.02.2022 r.] .
  8. SaraS. Wawrzyniak i inni, Physical Activity With Eduball Stimulates Graphomotor Skills in Primary School Students, „Frontiers in Psychology”, 12, 2021, DOI: 10.3389/fpsyg.2021.614138, ISSN 1664-1078, PMID: 33746835, PMCID: PMC7969879 [dostęp 03.02.2022 r.] .
  9. MichalM. Klichowski, MichalM., GregoryG. Kroliczak, GregoryG., Numbers and functional lateralization: A visual half-field and dichotic listening study in proficient bilinguals, „Neuropsychologia”, 100, 2017, s. 93–109, DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2017.04.019, ISSN 0028-3932 [dostęp 03.02.2022 r.] (ang.).
  10. MichalM. Klichowski, MichalM., People Copy the Actions of Artificial Intelligence, „Frontiers in Psychology”, 11, 2020, DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01130, ISSN 1664-1078, PMID: 32655434, PMCID: PMC7325932 [dostęp 03.02.2022 r.] .
  11. MichałM. Klichowski, MariaM. Duszczak, MariaM., Hakowanie mózgu. Innowacja pedagogiczna rodem z „Czarnego lustra”, styczeń 2021, ISSN 2450-8748 [dostęp 03.02.2022 r.] .
  12. GregoryG. Kroliczak i inni, Manual praxis and language-production networks, and their links to handedness, „Cortex”, 140, 2021, s. 110–127, DOI: 10.1016/j.cortex.2021.03.022, ISSN 0010-9452 [dostęp 03.02.2022 r.] (ang.).
  13. PhilipP. Bonanno, MichalM. Klichowski, MichalM., A Pedagogical Model for CyberParks, Carlos SmaniottoC.S. Costa i inni red., Cham: Springer International Publishing, 2019, s. 294–307, DOI: 10.1007/978-3-030-13417-4_23, ISBN 978-3-030-13417-4 [dostęp 25.03.2023 r.] (ang.).
  14. HannaH. Krauze-Sikorska i inni, Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013, ISBN 978-83-232-2476-1 [dostęp 03.02.2022 r.] (pol.).
  15. Klichowski Michał - Ogólnopolska Konferencja Samorządu i Oświaty [online], www.oswiataprzyszlosci.pl [dostęp 03.02.2022 r.] .
  16. Wydział Studiów Edukacyjnych - prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski i dr hab. Michał Klichowski zostali ekspertami MNiSW ds. czasopism naukowych! [online], wse.amu.edu.pl [dostęp 03.02.2022 r.] .
  17. Wydział Studiów Edukacyjnych - Klichowski Michał, prof. UAM dr hab. [online], wse.amu.edu.pl [dostęp 03.02.2022 r.] .
  18. Experiments suggest AI implementation without AI education ‘leads to increasing human stupidity’ [online], healthexec.com [dostęp 03.02.2022 r.] (ang.).
  19. Ludzie kopiują zachowania sztucznej inteligencji [online], Życie Uniwersyteckie [dostęp 03.02.2022 r.] (pol.).
  20. Badanie: ludzie bezkrytycznie ufają sztucznej inteligencji. Nawet, jeśli ewidentnie błądzi [online], Nauka w Polsce [dostęp 03.02.2022 r.] (pol.).

Oceń: Michał Klichowski

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:16