Pelagia Relewicz-Ziembińska, urodzona 23 października 1896 roku w Poznaniu, była istotną postacią w świecie polskiej sztuki. Jej życie artystyczne obejmowało zarówno teatr, jak i kino, co czyni ją wszechstronną artystką. Zmarła 12 sierpnia 1972 roku w swoim rodzinnym mieście, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny.
W trakcie swojej kariery Relewicz-Ziembińska wykazała się ogromnym talentem jako aktorka teatralna i filmowa, a także utalentowana śpiewaczka. Jej udział w ważnych produkcjach teatralnych oraz filmowych do dziś jest pamiętany przez miłośników sztuki.
Życiorys
Pochodziła z rodziny rzemieślnika Antoniego Dopierały oraz Władysławy z Litkowskich. Po zakończeniu edukacji w szkole średniej, rozpoczęła naukę na prywatnych kursach aktorskich, gdzie uczyła się od uznanych nauczycieli, takich jak Franciszek Ryll, Kajetan Kopczyński oraz Maria Janowska.
W latach 1913–1919 była aktywną członkinią Teatru Polskiego w Poznaniu, początkowo jako chórzystka, a od 1915 roku w charakterze aktorki oraz śpiewaczki operetkowej, przyjmując pseudonim Relewicz. Jej kariera teatralna została kontynuowana w Kaliszu, a następnie od jesieni 1919 do 1921 roku pracowała w Teatrze Miejskim w Krakowie.
W 1924 roku przeniosła się do Warszawy, gdzie grała na scenach wodewilu, Nowości, Stańczyka oraz dorywczo w Teatrze Rozmaitości oraz teatrzyku Qui Pro Quo. W późniejszych latach jej kariera teatralna obejmowała występy w Krakowie, w tym w Teatrze Bagatela (1924–1925) oraz Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1925–1926).
W 1927 roku miała okazję występować w Łodzi, w Teatrze Miejskim oraz w kolejnych latach, kontynuując występy w różnych teatrach w Warszawie, takich jak Teatr Narodowy (1932, 1933), Teatr Artystów (1933), oraz w innych scenach do 1938 roku. Po wojnie wzięła udział w pracy teatralnej w Katowicach (Teatr Miejski, 1945), Sosnowcu (Teatr Miejski, 1945–1946) oraz w Krakowie (Miejskie Teatry Dramatyczne, 1946–1949) i Łodzi (Teatr Powszechny, 1949–1950).
W 1950 roku wróciła do Kalisza, gdzie występowała w Teatrze Miejskim. Od 1951 roku aż do przejścia na emeryturę w 1962 roku była integralną częścią zespołu Teatrów Dramatycznych w Poznaniu, a także występowała sporadycznie na lokalnych scenach.
W dniu 26 czerwca 1920 roku poślubiła Włodzisława Ziembińskiego, z którym miała syna, Janusza Ziembińskiego – znanego historyka sztuki oraz muzeologa. Zmarła w Poznaniu i spoczywa wraz z mężem oraz synem na poznańskim cmentarzu Junikowo (pole 12-C-1).
Filmografia
Pelagia Relewicz-Ziembińska to wybitna postać polskiej kinematografii. Przebieg jej kariery filmowej obejmuje szereg znaczących ról, które na trwałe wpisały się w pamięć widzów. Poniżej przedstawiamy zestawienie jej najważniejszych filmów:
- skłamałam (1937) – hrabina Antonina Wirmicka, właścicielka „salonu”,
- ostatnia brygada (1938) – Zuzanna,
- profesor Wilczur (1938) – Nina, żona doktora Dobranieckiego,
- strachy (1938) – kobieta wynajmująca pokój Teresie,
- decyzja (1960) – Górska, żona dyrektora,
- rzeczywistość (1960) – matka Marysi.
Przypisy
- Plan Poznania - Cmentarze [online], www.poznan.pl [dostęp 26.09.2023 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jacek Kortus | Marian Frankowski | Xymena Zaniewska | Tomasz Jurek (artysta) | Rajmund Jakubowicz | Maciej Starosta | Walenty Bonk | Józef Grossmann | Ewelina Pietrowiak | Akash | Józef Petruk | Aldona Jankowska | Jacek Baszkiewicz | Teofil Mielcarzewicz | Teodor Gendera | Przemysław Neumann | Kasia Kurzawska | Andrzej Dłużniewski | Lilli Palmer | Marzenna Biegała-HoworskaOceń: Pelagia Relewicz-Ziembińska