Dworzec autobusowy Rataje to kluczowy węzeł przesiadkowy w systemie miejskiej oraz podmiejskiej komunikacji autobusowej. Znajduje się on przy ul. Bolesława Krzywoustego 19, tuż obok ronda Rataje, które jest istotnym punktem integracyjnym dla systemu komunikacji tramwajowej w Poznaniu.
Obszar, w którym usytuowany jest dworzec, to rejon Świętego Rocha, a konkretnie jednostka pomocnicza Osiedle Rataje. W bliskim sąsiedztwie dworca znajduje się stacja benzynowa BP, a także nowoczesny apartamentowiec Tarasy Warty, co sprawia, że lokalizacja ta jest jedna z bardziej rozwijających się w tej części miasta. Dodatkowo, w pobliżu dworca można spotkać tramwaj-kawiarnię (Düwag GT8) Caffe Bimba, co czyni to miejsce jeszcze bardziej atrakcyjnym dla podróżnych oraz mieszkańców.
Historia
Historia tego miejsca sięga roku 1953, kiedy to przy rondzie pojawił się pierwszy postój autobusów. Od tamtego momentu, lokalizacja ta stała się istotnym punktem komunikacyjnym w regionie.
Znaczącym wydarzeniem miało miejsce 22 lipca 1979 roku, gdy w obecności wojewody Stanisława Cozasia oraz prezydenta miasta Władysława Ślebody uroczyście otwarto dworzec autobusowy. Był to zbiorowy przystanek autobusowy, który wyróżniał się wydzielonymi peronami. Tego dnia zainaugurowano nowy rozdział w historii komunikacji miejskiej.
Kolejnym krokiem w rozwoju dworca było rozpoczęcie budowy nowego budynku, które miało miejsce 20 października 1998 roku. Nowoczesny obiekt z pewnością podniósł komfort podróży oraz funkcjonalność całego systemu transportowego w mieście.
Budynek dworca
Budynek dworca autobusowego w Ratajach, znany z ekspresyjnych wiat znajdujących się nad peronami, został uroczyście oddany do użytku 1 maja 1999 roku. Za projekt tej nowoczesnej konstrukcji odpowiada Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich. Konstrukcja, składająca się z pięciu rzędów wiat, opiera się na czterech stylowych pylonach-portykach. Te elementy architektoniczne tworzą prostopadłe do peronów przejście, które jest istotnym elementem dla pasażerów.
Przejście to wieńczy elegancki piętrowy pawilon, w którym znajdują się kasowe przestrzenie, poczekalnia oraz pomieszczenia socjalne przeznaczone dla kierowców. W całej konstrukcji zastosowano stonowaną tonację granatowo-szaro, co dodaje jej elegancji i nowoczesności.
Jak zauważa Jarosław Trybuś, ekspert w dziedzinie poznańskiej architektury, budynek ten nawiązuje do XIX-wiecznych konstrukcji inżynieryjnych, które były poprzednikami modernizmu. Jego usytuowanie oraz estetyka umożliwiają podziwianie obiektu z wielu punktów widzenia, nie tracąc przy tym na wizualnej atrakcyjności.
Zabudowa
Przedstawiamy szczegółowe informacje na temat charakterystyki zabudowy dworca autobusowego Rataje. W obliczeniach uwzględniono różnorodne aspekty dotyczące samej infrastruktury, jak i otoczenia terenu.
Powierzchnia działki wynosi 10 696 m², co tworzy odpowiednią przestrzeń dla rozwinięcia niezbędnych elementów infrastrukturalnych.
- Plac manewrowy, jezdnie i chodniki zajmują łącznie 7786 m²,
- Obszar zieleni wynosi 2500 m²,
- Powierzchnia budynku dworca wynosi 407,82 m²,
- Kubatura budynku to 2179,76 m³.
Dodając do tego, zadaszenie peronów ma powierzchnię 2 834,6 m², co zapewnia komfort pasażerom w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
- Powierzchnia użytkowa zadaszenia wynosi 1754 m²,
- Z uwagi na potrzeby użytkowników, kubatura zadaszenia wynosi 19 274,3 m³,
- Wysokość zadaszenia wskazuje na niepełne 2 kondygnacje.
Te dane ilustrują kompleksowość projektu, zapewniając zarówno funkcjonalność, jak i estetykę obiektu.
Linie autobusowe
Na dworcu autobusowym Rataje znajduje się rozbudowana sieć połączeń, która zapewnia podróżnym dostęp do różnych regionów. Autobusy miejskie oraz podmiejskie kursują do takich gmin jak Kleszczewo, Swarzędz, Kórnik i Zaniemyśl.
Linia | Trasa |
---|---|
Linie dzienne | |
152 | RONDO RATAJE – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Kurlandzka – Szwajcarska – abpa Dymka – Piwna – Kobylepole – Borówki – DARZYBÓR |
162 | RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Bobrzańska – Krzywoustego – Torowa – Pokrzywno – Garaszewo – Krzesiny – KRZESINY – Pabianicka – Tarnowska – Ostrowska – Ługańska – Krzywoustego – Wiatraczna – Inflancka – Piłsudskiego – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – RONDO RATAJE Pierwsze kursy w dni świąteczne: RONDO RATAJE – … – Ostrowska – Spławie – SPŁAWIE – Spławie – Gospodarska – Glebowa – Skibowa – Szczepankowo – Ługańska – Krzywoustego – … – RONDO RATAJE |
166 | RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Bobrzańska – Chartowo – Kurlandzka – Szwajcarska – Folwarczna – Piwna – abpa Dymka – Browarna – Światopełka – Warszawska – Sośnicka – Sarnia – Kamieńska – Starachowicka – ZIELINIEC Powrót: ZIELINIEC – Kamieńska – … – Szwajcarska – Szwajcarska Szpital – Kurlandzka – Chartowo – Wiatraczna – Inflancka – … – RONDO RATAJE |
181 | RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Dymka – Szwajcarska – Szwedzka – Krzywoustego – KRZYWOUSTEGO KINEPOLIS Powrót: KRZYWOUSTEGO KINEPOLIS – Klenowska – Szwedzka – … – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – RONDO RATAJE |
184 | RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Krucza – Orla – Pawia – Inflancka – Kurlandzka – Szwajcarska – SZWAJCARSKA CENTRUM HANDLOWE – Szwajcarska – Szwajcarska Szpital – Kurlandzka – abpa Baraniaka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Warszawska – św. Michała – Termalna – TERMY MALTAŃSKIE Wybrane kursy: RONDO RATAJE – … – TERMY MALTAŃSKIE – Grodzieńska – Krańcowa – NOWE ZOO |
196 | RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Piłsudskiego – Inflancka – Kurlandzka – Bobrzańska – Krzywoustego – Torowa – Rondo Szczepankowo im. Mycielskich – Ostrowska – Tarnowska – Pabianicka – KRZESINY – Krzesiny – Garaszewo – Pokrzywno – Torowa – Rondo Szczepankowo im. Mycielskich – Ługańska – Krzywoustego – Wiatraczna – Inflancka – Piłsudskiego – Zamenhofa – Rondo Rataje – Krzywoustego – RONDO RATAJE Trasa jednokierunkowa |
Linie nocne | |
227 | KOZIEGŁOWY OS. LEŚNE – Koziegłowy/Marszałka Józefa Piłsudskiego – Koziegłowy/Poznańska – Koziegłowy/Gdyńska – Gdyńska – Główna – Zawady – Prymasa Augusta Hlonda – Podwale – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Bolesława Krzywoustego – RONDO RATAJE Wybrane kursy:
Powrót: RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Jana Pawła II – … – Kicin/Poznańska – Kicin/Wodna – KICIN PĘTLA |
Przypisy
- Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń ZTM Poznań. ztm.poznan.pl, 03.01.2022 r. [dostęp 05.01.2022 r.]
- A.A. Czarnecka A.A., Komunikacja miejska w poznańskich dokumentach archiwalnych, [w:] Kronika Miasta Poznania 3-4/1992, s. 221.
- Sprawozdania, [w:] Kronika Miasta Poznania 1/1973, s. 136.
- Sprawozdania, [w:] Kronika Miasta Poznania 2/1980, s. 85.
- Wydarzenia, [w:] Kronika Miasta Poznania 2/1980, s. 107.
- a b Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia SIWZ, nr ZTM.NZ.3410-38/12, wyd. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Poznań Antoninek | Poznań Główny | Poznań Karolin | Poznań Strzeszyn | Poznań Zieliniec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań Dębiec | Poznań Garbary | Poznań Naramowice | Poznań Podolany | Poznań Krzesiny | Poznań Franowo | Poznań Dębina | Poznań Starołęka | Poznań Wschód | Dworzec Letni w Poznaniu | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy ŚródkaOceń: Dworzec autobusowy Rataje