Poznań Podolany to istotny przystanek kolejowy, zlokalizowany w dzielnicy o tej samej nazwie. Ten punkt na mapie transportowej Poznania znajduje się na szlaku kolejowym między Piłą a Poznaniem, co sprawia, że jest kluczowym węzłem komunikacyjnym dla mieszkańców i podróżnych.
W związku z jego strategicznym położeniem, przystanek ten odgrywa ważną rolę w regionalnym transporcie kolejowym, łącząc lokalne społeczności oraz ułatwiając podróże do większych metropolii.
Ruch pasażerski
W tej sekcji przedstawiamy wyniki dotyczące ruchu pasażerskiego, które są kluczowe dla zrozumienia dynamiki transportu w Poznaniu Podolany.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | – |
2022 | 150-199 |
Historia
W historii osiedla Podolany kluczowym momentem było zaangażowanie Spółdzielni Osadniczej Kolejowej, która dążyła do stworzenia przestrzeni mieszkalnej dla pracowników kolei. Spółdzielnia ta wystąpiła z prośbą do odpowiednich władz kolejowych, aby umożliwić budowę przystanku na linii w kierunku Obornik. Przystanek został zlokalizowany w okolicy ulicy Krynickiej, co dzisiaj odpowiada pieszej trasie do ulicy Owidiusza.
Budowa rozpoczęła się w 1931 roku i obejmowała powstanie dwóch peronów, poczekalni oraz kas biletowych. Warto podkreślić, że wiele bezrobotnych znalazło zatrudnienie w trakcie tej inwestycji. Ostatecznie przystanek, wtedy nazwany Poznań Golęcin, otwarto w 1932 roku, a po pewnym czasie zmieniono jego nazwę na Poznań Podolany. Niefortunnie, przystanek ten został zlikwidowany w 1987 roku, co wpłynęło na dostępność komunikacyjną tej części Poznania.
W ostatnich latach, zgodnie z „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania”, które zostało zaktualizowane w 2008 roku, rozważano pomysł reaktywacji przystanku oraz budowy przejść podziemnych dla pieszych. W ramach ambitnego projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna” w latach 2018-2020 zrealizowano odtworzenie tego przystanku. Jego oficjalne uruchomienie miało miejsce 15 grudnia 2019 roku, co było istotnym wydarzeniem dla lokalnej społeczności.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Nowe przystanki na linii kolejowej Poznań – Piła. 13.12.2019 r. [dostęp 15.12.2019 r.]
- Piotr Zubielik, Moje Podolany, w: Kronika Miasta Poznania, nr 3/2013, s.245, ISSN 0137-3552
- Transport kolejowy. W: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania. T. 2: Kierunki. 2008 r. [dostęp 30.12.2011 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Dworzec autobusowy Rataje | Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Poznań Antoninek | Poznań Główny | Poznań Karolin | Poznań Strzeszyn | Poznań Zieliniec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań Dębiec | Poznań Garbary | Poznań Krzesiny | Poznań Franowo | Poznań Dębina | Poznań Starołęka | Poznań Wschód | Dworzec Letni w Poznaniu | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy Śródka | Poznań WolaOceń: Poznań Podolany