Poznań Franowo to największa stacja towarowa w regionie Wielkopolski, a także planowany przystanek obsługujący ruch pasażerski. Stacja ta znajduje się na strategicznej linii kolejowej nr 352, która łączy Swarzędz z Poznaniem Starołęką.
Położenie Poznań Franowo na tej trasie podkreśla znaczenie transportu kolejowego w regionie, a także wyznacza kierunki przyszłego rozwoju infrastruktury transportowej w Wielkopolsce.
Charakterystyka
Stacja w Poznaniu Franowie przeszła złożoną modernizację, która zakończyła się w maju 1987 roku. Trwała ona 17 miesięcy i w jej trakcie zrealizowano szereg działania, które obejmowały ułożenie 45 km nowych torowisk oraz budowę 150 rozjazdów, a także trzech nowych nastawni. Uroczystość otwarcia miała miejsce 8 czerwca 1987 roku, w której wzięli udział licznie zaproszeni goście, w tym minister Janusz Kamiński, dyrektor ZDOKP Zbigniew Pajdak, jak również Gabriela Rembisz, Edward Łukasik, Bronisław Stęplowski oraz prezydent Andrzej Wituski.
Na stacji zainstalowano jedną z najbardziej nowoczesnych górki rozrządowych, która wyposażona jest w nowoczesne i bezpieczne szczękowe hamulce torowe. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne zmniejszenie prędkości wagonu oraz zwiększenie odstępu między nimi. Co więcej, terminal charakteryzuje się ogromną zdolnością przeładunkową, co jest kluczowe w codziennej eksploatacji.
Proces przeładunku rozpoczyna się na tak zwanej grupie przyjazdowej, gdzie rozładunek sygnalizuje tarcza manewrowa. Lokomotywa manewrowa, zazwyczaj model SM42, spycha wagony na górkę, a następnie manewrowy odprzęga wagony. Dzięki sile ciężkości wagony staczają się na kierunkowe tory. Na terminalu zainstalowano system rozrządu ASR, który umożliwia obsługę od 1600 do 3500 wagonów na dobę, a w godzinach szczytu liczba ta wynosi od 250 do 300 wagonów.
Gdy nadchodzi czas odjazdu, na grupie odjazdowej odbywa się zestawienie składu, podpięcie lokomotywy liniowej i odprawienie pociągu przed jego odjazdem. Projekt układu torowego stacji stworzyła mgr inż. Hanna Sułek.
Terminal na Franowie składa się z kilku kluczowych komponentów, które obejmują:
- grupę torów przyjazdowych – nastawnie PFA i PF2,
- grupę kierunkową – nastawnia PF2, prowadząca rozrząd na górce,
- grupę kierunkowo-odjazdową PFB oraz perony 2 i 3,
- grupę odjazdową – nastawnia PFC oraz peron nr 1,
- grupę tranzytową zachodnią, połączoną z dawną częścią pasażerską, z peronami 4-7 – nastawnia PFA,
- grupę tranzytową wschodnią – nastawnia PFD oraz perony 11 i 12.
Warto dodać, że terminal Franowo posiada także własną lokomotywownię, w której stacjonują kluczowe lokomotywy, takie jak EU07, ET22, EM10 oraz EU43. W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek do programu Komisji Europejskiej „Łącząc Europę” w celu uzyskania dofinansowania na modernizację kolejowej obwodnicy towarowej Poznania, aby umożliwić ruch pasażerski i zbudować 7 przystanków osobowych na terenie Poznania oraz jeden poza miastem.
Centrum logistyczne
W grudniu 2013 roku, z wielką pompą otwarto na stacji jeden z największych terminali kontenerowych, działających w strukturach PKP Cargo. Terminal ten ma zdolność obsługi nawet 79 tysięcy kontenerów rocznie, co stanowi istotny krok w kierunku stworzenia centrum logistycznego na Franowie.
W lipcu 2015 roku zainaugurowano prace mające na celu rozbudowę tego kluczowego obiektu, co pozwoli zwiększyć jego pojemność do 1800 TEU, z dotychczasowych 1280 TEU. W ramach prowadzonej inwestycji przewidziano również gruntowną przebudowę dróg dojazdowych, co znacząco poprawi dostępność terminala. Przewidziano zakończenie wszystkich prac na grudzień 2015 roku.
Przypisy
- Poznań: Nie trzy, a kilkanaście nowych przystanków kolejowych [online], www.transport-publiczny.pl, 24.05.2020 r. [dostęp 02.06.2020 r.]
- Ruszyła rozbudowa terminala PKP CARGO w Poznaniu Franowie za blisko 7 mln zł. 15.07.2015 r. [dostęp 05.08.2015 r.]
- Terminal intermodalny na stacji Poznań - Franowo już otwarty i czeka na pierwszych klientów. 19.12.2013 r. [dostęp 05.08.2015 r.]
- Rusza największy terminal w Wielkopolsce. 18.12.2013 r. [dostęp 05.08.2015 r.]
- a b c Adrian Karwat, Krzysztof Dobrzanski, Mateusz Matusik: Poznań Franowo. semaforek.kolej.org.pl. [dostęp 20.09.2017 r.]
- Wydarzenia w Poznaniu w 1987 r. (część druga), w: Kronika Miasta Poznania, nr 3/1988.
- BogdanB. Kublin BogdanB., Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego "Kolprojekt". Kronika, 2009.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Poznań Krzesiny | Poznań Podolany | Dworzec autobusowy Rataje | Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Poznań Antoninek | Poznań Główny | Poznań Karolin | Poznań Strzeszyn | Poznań Zieliniec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań Dębina | Poznań Starołęka | Poznań Wschód | Dworzec Letni w Poznaniu | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy Śródka | Poznań Wola | Poznań Naramowice | Poznań GarbaryOceń: Poznań Franowo