Rondo Rataje to kluczowy węzeł komunikacyjny zlokalizowany na Ratajach w Poznaniu. Stanowi on istotny punkt na mapie miasta, a także skrzyżowanie różnych ważnych ulic. W jego obrębie krzyżują się ulice: Bolesława Krzywoustego, Jana Pawła II oraz Ludwika Zamenhofa.
Rondo to odgrywa znaczącą rolę w systemie komunikacyjnym Poznania, będąc częścią I oraz II ramy komunikacyjnej miasta. Dzięki położeniu tego skrzyżowania, podróżujący mają łatwy dostęp do różnych części Poznania, co przyczynia się do zwiększonej płynności ruchu i komfortu podróżowania.
Historia
Na granicy XVIII i XIX wieku obszar obecnego ronda Rataje był miejscem zabudowań gospodarczych oraz domu. Przed wybuchem II wojny światowej, budynki te znajdowały się w rękach bambrów poznańskich, szczególnie rodziny Leitgeberów. Niestety, w czasie niemieckiej okupacji, w czerwcu 1941 roku, te obiekty zostały zniszczone przez okupantów.
Linia tramwajowa, która przechodzi przez rondo, została oddana do użytku w tym samym czasie co most Królowej Jadwigi (wówczas znany jako most Juliana Marchlewskiego) w 1952 roku. Początkowo linia kończyła się na mijance, która później była używana jako tory odstawcze, zlikwidowane w latach 90. XX wieku. Problem z rozwojem komunikacji tramwajowej wynikał z faktu, że niektórzy właściciele gruntów, na których obecnie znajduje się rondo, stawiali opór.
Kronika Miasta Poznania opisuje przypadek ogrodnika Jankowskiego, którego ogród znajdował się w miejscu, gdzie tramwaj miał skręcić z ulicy Krzywoustego w Zamenhofa, kierując się w stronę Starołęki:
Po wielu dyskusjach pan Jankowski zgodził się, by trasa wąskim na szerokość torów pasem przecięła jego posiadłość w połowie. Potem, gdy tramwaj już jeździł, motorniczy niejednokrotnie był zmuszony zatrzymywać się w tym miejscu i czekać, aż ogrodnik przeciągnie swoją dwukółkę od jednej bramy do drugiej. A on starannie najpierw zamykał kłódkę na tej bramie, z której wóz na tory przedtem wtoczył, potem otwierał drugą, w którą miał wjechać, wreszcie robił przejazd.
Kronika Miasta Poznania 3/2001, Spis rzeczy ratajskich, s.235
Pozostałością po dawnych gospodarstwach w tej okolicy są drzewa, które dzisiaj rosną na rondzie. W 1953 roku uruchomiono linię tramwajową, która łączyła Rataje z Śródką, a rok później z Starołęką.
Utworzenie jezdni oraz samego ronda miało miejsce później niż budowa linii tramwajowej, w rezultacie czego całkowicie zlikwidowano ul. Pleszewską, która znajdowała się w tej okolicy. W roku 1959 na północnej stronie ronda wzniesiono ulicę Jana Pawła II (wówczas nazywaną Zamenhofa) z nową linią tramwajową do Zawad, a w 1960 roku od strony południowej powstała ulica Ludwika Zamenhofa (wcześniej Starołęcka).
W latach 1974-1977 zrealizowano budowę tzw. Trasy Katowickiej, czyli ulicy Bolesława Krzywoustego (w tamtych czasach nosiła nazwę Nowoostrowska), która łączyła rondo z granicą miasta. W roku 1968 dodano do układu torowego rondo łącznik kierunku Starołęka – Zawady, a wcześniej istniały jedynie łuki łączące most Królowej Jadwigi z Starołęką oraz Zawadami i mijanka.
W 1986 roku rondo zyskało swoją nazwę – Rataje, choć termin ten był używany już wcześniej.
Dworzec autobusowy
Osobny artykuł dotyczy dworca autobusowego Rataje, który istnieje przy rondzie Rataje od 1953 roku, gdzie początkowo funkcjonował postój autobusów.
W dniu 22 lipca 1979 roku, w obecności wojewody Stanisława Cozasia oraz prezydenta miasta Władysława Ślebody, nastąpiło oficjalne otwarcie dworca autobusowego Rataje. Jest to zbiorowy przystanek autobusowy z wydzielonymi peronami, który znacznie poprawił funkcjonalność transportu w tym rejonie.
W latach 1997-1999 przeprowadzono gruntowną przebudowę obiektu, zgodnie z projektem architektów Ewy Pruszewicz-Sipińskiej i Stanisława Sipińskiego. W ramach tych prac, zbudowano od nowa perony, zadaszenie oraz nowoczesny budynek poczekalni z kasami biletowymi, co znacznie zwiększyło komfort korzystania z dworca.
Przebudowa
Trwają intensywne przygotowania do przebudowy ronda Rataje. W ramach planów, zmiany mają na celu przekształcenie struktury ruchu drogowego, gdzie główny ruch vehikularny będzie odbywał się wokół ronda, które zostanie usytuowane pod powierzchnią ziemi.
Ruch tramwajowy oraz autobusowy zyska nową organizację – będą one miały swoje trasy na poziomie istniejącego ronda.
W tym kontekście, obecne cztery przystanki tramwajowe ulegną redukcji do dwóch, które będą zlokalizowane w centralnej części nowego węzła komunikacyjnego.
Całkowity koszt tej inwestycji oszacowano na 167 milionów złotych. Warto nadmienić, że część wydatków planuje pokryć inwestor związany z budową Centrum Handlowego Posnania w pobliskiej okolicy.
Przypisy
- Centrum handlowe Łacina zmienia nazwę na Posnania. Gazeta.pl, 09.07.2014 r. [dostęp 09.07.2014 r.]
- Kto zapłaci za przebudowę ronda Rataje?. Gazeta.pl, 14.08.2013 r. [dostęp 18.08.2013 r.]
- Rondo Rataje: samochody pod ziemię!. Gazeta.pl, 08.08.2013 r. [dostęp 18.08.2013 r.]
- Stanisław Wiktor: Budowa Ronda Rataje. [w:] Poznań w obiektywie Stanisława Wiktora | 07.08.1974 r. [dostęp 21.12.2018 r.]
- Zarząd Dróg Miejskich: Spis dróg publicznych w administracji ZDM w formacie Excel. 2012 r. [dostęp 25.05.2012 r.]
- Florian Krzyżaniak: Budowa trasy wylotowej Poznań-Katowice w latach 1974-1977. [w:] Kronika Miasta Poznania [on-line]. nr 3/1978. [dostęp 06.08.2012 r.]
- Kranz Maksymilian: Zmiany mikroklimatu w prawobrzeżnym Poznaniu. [w:] Kronika Miasta Poznania [on-line]. nr 1/1977. [dostęp 06.08.2012 r.]
- Czarnecka A.: Komunikacja miejska w poznańskich dokumentach archiwalnych, w: Kronika Miasta Poznania 3-4/1992, s. 221.
- Czarnecka A.: Komunikacja miejska w poznańskich dokumentach archiwalnych, w: Kronika Miasta Poznania 3-4/1992, s. 219.
- Sprawozdania, w: Kronika Miasta Poznania 1/1987, s. 119, 126.
- Wojcieszak Jan: Tramwaje elektryczne w Poznaniu, w: Kronika Miasta Poznania 4/1998, s. 238.
- Mapa linii komunikacyjnych, w: Kronika Miasta Poznania 4/1980, s. 65.
- Sprawozdania, w: Kronika Miasta Poznania 2/1980, s. 85.
- Sprawozdania, w: Kronika Miasta Poznania 1/1973, s. 136.
- Wydarzenia, w: Kronika Miasta Poznania 2/1980, s. 107.
- Sprawozdania. IX Sesja Miejskiej Rady Narodowej, w: Kronika Miasta Poznania, nr 3/1986, s.158.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Kramarska w Poznaniu | Ulica Edmunda Calliera w Poznaniu | Ulica Gajowa w Poznaniu | Ulica Gąsiorowskich w Poznaniu | Aleja Niepodległości w Poznaniu | Plac Ludwika Waryńskiego w Poznaniu | Czartoria (Poznań) | Ulica Kanałowa w Poznaniu | Ulica Kącik w Poznaniu | Ulica Marcelego Mottego w Poznaniu | Trasa Niestachowska | Ulica Półwiejska w Poznaniu | Ulica Krakowska w Poznaniu | Grobla (Poznań) | Ulica Długa w Poznaniu | Wilczak (Poznań) | Ulica Za Bramką w Poznaniu | Ulica Przepadek w Poznaniu | Ulica Przemysłowa w Poznaniu | Ulica Ignacego Paderewskiego w PoznaniuOceń: Rondo Rataje