Poznaniacy oraz turyści odwiedzający miasto powinni znać Poznań Garbary, stację kolejową zlokalizowaną w bliskim sąsiedztwie północnej części ulicy Garbary. Jest to wyjątkowe miejsce, które stanowi ważny punkt komunikacyjny w regionie.
W aspekcie infrastruktury, stacja ta została sklasyfikowana przez PKP jako dworzec aglomeracyjny, co podkreśla jej znaczenie jako łącznika dla podróżnych przemieszczających się po Poznaniu oraz okolicach. Ponadto, lokalizacja przy popularnej ulicy Garbary czyni ją łatwo dostępną dla osób korzystających z różnych form transportu.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Poznaniu, a w szczególności w rejonie Garbary, odgrywa kluczową rolę w codziennym funkcjonowaniu transportu publicznego. Poniższa tabela przedstawia istotne dane dotyczące wymiany pasażerskiej w ostatnich latach.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerowie na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 130 000 | 3 100 | Brak |
2018 | 1 100 000 | 3 000 | Brak |
2019 | 1 200 000 | 3 300 | Brak |
2020 | 659 000 | 1 800 | Brak |
2021 | 584 000 | 1 600 | Brak |
2022 | Brak | 2 300 | Brak |
Charakterystyka
W kontekście modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego, dworzec Garbary przeszedł gruntowną renowację w 2008 roku. Ta przebudowa miała na celu zwiększenie dostępności oraz komfortu podróżnych. Na peronach zostały zamontowane windy, które służą osobom z ograniczoną mobilnością, co znacząco ułatwia korzystanie z transportu kolejowego.
W trosce o podróżnych, nad peronem zainstalowano wiaty peronowe wykonane z szkła, które nie tylko chronią przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ale również nadają nowoczesny wygląd całemu obiektowi. Dodatkowo, między peronami powstało szerokie przejście pod torami, które ma na celu zwiększenie wygody przesiadek oraz poruszania się w obrębie dworca.
W ramach modernizacji wybudowano również nowe krawędzie peronu, które cechują się wyższym poziomem, zgodnym z europejskimi standardami. Dzięki temu, korzystanie z dworca stało się bardziej komfortowe i bezpieczne. Oba perony zostały pokryte nową kostką brukową, co poprawiło estetykę i funkcjonalność przestrzeni dworcowej.
Historia
Stacja kolejowa w Poznaniu Garbarach zyskała swoje początki w 1888 roku. W późniejszym okresie, około 1927 roku, architekt Władysław Czarnecki podjął się zaprojektowania jej przebudowy. Plan zakładał, aby obiekt stał się **dworcem głównym** dla składów podmiejskich, przybywających z kierunku wschodniego i kończących swój bieg właśnie w tym miejscu. Celem projektu było stworzenie budynku o reprezentacyjnym charakterze, który dysponowałby dużym holem. Projekt został zatwierdzony przez Ministerstwo Kolei, jednak nigdy nie przeszedł do fazy realizacji.
Okres II wojny światowej przyniósł katastrofę dla stacji, która doznała poważnych zniszczeń. Jej odbudowa miała miejsce w 1946 roku. Przez następne lata stacja nosiła nazwę Poznań Tama Garbarska, podkreślając swoje znaczenie w lokalnym transportowym krajobrazie.
W szczególnym wydarzeniu w historii stacji, we wrześniu 1950 roku, zwrócono uwagę na jedno z pierwszych w Polsce stanowisk iwy rzepieniolistnej, zidentyfikowane w rejonie stacji, na ulicy Garbary przy rogu Północnej. Roślina została prawdopodobnie zawleczona przez kolejowy transport wojskowy w czasie II wojny światowej. Odkryto tam kilka okazów, które osiągały wysokość ponad dwóch metrów. Każdego roku rośliny te odnawiały się w podobnej liczbie, a towarzyszył im również, także zawleczony, szarłat szorstki.
Ostatnie zmiany miały miejsce w listopadzie 2017 roku, kiedy to przedsiębiorstwo A-Projekt, działające na zlecenie PKP, przystąpiło do przebudowy dworca. Po roku intensywnych prac, 19 września 2018 roku nowy dworzec został uroczyście otwarty dla podróżnych, stanowiąc nowoczesny punkt na mapie transportowej Poznania.
Komunikacja miejska
W bezpośrednim sąsiedztwie stacji zlokalizowana jest pętla autobusowa Garbary PKM, która do 1 września 2021 roku nosiła również nazwę Garbary. Na podstawie danych z 2 listopada 2021 r. można stwierdzić, że na tej pętli kursują następujące linie komunikacyjne, zlecone przez Zarząd Transportu Miejskiego:
Numer linii | Typ linii | Trasa | Operator |
---|---|---|---|
160 | Dzienna | Garbary PKM ↔ Stary Strzeszyn | MPK Poznań |
163 | Dzienna | Garbary PKM ↔ Górczyn PKM | MPK Poznań |
176 | Dzienna | Garbary PKM ↔ Osiedle Dębina | MPK Poznań |
211 | Nocna | Garbary PKM ↔ Starołęka PKM | MPK Poznań |
220 | Nocna | Garbary PKM ↔ Spławie | MPK Poznań |
221 | Nocna | Garbary PKM ↔ Sypniewo | MPK Poznań |
603 | Podmiejska | Garbary ↔ Łęczyca/Dworcowa | Translub Luboń |
W bliskim sąsiedztwie przystanku, przy ulicy Garbary, mieści się dodatkowy przystanek o tej samej nazwie, który obsługiwany jest przez kilka różnych linii:
- dzienne,
- 167 Radojewo ↔ RondoŚródka,
- 174 OsiedleSobieskiego ↔ Unii Lubelskiej,
- 190 Osiedle Sobieskiego ↔ Rondo Rataje,
- nocne,
- 214 Junikowo ↔ Radojewo,
- 224 Boranta ↔ Junikowo PKM,
- podmiejskie,
- 911 Biedrusko/Park ↔ Rondo Śródka.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Poznań Naramowice | Poznań Wola | Dworzec autobusowy Śródka | Poznań Górczyn | Dworzec autobusowy w Poznaniu | Dworzec Letni w Poznaniu | Poznań Wschód | Poznań Starołęka | Poznań Dębina | Poznań Franowo | Poznań Dębiec | Kiekrz (stacja kolejowa) | Poznań Zieliniec | Poznań Strzeszyn | Poznań Karolin | Poznań Główny | Poznań Antoninek | Dworzec autobusowy Jana III Sobieskiego | Dworzec autobusowy Rataje | Poznań PodolanyOceń: Poznań Garbary