Modertrans Poznań


Modertrans Poznań to spółka-córka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, która specjalizuje się w różnych aspektach związanych z pojazdami szynowymi oraz autobusami. Jej działalność obejmuje zarówno produkcję, jak i modernizację, projektowanie, regenerację oraz serwisowanie tego typu środków transportu. Działalność spółki zainaugurowano 31 grudnia 2005 roku, w wyniku połączenia dwóch jednostek: Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach oraz Wydziału Napraw Tramwajów MPK Poznań.

Warto również zauważyć, że udziałowcami Modertrans są MPK Poznań oraz Zakład Napraw Autobusów. MPK Poznań posiada 75,92% udziałów, natomiast Zakład Napraw Autobusów posiada 24,08% udziałów, który jest własnością Miasta Poznań. Tak więc, działalność Modertrans jest istotnym elementem w zakresie transportu publicznego w regionie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.

Historia

W 1988 roku, w ramach MPK Poznań, powstał Zakład Napraw Autobusów, a dekadę później, w 1998 roku, uruchomiono Zakład Napraw Autobusów Sp. z o.o. w Biskupicach. Zakład ten stał się kluczowym punktem dla realizacji głównych napraw autobusów nie tylko z Poznania, ale również z innych miast. Przełomowym momentem miała miejsce 31 grudnia 2005 roku, gdy połączono Zakład Napraw Autobusów w Biskupicach z Wydziałem Napraw Tramwajów MPK Poznań, co doprowadziło do powstania spółki Modertrans Poznań sp. z o.o.

W chwili założenia kapitał zakładowy wynosił 18.813.000 zł, a udziały objęli: ZNA Sp. z o.o. (24,1%) oraz MPK Poznań (75,9%). Pracownicy zostali przeniesieni z MPK i ZNA, a Andrzej Bręczewski objął stanowisko pierwszego prezesa zarządu. W 2006 roku, firma dostarczyła poznańskiemu MPK dwa wagony Moderus Alfa HF 02 DK oraz dwadzieścia dwa wagony Moderus Alfa HF 01.

Marzec 2007 przyniósł nowe logo przedsiębiorstwa, a w lipcu uzyskano certyfikat dopuszczenia do eksploatacji wózka MT-01H. Następnie, w okresie od lipca do sierpnia, dostarczono tramwaj szkoleniowy Moderus Alfa HF 03L dla MPK Poznań. Na początku października 2007, poznański przewoźnik wzbogacił się o historyczne wagony 105N-194+193, które przywrócono do stanu pierwotnego. Modertrans zdobył także główną nagrodę na targach Trako za nowatorskie rozwiązania w kolejnictwie.

Między listopadem a grudniem 2007 roku trwały dostawy szesnastu wózków MT-01H do tramwajów Protram 205WrAs dla MPK Wrocław, a w grudniu rozpoczęto również dostawy wagonów Moderus Alfa dla Tramwajów Śląskich.

W 2008 roku przedsiębiorstwo dostarczyło cztery tramwaje Moderus Alfa HF 04 AC dla MPK Poznań, a budowa hali magazynowej w Oddziale Biskupice zaczęła się w sierpniu. We wrześniu MPK Poznań odebrało pierwsze modele Alfa HF 07, a we wrześniu 2008 roku po raz pierwszy zaprezentowano firmę na targach InnoTrans w Berlinie.

W 2009 roku zapoczątkowano budowę nowej hali produkcyjnej oraz modernizację budynku biurowo-logistycznego. Pod koniec miesiąca dostarczono pierwszy tramwaj Moderus Beta MF 01 dla ZKM Gdańsk, co oznaczało nowy krok w rozwoju przedsiębiorstwa. W październiku 2009 roku Modertrans wziął udział w targach Trako po raz drugi.

W 2010 roku z fabryki wyszedł setny tramwaj, którym był skład Moderus Beta MF 01 dla Gdańska. Również 1 maja 2010 roku, Ogród Zoologiczny w Poznaniu rozpoczął eksploatację trzech kolejek Moderino, co wzmacniało pozycję Modertransu na rynku.

W 2012 roku firma wzięła udział w premierowej edycji targów Dworzec Salon Lokalnego i Regionalnego Transportu Publicznego, a w 2013 po raz trzeci uczestniczyła w targach Trako. W połowie listopada 2013 roku zakończono dostawy wagonów Moderus Alfa HF 11 AC dla Tramwajów Śląskich. Nowy rok 2014 przyniósł eksploatację tramwajów MF 13 w Elblągu.

Tramwaje Szczecińskie zamówiły w 2014 roku dwa wagony Moderus Beta do samodzielnego montażu, przy czym drugi tramwaj był jednocześnie 200. pojazdem produkcji firmy. Na początku listopada 2014 roku zaprezentowano projekt nowego tramwaju niskopodłogowego w ramach współpracy z Politechniką Poznańską.

W grudniu 2014 roku podpisano umowę na dostawę dwunastu dwukierunkowych tramwajów. W czerwcu 2017 roku nawiązała się współpraca w zakresie dostawy jednoczłonowych tramwajów częściowo niskopodłogowych, co było odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesny transport publiczny. 16 listopada 2020 roku zmarł założyciel i prezes spółki, Andrzej Bręczewski, co było wielką stratą dla całej branży.

W kwietniu 2021 roku Modertrans zyskał prestiż, wygrywając przetarg na naprawę EZT EN76-035 dla Kolei Wielkopolskich, a 29 maja na rynku pojawił się prototyp tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC, stanowiący przełom w produkcji polskich tramwajów niskopodłogowych. W grudniu 2021 roku ogłoszono przetarg na doradztwo w sprawie sprzedaży udziałów spółki Modertrans.

Działalność

W obszarze działalności Modertrans Poznań wyróżniają się różne typy tramwajów, dopasowane do potrzeb przewozowych. W ofercie znajdują się:

  • tramwaje wysokopodłogowe,
  • tramwaje częściowo niskopodłogowe,
  • tramwaje całkowicie niskopodłogowe,
  • pozostałe pojazdy.

W celu lepszego zrozumienia floty tramwajowej, poniżej przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące poszczególnych modeli pojazdów.

PojazdLiczba sztukLata produkcjiOdbiorcaŹródła
Tramwaje wysokopodłogowe
Moderus Alfa HF 01222006MPK Poznań_
Moderus Alfa HF 02 DK22006MPK Poznań_
Moderus Alfa HF 03 L22007MPK Poznań_
Moderus Alfa HF 04 AC42008MPK Poznań_
Moderus Alfa HF 0522007Tramwaje Śląskie_
Moderus Alfa HF 07362008–2010MPK Poznań_
Moderus Alfa HF 0922008Tramwaje Szczecińskie_
Moderus Alfa HF 10 AC122011–2013Tramwaje Szczecińskie_
Moderus Alfa HF 11 AC752012–2014Tramwaje Śląskie_
Tramwaje częściowo niskopodłogowe
N8C – MF 01462009–2012ZKM Gdańsk_
Moderus Beta MF 02 AC242011–2015MPK Poznań_
RT6 – MF 06 AC162011–2021MPK Poznań_
Moderus Beta MF 09 AC5od 2017Tramwaje Elbląskie_
114Na – MF 1222012–2017ZKM Gdańsk/GAiT_
M8C – MF 1322013Tramwaje Elbląskie_
M8C – MF 14 AC BD12015Tramwaje Elbląskie_
Moderus Beta MF 15 AC22014Tramwaje Szczecińskie_
Moderus Beta MF 16 AC BD122015Tramwaje Śląskie_
205WrAs262020MPK Wrocław_
N8C – MF 18162015ZKM Gdańsk_
Moderus Beta MF 19 AC222015–2017MPK Wrocław_
Moderus Beta MF 20 AC202016–2017MPK Poznań_
Moderus Beta MF 22 AC BD102016–2017MPK Poznań_
Moderus Beta MF 24 AC402017–2019MPK Wrocław_
Moderus Beta MF 29 AC BD62020–2023Tramwaje Szczecińskie_
Moderus Beta MF 10 AC132018–2020Tramwaje Śląskie_
Moderus Beta MF 11 AC BD22018–2020Tramwaje Śląskie_
Tramwaje niskopodłogowe
Moderus Gamma LF 01 AC12016prototyp_
Moderus Gamma LF 02 AC302017–2019MPK Poznań_
Moderus Gamma LF 03 AC BD202017–2019MPK Poznań_
Moderus Gamma LF 05 AC12021prototyp_
Moderus Gamma LF 06 AC302020–2023MPK Łódź_
Moderus Gamma LF 07 AC29 z 46od 2020MPK Wrocław_
Tramwaje zabytkowe i historyczne
105N22007MPK Poznań_
102Na12008MPK Poznań_
Carl Weyer typ WD12013–2015MPK Poznań_
Bergische Stahlindustrie typ I12016–2018MPK Poznań_
Inne pojazdy
Moderino32010Ogród Zoologiczny w Poznaniu_

Współpraca z oświatą i nauką

W ramach współpracy z obszarem oświaty i nauki, Modertrans Poznań zaangażował się w realizację kilku niezwykle istotnych projektów, które uzyskały znaczące dofinansowanie.

W szczególności, firma otrzymała fundusze na realizację następujących inicjatyw:

Nazwa projektuCel projektuKoszt projektuDofinansowanieOkres realizacji
Innowacyjny tramwaj miejskitramwaj Gamma14,115 mln zł5,635 mln zł1 listopada 2013 – 31 października 2016
MFB – rodzina średniopodłogowych wózków tramwajowychwózki tramwajowe8,458 mln zł4,106 mln zł1 kwietnia 2014 – 31 marca 2017

Wyniki finansowe

W pierwszym roku działalności Modertrans odnotował straty przekraczające 1 mln zł. W okresie od 2007 do 2009 roku firma zmagała się z trudnościami, notując zyski poniżej 1 mln zł. Jednak od 2010 roku sytuacja uległa znaczącej poprawie, a zyski zaczęły przekraczać 1 mln zł, z roku na rok rosnąc.

Rok 2015 był wyjątkowy, ponieważ osiągnięto rekordowy wynik wynoszący ponad 13 mln zł, co pokazuje dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa w kolejnych latach.

Nagrody i wyróżnienia

Firma Modertrans Poznań odniosła wiele sukcesów oraz zdobyła liczne wyróżnienia, które świadczą o jej innowacyjności i jakości produktów. Poniżej przedstawiamy niektóre z najważniejszych osiągnięć:

  • 2007 – nagroda w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego na najciekawszy wyrób i innowację techniczną stosowaną w kolejnictwie za wózek napędowy MT-01H na targach Trako,
  • 2008 – 7. miejsce w kategorii średnich firm w Rankingu Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce Kamerton Innowacyjności 2008,
  • 2009 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości podczas gali finałowej w Sali Sesyjnej Starostwa Powiatowego w Poznaniu,
  • 2011 – wyróżnienie za inicjatywę „Inwestycje w rozwój ekonomiczny regionu i jego mieszkańców” w plebiscycie As Odpowiedzialnego Biznesu,
  • 2012 – wyróżnienie w Konkursie o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni Przedsiębiorca podczas gali finałowej na Stadionie Miejskim w Poznaniu,
  • 2013 – wyróżnienie w Konkursie Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego w kategorii Części, podzespoły i wyposażenie taboru za wózek technologiczny MT-08T 1435 do tramwajów Siemens Combino na targach Trako,
  • 2016 – wyróżnienie w konkursie Poznański Lidera Przedsiębiorczości w kategorii Średni przedsiębiorca,
  • 2017 – nagroda w Konkursie o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego w kategorii Tabor szynowy za tramwaj Moderus Gamma LF 01 AC na targach Trako.

Przypisy

  1. a b Modertrans: Kontakt. [dostęp 29.12.2023 r.]
  2. Wizyta w Modertrans - Aktualności - Biuletyn Miejski - poznan.pl [online], www.poznan.pl [dostęp 29.12.2023 r.]
  3. Karol Wach: Moderusy Gamma dla MPK Łódź w pełnym składzie. Cała trzydziestka tramwajów [online], TransInfo, 15.12.2023 r. [dostęp 29.12.2023 r.]
  4. KarolK. Wach, Kolejny Moderus Gamma dla MPK Wrocław dostarczony [online], TransInfo, 22.12.2023 r. [dostęp 29.12.2023 r.]
  5. Tramwaje Szczecińskie mają już wszystkie “składaki” [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 29.12.2023 r.]
  6. Modertrans wchodzi w kolej. Wygrywa przetarg na naprawę powypadkową Elfa - TransInfo [online], transinfo.pl [dostęp 27.08.2021 r.]
  7. Karol Wach: To jednak Modertrans zmodernizuje kolejny elbląski M8C. infotram.pl, 04.09.2014 r. [dostęp 07.07.2016 r.]
  8. UM Szczecin: Umowa na dostawę Moderusa Beta do samodzilenego montażu podpisana. infotram.pl, 11.03.2014 r. [dostęp 11.11.2014 r.]
  9. Modertrans: Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2009. 05.11.2009 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
  10. a b Modertrans: 198, 199, 200.... 13.11.2014 r. [dostęp 04.12.2014 r.]
  11. InfoTram: Będzie modernizacja elektroniki w gdańskich Swingach. infotram.pl, 07.07.2016 r. [dostęp 07.07.2016 r.]
  12. PAP: Modertrans buduje niskopodłogowca. infotram.pl, 10.11.2014 r. [dostęp 11.11.2014 r.]
  13. Modertrans: Modernizacja wagonów typu 105N – HF 11 AC. 13.12.2013 r. [dostęp 11.11.2014 r.]
  14. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.: Stan taboru tramwajowego (stan na 01.01.2018 r.). mpk.poznan.pl, 01.01.2018 r. [dostęp 20.02.2018 r.]
  15. Witold Urbanowicz: Moderusy dla Wrocławia. MPK zawarł umowę z Modertransem. transport-publiczny.pl, 07.07.2015 r. [dostęp 07.07.2015 r.]
  16. Modertrans: Modus Gamma LF 05 AC zaprezentowany! – Modertrans Poznań Sp. z o.o. [online], www.modertrans.pl [dostęp 27.11.2016 r.]
  17. Modertrans prezentuje odbudowany wagon Carl Weyer z 1905 r. www.rynek-kolejowy.pl, 17.05.2015 r. [dostęp 17.05.2015 r.]
  18. Karol Wach: Moderusy Beta w 2011 roku. infotram.pl, 18.01.2012 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
  19. Modertrans: 7 miejsce Rankingu Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce. 19.12.2008 r. [dostęp 05.09.2014 r.]
  20. Janusz Ludwiczak. Poznań: Modertrans na sprzedaż. „Na Przystanku”. 03.2013 r. (11), s. 4.
  21. Karol Wach: Do Szczecin dotarł drugi Moderus Beta. infotram.pl, 28.10.2014 r. [dostęp 11.11.2014 r.]
  22. Duży krok w dobrym kierunku. „Silesia Tram News”. 12/43, grudzień 2014, s. 4-5.

Oceń: Modertrans Poznań

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:14