Wolne Tory


Wolne Tory są naturalnym obszarem, który dla mieszkańców Poznania ma szczególne znaczenie. To unikalny fragment miasta, który stanowi głównie tereny pokolejowe, rozciągające się pomiędzy torowiskami stacji Poznań Główny, a także ulicami Matyi, Przemysłową oraz rejonami zabudowy Wildy, w pobliżu ul. Roboczej, gdzie mieści się m.in. ZNTK Poznań.

Łączna powierzchnia Wolnych Torów wynosi około 117 hektarów, co czyni ten teren znaczącym w kontekście zagospodarowania przestrzennego. Dla wielu mieszkańców jest to obszar tętniący życiem, ale i jednak wciąż skrywający potencjał do dalszego rozwoju.

W dalszej części artykułu przyjrzymy się historię tego miejsca oraz jego przyszłości w kontekście urbanistycznym Poznania.

Przeszłość

Tereny Wolnych Torów to obszary, które w przeszłości obsługiwały odstawy oraz ładunki związane z funkcjonowaniem stacji Poznań Główny, jednak obecnie są one w dużej mierze rozebrane i nie są już wykorzystywane. W przyszłości planuje się całkowitą zabudowę tego obszaru, co zmieni charakter jak i funkcję tych terenów. Na terenie Wolnych Torów istniały trzy ulice: Spichrzowa, Magazynowa oraz Drzewna, które pełniły funkcje industrialne i nie były przeznaczone do użytku mieszkaniowego.

Koncepcje rozwoju

W 2013 roku, w obszarze Wolnych Torów miało miejsce uruchomienie Poznań City Center, co stanowiło istotny krok w kierunku rozwoju tej części miasta. Oprócz niego, powstały również budynki Dworca Głównego oraz Dworca Autobusowego PKS, które są częścią większego projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. W marcu 2014 roku przeprowadzono wstępne konsultacje społeczne, mające na celu zbadanie opinii mieszkańców Poznania na temat zagospodarowania około 50 ha terenów położonych między Mostem Dworcowym a ul. Hetmańską.

Wyniki tych konsultacji będą miały kluczowe znaczenie w sformułowaniu warunków konkursu, który dotyczącego przyszłego zagospodarowania Wolnych Torów. Zgodnie z planami przedstawionymi w 2018 roku, linia tramwajowa ma stać się główną osią kompozycyjną całej dzielnicy, przebiegając w kierunku północ-południe. Na tym obszarze planowane jest stworzenie dzielnicy o charakterze śródmiejskim, łączącej funkcje mieszkalne i usługowe, a także wzbogaconej o tereny zielone oraz przestrzenie ogólnodostępne.

Na północnej granicy terenu przewidziany jest duży, reprezentacyjny Plac Demokracji, o powierzchni około 300 m², który ma stać się centralnym punktem dla miejskich imprez. W koncepcji uwzględniono również nowe miasto, w które ma być wpisana zabudowa wysoka, rozplanowana w pobliżu głównego skrzyżowania, z wychodzącymi promieniście ulicami. Zachowanie istniejących, wartościowych budynków postindustrialnych będzie kluczowe dla charakteru tej nowej przestrzeni.

Plany uwzględniają także rozległy park, który ma łączyć Łazarz z Wildą, dotąd rozdzielonymi przez torowiska kolejowe. Na cele edukacyjne adaptowany ma być również pawilon dawnego dworca Kolei Kluczborskiej, a hale nieczynnych ZNTK będą wykorzystywane do nowych funkcji. W pobliżu planowany jest kameralny park, a także nowa świątynia. Tereny te będą zamykane od południa trójkątnym placem, zlokalizowanym w sąsiedztwie wieży ciśnień oraz Młyna Hermanka.

Według założeń, przyszła liczba mieszkańców Wolnych Torów szacowana jest na 14,5 tys. osób. Ruch samochodowy w obszarze ma być oddzielony od głównych tras pieszych dla zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa korzystających. Planowane jest, aby główna arteria dla ruchu samochodowego została umiejscowiona na zachód od głównej osi, a dla połączeń komunikacyjnych Wildy z Łazarzem przewidziano tunel samochodowy, z odgałęzieniem prowadzącym do starego dworca Poznań Główny (ul. Dworcowa). Dodatkowo, po zachodniej stronie torów planowana jest dwujezdniowa ul. Dolna Głogowska, co ma na celu jeszcze lepsze skomunikowanie tych obszarów.

Budowa

Na obszarze nowo powstającej dzielnicy zainaugurowany został budynek biurowy znany jako kompleks Nowy Rynek. Jego powierzchnia biurowa osiągnie 62.670 m², natomiast część mieszkalna będzie miała 20.370 m².

Realizacja tej inwestycji przypadła firmie Skanska, która ma siedzibę w Warszawie. W procesie projektowania aktywnie uczestniczyli architekci z Medusa Group, w tym Przemysław Łukasik oraz Łukasz Zagała.

Przypisy

  1. Bryła, Wolne Tory w Poznaniu. Wizja nowego miasta
  2. Urbanity, Nowy Rynek. Poznań
  3. Monika Kaczyńska, Poznań: Miasto ma koncepcję na Wolne Tory i tereny poprzemysłowe Jeżyc, Ostrowa Tumskiego oraz Nowego Miasta, w: Głos Wielkopolski
  4. Seweryn Lipoński, Pomysły na Wolne Tory, w: Gazeta Wyborcza (Poznań), 20.03.2014 r., s.1
  5. a b Poznan.pl, Wolne Tory

Oceń: Wolne Tory

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:21