Muzeum Motoryzacji w Poznaniu


Muzeum Motoryzacji w Poznaniu to wyjątkowa instytucja kultury, która odgrywa istotną rolę w zachowaniu historii motoryzacji. Obiekt ten jest prowadzony przez Automobilklub Wielkopolski, co podkreśla jego związek z pasjonatami pojazdów i inżynierii motoryzacyjnej.

Znajduje się w pawilonie nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich, co sprawia, że jest łatwo dostępne dla zwiedzających. Muzeum gromadzi szeroką kolekcję pojazdów, dokumentów oraz artefaktów związanych z motoryzacją, co czyni je wartościowym miejscem zarówno dla miłośników samochodów, jak i dla tych, którzy chcą poznać historię tego dynamicznego przemysłu.

Wizytując Muzeum Motoryzacji w Poznaniu, można nie tylko podziwiać zabytkowe samochody, ale także dowiedzieć się więcej o rozwoju technologii motoryzacyjnej i jej wpływie na społeczeństwo. To idealne miejsce dla rodzin, turystów oraz wszystkich zainteresowanych światem motoryzacji.

Historia muzeum

Początkowa wizja powstania muzeum związana z motoryzacją ma swoje korzenie w latach 70. XX wieku, kiedy to idea izby pamiątek nabrała realnych kształtów. Równocześnie z powstaniem Klubu Pojazdów Zabytkowych, w kwietniu 1981 roku zdecydowano o organizacji imponującej wystawy starych samochodów. Ta wyjątkowa prezentacja odbyła się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, gdzie na przestrzeni 1200 m² zaprezentowano kilkadziesiąt pojazdów oraz szereg gablot z pamiątkami i akcesoriami związanymi z motoryzacją.

Wystawa okazała się impulsem do działania, co zaowocowało wsparciem ze strony lokalnych władz, które zdecydowały się na pomoc w utworzeniu stałego miejsca poświęconego historii motoryzacji. Tak oto, 15 kwietnia 1983 roku, w prywatnych pomieszczeniach Piotra Adama, weterana szos, otwarto pierwsze w Polsce muzeum motoryzacji, które działało aż do sierpnia 1990 roku. Wówczas zgromadzone zbiory przeniesiono do pawilonu znajdującego się w Torze Poznań. Było to jedynie tymczasowe rozwiązanie, gdyż obiekt był dostępny głównie podczas giełd samochodowych.

Pomimo tego, muzeum cieszyło się dużą frekwencją, jednak warunki lokalowe były uciążliwe i szybko zrozumiano, że miejsce powinno się zmienić na bardziej odpowiednie. Aby tego dokonać, potrzebne były fundusze, którymi Automobilklub Wielkopolski w owym czasie nie dysponował. Dlatego członkowie Koła Pojazdów Zabytkowych rozpoczęli poszukiwania nowej lokalizacji, co przyniosło efekty. Spośród różnych wariantów wybrano podziemia ronda Kaponiera w samym sercu Poznania.

W wyniku zaangażowania lokalnych działaczy oraz wsparcia władz miasta i licznych sponsorów, muzeum zostało otwarte 20 września 1996 roku w obecności przedstawicieli rządu i ówczesnego Prezydenta Poznania, Wojciecha Szczęsnego Kaczmarka. Symboliczna wstęga, która otworzyła nową placówkę, została przecięta przez Wojewodę Poznańskiego, Włodzimierza Łęckiego. Pierwsza wystawa obejmowała blisko 30 samochodów i motocykli.

Warto zaznaczyć, że wszystkie eksponaty były prywatną własnością członków Automobilklubu, a przestrzeń wystawowa była ograniczona. Z tego powodu muzeum mogło prezentować jedynie część z około 200 zgromadzonych eksponatów, a wystawy zmieniały się kilkukrotnie w ciągu roku, zazwyczaj wiosną i jesienią. Eksponowane pojazdy były w pełni sprawne i zarejestrowane, a te, które nie były akurat wystawiane, służyły swoim właścicielom na co dzień.

W 2012 roku, z powodu remontu ronda Kaponiera, muzeum zawiesiło swoją działalność w dotychczasowej lokalizacji. W kolejnych latach, w 2013 roku, uruchomiono tymczasową ekspozycję w galerii handlowej Poznań City Center. W listopadzie 2016 roku zapadła decyzja, że kolekcja wejdzie w skład Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji, które ulokowano w Szreniawie. Ostatecznie, 19 lutego 2021 roku, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich otwarto tymczasowe muzeum w pawilonie nr 2.

Niektóre pojazdy, które były eksponowane w muzeum

W Muzeum Motoryzacji w Poznaniu można podziwiać różnorodne eksponaty, które przedstawiają fascynującą historię motoryzacji w Polsce i na świecie. Poniżej przedstawiamy kilka wyjątkowych pojazdów, które stanowią ważną część tej kolekcji.

  • Najstarszym zarejestrowanym i wciąż jeżdżącym samochodem na polskich drogach jest REO, wyprodukowany w 1908 roku w USA. Ten niezwykły pojazd osiąga maksymalną prędkość 70 km/h i obecnie znajduje się w zbiorach Auto-Muzeum w Gostyniu,
  • Wyróżniającym się eksponatem jest Mercedes-Benz 190 SL, stworzony w 1957 roku w Niemczech. Samochód ten osiąga maksymalną prędkość 172 km/h i dysponuje mocą 105 KM, co czyni go najbardziej cennym autem w muzeum,
  • W zbiorach muzeum znajduje się również Syrena 104, która wystartowała w Rajdzie Monte Carlo pojazdów historycznych. Wyprodukowana w 1971 roku w Polsce, osiąga prędkość 120 km/h i mimo, że jest po tuningu, zachowała oryginalne części,
  • Warto także wspomnieć o samochodzie strażackim DKW F5, który powstał w 1936 roku w Niemczech. Ten pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h i jest wyposażony w agregat prądotwórczy oraz trzy silniki spalinowe. Odrestaurowano go w 2006 roku,
  • Jednym z lepiej zachowanych obiektów w muzeum jest Nash Special Six 430, wyprodukowany w 1926 roku w USA. Samochód ten rozwija prędkość 105 km/h i przeszedł renowację w Nowej Zelandii, skąd trafił do Polski,
  • Samochód, który na długo związał się z klubem, to Porsche 911, wyprodukowane w Niemczech w 1968. Ten pojazd, przez wiele lat, był wykorzystywany na Torze Poznań jako auto zapoznawcze, ratownicze i reprezentacyjne,
  • Interesującym eksponatem jest model Tarpan, który stanowi jedyny niejeżdżący pojazd w muzeum. Został zaprojektowany i wykonany z drewna w skali 1:1 przez fabrykę Fiata w Turynie w 1979 roku. Projekt był gotowy do produkcji, a w Antoniku miała ruszyć budowa hali produkcyjnej, jednak wydarzenia z 1980 roku oraz wprowadzenie stanu wojennego uniemożliwiły rozpoczęcie montażu. Samochód był przeznaczony dla 5 osób oraz 500 kg ładunku,
  • Pożądanym owocem motoryzacyjnej kolekcji jest MG WA, który powstał w 1939 roku w Wielkiej Brytanii. Osiąga prędkość 140 km/h. Zaledwie 360 egzemplarzy zostało wyprodukowanych, a obecnie na świecie przetrwało tylko 20 sztuk. Samochód był zarekwirowany przez Gestapo podczas II wojny światowej, a później służył w łódzkim Urzędzie Bezpieczeństwa. Renowacja trwała 8 lat,
  • Muzeum oferuje także kącik militarny, w którym znajdują się cztery samochody z czasów II wojny światowej, obejmujące Willys MB z 1942 roku, produkowany w USA, oraz jego rosyjski odpowiednik GAZ-67B, znany jako Czapajew, wyprodukowany w 1944 roku w ZSRR. Willys MB był używany przez aliantów, a prezentowany eksponat brał udział w upamiętnieniu operacji D-Day w 1994 roku,
  • W kąciku militarnym odkryjemy również VW typ 166 Schwimmwagen, który został wyprodukowany w 1943 roku w Niemczech. Pojazd, przystosowany do ataku na ZSRR, ma zdolność przewozu czterech żołnierzy. Na lądzie rozwija prędkość do 80 km/h, a na wodzie do 20 km/h. Producent wytworzył łącznie ponad 14 tys. sztuk, z czego do dziś przetrwało tylko kilka, które są bardzo cenione wśród kolekcjonerów,
  • Muzeum prezentuje także motocykle – zarówno rodzime, jak i zagraniczne, oraz replikę bicykla z 1865 roku, wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii.

Każdy z tych eksponatów odzwierciedla niezwykłe bogactwo historii motoryzacji, dlatego Muzeum Motoryzacji w Poznaniu stanowi ważne miejsce dla pasjonatów motoryzacji i historii techniki.

Przypisy

  1. AlicjaA. Durka AlicjaA., Muzeum Motoryzacji na MTP w Poznaniu otwarte od piątku, 19.02.2021 r. [dostęp 19.02.2021 r.]
  2. ABO, Samochody trafią do Szreniawy, w: Monitor Wielkopolski, grudzień 2016 r., s. 6, ISSN 1642-0918.
  3. Merkury Polskie Radio: Opustoszało muzeum motoryzacji. [dostęp 16.07.2012 r.]

Oceń: Muzeum Motoryzacji w Poznaniu

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:8