Krystyna Klimaszewska


Krystyna Klimaszewska, która w życiu prywatnym nosiła nazwisko Ganowiczówna, jest postacią niezwykle ważną w polskiej historii. Urodziła się 7 lipca 1913 roku w Poznaniu, a swoje życie zakończyła 7 czerwca 1999 roku w Nowym Sączu. W 1935 roku zdobyła tytuł mistrzyni Polski w szybownictwie, co było jej znaczącym osiągnięciem w dziedzinie sportu.

Nie można zapomnieć o jej aktywności w okresie II wojny światowej. Krystyna Klimaszewska była również działaczką ruchu oporu, działając w strukturach Dowództwa Głównego Armii Krajowej pod pseudonimem „Ewa”. Po wojnie zdobyła tytuł magistra filologii polskiej, co potwierdziło jej zaangażowanie w edukację i kulturę.

Życiorys

Krystyna Klimaszewska była córkąCzesława Ganowicza oraz Janiny z Wentzlów. Jej ojciec, a także przodkowie, mieli swoje korzenie w rodzinie zamieszkującej Gostyń przynajmniej od XVI wieku. Krystyna miała o rok starszego brata Zbigniewa. Życie edukacyjne rozpoczęła w Poznaniu, a w 1927 roku jej rodzina przeniosła się do Inowrocławia, gdzie dr Ganowicz otworzył swoją praktykę lekarską.

W 1931 roku Krystyna z powodzeniem ukończyła Prywatne Gimnazjum Żeńskie im. Marii Konopnickiej. Następnie podjęła studia na Uniwersytecie Poznańskim, gdzie w czerwcu 1938 roku uzyskała dyplom magistra filozofii w zakresie filologii polskiej.

Pasjonowała się szybownictwem, będąc członkinią pierwszej w Polsce Sekcji Szybowniczej Pań przy Aeroklubie Poznańskim. Od momentu jej powstania, tj. od 10 listopada 1932 roku, Krystyna była aktywną członkinią zarządu tej sekcji. Jej osiągnięcia szkoleniowe były imponujące, szczególnie w Fordońskiej Szkole Szybowcowej, gdzie około 1934 roku ukończyła podstawowe kursy szybowcowe. W trakcie przygotowań do zawodów szybowcowych w Bezmiechowej Górnej, 25 sierpnia 1935 roku, Krystyna zdobyła światowy rozgłos, wykonując pierwszy nocny szybowcowy lot żaglowy. Latając na szybowcu „Komar”, spędziła w powietrzu 5 godzin i 40 minut, w tym około 2 godziny w locie nocnym, osiągając pułap 950 metrów.

Następnie we Lwowie ukończyła kurs szybowcowy w lotach na holu za samolotem. Podczas III Krajowych Zawodów Szybowcowych w Ustjanowej, które miały miejsce od 22 września do 6 października 1935 roku, Krystyna ustanowiła kobiecy rekord Polski w wysokości lotu, osiągając 1800 m, co było znacznie powyżej dotychczasowego rekordu wynoszącego 975 m. W 1936 roku zdobyła tytuł wyczynowej pilotki szybowcowej kat. „C”, a w grudniu tegoż roku Aeroklub Polski zatwierdził ją jako komisarza pomocniczego Aeroklubu Poznańskiego na zbliżające się zawody szybowcowe w 1937 roku.

Dziedzicząc po ojcu, który był zarówno lekarzem, jak i literatem, Krystyna wykazała się talentem literackim, pisząc liczne opowiadania i artykuły, które znalazły swoje miejsce w prasie krajowej oraz regionalnej w latach trzydziestych. Jeszcze w połowie sierpnia 1939 roku prowadziła audycje radiowe.

W czasie II wojny światowej Ganowiczówna mieszkała w Warszawie, gdzie na początku lat czterdziestych rozpoczęła współpracę z konspiracyjnym wywiadem. W tym czasie została żoną Sándora Benisa, wywiadowcy Muszkieterów i późniejszego żołnierza ZWZ-AK, który zginął w czasie powstania warszawskiego. W konspiracji Benis był znany pod pseudonimem Henryk Klimaszewski. Krystyna przyjęła to samo nazwisko, używając konspiracyjnego pseudonimu „Ewa”. Pracowała jako sekretarka w Referacie „997” Oddziału II Komendy Głównej AK, zajmującym się wywiadami obcymi.

Latem 1947 roku Krystyna Klimaszewska objęła stanowisko kierownika szybowcowego ośrodka szkoleniowego wStarej Miłosnej, powstałego na mocy decyzji Ministerstwa Komunikacji. Ośrodek dysponował siedmioma szybowcami treningowymi, a na jego pierwszy kurs zapisało się trzydzieści osób. W połowie lat sześćdziesiątych pracowała w Dziale Wydawnictw Centralnego Instytutu Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej w Warszawie.

Krystyna Klimaszewska z Ganowiczów zmarła 7 czerwca 1999 roku w Nowym Sączu, a jej ostatnie miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu gołąbkowickim.

Przypisy

  1. Sandor Benis vel Henryk Klimaszewski. Muzeum Powstania Warszawskiego. [dostęp 11.05.2020 r.]
  2. M. Formanowicz, Ganowiczowie - historia rodu [w:] "Rocznik Wielkopolskiego Towarzystwa Genealogicznego". 2016, s. 167-183. [dostęp 07.05.2019 r.]
  3. H. Wilk, Fordońskie skrzydła [w:] „Głos Św. Mikołaja”, Miesięcznik parafii pw. św. Mikołaja w Bydgoszczy-Fordonie, Nr 9 (167) R XV, Wrzesień 2012, s. 8-9.
  4. W. Grabowski, Organy bezpieczeństwa i wymiar sprawiedliwości Polskiego Państwa Podziemnego, Warszawa 2005, s. 75.
  5. M. Ney-Krwawicz, Komenda Główna Armii Krajowej 1939-1945, Warszawa 1990, s. 105.
  6. K. Leski, Życie niewłaściwie urozmaicone, wspomnienia oficera wywiadu i kontrwywiadu, Warszawa 1989, s. 167, 168, 189 i in.
  7. A. Steinborn, Wspomnienia z lat 1939-1945 [w:] „Rocznik Warszawski”, t. 19, 1987, s. 166, 170.
  8. „Kurjer Poznański”,. R 33, nr 286, (26.06.1938), s. 11. [dostęp 07.05.2019 r.]
  9. „Kurjer Poznański”,. R 33, nr 312, (13.07.1938), s. 6. [dostęp 07.05.2019 r.]
  10. „Nowy Kurjer: dawniej Postęp”,. R.43 Nr 61, (12.11.1932), s. 8. [dostęp 07.05.2019 r.]
  11. „Orędownik”,. R 65, nr 198 (30.08.1935), s. 5. [dostęp 07.05.2019 r.]
  12. Olimpjada polskiego szybownictwa [w:] „Ilustrowany Kuryer Codzienny”,. R 26, nr 268 (27.09.1935), s. 1. [dostęp 07.05.2019 r.]
  13. „Nowy Kurjer: dawniej Postęp”,. R 47 Nr 192, (20.08.1936), s. 7. [dostęp 07.05.2019 r.]
  14. „Tydzień” R 8 Nr 8, s. 1-2, Ostatni lot – opowiadanie z czasów wojny bolszewickiej [w:] „Ilustracja Polska” R 11 Nr 34 (21.08.1938), s. 34-35.
  15. „Antena” R 6, nr 33 (13.08.1939), s. XXII.
  16. „Dziennik Polski”, R 3, nr 209 (893), Kraków 03.08.1947, s. 5.
  17. J.R. Konieczny, Kronika lotnictwa polskiego 1241-1945, Warszawa 1984, s. 90.

Oceń: Krystyna Klimaszewska

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:24