UWAGA! Dołącz do nowej grupy Poznań - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Rondo Śródka


Rondo Śródka to istotny element komunikacyjny w Poznaniu, który znajduje się w granicach jednostki pomocniczej Osiedle Ostrów Tumski-Śródka-Zawady-Komandoria. Swoją nazwę zawdzięcza miejscowości Śródkę, z którą jest bezpośrednio związane, a jego lokalizacja jest także blisko Komandorii.

Rondo pełni ważną rolę w układzie drogowym tego obszaru, łącząc różne części miasta oraz ułatwiając komunikację mieszkańcom oraz przejezdnym.

Sytuacja drogowa

Rondo Śródka jest kluczowym skrzyżowaniem, które łączy ulice Stefana Kardynała Wyszyńskiego, Podwale, Warszawską oraz Jana Pawła II. To miejsce stanowi element I oraz II ramy komunikacyjnej Poznania, które są istotne dla organizacji ruchu w tym obszarze.

Przed wdrożeniem Wschodniej Obwodnicy miasta, w obrębie tego ronda przebiegała droga krajowa nr 5, a także międzynarodowa trasa europejska E261. Aktualnie rondo znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 196, co wpływa na nową organizację transportu.

Ważnym elementem infrastruktury jest przejście podziemne, które umożliwia bezpieczne poruszanie się pieszym pomiędzy ulicami, a tym samym poprawia komfort i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.

Historia

Rondo Śródka, w swoim obecnym kształcie, funkcjonuje od 1973 roku. W tym czasie miała miejsce przebudowa ulicy Warszawskiej, która została przekształcona w dwujezdniową arterię, a także zrealizowano projekt tzw. Trasy Chwaliszewskiej.

Do 8 grudnia 1974 roku, to rondo nosiło nazwę ronda Podwale. Przed tym okresem, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się rondo, znajdował się plac Reformatów.

W kwietniu 1993 roku, w południowo-zachodniej części tego miejsca, oddano do użytku dworzec autobusowy, który obsługuje zarówno komunikację miejską, jak i podmiejską, a także stację benzynową marki ESSO.

Komunikacja publiczna

Rondo Śródka stanowi kluczowy punkt przesiadkowy, który obsługuje zarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. W jego obrębie można znaleźć znaczący dworzec autobusów miejskich i podmiejskich, który został zrealizowany w latach 1992-1993 przez przedsiębiorstwo ESSO. Warto zaznaczyć, że w zamian za umożliwienie budowy dworca, firma ta zbudowała obok swoją stację paliw.

Warto zwrócić uwagę na równoległe funkcjonowanie wielu linii, które kursują w tym rejonie:

  • Linie tramwajowe: 5, 6, 7, 8, 17,
  • Linie autobusowe: 157, 167, 173, 178, 183, 184, 185, 312, 320, 321, 323, 341, 342, 401, 405, 406, 407, 412, 911.

Wszystkie te linie zapewniają szybki i wygodny dostęp do różnych części miasta oraz ułatwiają przesiadki pomiędzy środkami transportu.

Obiekty przy rondzie

W okolicy Ronda Śródka znajduje się wiele interesujących miejsc wartych odwiedzenia, które oferują różnorodne atrakcje dla mieszkańców i turystów.

Te miejsce tworzą wyjątkowy klimat Ronda Śródka, łącząc historię, kulturę i rekreację dla każdego odwiedzającego.

Przypisy

  1. Kronika Miasta Poznania nr 4/1998, Poznań: Wydawnictwo Miejskie, 243-244.
  2. Kronika Miasta Poznania nr 2/1977, Poznań: Wydawnictwo Miejskie, 141.
  3. Kronika Miasta Poznania nr 3/1975, Poznań: Wydawnictwo Miejskie.
  4. Wiadomości z miast i gmin, w: Kronika Wielkopolski, nr 3/1993, 201, ISSN 0137-3102.
  5. Marian J.M.J. Strenk, Przystanek: Europa, [w:] Z Życia MPK Poznań, t. 8, 1993 (494), 3, ISSN 0329-6637.
  6. Plan Poznania, wyd. czwarte, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1969.

Oceń: Rondo Śródka

Średnia ocena:4.65 Liczba ocen:21