Tomasz Marian Hypki, urodzony 8 sierpnia 1959 roku w Poznaniu, to postać, która w znaczący sposób wpisała się w historię polskiego lotnictwa. Jako inżynier lotnictwa, Hypki zdobył uznanie w swoim fachu, przyczyniając się do rozwoju techniki lotniczej w Polsce.
Oprócz swojej kariery zawodowej, był również wydawcą i działaczem opozycyjnym w trudnych czasach PRL. Jego zaangażowanie w działania sprzeciwiające się ówczesnemu reżimowi pokazuje jego odwagę i determinację w dążeniu do wolności.
Obecnie, pełni rolę prezesa Agencji Lotniczej Altair, gdzie kontynuuje swoją misję wspierania rozwoju lotnictwa. Dodatkowo, Hypki jest sekretarzem Krajowej Rady Lotnictwa, co podkreśla jego znaczenie jako eksperta w tej dziedzinie.
Życiorys
W 1985 roku Tomasz Hypki zakończył swoją edukację na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Już w 1980 roku, w trakcie studiów, zaangażował się w działalność Niezależnego Zrzeszenia Studentów, gdzie pełnił funkcję szefa NZS na swoim wydziale, przyczyniając się do aktywności organizacji studenckiej.
Był odpowiedzialny za dział Sekcji Wydawniczej tej samej organizacji, sprawując rolę wydawcy i redaktora czasopism akademickich. W latach 1981-1984, w okresie stanu wojennego w Polsce, był zaangażowany w działalność nielegalnego drukarstwa opozycyjnego oraz kolportażu niezależnych publikacji, co stanowiło odważny krok w walce o wolność słowa.
W latach 1989-1991 sprawował funkcję prezesa Doświadczalnych Warsztatów Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych. W następnym roku, podjął się współwłasności oraz prezesury w Agencji Lotniczej Altair, która jest odpowiedzialna za wydawanie czasopism takich jak „Skrzydlata Polska” oraz „Raport – wojsko, technika, obronność”. Dodatkowo, wydaje serię książek pod tytułem Największe Bitwy XX Wieku.
Tomasz Hypki pełni również funkcję sekretarza Krajowej Rady Lotnictwa, stowarzyszenia, które zostało założone w 1990 roku i ma na celu integrację polskiego środowiska lotniczego. W 1989 roku był założycielem oraz przewodniczącym Stowarzyszenia Lotniczego Bractwo Podwójnej Mewy. Kolejnym osiągnięciem było założenie Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego w 1992 roku.
Jako autor wielu publikacji z zakresu lotnictwa i obronności, w tym licznych artykułów prasowych, Hypki jest uznawany za eksperta w tej dziedzinie. Regularnie uczestniczy w medialnych dyskusjach dotyczących kluczowych kwestii, takich jak katastrofy polskich samolotów, przetargi na samoloty dla lotnictwa wojskowego oraz ogólny stan armii i przemysłu zbrojeniowego w Polsce. Krytycznie ocenia działania Ministerstwa Obrony Narodowej, co dowodzi jego zaangażowania w sprawy związane z bezpieczeństwem i obronnością kraju.
Odznaczenia
Wśród odznaczeń przyznanych Tomaszowi Hypki wyróżniają się następujące nagrody:
- 2016: Krzyż Wolności i Solidarności,
- 2003: Medal „Za zasługi dla obronności kraju” – brązowy, srebrny i złoty.
Publikacje
Oto lista publikacji Tomka Hypkiego, które ukazały się na przestrzeni lat, prezentując jego wkład w badania i analizy dotyczące lotnictwa.
- 1991 – F117A: niewidzialny bohater „Pustynnej Burzy” (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 4),
- 1992 – MiG 29 (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 6) (wraz z Robertem Gretzyngierem),
- 1992 – Su 27 (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 7),
- 1992 – MIG 23 MF (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 9),
- 1993 – MiG 31 (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 13),
- 1993 – JA 37 Viggen (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 16) (wraz z Ryszardem Jaxą-Małachowskim i Robertem Gretzyngierem),
- 1995 – SR-71 najszybszy samolot świata (Sekrety Konstrukcji Lotniczych tom: 2),
- 1995 – MiG-21 (Przegląd Konstrukcji Lotniczych tom: 25) (jako jeden z redaktorów).
Przypisy
- a b c d e f g h i Anna Grażyna Kister: Tomasz Marian Hypki. Encyklopedia Solidarności. [dostęp 13.06.2018 r.]
- a b df: "Żenujące", "Zmarnowano czas i pieniądze" - Hypki o raporcie Millera. gazeta.pl, 29.07.2011 r. [dostęp 13.06.2018 r.]
- Tomasz Hypki, Wojciech Łuczak: Rozstrzeliwanie Rosomaka. Raport-WTO 03/2007 (www.altair.com.pl), 2007. [dostęp 13.06.2018 r.]
- Tomasz Hypki, Wojciech Łuczak: Karmienie nowotworu. Skrzydlata Polska 1/2009 (www.altair.com.pl), 2009. [dostęp 13.06.2018 r.]
- Tomasz Hypki: Narodowy program śmigłowcowy?. Skrzydlata Polska 12/2006 (www.altair.com.pl), 2006. [dostęp 25.04.2010 r.]
- Winę ponoszą konkretni ludzie. www.onet.tv, 2010. [dostęp 25.04.2010 r.]
- a b Tomasz Hypki. www.obywatel.org.pl. [dostęp 25.04.2010 r.]
- a b Tomasz Hypki kawalerem Krzyża Wolności i Solidarności, "Skrzydlata Polska" nr 7(2453)/2017, s.14
- M.P. z 2017 r. poz. 99 – pkt 16. (jako Tomasz Marcin); sprostowano (korekta drugiego imienia) M.P. z 2018 r. poz. 60
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Lucjan Ballenstedt | Andrzej Handkiewicz | Kazimierz Obrębowicz | Dorota Walkowiak-Tomczak | Zdzisław Bitner | Zenon Kalemba | Józef Iwiański | Bogdan Raczkowski | Teodor Dziabas | Józef Baranowski (architekt) | Marcin Mrugalski | Emil Asmus | Paweł Zalewski (inżynier) | Zdzisław Hensel | Stefan Cybichowski | Maciej Niedźwiecki | Lucjan Sikorski | Zbigniew Zieliński (architekt) | Andrzej Ryżyński | Zygmunt SkupniewiczOceń: Tomasz Hypki