Lucjan Ballenstedt to postać o bogatym dorobku zawodowym, która urodziła się 12 września 1881 roku w Poznaniu i zmarła 27 kwietnia 1958 roku w tym samym mieście. Był polskim inżynierem, znanym z licznych osiągnięć w obszarze mechaniki budowli, a także projektowania mostów.
Ciekawostką jest, że był bratem Adama, który również zapisał się na kartach historii.
Życiorys
Lucjan Ballenstedt był dzieckiem budowniczego Bolesława oraz Anieli Ballenstaedt z rodziny Ławickich. Edukację rozpoczął w gimnazjum humanistycznym w Gnieźnie, które ukończył w 1902 roku. Następnie, w 1934 roku, zrealizował swoje marzenie o wykształceniu technicznym kończąc studia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej Królewskiej Wyższej Szkoły Technicznej w Charlottenburgu, uzyskując wcześniej egzamin półdyplomowy w 1906 roku.
W latach 1909–1919 pełnił funkcję asystenta w Katedrze Statyki i Geometrii Wykreślnej na swojej macierzystej uczelni. Po I wojnie światowej rozpoczął pracę w Państwowej Szkole Budownictwa w Poznaniu, gdzie zajmował się nauczaniem statyki oraz budowy mostów. Po zakończeniu II wojny światowej objął stanowisko dyrektora Liceum Budowlanego w Poznaniu. Od 1945 roku był również kierownikiem budowy mostów w Zarządzie Miejskim w Poznaniu oraz wykładowcą na tamtejszej Szkole Inżynierskiej.
W tym samym okresie aktywnie wspierał organizację Politechniki Poznańskiej, gdzie w 1952 roku objął kierownictwo Katedry Mechaniki Budowli, a w 1957 roku otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego.
Ballenstedt jest znany jako autor wielu mostów w Poznaniu, w tym:
- mostu Bolesława Chrobrego z 1924 roku,
- mostu św. Rocha w Poznaniu (1946–1947; stalowe przęsło nurtowe obecnie jest częścią Mostu Jordana),
- mostu Królowej Jadwigi (mostu Juliana Marchlewskiego) z lat 1948–1949,
- mostu Uniwersyteckiego z 1951 roku.
Zaprojektował także stalową konstrukcję wieży ratusza w Poznaniu (1945). Wspólnie ze Stanisławem Kirkinem pracował nad odbudową przedwojennego pawilonu przemysłu ciężkiego (obecnie pawilon nr 2) oraz konstrukcji nowej hali przemysłu (obecnie pawilon nr 1) Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Lucjan Ballenstedt został pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Junikowskim w Poznaniu (AZ-P-1). W 2003 roku, na wniosek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział w Poznaniu oraz Politechniki Poznańskiej, Rada Miasta Poznania nadała mostowi na poznańskim odcinku autostrady A2, nazwę most Lucjana Ballenstedta, co jest wyrazem uznania jego zasług dla miasta.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Andrzej Handkiewicz | Kazimierz Obrębowicz | Dorota Walkowiak-Tomczak | Zdzisław Bitner | Zenon Kalemba | Józef Iwiański | Bogdan Raczkowski | Teodor Dziabas | Józef Baranowski (architekt) | Wacław Liskiewicz | Tomasz Hypki | Marcin Mrugalski | Emil Asmus | Paweł Zalewski (inżynier) | Zdzisław Hensel | Stefan Cybichowski | Maciej Niedźwiecki | Lucjan Sikorski | Zbigniew Zieliński (architekt) | Andrzej RyżyńskiOceń: Lucjan Ballenstedt