Ulica Emilii Sczanieckiej to interesujący odcinek zlokalizowany w sercu Poznania, na obszarze Łazarzu. Stanowi ona ważny element infrastruktury drogowej w tym rejonie miasta.
Trasa ulicy rozpoczyna się na skrzyżowaniu z Ulicą Głogowską, jedną z głównych arterii Poznania, co czyni ją dobrze skomunikowaną. W miarę swego biegu, ulica ta prowadzi do końca, osiągając ulicę Kazimierza Jarochowskiego.
Historia
Ulica Emilii Sczanieckiej w Poznaniu ma bogatą historię, której początki sięgają roku 1900, gdy została przyłączona do miasta. Początkowo nosiła nazwę „Jagowej” (Jagowstrasse), która była używana do momentu jej zmiany.
W krótkim czasie, od 1905 do 1910 roku, ulica ta przyciągnęła 174 nowych mieszkańców, co świadczy o rosnącej atrakcyjności lokalizacji. Wydarzeniem, które wpłynęło na jej rozwój, była zmiana nazwy na obecną, która miała miejsce 5 stycznia 1919 roku.
Kiedy w 1928 roku zorganizowano Powszechną Wystawę Krajową, ulica zyskała na znaczeniu dzięki budowie linii tramwajowej, która ułatwiała dojazd zwiedzającym do strefy „E” wystawy. To wydarzenie znacząco wpłynęło na rozwój komunikacji miejskiej w tym rejonie.
W okresie lat 1939-1945 ulica była znana jako Tirpitzstrasse, a po wojnie tory tramwajowe, które zbudowano wcześniej, były ponownie wykorzystywane w latach 1956-1965. W tym czasie linie tramwajowe 11 i 14 kończyły tu swoją trasę, co znacznie podnosiło jej rangę na mapie miasta.
Trójkąt torowy
Trasa tramwajowa wybudowana w 1928 roku kończyła się wówczas pętlą usytuowaną w rejonie ulicy Bogusławskiego. W okresie od 1935 do 1944 roku, realizowano prace, które skutkowały likwidacją części wspomnianej trasy, łącznie z pętlą. Zachowane zostały jedynie rozjazdy prowadzące z ulicy Głogowskiej w kierunku Sczanieckiej. Z kolei w 1965 roku architektura torowa została poddana przebudowie na trójkąt torowy. Ostatnie tramwaje korzystały z tego układu w 1972 roku.
Aktualnie, torowy układ jest odcięty od sieci komunikacyjnej na skrzyżowaniu z ulicą Głogowską i przecięty asfaltem w rejonie skrzyżowania z ulicą Kasprzaka. Odcinek za tym punktem wiedzie na wysepce, która wystaje ponad poziom ulicy, a pojazdy parkują na tym obszarze. W planach znajduje się rewitalizacja tego terenu.
Ruch tramwajowy
Podczas kursów tramwajowych jadących ulicą Sczaniecką, pojazdy skręcały w lewo w ulicę Bogusławskiego, gdzie znajdował się przystanek przeznaczony dla wysiadających pasażerów. Pusty tramwaj, starając się powrócić na właściwą trasę, cofał się z asekuracją konduktora, skręcając w prawo w ulicę Sczaniecką. Po przyjęciu pasażerów, tramwaj powracał tą samą trasą w kierunku Głogowskiej.
Przypisy
- Zapomniane tory- TORY NA SCZANIECKIEJ
- a b Sczanieckiej pojedzie znów tramwaj?
- a b c d e f Poznań: kafejka w tramwaju?
- a b Czy zlikwidować zabytkowe tory na Łazarzu?
- Mieczysław Kędelski. Ludność Łazarza i Górczyna w XIX i na początku XX wieku. „Kronika Miasta PoznaniaNr 3; Święty Łazarz”, s. 24, 1998 r. Poznań: Wydawnictwo Miejskie. ISSN 0137-3552.
- Mieczysław Kędelski. Ludność Łazarza i Górczyna w XIX i na początku XX wieku. „Kronika Miasta PoznaniaNr 3; Święty Łazarz”, s. 22, 1998 r. Poznań: Wydawnictwo Miejskie. ISSN 0137-3552.
- Zarząd Dróg Miejskich: Spis dróg w administracji ZDM w formacie Excel. [dostęp 25.02.2013 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Jana Pawła II w Poznaniu | Ulica Antoniego Małeckiego w Poznaniu | Ulica Lechicka w Poznaniu | Ulica Obozowa w Poznaniu | Ulica Głogowska w Poznaniu | Ulica Karola Libelta w Poznaniu | Ulica Kazimierza Kantaka w Poznaniu | Ulica Graniczna w Poznaniu | Ulica Ostrów Tumski w Poznaniu | Ulica Wierzbięcice w Poznaniu | Ulica Dominikańska w Poznaniu | Rondo Starołęka | Rondo Krzysztofa Skubiszewskiego | Rondo Kaponiera | Rynek Wschodni | Pasaż Apollo w Poznaniu | Rynek Jeżycki | Plac Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu | Plac Cyryla Ratajskiego w Poznaniu | Plac Wolności w PoznaniuOceń: Ulica Emilii Sczanieckiej w Poznaniu