Ulica Jana Pawła II to kluczowa arteria komunikacyjna w Poznaniu, która przebiega przez wiele osiedli, w tym Ostrów Tumski, Śródka, Zawady oraz Komandorię i Osiedla Rataje. Ta droga ma znaczenie historyczne, gdyż znajduje się na terenie dawnej administracyjnej dzielnicy Nowe Miasto.
Ulica ta pełni również ważną funkcję transportową, będąc elementem I ramy oraz II ramy komunikacyjnej. Oprócz tego, jest częścią drogi wojewódzkiej nr 196. W czasach od 1985 do 2012 roku, aż do otwarcia wschodniej obwodnicy miasta, ulica ta była również fragmentem drogi krajowej nr 5 i trasy europejskiej nr E261. Jeszcze wcześniej była znana jako część drogi międzynarodowej E83.
Historia
W początkowym okresie istnienia, przebiegała tędy drogą łączącą osadę Święty Roch ze Śródką. Historycznie miejscu temu nadano nazwę Podwale. W 1959 roku nastąpiła znacząca przebudowa ulicy, która umożliwiła stworzenie nowego ciągu komunikacyjnego, łączącego Śródkę z Rondem Rataje. Wówczas przydzielono także nową nazwę, nawiązując do patronatu Ludwika Zamenhofa.
W ciągu tej trasy zbudowano nową linię tramwajową na Zawady, co jeszcze bardziej podniosło znaczenie tej ulicy jako kluczowego szlaku komunikacyjnego. Następnie, w 1997 roku, ulicę Zamenhofa podzielono na dwie części: część otrzymała imię Jana Pawła II, natomiast fragment od Ronda Śródka do Ronda Rataje uzyskał nowe oblicze, natomiast odcinek od Ronda Rataje do Ronda Starołęka pozostał z dawną nazwą.
Decyzja o tym podziale wynikała z istotnego wydarzenia, które miało miejsce w przeszłości. Fragment tej ulicy imienia Jana Pawła II, który prowadził do Błoni Wildeckich, był znaczącą trasą, którą przebył papież podczas swojego pierwszego pobytu w Poznaniu, 20 czerwca 1983 roku, kierując się do katedry.
Charakterystyka i obiekty
Ulica Jana Pawła II w Poznaniu charakteryzuje się tym, że jest dwujezdniowa na całej swojej długości, z zastosowaniem niesymetrycznego podziału pasów ruchu. W kierunku Rataj znajdują się 2 pasy, natomiast w stronę Śródki – 3 pasy ruchu, co wpływa na płynność i bezpieczeństwo komunikacyjne.
Dodatkowo, ulica ta została wzbogacona o wydzielone torowisko tramwajowe, co ułatwia transport publiczny. Interesującym elementem tej infrastruktury jest Śluza Cybińska, która leży pod ulicą. To ważny obiekt hydrotechniczny związany z Twierdzą Poznań, przez który płynie rzeka Cybina.
Komunikacja miejska
Transport publiczny w Poznaniu jest wygodnie zorganizowany, co sprawia, że poruszanie się po mieście jest komfortowe. Ulica Jana Pawła II jest obsługiwana przez linie tramwajowe oraz autobusowe, które działają na zlecenie ZTM Poznań.
W przypadku tramwajów, dzienne połączenia obejmują następujące linie:
- 5 Górczyn PKM ↔ Zawady (na odcinku RondoRondoŚródka – Kórnicka),
- 6 Miłostowo ↔ Budziszyńska,
- 7 Połabska ↔ Ogrody,
- 13 Junikowo ↔ Starołęka PKM (na odcinku Rondo Rataje – Kórnicka),
- 17 Górczyn PKM ↔ Starołęka PKM (na odcinku Rondo Śródka – Kórnicka),
- 18 Ogrody ↔ Franowo (na odcinku Rondo Rataje – Kórnicka).
Jeśli chodzi o linie autobusowe dzienne, można do nich zaliczyć:
- 157 Rondo Śródka ↔ Mogileńska,
- 184 Rondo Rataje ↔ Termy Maltańskie (↔ Nowe Zoo).
Dodatkowo, nocne linie autobusowe funkcjonują w następujący sposób:
- 211 Garbary PKM ↔ Starołęka PKM (na odc. Rondo Rataje – Kórnicka),
- 220 Garbary PKM → Spławie → Krzesiny → Garbary PKM (na odc. Rondo Rataje – Kórnicka),
- 221 Garbary PKM ↔ Sypniewo (na odc. Rondo Rataje – Kórnicka),
- 227 Rondo Rataje ↔ Koziegłowy/Os. Leśne.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że różnorodność dostępnych linii tramwajowych i autobusowych ułatwia codzienne dojazdy i znacznie wpływa na wygodę mieszkańców Poznania.
Przypisy
- Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń nocnych ZTM Poznań. ztm.poznan.pl, 29.12.2023 r. [dostęp 29.12.2023 r.]
- Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń ZTM Poznań. ztm.poznan.pl, 29.12.2023 r. [dostęp 29.12.2023 r.]
- Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci tramwajowej. ztm.poznan.pl, 29.12.2023 r. [dostęp 29.12.2023 r.]
- Jacek Biesiadka, Andrzej Gawlak, Szymon Kucharski, Mariusz Wojciechowski: Twierdza Poznań. O fortyfikacjach miasta Poznania w XIX i XX wieku., Poznań 2006 r., s. 319.
- Uchwała Rady Miejskiej Poznania LXIV/471/II/97 z dnia 18.11.1997 r. w sprawie nazewnictwa ulic Poznania, on-line: BIP Poznań, dostęp 10.06.2012 r.
- A. Czarnecka. Komunikacja miejska w poznańskich dokumentach archiwalnych. „Kronika Miasta Poznania”. 1992 r. 60 nr 3/4, s. 219. Wydawnictwo Miejskie.
- Plan dzielnic centralnych miasta Poznania 1956. CYRYL. Cyfrowe Repozytorium Lokalne. [dostęp 18.10.2014 r.]
- Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych: Plan Poznania z 1985 roku. CYRYL – Cyfrowe Repozytorium Lokalne Poznań, 1985 r. [dostęp 02.01.2018 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Antoniego Małeckiego w Poznaniu | Ulica Lechicka w Poznaniu | Ulica Obozowa w Poznaniu | Ulica Głogowska w Poznaniu | Ulica Karola Libelta w Poznaniu | Ulica Kazimierza Kantaka w Poznaniu | Ulica Graniczna w Poznaniu | Ulica Ostrów Tumski w Poznaniu | Ulica Wierzbięcice w Poznaniu | Ulica Mokra w Poznaniu | Ulica Emilii Sczanieckiej w Poznaniu | Ulica Dominikańska w Poznaniu | Rondo Starołęka | Rondo Krzysztofa Skubiszewskiego | Rondo Kaponiera | Rynek Wschodni | Pasaż Apollo w Poznaniu | Rynek Jeżycki | Plac Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu | Plac Cyryla Ratajskiego w PoznaniuOceń: Ulica Jana Pawła II w Poznaniu