Władysław Leon Motty, urodzony 6 kwietnia 1851 roku w Poznaniu, a zmarły 25 lutego 1894 roku w tym samym mieście, był osobą o wielu talentach. Był nie tylko utalentowanym rysownikiem, lecz także prawnikiem, literatem oraz publicystą.
Jego różnorodne zainteresowania i osiągnięcia świadczą o wszechstronności, która charakteryzowała jego życie zawodowe oraz artystyczne. Motty pozostawił po sobie ślad w historii kultury polskiej poprzez swoje dzieła i działalność publiczną.
Życiorys
Władysław Motty był synem Marcelego Mottego oraz Walerii de domo Bukowieckiej, herbu Drogosław. W 1869 roku ukończył gimnazjum Marii Magdaleny, równocześnie kształcąc się w rysunku pod okiem Mariana Jaroczyńskiego. Po krótkim pobycie w Berlinie, w latach 1870–1873 zrealizował swoje studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, zgłaszając się do Antikenklasse w czerwcu 1870 roku.
Następnie, w latach 1874–1877, studiował prawo we Wrocławiu, gdzie zdał egzamin referendariuszowski. Swoją professionalną karierę rozpoczął w sądach wielkopolskich. Jednakże jego artystyczna dusza i talent skłoniły go do porzucenia zawodu prawnika, by w pełni poświęcić się sztuce. W 1882 roku przez pewien czas mieszkał w Warszawie, gdzie dostarczał rysunki do lokalnych pism literackich. W późniejszym okresie zamieszczano tam liczne ilustracje jego autorstwa.
W 1883 roku Motty udał się do Paryża, gdzie nawiązał bliskie więzi z polską kolonią artystyczną oraz z paryskim środowiskiem kulturalnym. Zdobył uznanie jako rysownik i ilustrator w krótkim czasie, współpracując z wieloma wydawnictwami literackimi i naukowymi, w tym z dziełami astronoma Kamila Flammariona. Jego styl bywał czasem inspirowany twórczością Gustawa Doré, pod którego wpływem pozostawał. Powrócił do Poznania w 1885 roku.
Zmarł 25 lutego 1894 roku, jednak jego twórczość przetrwała. Motty jest autorem ilustracji dla wielu polskich i zagranicznych dzieł, takich jak „Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie” autorstwa Lucjana Siemieńskiego (wyd. Poznań 1880-81, Grudziądz 1909), a także dla wyboru „Baśni z tysiąca i jednej nocy” oraz dramatu „Demon miłości” (Poznań 1892). Jego częste podróże w Tatry, które kochał, zaowocowały licznymi studiami krajobrazowymi.
Większość zachowanej spuścizny artystycznej Władysława Mottego znajduje się w posiadaniu jego rodziny w Poznaniu, a część prac można znaleźć w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Przypisy
- I. Królewska Akademia Sztuk Pięknych..., [w:] H.H. Stępień H.H., M.M. Liczbińska M.M., Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914, wyd. II, Kraków: Agencja Wydawniczo-Reklamowa Chors, 1994 r., s. 8, ISBN 83-903086-1-4.
- Gąsiorowski, Topolski 1981 r., s. 499.
- Gąsiorowski, Topolski 1981 r., s. 500.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Paweł Jagła | Adam Lach | Ewelina Leonarda Pierzyńska-Jelska | Janusz Przybylski | Wiesława Aniela Cichowicz | Eugeniusz Orlicki | Marta Cugier | Łucja Burzyńska | Henryk Tomaszewski (reżyser) | Zygmunt Józefczak | Krzysztof Deszczyński | Tomasz Treter | Piotr Soszyński | Maciej Kociński | Helena Gordziej | Dorota Lulka | Urszula Kiebzak | Katarzyna Bujakiewicz | Aleksander Janta-Połczyński | Irena BobowskaOceń: Władysław Motty