Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego


Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego to istotny element infrastruktury komunikacyjnej w Poznaniu, które znajduje się w obrębie SIM Grunwald. Opisywane rondo leży na granicy trzech osiedli administracyjnych: Grunwaldu Południe, Św. Łazarza oraz Starego Grunwaldu.

Omawiane rondo stanowi krzyżówkę kilku ulic: Grunwaldzkiej (łączącej południowy zachód z północnym wschodem), Stanisława Przybyszewskiego (ułożonej na północy) oraz Władysława Reymonta (prowadzącej na południe). Rondo zostało wybudowane w 1979 roku, w miejscu wcześniejszego skrzyżowania, i stało się kluczowym punktem przesiadkowym dla komunikacji tramwajowej oraz autobusowej.

Warto podkreślić, że przez rondo przebiega II rama komunikacyjna oraz droga wojewódzka nr 433. W latach 1986-2014, jego fragment leżał w ciągu miejskiego odcinka drogi krajowej nr 11, łączącej Kołobrzeg, Poznań i Bytom.

Mimo że rondo nie miało oficjalnej nazwy przez długi czas, przyjęło się określenie „rondo Przybyszewskiego”, które było używane w mapach oraz atlasach samochodowych. Dopiero w 2005 roku obiekt zyskał swoją obecną nazwę.

W latach 2011-2012 przeprowadzono przebudowę ronda, podczas której zmieniono jego geometrię, dodano dodatkowe pasy ruchu oraz zmodernizowano sysyfngalizację świetlną. Wzdłuż torowiska na ulicach Przybyszewskiego i Reymonta wybudowano również krótki buspas, aby umożliwić szybszy przejazd miejskich autobusów.

Komunikacja miejska

Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego stanowi ważny węzeł komunikacyjny w mieście, gdzie skrzyżowały się liczne linie tramwajowe oraz autobusowe. Usługi te są realizowane na zlecenie poznańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, a ich dostępność ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców oraz osób przyjezdnych. Na dzień 13 grudnia 2021 roku, połączenia te obejmują następujące linie:

  • linie tramwajowe:
  • linie autobusowe:
    • – dzienne,
      • – – 145 Kacza ↔ Dworzec Zachodni,
    • – nocne,
      • – – 214 Junikowo ↔ Radojewo,
      • – – 224 Boranta ↔ Junikowo PKM.

Te zróżnicowane połączenia zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej, co przyczynia się do zmniejszenia zatłoczenia dróg i zwiększenia komfortu podróżowania.

Przypisy

  1. Zarchiwizowana kopia. [dostęp 16.08.2023 r.]
  2. Osiedle Grunwald Południe. [dostęp 16.08.2023 r.]
  3. Osiedle św. Łazarz. [dostęp 16.08.2023 r.]
  4. Osiedle Stary Grunwald. [dostęp 16.08.2023 r.]
  5. Mapa sieci tramwajowych [PDF] [online], ZTM Poznań, 13.12.2021 r. [dostęp 16.12.2021 r.]
  6. Mapa sieci połączeń ZTM Poznań [PDF] [online], ZTM Poznań, 13.12.2021 r. [dostęp 16.12.2021 r.]
  7. Mapa sieci połączeń nocnych ZTM Poznań [PDF] [online], ZTM Poznań, 13.12.2021 r. [dostęp 16.12.2021 r.]
  8. a b c Janusz Ludwiczak: Zanim było tutaj rondo powstał szlak do wsi Junikowo – zbudowano je w 1979 roku. Lazarz.pl, 06.04.2015 r. [dostęp 16.12.2021 r.]
  9. Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Poznańska Wiki. [dostęp 16.12.2021 r.]
  10. Katarzyna Fertsch: Poznań: Rondo Jana Nowaka – Jeziorańskiego psuje krew kierowcom [ZDJĘCIA, INFOGRAFIKA]. [w:] Głos Wielkopolski [on-line]. 26.09.2012 r. [dostęp 16.12.2021 r.]
  11. UCHWAŁA NR LXXXIII/940/IV/2005 RADY MIASTA POZNANIA z dnia 13.12.2005 r. w sprawie nazewnictwa ulic Poznania. Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Poznania. [dostęp 16.12.2021 r.]
  12. POZNAŃ atlas aglomeracji 1:15 000, wyd. piąte, Poznań: Pietruska & Partner sp. z o.o., 01.11.2001 r. Brak numerów stron w książce

Oceń: Rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego

Średnia ocena:4.63 Liczba ocen:13