Antoni Wroniecki (pilot)


Antoni Wroniecki, urodzony 13 czerwca 1895 roku w Poznaniu, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiego lotnictwa.

Był majorem oraz pilotem Wojska Polskiego, a później także Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Jego życie zakończyło się tragicznie 17 marca 1941 roku w Blackpool, w Wielkiej Brytanii.

Życiorys

W trakcie I wojny światowej Antoni Wroniecki był zaangażowany w lotnictwo niemieckie, służąc w Luftstreitkräfte. Jego los odmienił się 14 kwietnia 1918 roku, kiedy to, będąc członkiem eskadry myśliwskiej Jasta 64, zaryzykował i przeszedł na stronę wojsk francuskich. Niestety, podczas lądowania został zestrzelony przez amerykańskich pilotów Campbella oraz Wilsona. Po powrocie do zdrowia, podjął decyzję o zmianie nazwiska na Wróblewski i dołączył do nowo formowanego lotnictwa polskiego w Armii Polskiej we Francji, dowodzonej przez gen. Józefa Hallera.

Po powrocie w szeregi armii Hallera, pełnił obowiązki komendanta Wyższej Szkoły Pilotów w Ławicy koło Poznania. W czasach międzywojennych był związany z 3 pułkiem lotniczym, a od maja do listopada 1925 roku dowodził 31 eskadrą liniową. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych wziął na siebie odpowiedzialność jako dyrektor Towarzystwa Komunikacji Powietrznej Aero Spółka Akcyjna w Poznaniu. W dniu 1 listopada 1928 roku rozpoczął czteromiesięczny kurs przeznaczony dla dowódców eskadr, który odbył się w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Po roku 1934 jego kariera przeszła w stan spoczynku.

Warunki polityczne zmusiły go do działania w innych obszarach. 18 maja 1936 roku Wroniecki został zwerbowany przez kpt. art. Jana Chmarzyńskiego do służby wywiadowczej na terenie III Rzeszy, przyjmując kryptonim „Awron”. Dzięki doskonałej znajomości niemieckiego i francuskiego języka, objął stanowisko kierownika placówki wywiadowczej, znanej pod kryptonimem „Placyda”, w Referacie „Zachód” Oddziału II Sztabu Głównego. Od 1 października 1936 roku oficjalnie występował jako pracownik kontraktowy w Konsulacie Generalnym RP w Berlinie. Jego misja zakończyła się 30 kwietnia 1937 roku, gdy został odwołany na skutek poważnego wypadku samochodowego. Mimo krótkiego okresu działania, udało mu się nawiązać cenne kontakty, które przyniosły wymierne korzyści w zakresie informacji o niemieckim lotnictwie.

W czasie II wojny światowej Wroniecki służył w Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii, gdzie otrzymał numer służbowy RAF P-0408. Zmarł 17 marca 1941 roku w Bazie PSP w Blackpool, a jego ostatnie miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu Layton w Blackpool.

Ordery i odznaczenia

Antoni Wroniecki, znany jako zasłużony pilot, był laureatem licznych nagród oraz odznaczeń, które uznawano w środowisku lotniczym. Poniżej znajdują się kluczowe odznaczenia, które otrzymał w trakcie swojej kariery:

  • Medal Lotniczy,
  • Złoty Krzyż Zasługi, przyznany 10 listopada 1938 roku,
  • Polowa Odznaka Pilota nr 36, nadana 11 listopada 1928 roku,
  • Medal Zwycięstwa („Médaille Interalliée”),
  • Czechosłowacka Odznaka Pilota, nadana w 1929 roku,
  • Rumuńska Odznaka Pilota, przyznana w 1929 roku.

Przypisy

  1. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 19 z 12.12.1929 r., s. 368.
  2. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 19 z 12.12.1929 r., s. 367.
  3. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 3 z 11.11.1938 r., s. 22 „za całokształt zasług w służbie wojskowej”.
  4. M.P. z 1938 r. nr 259, poz. 612. „za zasługi w służbie wojskowej”.
  5. Rocznik Oficerski 1928, s. 532.
  6. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 15 z 11.11.1928 r., s. 436 „za loty bojowe nad nieprzyjacielem w czasie wojny 1918–1920”.
  7. Dz. Pers. MSWojsk. Nr 14 z 05.11.1928 r., s. 371.
  8. Rocznik Służby Zagranicznej 1937, s. 99, 261.
  9. Gondek 1982, s. 70, 131-133.
  10. Pawlak 1989, s. 222-223.
  11. Cumft i Kujawa 1989, s. 543.
  12. a b Lista Krzystka.

Oceń: Antoni Wroniecki (pilot)

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:19