Michał Offierski


Michał Offierski to postać, której dorobek w dziedzinie lotnictwa zasługuje na szczególne uznanie. Urodził się 14 września 1908 roku w Poznaniu, a zmarł 13 grudnia 1993 roku w Peterborough.

Był nie tylko pilotem samolotowym i szybowcowym, ale również pilotem doświadczalnym, co podkreśla jego zaawansowane umiejętności w tej dziedzinie. Jego pasja do lotnictwa połączona z talentem konstruktorskim sprawiły, że zapisał się na kartach historii jako jeden z wybitnych konstruktorów lotniczych.

Ponadto, Michał Offierski był także żołnierzem Wojska Polskiego, a jego życie oraz działalność stanowią inspirujący przykład zaangażowania w służbie zarówno ojczyźnie, jak i branży lotniczej.

Życiorys

Urodzony w Poznaniu, Michał Offierski wykształcenie sobie zdobył w miejscowej szkole powszechnej oraz w Gimnazjum im. Marii Magdaleny, gdzie uzyskał maturę. Interesując się lotnictwem od 14. roku życia, związany był z poznańskim lotniskiem na Ławicy, gdzie osiedlił się w 1927 roku po stracie ojca.

Offierski rozpoczął swoją karierę jako technik biura konstrukcyjnego w Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów „Samolot”. W 1928 roku udało mu się zbudować własny samolot O-2, otrzymując wsparcie materiałowe od wytwórni. Samolot ten został oblatany 24 października 1928 roku przez Edmunda Hołodyńskiego i mimo zgłoszenia do II Krajowego Konkursu Awionetek, nie wziął w nim udziału z powodu awarii silnika.

Michał uzyskał dyplom pilota, a następnie zdobył kwalifikacje pilota-instruktora, zarówno dla samolotów, jak i szybowców. Organizował szkolenia dla młodzieży i odnosił sukcesy na licznych zawodach lotniczych. Promował ideę przeniesienia szybowcowego szkolnictwa z terenów górskich na nizinne, a w 1932 roku był współorganizatorem i pierwszym kierownikiem Fordońskiej Szkoły Szybowcowej. W latach 1935-1936 prowadził wyprawy na górę Żar, a 17 grudnia 1935 roku, jako trzeci polski pilot, otrzymał Srebrną Odznakę Szybowcową.

Rok 1937 był dla niego szczególny – oblatał prototyp motoszybowca „Bąk”, a także zdobył pierwsze miejsce w III Samolotowym Zlocie do Morza. Na zakończenie XIV „Tygodnia LOPP” 3 października 1937 roku cieszył się sławą dzięki efektownemu pokazowi akrobacji na szybowcu Sokół, który odbył się na lotnisku w Aleksandrowicach.

Michał brał udział w krajowych zawodach szybowcowych, w tym w III Krajowych Zawodach Szybowcowych w Ustjanowej w 1935 roku oraz w V Krajowych Zawodach Szybowcowych w Inowrocławiu, a jego największym osiągnięciem było ustanowienie rekordów międzynarodowych na motoszybowcu Bąk, w tym wysokości 5695 m i lotu trwającego ponad 5 godzin.

Po wybuchu II wojny światowej był zmobilizowany, ale uniknął działań wojennych, ewakuując się do Rumunii. Stamtąd trafił do Francji, a po jej klęsce do Wielkiej Brytanii, gdzie wstąpił do Polskich Sił Powietrznych. W 1941 roku przeszedł przeszkolenie w 25 Elementary Flying Training School, a następnie wziął udział w 18 lotach bojowych jako pilot dywizjonu 300 „Ziemi Mazowieckiej”. Jego samolot został poważnie uszkodzony przez niemiecki myśliwiec, co zmusiło go do skoku na spadochronie. Został ujęty i wysłany do Stalag Luft III.

Po wojnie zdecydował się na emigrację, osiedlając się w Wielkiej Brytanii, gdzie w 1947 roku ożenił się z Angielką i przeniósł się do Kanady. Michał zamieszkał w Peterbrough, gdzie pracował w przemyśle lotniczym i stał się aktywnym członkiem lokalnej społeczności pilotów amatorów, zakładając Experimental Aircraft Association (EAA). Zmarł 13 grudnia 1993 roku w Peterbrough, a jego miejsce spoczynku to Little Lake Cemetery.

Rekordy

Michał Offierski osiągnął liczne sukcesy w dziedzinie szybownictwa, co zaowocowało ustanowieniem wielu rekordów.

  • Ustanowił rekord przewyższenia 2100 m, wykorzystując szybowiec SG-21bis Lwów, 1 września 1934 roku,
  • stał się rekordzistą odległości przelotu wynoszącej 210 km, również 1 września 1934 roku, na szybowcu SG-21bis Lwów.

W kontekście międzynarodowym, jego osiągnięcia również imponują:

  • Na motoszybowcu „Bąk” 16 lutego 1938 roku ustanowił rekord wysokości wynoszący 4595 m,
  • Natomiast 23 lutego 1938 roku na tym samym motoszybowcu „Bąk” ustanowił rekord długotrwałości lotu, który wynosił 5 godzin, 24 minuty i 19 sekund.

Przypisy

  1. Offierski Michał. listakrzystka.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
  2. Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. samoloty.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
  3. Aeroklub Bielsko-Bialski. Historia do 1945 r.. epba.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
  4. 300 Dywizjon Bombowy „Ziemi Mazowieckiej”. polishairforce.pl. [dostęp 21.03.2019 r.]
  5. Tadeusz Jerzy Krzystek, [Anna Krzystek]: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach 1940–1947 łącznie z Pomocniczą Lotniczą Służbą Kobiet (PLSK-WAAF). Sandomierz: Stratus, 2012, s. 419.
  6. Jerzy Jędrzejewski: Polscy piloci doświadczalni. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, 2014, s. 436–438.
  7. Chudziński 2018, s. 26.
  8. Chudziński 2018, s. 28.
  9. Szydłowski 1986, s. 142.
  10. Szydłowski 1986, s. 137.
  11. Ppłk. pil. Stachoń Bolesław: Zawody szybowcowe w Ustjanowej. „Przegląd Lotniczy: organ lotnictwa wojskowego”. 11/1935, s. 489, listopad 1935.
  12. 5-te Krajowe Zawody Szybowcowe w Inowrocławiu. „Skrzydlata Polska”. 10/1937, s. 243–245, październik 1937.
  13. Program oficjalny VI Krajowych Zawodów Szybowcowych. Lotnisko Masłów k/Kielc w dniach 10–23 lipca 1938 r.. Warszawa: B-cia Drapczyńscy, 1938, s. 8.
  14. VI Krajowe Zawody Szybowcowe. „Kurjer Warszawski”. 317/1938, s. 12, 18 listopada 1938.
  15. Rekordy „Bąka”. „Skrzydlata Polska”. 3/1938, s. 74–75, marzec 1938.
  16. Andrzej Glass: Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1976, s. 139–140.

Oceń: Michał Offierski

Średnia ocena:4.86 Liczba ocen:14