Michał Offierski to postać, której dorobek w dziedzinie lotnictwa zasługuje na szczególne uznanie. Urodził się 14 września 1908 roku w Poznaniu, a zmarł 13 grudnia 1993 roku w Peterborough.
Był nie tylko pilotem samolotowym i szybowcowym, ale również pilotem doświadczalnym, co podkreśla jego zaawansowane umiejętności w tej dziedzinie. Jego pasja do lotnictwa połączona z talentem konstruktorskim sprawiły, że zapisał się na kartach historii jako jeden z wybitnych konstruktorów lotniczych.
Ponadto, Michał Offierski był także żołnierzem Wojska Polskiego, a jego życie oraz działalność stanowią inspirujący przykład zaangażowania w służbie zarówno ojczyźnie, jak i branży lotniczej.
Życiorys
Urodzony w Poznaniu, Michał Offierski wykształcenie sobie zdobył w miejscowej szkole powszechnej oraz w Gimnazjum im. Marii Magdaleny, gdzie uzyskał maturę. Interesując się lotnictwem od 14. roku życia, związany był z poznańskim lotniskiem na Ławicy, gdzie osiedlił się w 1927 roku po stracie ojca.
Offierski rozpoczął swoją karierę jako technik biura konstrukcyjnego w Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów „Samolot”. W 1928 roku udało mu się zbudować własny samolot O-2, otrzymując wsparcie materiałowe od wytwórni. Samolot ten został oblatany 24 października 1928 roku przez Edmunda Hołodyńskiego i mimo zgłoszenia do II Krajowego Konkursu Awionetek, nie wziął w nim udziału z powodu awarii silnika.
Michał uzyskał dyplom pilota, a następnie zdobył kwalifikacje pilota-instruktora, zarówno dla samolotów, jak i szybowców. Organizował szkolenia dla młodzieży i odnosił sukcesy na licznych zawodach lotniczych. Promował ideę przeniesienia szybowcowego szkolnictwa z terenów górskich na nizinne, a w 1932 roku był współorganizatorem i pierwszym kierownikiem Fordońskiej Szkoły Szybowcowej. W latach 1935-1936 prowadził wyprawy na górę Żar, a 17 grudnia 1935 roku, jako trzeci polski pilot, otrzymał Srebrną Odznakę Szybowcową.
Rok 1937 był dla niego szczególny – oblatał prototyp motoszybowca „Bąk”, a także zdobył pierwsze miejsce w III Samolotowym Zlocie do Morza. Na zakończenie XIV „Tygodnia LOPP” 3 października 1937 roku cieszył się sławą dzięki efektownemu pokazowi akrobacji na szybowcu Sokół, który odbył się na lotnisku w Aleksandrowicach.
Michał brał udział w krajowych zawodach szybowcowych, w tym w III Krajowych Zawodach Szybowcowych w Ustjanowej w 1935 roku oraz w V Krajowych Zawodach Szybowcowych w Inowrocławiu, a jego największym osiągnięciem było ustanowienie rekordów międzynarodowych na motoszybowcu Bąk, w tym wysokości 5695 m i lotu trwającego ponad 5 godzin.
Po wybuchu II wojny światowej był zmobilizowany, ale uniknął działań wojennych, ewakuując się do Rumunii. Stamtąd trafił do Francji, a po jej klęsce do Wielkiej Brytanii, gdzie wstąpił do Polskich Sił Powietrznych. W 1941 roku przeszedł przeszkolenie w 25 Elementary Flying Training School, a następnie wziął udział w 18 lotach bojowych jako pilot dywizjonu 300 „Ziemi Mazowieckiej”. Jego samolot został poważnie uszkodzony przez niemiecki myśliwiec, co zmusiło go do skoku na spadochronie. Został ujęty i wysłany do Stalag Luft III.
Po wojnie zdecydował się na emigrację, osiedlając się w Wielkiej Brytanii, gdzie w 1947 roku ożenił się z Angielką i przeniósł się do Kanady. Michał zamieszkał w Peterbrough, gdzie pracował w przemyśle lotniczym i stał się aktywnym członkiem lokalnej społeczności pilotów amatorów, zakładając Experimental Aircraft Association (EAA). Zmarł 13 grudnia 1993 roku w Peterbrough, a jego miejsce spoczynku to Little Lake Cemetery.
Rekordy
Michał Offierski osiągnął liczne sukcesy w dziedzinie szybownictwa, co zaowocowało ustanowieniem wielu rekordów.
- Ustanowił rekord przewyższenia 2100 m, wykorzystując szybowiec SG-21bis Lwów, 1 września 1934 roku,
- stał się rekordzistą odległości przelotu wynoszącej 210 km, również 1 września 1934 roku, na szybowcu SG-21bis Lwów.
W kontekście międzynarodowym, jego osiągnięcia również imponują:
- Na motoszybowcu „Bąk” 16 lutego 1938 roku ustanowił rekord wysokości wynoszący 4595 m,
- Natomiast 23 lutego 1938 roku na tym samym motoszybowcu „Bąk” ustanowił rekord długotrwałości lotu, który wynosił 5 godzin, 24 minuty i 19 sekund.
Przypisy
- Offierski Michał. listakrzystka.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
- Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. samoloty.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
- Aeroklub Bielsko-Bialski. Historia do 1945 r.. epba.pl. [dostęp 15.09.2019 r.]
- 300 Dywizjon Bombowy „Ziemi Mazowieckiej”. polishairforce.pl. [dostęp 21.03.2019 r.]
- Tadeusz Jerzy Krzystek, [Anna Krzystek]: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach 1940–1947 łącznie z Pomocniczą Lotniczą Służbą Kobiet (PLSK-WAAF). Sandomierz: Stratus, 2012, s. 419.
- Jerzy Jędrzejewski: Polscy piloci doświadczalni. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, 2014, s. 436–438.
- Chudziński 2018, s. 26.
- Chudziński 2018, s. 28.
- Szydłowski 1986, s. 142.
- Szydłowski 1986, s. 137.
- Ppłk. pil. Stachoń Bolesław: Zawody szybowcowe w Ustjanowej. „Przegląd Lotniczy: organ lotnictwa wojskowego”. 11/1935, s. 489, listopad 1935.
- 5-te Krajowe Zawody Szybowcowe w Inowrocławiu. „Skrzydlata Polska”. 10/1937, s. 243–245, październik 1937.
- Program oficjalny VI Krajowych Zawodów Szybowcowych. Lotnisko Masłów k/Kielc w dniach 10–23 lipca 1938 r.. Warszawa: B-cia Drapczyńscy, 1938, s. 8.
- VI Krajowe Zawody Szybowcowe. „Kurjer Warszawski”. 317/1938, s. 12, 18 listopada 1938.
- Rekordy „Bąka”. „Skrzydlata Polska”. 3/1938, s. 74–75, marzec 1938.
- Andrzej Glass: Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1976, s. 139–140.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Brunon Materne | Wincenty Wierzejewski | Antoni Wroniecki (pilot) | Franciszek Kwaśnicki | Walenty Matylla | Stefan Witek | Jan Tchórznicki | Bogdan Suchowiak | Adam Hedinger | Teofil Skrzypczak | Zygmunt Ratajczak | Martin Zander | Hanna Bińkowska | Henryk Bibrowicz | Helena Siekierska | Władysław Filipiak (saper) | Mieczysław Ceglarek | Lutosław Stypczyński | Józef Balwiński | Stanisław Konieczny (1928–2000)Oceń: Michał Offierski