Tomasz Polak, który do 30 kwietnia 2008 roku nosił nazwisko Tomasz Węcławski, to postać niezwykle interesująca. Urodził się 20 listopada 1952 roku w Poznaniu i jest uznawanym polskim teologiem, specjalizującym się głównie w obszarze teologii dogmatycznej oraz fundamentalnej.
W swojej karierze akademickiej pełnił funkcję profesora zwyczajnego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie aktywnie rozwijał swoje badania oraz prowadził zajęcia z zakresu teologii. Ponadto, był także prezbiterem katolickim, co wpisuje się w jego głębokie związki z wiarą oraz duchowością.
Tomasz Polak jest również współtwórcą Pracowni Pytań Granicznych UAM, instytucji, która zajmuje się badaniem oraz naukowym rozwiązywaniem ważnych kwestii granicznych w teologii. Jako tłumacz, przyczynił się do upowszechnienia tekstów teologicznych, co ma nieocenione znaczenie dla rozwojumyśli teologicznej w Polsce.
Życiorys
Święcenia kapłańskie Tomasz Węcławski przyjął 24 maja 1979 roku. Od roku 1983 rozpoczął swoją karierę akademicką jako wykładowca teologii fundamentalnej w Papieskim Wydziale Teologicznym w Poznaniu. W latach 1989-1996 pełnił funkcję rektora Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu. Następnie, w okresie 1996–1998, był dziekanem Papieskiego Wydziału Teologicznego w Poznaniu, a w latach 1998-2002 dziekanem oraz organizatorem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Dodatkowo, w latach 1997-2002, był członkiem Międzynarodowej Komisji Teologicznej w Rzymie. W dniu 4 listopada 1999 roku uzyskał tytuł profesora nauk teologicznych.
W latach 2003-2006 zasiadał w Komitecie Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk, a także w prezydium Fundacji Guardiniego w Berlinie. W 2004 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi „za wzorowe i sumienne wykonywanie obowiązków zawodowych”. Ponadto, był członkiem Rady Nauki, organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do czerwca 2008 roku.
Tomasz Węcławski razem z innymi badaczami współtworzył Pracownię Pytań Granicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Swoimi osiągnięciami wydawniczymi przyczynił się do tłumaczenia Ewangelii Marka, która ukazała się w 2000 roku jako „Dobra nowina według św. Marka”, dostępnej w Internecie dzięki decyzji autora.
W 2002 roku, jako jeden z nielicznych, publicznie poruszył temat moralnej odpowiedzialności arcybiskupa Juliusza Paetza. Z tego powodu został ukarany naganą kanoniczną, co zostało później zatwierdzone przez Watykan. Dnia 3-4 stycznia 2007 roku, na zaproszenie Rzecznika Praw Obywatelskich Janusza Kochanowskiego, współpracował z redaktorem Zbigniewem Nosowskim oraz profesorem Andrzejem Paczkowskim w komisji mającej badać dokumenty zgromadzone w Instytucie Pamięci Narodowej, dotyczące arcybiskupa Stanisława Wielgusa. Ostatecznie komisja potwierdziła, że dokumenty wskazują na podpisanie przez Wielgusa deklaracji współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa.
9 marca 2007 roku opublikowano Oświadczenie dotyczące zakończenia działalności kapłańskiej Tomasza Węcławskiego, w którym zawarte były następujące słowa:
„Po wieloletnim i gruntownym zastanowieniu doszedłem do przekonania, że z racji sumienia nie powinienem już w moim działaniu reprezentować instytucji i wspólnoty kościelnej. Zakończyłem i zamknąłem moją działalność kapłańską. Zamierzam działać publicznie wyłącznie na moją własną odpowiedzialność.”
21 grudnia 2007 roku dokonał aktu apostazji z Kościoła katolickiego, co według Kodeksu prawa kanonicznego nałożyło na niego karę ekskomuniki. Zostało to potwierdzone przez przedstawicieli poznańskiej Kurii Metropolitalnej w odpowiedzi na artykuł Artura Sporniaka o Tomaszu Węcławskim w „Tygodniku Powszechnym”. Ta decyzja wywołała szereg dyskusji na temat jego poglądów dotyczących Jezusa historycznego i początków chrześcijaństwa, które były szeroko komentowane na łamach „Tygodnika Powszechnego”.
30 kwietnia 2008 roku Węcławski ożenił się i przyjął nazwisko żony – Polak. Dziś identyfikuje się jako ateista.
Poglądy
W swojej książce dotyczącej struktury kościelnej, Tomasz Polak podjął się analizy chrześcijaństwa, identyfikując je jako „fantazmat”, który uformował się jako odpowiedź na głęboką traumę uczniów Jezusa w obliczu jego śmierci.
Pojawienie się tej religijnej koncepcji wiąże się z ostatecznym rozczarowaniem związanym z obietnicą królestwa Bożego, które miało nastąpić. W tym kontekście, w czasie, który nastał po tych wydarzeniach, zaszło wtórne „ubóstwienie” postaci nauczyciela z Nazaretu.
Przemiany te prowadziły do coraz bardziej wyraźnego odstąpienia od pierwotnego impulsu nauczania Jezusa, które było głęboko osadzone w rzeczywistości ówczesnego judaizmu. Zamiast tego miało miejsce kształtowanie nowego systemu kościelnego oraz jego doktryn.
W rezultacie tego procesu, dokonała się radykalna reinterpretacja postaci Jezusa, która odchodziła od jego wymiaru historycznego, przekształcając się w obraz „świadomości sfantazmowanej”, co oznacza odejście od faktów na rzecz mistycyzmu i kulturowych konstrukcji.
Krytyka
Opinie Tomasza Polaka zostały poddane dogłębnej krytyce przez Grzegorza Strzelczyka, który zwrócił uwagę na liczne słabo umocnione „przed-sądy” oraz „niekonsekwencję” w podstawowych założeniach teologicznych tego poznańskiego myśliciela. Analizy Strzelczyka miały istotny wpływ na formułowane przez Polaka wnioski.
Przeanalizujmy kilka kluczowych uwag, które zostały sformułowane w tej krytyce:
- Polak zbytnio psychologizuje pierwszych chrześcijan, co przekracza granice naukowej rekonstrukcji i przekształca się w subiektywną „konstrukcję”,
- Zgodnie z analizą Strzelczyka, dynamika budowy systemu kościelnego, o której mówi Polak, opiera się głównie na domniemaniach o stanie psychicznym pierwszych świadków zmartwychwstania,
- Należy uznać, że pierwsi chrześcijanie nie dążyli do stworzenia nowego systemu religijnego; źródła wskazują, że kluczowe było doświadczenie „paschalne”, które stanowiło fundament i następnie rozwijane było w ramach usystematyzowanej refleksji teologicznej,
- Strzelczyk wskazuje, że błędne założenia Polaka mogą wynikać z jego wcześniejszych publikacji związanych z Kościołem katolickim, które pomijały odrębność między człowiekiem a Bogiem, co z kolei prowadziło do ograniczenia transcendencji do osobistego doświadczenia,
- Ostatecznie, uwewnętrznienie transcendencji, jakie zaprezentowane zostało w pismach Węcławskiego, z czasem doprowadziło do zatarcia różnicy między wiarą religijną a tzw. „fantazmatem”.
Czytając te argumenty, można zauważyć, jak skomplikowany i kontrowersyjny jest temat refleksji teologicznej związanej z pierwszymi chrześcijanami. Krytyka Strzelczyka zmusza do przemyślenia założeń i wniosków, które prezentuje Polak, odkrywając subtelności w interpretacji wczesnochrześcijańskiej myśli teologicznej.
Publikacje książkowe
Tomasz Polak jest autorem wielu znaczących publikacji, które obejmują różnorodne tematy teologiczne oraz filozoficzne. Jego dzieła wprowadzają czytelników w głębokie refleksje nad wiarą i duchowością. Poniżej przedstawiamy listę jego najważniejszych książek:
- Obecność i spotkanie, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1981,
- Zwischen Sprache und Schweigen. Eine Erörterung der theologischen Apophase im Gespräch mit Vladimir N. Lossky und Martin Heidegger, Pontificia Università Gregoriana, Roma 1983 (publikacja doktoratu; wyd. 2 Minerva-Fachserie Theologie, Minerva Publikation, München 1985),
- Elementy chrystologii, „Biblioteka Pomocy Naukowych”, PWT Poznań, 1988,
- Gdzie jest Bóg? Małe wprowadzenie do teologii dla tych, którzy nie boją się myśleć, Znak, Kraków 1992 (wyd. 2 Poznań 2002),
- Jezus. Bóg, któremu wierzymy, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1993 (wyd. 2 Poznań 1996),
- Wspólny świat religii, „Biblioteka Filozofii Religii”, Znak, Kraków 1995,
- Rekolekcje z Karlem Čapkiem, W drodze, Poznań 1995 (wyd. czeskie Rekolekce s Karlem Čapkem Praha 1996),
- W teologii chodzi o Ciebie. Przewodnik po źródłach i skutkach teologicznej wyobraźni, „Teologia Żywa”, Znak, Kraków 1995,
- Chrystus naszej wiary, „Biblioteka Pomocy Naukowych”, PWT Poznań, 1995,
- Ewangelia dla dzieci (wybór i tłumaczenie), Kraków 1997 (wyd. 2 poprawione Kraków 2006),
- Sieć: powieść dla początkujących teologów i dla wszystkich, którzy chcieliby wiedzieć, czym tacy się zajmują (podręcznik teologii fundamentalnej w formie zbeletryzowanej), Znak, Kraków 1997,
- Abba. Wobec Boga Ojca, Kraków 1999,
- Wielkie kryzysy tradycji chrześcijańskiej, Poznań 1999,
- Sententia consonans eucharistiae. Zarys fundamentalnej teologii zorientowanej ku Eucharystii, Poznań 1999,
- Tryptyk o pontyfikacie Jana Pawła II, opracowała i wstępem poprzedziła Mieczysława Makarowicz, Poznań 1999, współautor z: Janem Górą i Pawłem Mielcarkiem,
- Dobra nowina według św. Marka, przekład z języka greckiego i wprowadzenie – objaśnienie ks. Tomasz Węcławski, Poznań 1999 (wyd. 2 Poznań 2004),
- Pytanie o ducha XXI stulecia, Wydaw. Nauk. UAM, Poznań 2002,
- Królowanie Boga. Dwa objaśnienia wyznania wiary Kościoła, Poznań 2003 (wyd. 2 Poznań 2004),
- Powiedzcie prawdę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003,
- Pokochać własne życie, W drodze, Poznań 2004,
- Praeceptores. Teologia i teologowie języka niemieckiego (antologia); wybór, redakcja i komentarz Eligiusz Piotrowski i Tomasz Węcławski, „Poznańska Biblioteka Niemiecka”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005 (wyd. 2 Poznań 2007),
- Królowanie Boga. Jeszcze trzy objaśnienia wyznania wiary Kościoła, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005,
- Pascha Jezusa (współpraca: Wojciech Bonowicz, Michał Okoński), Wydawnictwo Znak, Kraków 2006,
- System kościelny, czyli przewagi pana K., Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2020.
Przypisy
- Tomasz Polak: Jezus miał autentyczne doświadczenie Boga. [dostęp 08.01.2021 r.]
- Reset Obywatelski: Byli katolicy - Na wspak - odc. 10 - Konrad Szołajski i goście. [dostęp 06.01.2021 r.]
- a b c Tomasz Polak: System kościelny, czyli przewagi Pana K. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, 2020.
- Rzecznik praw obywatelskich: abp Wielgus był świadomym tajnym współpracownikiem SB. ekai.pl (arch.), 04.01.2007 r. [dostęp 19.03.2021 r.]
- Komunikat Kościelnej Komisji Historycznej w sprawie abp. Wielgusa. episkopat.pl (arch.), 05.01.2007 r. [dostęp 19.03.2021 r.]
- Intelektualiści bronią prof. Polaka (Węcławskiego). [dostęp 25.09.2009 r.]
- Grzegorz ks. Strzelczyk: Ku możliwemu, „Tygodnik Powszechny”, nr 7, 12.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Rafał ks. Nakonieczny: Pytania niebezpieczne, „Tygodnik Powszechny”, nr 8, 19.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Tomasz Węcławski: Zanikająca opowieść, „Tygodnik Powszechny”, nr 9, 26.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Tomasz Węcławski: Deklaracja przesłana do Katolickiej Agencji Informacyjnej. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Tomasz Węcławski wystąpił z Kościoła. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Oświadczenie Kurii Metropolitalnej w Poznaniu w sprawie artykułu w Tygodniku Powszechnym [online], Archidiecezja Poznańska, 23.01.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Jezus bez Bóstwa, „Tygodnik Powszechny”, nr 4, 27.01.2008 r. [dostęp 07.11.2011 r.]
- Duchowieństwo diecezjalne oraz członkowie męskich instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego 2005, wyd. Apostolicum, Ząbki 2006.
- Prof. dr hab. Tomasz Polak, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 07.05.2012 r.]
- Wywiad udzielony „Tygodnikowi Powszechnemu”, nr 14 z 07.04.2002 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Tomasz Węcławski: Tłumaczenie Ewangelii według Marka. [dostęp 31.05.2008 r.]
- Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 30.08.2004 r., „Monitor Polski”, 51 (poz. 871) [dostęp 31.05.2008 r.]
- a b Biografia na stronie Węcławskiego/Polaka. [dostęp 31.05.2008 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Tomasz Pawłowski | Marian Maciejewski (prezbiter) | Marek Jędraszewski | Maciej Rybiński (duchowny) | Kazimierz Miaskowski | Tadeusz Przybylski (muzykolog) | Karol Meissner | Tomasz Grysa | Arkadiusz Lisiecki | Meir Eisenstadt | Krzysztof Kasznica | Romuald Kujawski | Czesław Klimas | Wacław Pyszkowski | Franciszek Olejniczak (duchowny) | Edward Kaźmierski | Salezy Tomczak | Ignacy Subera | Bogdan Częsz | Johanna BadeOceń: Tomasz Polak