Tomasz Polak


Tomasz Polak, który do 30 kwietnia 2008 roku nosił nazwisko Tomasz Węcławski, to postać niezwykle interesująca. Urodził się 20 listopada 1952 roku w Poznaniu i jest uznawanym polskim teologiem, specjalizującym się głównie w obszarze teologii dogmatycznej oraz fundamentalnej.

W swojej karierze akademickiej pełnił funkcję profesora zwyczajnego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie aktywnie rozwijał swoje badania oraz prowadził zajęcia z zakresu teologii. Ponadto, był także prezbiterem katolickim, co wpisuje się w jego głębokie związki z wiarą oraz duchowością.

Tomasz Polak jest również współtwórcą Pracowni Pytań Granicznych UAM, instytucji, która zajmuje się badaniem oraz naukowym rozwiązywaniem ważnych kwestii granicznych w teologii. Jako tłumacz, przyczynił się do upowszechnienia tekstów teologicznych, co ma nieocenione znaczenie dla rozwojumyśli teologicznej w Polsce.

Życiorys

Święcenia kapłańskie Tomasz Węcławski przyjął 24 maja 1979 roku. Od roku 1983 rozpoczął swoją karierę akademicką jako wykładowca teologii fundamentalnej w Papieskim Wydziale Teologicznym w Poznaniu. W latach 1989-1996 pełnił funkcję rektora Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu. Następnie, w okresie 1996–1998, był dziekanem Papieskiego Wydziału Teologicznego w Poznaniu, a w latach 1998-2002 dziekanem oraz organizatorem Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Dodatkowo, w latach 1997-2002, był członkiem Międzynarodowej Komisji Teologicznej w Rzymie. W dniu 4 listopada 1999 roku uzyskał tytuł profesora nauk teologicznych.

W latach 2003-2006 zasiadał w Komitecie Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk, a także w prezydium Fundacji Guardiniego w Berlinie. W 2004 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi „za wzorowe i sumienne wykonywanie obowiązków zawodowych”. Ponadto, był członkiem Rady Nauki, organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego do czerwca 2008 roku.

Tomasz Węcławski razem z innymi badaczami współtworzył Pracownię Pytań Granicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Swoimi osiągnięciami wydawniczymi przyczynił się do tłumaczenia Ewangelii Marka, która ukazała się w 2000 roku jako „Dobra nowina według św. Marka”, dostępnej w Internecie dzięki decyzji autora.

W 2002 roku, jako jeden z nielicznych, publicznie poruszył temat moralnej odpowiedzialności arcybiskupa Juliusza Paetza. Z tego powodu został ukarany naganą kanoniczną, co zostało później zatwierdzone przez Watykan. Dnia 3-4 stycznia 2007 roku, na zaproszenie Rzecznika Praw Obywatelskich Janusza Kochanowskiego, współpracował z redaktorem Zbigniewem Nosowskim oraz profesorem Andrzejem Paczkowskim w komisji mającej badać dokumenty zgromadzone w Instytucie Pamięci Narodowej, dotyczące arcybiskupa Stanisława Wielgusa. Ostatecznie komisja potwierdziła, że dokumenty wskazują na podpisanie przez Wielgusa deklaracji współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa.

9 marca 2007 roku opublikowano Oświadczenie dotyczące zakończenia działalności kapłańskiej Tomasza Węcławskiego, w którym zawarte były następujące słowa:

„Po wieloletnim i gruntownym zastanowieniu doszedłem do przekonania, że z racji sumienia nie powinienem już w moim działaniu reprezentować instytucji i wspólnoty kościelnej. Zakończyłem i zamknąłem moją działalność kapłańską. Zamierzam działać publicznie wyłącznie na moją własną odpowiedzialność.”

21 grudnia 2007 roku dokonał aktu apostazji z Kościoła katolickiego, co według Kodeksu prawa kanonicznego nałożyło na niego karę ekskomuniki. Zostało to potwierdzone przez przedstawicieli poznańskiej Kurii Metropolitalnej w odpowiedzi na artykuł Artura Sporniaka o Tomaszu Węcławskim w „Tygodniku Powszechnym”. Ta decyzja wywołała szereg dyskusji na temat jego poglądów dotyczących Jezusa historycznego i początków chrześcijaństwa, które były szeroko komentowane na łamach „Tygodnika Powszechnego”.

30 kwietnia 2008 roku Węcławski ożenił się i przyjął nazwisko żony – Polak. Dziś identyfikuje się jako ateista.

Poglądy

W swojej książce dotyczącej struktury kościelnej, Tomasz Polak podjął się analizy chrześcijaństwa, identyfikując je jako „fantazmat”, który uformował się jako odpowiedź na głęboką traumę uczniów Jezusa w obliczu jego śmierci.

Pojawienie się tej religijnej koncepcji wiąże się z ostatecznym rozczarowaniem związanym z obietnicą królestwa Bożego, które miało nastąpić. W tym kontekście, w czasie, który nastał po tych wydarzeniach, zaszło wtórne „ubóstwienie” postaci nauczyciela z Nazaretu.

Przemiany te prowadziły do coraz bardziej wyraźnego odstąpienia od pierwotnego impulsu nauczania Jezusa, które było głęboko osadzone w rzeczywistości ówczesnego judaizmu. Zamiast tego miało miejsce kształtowanie nowego systemu kościelnego oraz jego doktryn.

W rezultacie tego procesu, dokonała się radykalna reinterpretacja postaci Jezusa, która odchodziła od jego wymiaru historycznego, przekształcając się w obraz „świadomości sfantazmowanej”, co oznacza odejście od faktów na rzecz mistycyzmu i kulturowych konstrukcji.

Krytyka

Opinie Tomasza Polaka zostały poddane dogłębnej krytyce przez Grzegorza Strzelczyka, który zwrócił uwagę na liczne słabo umocnione „przed-sądy” oraz „niekonsekwencję” w podstawowych założeniach teologicznych tego poznańskiego myśliciela. Analizy Strzelczyka miały istotny wpływ na formułowane przez Polaka wnioski.

Przeanalizujmy kilka kluczowych uwag, które zostały sformułowane w tej krytyce:

  • Polak zbytnio psychologizuje pierwszych chrześcijan, co przekracza granice naukowej rekonstrukcji i przekształca się w subiektywną „konstrukcję”,
  • Zgodnie z analizą Strzelczyka, dynamika budowy systemu kościelnego, o której mówi Polak, opiera się głównie na domniemaniach o stanie psychicznym pierwszych świadków zmartwychwstania,
  • Należy uznać, że pierwsi chrześcijanie nie dążyli do stworzenia nowego systemu religijnego; źródła wskazują, że kluczowe było doświadczenie „paschalne”, które stanowiło fundament i następnie rozwijane było w ramach usystematyzowanej refleksji teologicznej,
  • Strzelczyk wskazuje, że błędne założenia Polaka mogą wynikać z jego wcześniejszych publikacji związanych z Kościołem katolickim, które pomijały odrębność między człowiekiem a Bogiem, co z kolei prowadziło do ograniczenia transcendencji do osobistego doświadczenia,
  • Ostatecznie, uwewnętrznienie transcendencji, jakie zaprezentowane zostało w pismach Węcławskiego, z czasem doprowadziło do zatarcia różnicy między wiarą religijną a tzw. „fantazmatem”.

Czytając te argumenty, można zauważyć, jak skomplikowany i kontrowersyjny jest temat refleksji teologicznej związanej z pierwszymi chrześcijanami. Krytyka Strzelczyka zmusza do przemyślenia założeń i wniosków, które prezentuje Polak, odkrywając subtelności w interpretacji wczesnochrześcijańskiej myśli teologicznej.

Publikacje książkowe

Tomasz Polak jest autorem wielu znaczących publikacji, które obejmują różnorodne tematy teologiczne oraz filozoficzne. Jego dzieła wprowadzają czytelników w głębokie refleksje nad wiarą i duchowością. Poniżej przedstawiamy listę jego najważniejszych książek:

  • Obecność i spotkanie, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1981,
  • Zwischen Sprache und Schweigen. Eine Erörterung der theologischen Apophase im Gespräch mit Vladimir N. Lossky und Martin Heidegger, Pontificia Università Gregoriana, Roma 1983 (publikacja doktoratu; wyd. 2 Minerva-Fachserie Theologie, Minerva Publikation, München 1985),
  • Elementy chrystologii, „Biblioteka Pomocy Naukowych”, PWT Poznań, 1988,
  • Gdzie jest Bóg? Małe wprowadzenie do teologii dla tych, którzy nie boją się myśleć, Znak, Kraków 1992 (wyd. 2 Poznań 2002),
  • Jezus. Bóg, któremu wierzymy, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1993 (wyd. 2 Poznań 1996),
  • Wspólny świat religii, „Biblioteka Filozofii Religii”, Znak, Kraków 1995,
  • Rekolekcje z Karlem Čapkiem, W drodze, Poznań 1995 (wyd. czeskie Rekolekce s Karlem Čapkem Praha 1996),
  • W teologii chodzi o Ciebie. Przewodnik po źródłach i skutkach teologicznej wyobraźni, „Teologia Żywa”, Znak, Kraków 1995,
  • Chrystus naszej wiary, „Biblioteka Pomocy Naukowych”, PWT Poznań, 1995,
  • Ewangelia dla dzieci (wybór i tłumaczenie), Kraków 1997 (wyd. 2 poprawione Kraków 2006),
  • Sieć: powieść dla początkujących teologów i dla wszystkich, którzy chcieliby wiedzieć, czym tacy się zajmują (podręcznik teologii fundamentalnej w formie zbeletryzowanej), Znak, Kraków 1997,
  • Abba. Wobec Boga Ojca, Kraków 1999,
  • Wielkie kryzysy tradycji chrześcijańskiej, Poznań 1999,
  • Sententia consonans eucharistiae. Zarys fundamentalnej teologii zorientowanej ku Eucharystii, Poznań 1999,
  • Tryptyk o pontyfikacie Jana Pawła II, opracowała i wstępem poprzedziła Mieczysława Makarowicz, Poznań 1999, współautor z: Janem Górą i Pawłem Mielcarkiem,
  • Dobra nowina według św. Marka, przekład z języka greckiego i wprowadzenie – objaśnienie ks. Tomasz Węcławski, Poznań 1999 (wyd. 2 Poznań 2004),
  • Pytanie o ducha XXI stulecia, Wydaw. Nauk. UAM, Poznań 2002,
  • Królowanie Boga. Dwa objaśnienia wyznania wiary Kościoła, Poznań 2003 (wyd. 2 Poznań 2004),
  • Powiedzcie prawdę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003,
  • Pokochać własne życie, W drodze, Poznań 2004,
  • Praeceptores. Teologia i teologowie języka niemieckiego (antologia); wybór, redakcja i komentarz Eligiusz Piotrowski i Tomasz Węcławski, „Poznańska Biblioteka Niemiecka”, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005 (wyd. 2 Poznań 2007),
  • Królowanie Boga. Jeszcze trzy objaśnienia wyznania wiary Kościoła, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2005,
  • Pascha Jezusa (współpraca: Wojciech Bonowicz, Michał Okoński), Wydawnictwo Znak, Kraków 2006,
  • System kościelny, czyli przewagi pana K., Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2020.

Przypisy

  1. Tomasz Polak: Jezus miał autentyczne doświadczenie Boga. [dostęp 08.01.2021 r.]
  2. Reset Obywatelski: Byli katolicy - Na wspak - odc. 10 - Konrad Szołajski i goście. [dostęp 06.01.2021 r.]
  3. a b c Tomasz Polak: System kościelny, czyli przewagi Pana K. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, 2020.
  4. Rzecznik praw obywatelskich: abp Wielgus był świadomym tajnym współpracownikiem SB. ekai.pl (arch.), 04.01.2007 r. [dostęp 19.03.2021 r.]
  5. Komunikat Kościelnej Komisji Historycznej w sprawie abp. Wielgusa. episkopat.pl (arch.), 05.01.2007 r. [dostęp 19.03.2021 r.]
  6. Intelektualiści bronią prof. Polaka (Węcławskiego). [dostęp 25.09.2009 r.]
  7. Grzegorz ks. Strzelczyk: Ku możliwemu, „Tygodnik Powszechny”, nr 7, 12.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
  8. Rafał ks. Nakonieczny: Pytania niebezpieczne, „Tygodnik Powszechny”, nr 8, 19.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
  9. Tomasz Węcławski: Zanikająca opowieść, „Tygodnik Powszechny”, nr 9, 26.02.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
  10. Tomasz Węcławski: Deklaracja przesłana do Katolickiej Agencji Informacyjnej. [dostęp 31.05.2008 r.]
  11. Tomasz Węcławski wystąpił z Kościoła. [dostęp 31.05.2008 r.]
  12. Oświadczenie Kurii Metropolitalnej w Poznaniu w sprawie artykułu w Tygodniku Powszechnym [online], Archidiecezja Poznańska, 23.01.2008 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
  13. Jezus bez Bóstwa, „Tygodnik Powszechny”, nr 4, 27.01.2008 r. [dostęp 07.11.2011 r.]
  14. Duchowieństwo diecezjalne oraz członkowie męskich instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego 2005, wyd. Apostolicum, Ząbki 2006.
  15. Prof. dr hab. Tomasz Polak, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 07.05.2012 r.]
  16. Wywiad udzielony „Tygodnikowi Powszechnemu”, nr 14 z 07.04.2002 r. [dostęp 31.05.2008 r.]
  17. Tomasz Węcławski: Tłumaczenie Ewangelii według Marka. [dostęp 31.05.2008 r.]
  18. Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 30.08.2004 r., „Monitor Polski”, 51 (poz. 871) [dostęp 31.05.2008 r.]
  19. a b Biografia na stronie Węcławskiego/Polaka. [dostęp 31.05.2008 r.]

Oceń: Tomasz Polak

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:8