W sercu Poznania znajduje się Most Bolesława Chrobrego, który stanowi kluczowy element infrastruktury drogowej miasta.
Ten imponujący most rozciąga się nad rzeką Wartą i wchodzi w skład granic administracyjnych Poznania.
Jego patronem jest Bolesław I Chrobry, historyczna postać, która zasłużyła się jako pierwszy król Polski, co nadaje temu miejscu szczególne znaczenie kulturowe oraz historyczne.
Położenie
Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu znajduje się w strategicznym miejscu, stanowiąc ważny punkt komunikacyjny. Jest usytuowany pomiędzy mostem św. Rocha a mostem kolejowym, który obsługuje linię łączącą Poznań z Warszawą.
Ten most łączy lewobrzeżną dzielnicę Chwaliszewo, obejmującą Osiedle Stare Miasto oraz ulicę Estkowskiego, z majestatycznym Ostrowem Tumskim. Obszar ten jest integralną częścią większego Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady-Komandoria, z ulicą Wyszyńskiego jako jednym z kluczowych punktów.
Most Bolesława Chrobrego jest także częścią I ramy komunikacyjnej, co podkreśla jego znaczenie w miejskiej infrastrukturze Poznania.
Historia
W 1924 roku na skutek powodzi doszło do uszkodzenia starego Mostu Tumskiego, który miał swoje korzenie sięgające średniowiecza, łącząc obszary Chwaliszewa i Ostrowa Tumskiego. W odpowiedzi na zniszczenia, w kwietniu tego samego roku podjęto decyzję o likwidacji Mostu Tumskiego oraz przystąpieniu do budowy nowego obiektu. Pierwsza wersja mostu, wykonana z żelaza i betonu, została zrealizowana na miejscu dawnego mostu w okresie od sierpnia 1924 do września 1925, według projektu prof. Lucjana Ballenstaedta. Za realizację inwestycji odpowiadał radca miejski inż. Augustyn Drozdowicz.
Zaprojektowane obciążenie mostu wynosiło 1000 kg na metr kwadratowy. W dniach 11 i 12 września 1925 roku przeprowadzono próbne obciążenie, które obiekt przeszedł pomyślnie. Istotnym wydarzeniem były również odwiedziny prezydenta Rzeczypospolitej Stanisława Wojciechowskiego, który przybył z Gniezna do Poznania, by wziąć udział w ceremonii otwarcia mostu. Na uroczystości obecni byli także premier Władysław Grabski oraz ministrowie, w tym Władysław Raczkiewicz, Czesław Klarner oraz Kazimierz Tyszka. Uroczystość odbyła się dokładnie 13 września 1925 roku.
W trakcie ceremonii otwarcia, po wygłoszeniu przemówienia przez prezydenta Poznania Cyryla Ratajskiego, most został poświęcony przez biskupa Stanisława Kostkę Łukomskiego. Następnie prezydent Wojciechowski przeciął symboliczną wstęgę, a chór zaśpiewał kantatę. Mała dziewczynka z Śródki wręczyła prezydentowi bukiet z napisem „obywatele prawego brzegu Warty Prezydentowi Rzplitej”. Na zakończenie uroczystości na środku mostu odczytano akt erekcyjny. Całe to wydarzenie było częścią obchodów 900-lecia koronacji Bolesława Chrobrego.
Podczas września 1939 roku, most doznał niewielkich zniszczeń w wyniku działań wycofującego się Wojska Polskiego. Natomiast w 1945 roku, główne przęsło zostało wysadzone przez wojska niemieckie wycofujące się z Poznania.
Transformacja mostu miała miejsce w lipcu 1962 roku, kiedy rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy nowej konstrukcji. Stary most został rozebrany, a nowy, o konstrukcji ramowej i ryglu z płyty sprzężonej kablami linowymi (most kablowo-betonowy), rozpoczęto w maju 1963 roku. W trakcie budowy urządzono tymczasową kładkę dla pieszych. Nowy most został oddany do użytku 21 grudnia 1964 roku, a w 1989 roku przeszedł generalny remont.
Obecnie, z powodu złego stanu technicznego istniejącego mostu, planowane są prace dotyczące jego rozbiórki oraz budowy nowego obiektu na tym samym miejscu. Na trzeci kwartał 2024 roku przewidziane jest opracowanie projektu nowej konstrukcji mostu, a rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na rok 2025. Nowa przeprawa będzie zachowywać dotychczasową funkcję, posiadając dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Parametry techniczne
Most Bolesława Chrobrego, który znajduje się w Poznaniu, charakteryzuje się imponującymi parametrami technicznymi. Jego całkowita długość wynosi 122 metry.
Pod względem szerokości, obiekt ten posiada:
- 2 chodniki, z których każdy ma szerszy rozmiar,
- 2 jezdnie, które rozciągają się na szerszy wymiar w każdą stronę (każda jezdnia posiada 2 pasy ruchu),
- wydzielone torowisko tramwajowe o szerokości, która jest specyficzna dla projektu.
Przypisy
- a b AdamA. Michalkiewicz AdamA., Poznań szykuje się do rozbiórki i budowy nowego mostu nad Wartą [online], Radio Poznań, 14.03.2024 r. [dostęp 15.03.2024 r.]
- AdamA. Michalkiewicz AdamA., Most Chrobrego w Poznaniu będzie rozebrany i zbudowany od nowa [online], Radio Poznań, 26.09.2023 r. [dostęp 13.10.2023 r.]
- Wydarzenia w Poznaniu w roku 1989. Część pierwsza, w: Kronika Miasta Poznania, nr 2/1990, s.177, ISSN 0137-3552
- Tadeusz Świtała, Poznań od połowy czerwca 1925 r., w: Kronika Miasta Poznania, nr 1/1988, s.70, ISSN 0137-3552
- Uroczystości Bolesławieckie, [w:] ZygmuntZ. Zalewski ZygmuntZ., KazimierzK. Kaczmarek KazimierzK., KazimierzK. Ruciński KazimierzK., Kronika Miasta Poznania, www.wbc.poznan.pl, 30.09.1925 r., s. 29-33 [dostęp 31.08.2020 r.]
- AndrzejA. Zarzycki AndrzejA., Własnoręcznie napisany życiorys Cyryla Ratajskiego, [w:] Kronika Miasta Poznania: 1989.01/03 R.57 Nr1, Wydawnictwo Poznańskie, s. 14, ISBN 83-210-0862-3, ISSN 0137-3552 [dostęp 31.08.2020 r.]
- Kronika Miasta Poznania nr 3/1965
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Wiadukt Kosynierów Górczyńskich w Poznaniu | Wielka Śluza | Wiadukt Hetmański w Poznaniu | Estakada nad doliną Bogdanki | Wiadukt Gabriela Narutowicza | Wiadukt Dolna Wilda w Poznaniu | Most Dębiński w Poznaniu | Most Lecha w Poznaniu | Most Mieszka I w Poznaniu | Most Dworcowy w Poznaniu | Most Biskupa Jordana w Poznaniu | Most Uniwersytecki w Poznaniu | Most św. Rocha w Poznaniu | Most Teatralny w Poznaniu | Most Przemysła I w Poznaniu | Most Lucjana Ballenstedta w Poznaniu | Most Królowej Jadwigi w Poznaniu | Estakada nad doliną Obrzycy | Wiadukt Franowo w Poznaniu | Wiadukt Antoninek w PoznaniuOceń: Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu