Estakada umiejscowiona nad doliną Bogdanki stanowi żelbetowy element infrastruktury tramwajowej, który nie tylko łączy różne części Poznania, ale także funkcjonuje jako ważny element krajobrazu miejskiego. Znajduje się ona nad malowniczą doliną Bogdanki, a także nad ulicami Grudzieniec i al. Wielkopolską. To wszystko dzieje się na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, znanego jako PST.
Estakada nie jest jedynie konstrukcją transportową; pełni szereg funkcji ekologicznych oraz estetycznych. Odgrywa kluczową rolę w ochronie i kształtowaniu lokalnego środowiska, umożliwiając efektywne przewietrzanie obszaru doliny Bogdanki, co przekłada się na korzystne warunki dla lokalnej flory i fauny. Pomaga w spływie chłodnego powietrza z jednej z stref klimatycznych, jakimi są Jeżyce, w kierunku doliny Bogdanki. To zjawisko klimatologiczne jest niezwykle istotne dla utrzymania odpowiedniego mikroklimatu w tej części miasta.
Budowa
Estakada powstała dzięki wysiłkom Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które była odpowiedzialne za jej budowę. W tej skomplikowanej inwestycji uczestniczyło również Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych nr 10 z Poznania, co świadczy o zapotrzebowaniu na ekspertów z różnych dziedzin inżynierii.
Roboty palowe rozpoczęły się 27 lipca 1980 roku, co oznacza, że projekt miał długi i skomplikowany proces realizacji. Po wielu latach intensywnych prac, estakada została uroczyście otwarta 1 lutego 1997 roku wraz z uruchomieniem całej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
W planach znajdował się również przystanek tramwajowy Al. Wielkopolska, który miał być zlokalizowany w miejscu skrzyżowania estakady z al. Wielkopolską. Niestety, z różnych powodów nie udało się zrealizować tego projektu. Obecnie na miejscu pozostały jedynie betonowe bloki, które są pozostałością po niezrealizowanej budowie i przypominają o ambicjach związanych z dalszym rozwojem transportu w tym regionie.
Dane techniczne
Estakada, która przebiega nad doliną Bogdanki, charakteryzuje się wieloma istotnymi szczegółami technicznymi, które podkreślają jej znaczenie w kontekście infrastruktury transportowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tej konstrukcji:
- długość estakady wynosi 694 m lub 725 m,
- składa się z 25 przęseł,
- posiada 2 tory tramwajowe, po 1 w każdym kierunku.
Przypisy
- Galiński Tadeusz: Dzielnica Jeżyce w latach 1954-1970 w Kronika Miasta Poznania 1/1971 s. 38
- Zygmunt Nowak: Poznański Szybki Tramwaj jako premetro dla Poznania w Kronice Miasta Poznania nr 1/1986 s. 5-23
- a b Historia PST
- we współpracy z: Biuro Projektów Kolejowych, Biuro Projektów Łączności, Biuro Studiów i Projektów Przemysłowych Urządzeń Elektronicznych "Elektroprojekt" w Warszawie - oddział łódzki, oraz inżynierowie ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji i Towarzystwa Urbanistów Polskich
- a b c d PRK SA - Estakada Bogdanka - prace w zakresie wykonania płyt żelbetowych i konstrukcji stalowej wsporczej dla kabli. prk.com.pl.
- a b c d Ikomont - Zabezpieczenie i naprawy estakady tramwajowej nad doliną Bogdanki w Poznaniu
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Wiadukt Gabriela Narutowicza | Wiadukt Dolna Wilda w Poznaniu | Most Dębiński w Poznaniu | Most Lecha w Poznaniu | Most Mieszka I w Poznaniu | Most Dworcowy w Poznaniu | Śluza Cybińska | Wiadukt Antoninek w Poznaniu | Wiadukt Franowo w Poznaniu | Estakada nad doliną Obrzycy | Wiadukt Hetmański w Poznaniu | Wielka Śluza | Wiadukt Kosynierów Górczyńskich w Poznaniu | Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu | Most Biskupa Jordana w Poznaniu | Most Uniwersytecki w Poznaniu | Most św. Rocha w Poznaniu | Most Teatralny w Poznaniu | Most Przemysła I w Poznaniu | Most Lucjana Ballenstedta w PoznaniuOceń: Estakada nad doliną Bogdanki