Wiadukt Franowo w Poznaniu


Wiadukt Franowo w Poznaniu jest niezwykle istotnym elementem infrastruktury drogowej. Umożliwia on przejazd nad linią kolejową prowadzącą pomiędzy Poznań Główny a Poznań Franowo, usytuowany w obrębie granic administracyjnych tego pięknego miasta.

Wiadukt zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań Franowo, co czyni go kluczowym punktem komunikacyjnym. Położony jest w ciągu ulicy Bolesława Krzywoustego, będącej częścią tzw. Trasy Katowickiej, która łączy różne części Poznania.

Obiekt ten pełni istotną rolę w łączeniu Franowo ze Szczepankowem, stanowiąc ważny element systemu komunikacyjnego w ramach Nowego Miasta. Dzięki temu wiadukt wpływa na poprawę dostępności i mobilności mieszkańców okolicy, co jest szczególnie ważne w szybko rozwijających się obszarach miejskich.

Historia

„Wiadukt Franowo w Poznaniu jest przykładem wyjątkowej konstrukcji inżynieryjnej, jego budowa miała miejsce w drugiej połowie 1975 roku. Obiekt został zrealizowany przez Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 10, odpowiedzialne za konstrukcję i wykończenie, oraz Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15 z Warszawy, które wykonało prace palowe.

Interesującym aspektem tego projektu jest fakt, że pomimo rozpoczęcia budowy, widoczny był półroczny opóźnienie w stosunku do harmonogramu, co spowodowało, że Trasę Katowicką otwarto dopiero po zakończeniu jednej z nitek wiaduktu, która miała miejsce 29 grudnia 1976 roku. Całość konstrukcji została ukończona pod koniec maja 1977 roku.

W trakcie budowy przeprowadzono testy obciążeniowe na jednym z przęseł, wykorzystując do tego celu sześć pojazdów, z których każdy miał ładunek o masie 25 ton.

Wiadukt przeszedł remont w latach 2007-2008, a generalnym wykonawcą był Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o.. Prace remontowe rozpoczęły się w lutym 2007, przy czym na początku zaktualizowana została nitka zachodnia. Podczas tych prac ruch odbywał się po nitce wschodniej. Od 7 grudnia 2007 ustanowiono prace na nitce wschodniej, a ruch kołowy przeniesiono na nitkę zachodnią.

Co istotne, remont wiaduktu nie wpłynął na normalne funkcjonowanie stacji Poznań Franowo. 30 maja 2008 roku zakończono całkowitą modernizację obiektu, który został ponownie udostępniony kierowcom dzień później. Warto zaznaczyć, że realizacja remontu odbyła się z wykorzystaniem środków unijnych.

Przypisy

  1. Informacja na stronie Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. [dostęp 06.12.2011 r.]
  2. Informacja na stronie Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. [dostęp 07.06.2008 r.]
  3. Kronika Miasta Poznania nr 3/1978
  4. koordynator: inż. Stanisław Lewandowski; główni projektanci: mgr inż. Bogdan Bruzik, inż. Mieczysław Przepiora, inż. Kazimierz Paszkiet; projektanci obiektów konstrukcyjnych: mgr inż. Eugeniusz Płatkiewicz, mgr inż. Leszek Schreiber, mgr inż. Bogumir Wołowczyk, mgr inż. Henryk Szała, mgr inż. Włodzimierz Konkiewicz, mgr inż. Edmund Abryszyński, inż. Tadeusz Holasz

Oceń: Wiadukt Franowo w Poznaniu

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:11