Estakada wznosząca się nad malowniczą doliną Obrzycy, znana również jako Estakada Katowicka, to zaawansowana konstrukcja drogowa, która łączy różne partie Poznania. Jest to żelbetowa estakada drogową, która nie tylko przeprowadza ruch nad doliną Obrzycy, ale także nad ulicą Inflancką oraz historyczną bocznicą Średzkiej Kolei Powiatowej. W ramach jej budowy zastosowano dwa niezależne obiekty estakad, co przyczynia się do zwiększenia jej stabilności i funkcjonalności.
Estakada przebiega w ciągu ulicy Bolesława Krzywoustego, która jest częścią Trasy Katowickiej. To istotny szlak komunikacyjny, który znacząco ułatwia połączenie między Dolnym Tarasem Rataj, a Górnym Tarasem Rataj, co jest szczególnie ważne dla mieszkańców osiedla administracyjnego Rataje.
Estakada nie tylko wspiera codzienne funkcjonowanie poszczególnych obszarów Poznania, ale także ułatwia dostęp do pobliskich osiedli, takich jak Chartowo oraz Żegrze. Dzięki swojej konstrukcji, stanowi ona ważny element infrastruktury transportowej w ramach dawnej dzielnicy administracyjnej Nowe Miasto.
Budowa
Roboty związane z palowaniem dla estakady zrealizowało Poznańskie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Budownictwa Przemysłowego „Hydrobudowa-9”, podczas gdy sama konstrukcja powstała dzięki Płockiemu Przedsiębiorstwu Robót Mostowych. Ruch pojazdów na estakadzie został uruchomiony 29 grudnia 1976 roku, a oficjalne oddanie obiektu do użytku miało miejsce wraz z całym odcinkiem ul. Krzywoustego, które miało miejsce 29 czerwca 1977 roku.
Przebudowa
W roku 2011, z powodu pogarszającego się stanu technicznego, który objawiał się korozją oraz odpadaniem fragmentów betonu, Zarząd Dróg Miejskich zadecydował o zwężeniu jezdni w obydwu kierunkach. W styczniu 2012 roku wprowadzono zakaz wjazdu na estakadę pojazdów o masie przekraczającej 10 ton. Pod estakadą zainstalowano dodatkowe podparcia oraz siatki, które miały na celu zabezpieczenie terenu przed spadającymi kawałkami betonu. Po przeprowadzonej ekspertyzie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w marcu 2012 roku postanowił, że estakada może być dalej eksploatowana, jednakże obłożono ją dodatkowymi restrykcjami, co oznaczało zwężenie jezdni do dwóch pasów oraz konieczność zastosowania dodatkowych podpór.
W grudniu 2013 roku wprowadzono ograniczenie wjazdu dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz ustalono limit prędkości do 30 km/h. Dnia 18 lutego 2014 roku Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podjął decyzję o całkowitym zamknięciu północnej estakady. W odpowiedzi Zarząd Dróg Miejskich postanowił wprowadzić ruch dwukierunkowy na estakadzie południowej, co było połączone z wprowadzeniem bezwzględnego zakazu wjazdu dla pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony, a także ograniczeń dla ruchu pieszego pod konstrukcją. Ostatecznie, 27 października 2017 roku zakończono przebudowę estakady, co umożliwiło zniesienie wszelkich wcześniejszych ograniczeń dotyczących wjazdu.
Dane techniczne
W przypadku omawiania budowy estakady nad doliną Obrzycy, niezwykle istotne są szczegółowe dane techniczne, które przybliżają jej charakterystykę.
- ścieżka rowerowa zaplanowana jest po stronie północnej,
- jezdnia składa się z dwóch pasów w każdym kierunku, całkowicie oferując sześć pasów,
- długość konstrukcji wynosi około 550 metrów,
- estakada składa się z 29 przęseł, z których każde ma rozpiętość wynoszącą około 19 metrów.
Przypisy
- a b c d Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Estakada katowicka już otwarta. zdm.poznan.pl, 27.10.2017 r. [dostęp 28.10.2017 r.]
- a b c Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Estakada katowicka - koniec prac przed czasem. zdm.poznan.pl, 24.10.2017 r. [dostęp 27.10.2017 r.]
- Zarząd Transportu Miejskiego: Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu - Linie 55 i 244 - zamknięcie Estakady Katowickiej od 19/20 luty 2014 r.. 18.02.2014 r. [dostęp 20.02.2014 r.]
- Zarząd Dróg Miejskich: UWAGA KIEROWCY! Od 20 lutego zamknięcie dla ruchu kołowego północnej nitki estakady w ciągu ulicy Krzywoustego. 19.02.2014 r. [dostęp 20.02.2014 r.]
- Zmiany w organizacji ruchu na Krzywoustego. Zarząd Dróg Miejskich, 17.12.2013 r. [dostęp 17.12.2013 r.]
- KaT: Estakada Katowicka: jeszcze 10 miesięcy. epoznan.pl, 30.03.2012 r. [dostęp 25.05.2012 r.]
- Joanna Leśniewska: Co dalej z estakadą katowicką? Jeszcze pociągnie. Gazeta Wyborcza, 07.03.2012 r. [dostęp 25.05.2012 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Królowej Jadwigi w Poznaniu | Most Lucjana Ballenstedta w Poznaniu | Most Przemysła I w Poznaniu | Most Teatralny w Poznaniu | Most św. Rocha w Poznaniu | Most Uniwersytecki w Poznaniu | Most Biskupa Jordana w Poznaniu | Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu | Wiadukt Kosynierów Górczyńskich w Poznaniu | Wielka Śluza | Wiadukt Franowo w Poznaniu | Wiadukt Antoninek w Poznaniu | Śluza Cybińska | Most Dworcowy w Poznaniu | Most Mieszka I w Poznaniu | Most Lecha w Poznaniu | Most Dębiński w Poznaniu | Wiadukt Dolna Wilda w Poznaniu | Wiadukt Gabriela Narutowicza | Estakada nad doliną BogdankiOceń: Estakada nad doliną Obrzycy