Najważniejszym obiektem inżynieryjnym w Poznaniu jest Most Przemysła I, który stanowi kluczowe połączenie drogowe na rzece Warcie.
Most ten został oddany do użytku 30 czerwca 1973 roku i jest zlokalizowany w granicach administracyjnych miasta Poznań.
Za jego projekt odpowiadała renomowana instytucja, jaką jest Gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a głównym projektantem był mgr inż. Maksymilian Wolff.
Warto również zaznaczyć, że most ten często mylony jest z innym obiektem i bywa błędnie nazywany mostem Przemysława I, co może wprowadzać w błąd turystów i mieszkańców.
Położenie i budowa
Most Przemysła I wyróżnia się strategicznym położeniem, które z pewnością przyciąga uwagę mieszkańców i turystów. Znajduje się on między mostem Dębińskim (który jest mostem kolejowym), a mostem Królowej Jadwigi. Jest integralną częścią ul. Hetmańskiej oraz II ramy komunikacyjnej Poznania.
Przedtem, przed oddaniem do użytku Wschodniej Obwodnicy Poznania w czerwcu 2012 roku, przez ten most przebiegała również droga krajowa nr 5 oraz trasa europejska E261. Co więcej, do grudnia 2014 roku most ten był częścią ciągu drogi krajowej nr 11. Dzięki swojej konstrukcji, Most Przemysła I łączy lewobrzeżny obszar Wilda z prawobrzeżnym osiedlem Rataje.
Wymiary mostu są imponujące – jego długość wynosi 215 metrów, a szerokość osiąga 30,78 metrów. Na moście znajdują się następujące elementy:
- chodnik o szerokości 3 metrów po stronie północnej,
- droga pieszo-rowerowa o szerokości 3 metrów po stronie południowej,
- 2 jezdnie o szerokości 7 metrów każda, z dwoma pasami w każdym kierunku,
- wydzielone torowisko tramwajowe o szerokości 9 metrów.
Przyroda
W okolicach mostu w Poznaniu odkryto interesujące ślady obecności rzadkich gatunków ważek. W latach dwutysięcznych, podczas różnorodnych badań, natrafiono na oznaki bytowania gadziogłówki żółtonogiej, która jest gatunkiem niezwykle unikalnym dla tego regionu.
Te ważki, należące do rodziny gadziogłówkowatych, są ściśle związane z ekosystemami wielkich rzek, co podkreśla ich znaczenie w kontekście bioróżnorodności i zdrowia środowiska naturalnego w rejonie Poznania.
Przypisy
- Most Przemysła I. Poznańska Wiki. [dostęp 02.12.2020 r.]
- Jest kasa na mosty, będą utrudnienia. „Gazeta Wyborcza”, 27.04.2005 r.
- Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Przebudowa obiektów inżynierskich w ciągu dróg krajowych nr 5 i 11 w Poznaniu SPOT/2.2/62/04. zdm.poznan.pl.
- Dane techniczne według Kroniki Miasta Poznania nr 2/1995
- a b Patrz dane techniczne
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Teatralny w Poznaniu | Most św. Rocha w Poznaniu | Most Uniwersytecki w Poznaniu | Most Biskupa Jordana w Poznaniu | Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu | Wiadukt Kosynierów Górczyńskich w Poznaniu | Wielka Śluza | Wiadukt Hetmański w Poznaniu | Estakada nad doliną Bogdanki | Wiadukt Gabriela Narutowicza | Most Lucjana Ballenstedta w Poznaniu | Most Królowej Jadwigi w Poznaniu | Estakada nad doliną Obrzycy | Wiadukt Franowo w Poznaniu | Wiadukt Antoninek w Poznaniu | Śluza Cybińska | Most Dworcowy w Poznaniu | Most Mieszka I w Poznaniu | Most Lecha w Poznaniu | Most Dębiński w PoznaniuOceń: Most Przemysła I w Poznaniu