Most Świętego Rocha to stalowa konstrukcja, która pełni istotną rolę w infrastrukturze Poznania. Spina on dwa brzegi rzeki Warty, łącząc Groblę z dzielnicami Piotrowo oraz Święty Roch. To nowoczesne przedsięwzięcie budowlane zostało zrealizowane w latach 2002–2004, a jego obecny wygląd jest efektem przemyślanej architektury i technologi.
Most nie tylko ułatwia transport, ale również stanowi atrakcyjny punkt widokowy dla mieszkańców oraz turystów, którzy pragną podziwiać malownicze krajobrazy w okolicy.
Historia
Wzmianki o pierwszej przeprawie w tym miejscu sięgają XIV wieku, kiedy to stanowiła ona ważny szlak łączący Poznań ze Środą Wielkopolską oraz Kaliszem. Przez długi czas most nosił nazwy Wielkiego lub Łaciny. Ostatnia drewniana wersja konstrukcji została zniszczona w roku 1771.
W kolejnych latach, podejmowano wiele prób odbudowy tego mostu, między innymi w 1840, 1881, 1889 oraz 1900, jednak każda z tych prób kończyła się fiaskiem. W tym czasie mieszkańcy korzystali z przeprawy promowej.
W 1904 roku pojawił się znowu pomysł na odbudowę mostu, a przetarg na tę inwestycję został ogłoszony. Budowa, zgodnie z projektem Hugona Schultza, rozpoczęła się we wrześniu 1911 roku i zakończyła w maju 1913. Nowa konstrukcja była pięcioprzęsłowym mostem betonowym z jednym stalowym przęsłem pośrodku, który charakteryzował się już wtedy charakterystycznym łukiem. Niestety, most przetrwał jedynie do września 1939 roku, kiedy to został zniszczony przez Wojsko Polskie podczas działań wojennych.
Po wyparciu Niemców z miasta, most został odbudowany w sposób prowizoryczny. 7 marca 1945 roku na przeprawie odbyło się uroczyste powitanie wojsk 2 Armii Wojska Polskiego, które wkraczały do Poznania po tym, jak miasto wcześniej zdobyli Rosjanie. Uroczystość prowadził prezydent Feliks Maciejewski, a kolumny wojskowe dowodził gen. bryg. Władysław Korczyc. Dodatkowo, 17 czerwca 1945 roku z mostu zainaugurowano wycieczki parostatkiem do Puszczykowa.
Gruntowna odbudowa miała miejsce w 1949 roku, opracowana na podstawie projektu Lucjana Ballenstaedta. Stalowy most wybudowany wówczas funkcjonował do 2002 roku, gdyż przeszedł generalny remont w 1986. Jego rozbiórka była związana z planowaną budową trasy tramwajowej na Rataje. W trakcie prac budowlanych odkryto kasetę, która została umieszczona podczas uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod most. Przeprowadzony przegląd ujawnił, że istniejąca konstrukcja jest zbyt wąska i wkrótce może stać się niezdatna do użytku.
Projekt architektoniczny nowego mostu stworzyła Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisła Sipińskich, która współpracowała z inżynierami Markiem Jusikiem, Kazimierzem Chudzińskim oraz Wojciechem Błasińskim z Biura Projektów Komunikacyjnych. Po przeprowadzeniu konsultacji z prof. Witoldem Wołowickim, most zachował swój charakterystyczny kształt, który na stałe wpisał się w krajobraz miasta. Całkowity koszt inwestycji pokryto z budżetu miasta, wynosząc 48 mln zł. Uroczyste otwarcie nowej przeprawy miało miejsce 29 czerwca 2004 roku.
Warto zaznaczyć, że zdemontowane przęsło z początku XX wieku, o masie około 400 ton, początkowo planowano sprzedać innej miejscowości do ponownego wykorzystania. Jednak brak zainteresowania sprawił, że ostatecznie wykorzystano je do odbudowy poznańskiego Mostu Cybińskiego. Po otwarciu nowej przeprawy patronem mostu został Biskup Jordan.
Warto również wspomnieć o niepisanej tradycji studentów pobliskiej Politechniki Poznańskiej, która polega na spacerowaniu po łukowych przęsłach mostu po zdanych ważnych egzaminach. Niestety, podczas jednej z takich prób, w 2016 roku, zginęła irlandzka wioślarka Ailish Sheehan, która zdobyła brązowy medal na Akademickich Mistrzostwach Świata w Wioślarstwie odbywających się w Poznaniu.
Komunikacja
Most św. Rocha w Poznaniu odgrywa kluczową rolę jako część dwutorowej trasy tramwajowej, która łączy centrum miasta z osiedlami na Ratajach. Umożliwia to wygodne podróżowanie zarówno tramwajami, jak i autobusami, które są organizowane przez Zarząd Transportu Miejskiego.
Linie tramwajowe
- dzienne
- 3 Błażeja ↔ Unii Lubelskiej,
- 5 Górczyn ↔ Zawady,
- 13 Junikowo ↔ Starołęka,
- 16 Franowo ↔ Osiedle Sobieskiego,
- nocne:
- 201 Osiedle Sobieskiego ↔ Unii Lubelskiej (nie kursuje w nocy z poniedziałku na wtorek),
- 202 Franowo ↔ Osiedle Sobieskiego (kursuje w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę).
Linie autobusowe
Wymiary
Most św. Rocha w Poznaniu charakteryzuje się imponującymi wymiarami, które znacząco wpływają na jego funkcjonalność.
- długość całkowita wynosi 232,90 m,
- szerokość części nurtowej to 27,63 m,
- szerokość części zalewowej osiąga 25,02 m,
- szerokość torowiska wynosi 7,30 m,
- szerokość jezdni to 2 × 3,50 m,
- szerokość drogi rowerowej to 2 × 1,50 m,
- szerokość chodnika wynosi 2,50 m.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Uniwersytecki w Poznaniu | Most Biskupa Jordana w Poznaniu | Most Bolesława Chrobrego w Poznaniu | Wiadukt Kosynierów Górczyńskich w Poznaniu | Wielka Śluza | Wiadukt Hetmański w Poznaniu | Estakada nad doliną Bogdanki | Wiadukt Gabriela Narutowicza | Wiadukt Dolna Wilda w Poznaniu | Most Dębiński w Poznaniu | Most Teatralny w Poznaniu | Most Przemysła I w Poznaniu | Most Lucjana Ballenstedta w Poznaniu | Most Królowej Jadwigi w Poznaniu | Estakada nad doliną Obrzycy | Wiadukt Franowo w Poznaniu | Wiadukt Antoninek w Poznaniu | Śluza Cybińska | Most Dworcowy w Poznaniu | Most Mieszka I w PoznaniuOceń: Most św. Rocha w Poznaniu