Plac św. Marka, znany również jako Plac Marka lub Plac Centralny, stanowi serceMiędzynarodowych Targów Poznańskich, będących kluczowym miejscem dla różnorodnych wydarzeń oraz wystaw. Usytuowany w bliskim sąsiedztwie ul. Roosevelta, odgrywa istotną rolę w poznańskiej gospodarce i kulturze.
Bezpośrednio przy placu znajduje się główne wejście na tereny wystawowe, co czyni go doskonałym punktem orientacyjnym dla odwiedzających, uczestniczących w licznych targach i imprezach organizowanych w tym regionie.
Historia i architektura
Nazwa tego niezwykłego miejsca, jakim jest plac, ma swoje korzenie w weneckim odpowiedniku. Projekt architektoniczny został stworzony przez znakomitego architekta PeWuKi – Roger Sławski, w roku 1929. Charakteryzował się on długą kolumnadą, która tworzyła elegancki zarys otaczających go pawilonów oraz hal wystawowych.
Kolumny, które zwracały uwagę, były inspirowane wzorami egipskimi, z charakterystycznymi, złoconymi kapitelami. Wzdłuż nich znajdowały się ozdobne, poziome pasy dekoracyjne, które dodatkowo podkreślały estetykę tego miejsca. Początkowe wymiary placu wynosiły 80 na 270 metrów, co czyniło go przestronnym i funkcjonalnym miejscem.
Na powierzchni placu znajdowały się dwie fontanny, które przyciągały wzrok mieszkańców i odwiedzających:
- fontanna z delfinem, zaprojektowana przez Marcina Rożka,
- obelisk, który otaczały cztery fauny, stworzony przez Adolfa Berezowskiego oraz Jana Golińskiego.
Jednak tragiczne wydarzenia II wojny światowej przyniosły ogromne straty. Plac całkowicie utracił swój pierwotny wygląd, a na skutek czasowych trudności, kolumnada oraz fontanny zostały zniszczone.
Obecnie plac jest największą otwartą przestrzenią w obrębie terenów targowych w Poznaniu. Służy między innymi do wystawiania obiektów wielkogabarytowych oraz różnorodnych maszyn i urządzeń, a także taboru kolejowego, dla którego przygotowano bocznicę, co czyni to miejsce jeszcze bardziej funkcjonalnym.
Otoczenie
W bezpośrednim otoczeniu Placu św. Marka w Poznaniu można znaleźć wiele interesujących obiektów. Urok tego miejsca podkreślają szczególnie:
- Hala Reprezentacyjna,
- pawilon nr 3 (dawniej brytyjski),
- główne wejście,
- Iglica,
- pawilon nr 10,
- hala nr 4.
Kultura
Plac św. Marka w Poznaniu to miejsce, które nie tylko zachwyca swoją architekturą, ale również tętni życiem kulturalnym. W ciągu ostatnich lat odbyło się tu wiele wydarzeń artystycznych, które przyciągnęły tłumy.
W 2006 roku miejsce to było świadkiem prapremiery opery „Ça Ira” autorstwa Rogera Watersa, która zgromadziła aż 14.000 widzów i na długo pozostanie w pamięci uczestników. Zaledwie rok później, w 2007 roku, na tym samym placu mogliśmy podziwiać występ uznanej artystki Sinéad O’Connor, która przyciągnęła wielu miłośników jej muzyki.
Kolejnym ważnym punktem w kalendarzu wydarzeń kulturalnych było wystąpienie grup Nine Inch Nails oraz Jane’s Addiction w 2009 roku, które miało miejsce w ramach znanego Malta Festival Poznań. Te muzyczne wydarzenia podkreślają znaczenie Placu św. Marka jako przestrzeni spotkań artystycznych.
W okresie międzywojennym plac ten zyskał również swoją ikonografię, pojawiając się na licznych obrazach oraz pocztówkach, co potwierdza jego popularność i historyczne znaczenie w kulturze miasta.
Bocznica kolejowa
Bocznica kolejowa powstała w rejonie stacji Poznań Główny najprawdopodobniej w okresie przed II wojną światową. Jej całkowita długość wynosiła 1665 m, przy czym na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP) znajdowało się 1150 m tej infrastruktury. Zbudowana z szyn staroużytecznych, z których najstarsza pochodzi z 1899 roku, ta bocznica miała istotne znaczenie dla transportu kolejowego w regionie.
Odwiedzały ją różnorodne środki transportu, zarówno kolejowe, jak i tramwajowe, które były eksponowane podczas organizowanych targów. Przykładowo, w praktyce premierę miały tam tramwaje typu FPS Puma oraz wjeżdżały parowozy z Wolsztyna, a także drezyny przeznaczone do turystyki.
W roku 2013, w wyniku modernizacji placu oraz przyległych do niego pawilonów, jak również rozbudowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST), zdecydowano się na większościową likwidację bocznicy. Ostatecznie pozostał jedynie niewielki, odcięty fragment, na który tabor kolejowy ma być transportowany za pomocą platform samochodowych. Ostatni przejazd, który miał miejsce 2 lipca 2013, zrealizowano przy użyciu drezyny ręcznej Grodziskiej Kolei Drezynowej. W tym przejeździe uczestniczył Andrzej Byrt, prezes targów, co było symbolicznym zakończeniem działalności bocznicy.
Przypisy
- Danuta Bartkowiak, Obrazki z wystawy, w: POZnań. Informator Samorządowy Metropolii Poznań, 04.2019 r.
- PEJ, Prezes MTP jeździł drezyną. To był ostatni pojazd szynowy, który przejechał targowymi torami, w: Głos Wielkopolski, 03.07.2013 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Szkolna w Poznaniu | Ulica Ślusarska w Poznaniu | Ulica św. Leonarda w Poznaniu | Ulica Świętego Czesława w Poznaniu | Ulica Święty Marcin w Poznaniu | Ulica Towarowa w Poznaniu | Zawady (Poznań) | Ulica Wenecjańska w Poznaniu | Plac Adama Asnyka w Poznaniu | Ulica Władysława Reymonta w Poznaniu | Ulica Solna w Poznaniu | Ulica Sieroca w Poznaniu | Ulica Różany Targ w Poznaniu | Ulica Podgórna w Poznaniu | Ulica Ostrowska w Poznaniu | Ulica Marcelego Mottego w Poznaniu | Ulica Kącik w Poznaniu | Ulica Kanałowa w Poznaniu | Czartoria (Poznań) | Plac Ludwika Waryńskiego w PoznaniuOceń: Plac św. Marka w Poznaniu