Grobla to wyjątkowa część Poznania, która znajdują się w sercu miasta. Jest otoczona przez różne dzielnice, a na północy graniczy z Chwaliszewem, na zachodzie ściśle sąsiaduje z Garbarami, natomiast południowo-zachodnia część graniczy z Piaskami.
Grobla położona jest w odległości około 500 metrów na południowy wschód odStarego Rynku, jednego z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych punktów w Poznaniu. Obszar ten wchodzi w skład Osiedla Stare Miasto, co czyni go niezwykle interesującym miejscem zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.
Historia
Osada Nowa Grobla powstała w wyniku rywalizacji z kapitulnym Chwaliszewem, które z kolei miało zasięg konkurencyjny wobec nowo ulokowanego Poznania w 1253 roku. Na początku tereny te służyły jedynie jako pastwisko, rozciągające się pomiędzy dwoma odnogami Warty – ówczesnym głównym nurtem rzeki oraz tzw. Starą Rzeką. W 1447 roku zdecydowano się na usypanie grobli, aby ułatwić przejazd przez ten obszar. Powodowało to obniżenie poziomu wód oraz stopniowe osuszanie terenów. Konstrukcja grobli składała się z gliny, piasku i faszyny, a brzegi były wzmacniane drewnianymi palami. Pełniła ona kluczową rolę komunikacyjną, łącząc lewobrzeżną część Poznania, od Bramy Wodnej, z prawym brzegiem Warty w okolicy obecnego Mostu Św. Rocha.
Inicjatywa założenia Nowej Grobli wyszła od rajców poznańskich. W 1447 roku król Kazimierz IV Jagiellończyk potwierdził prawa miejskie tej osady. W 1460 roku istniał już most, który łączył miasteczko z Bramą Wodną, a XV wiek charakteryzował się intensywnym rozwojem gospodarczym Grobli.
Na tzw. planie saskim, datowanym na 1734 rok, obszar wyspy został podzielony na działki, co wskazuje na ekonomiczne wykorzystanie tej przestrzeni w połowie XVIII wieku (w tym czasie grunt musiał być już osuszony). W tym okresie miejsce to znane było jako Nowa Grobla.
Znaczący okres dla tej części miasta przypada na XIX oraz początek XX wieku. W wyniku postępującej industrializacji na Grobli powstało wiele zakładów przemysłowych, fabryk oraz imponujących kamienic.
W kamienicy przy ul. Grobla 14 mieszkał Ludwig Kazmierczak ze swoją matką (Anną Kazmierczak) oraz babcią (Apolonią z domu Bilewicz) – był on dziadkiem Angeli Merkel ze strony ojca. Później rodzina przeniosła się na Piekary.
Pod numerem 11, w latach 1928-1930, mieściła się siedziba komitetu Okręgu Poznańskiego Polskiej Partii Socjalistycznej-Lewicy, co zostało upamiętnione tablicą pamiątkową, odsłoniętą 29 kwietnia 1983 roku.
W okresie okupacji hitlerowskiej, w budynku przy ul. Mostowej 15, znajdował się ukryty punkt kontaktowy komendy poznańskiego okręgu Armii Krajowej. W tym miejscu, jesienią 1943 roku, odbywały się rozmowy pomiędzy AK a PPR. O tym fakcie informuje stosowna tablica umieszczona na budynku.
Architektura
W obszarze Grobli można znaleźć wiele znaczących siedzib instytucjonalnych oraz znanych budowli, które mają swoje unikalne historie. Znajdują się tutaj między innymi:
- Stara Gazownia, która została wzniesiona w 1856 roku i zaprojektowana przez brytyjskiego architekta Johna Moore’a,
- Muzeum Etnograficzne, mieszczące się w dawnym budynku Loży Masońskiej z 1817 roku, którego projektem zajął się architekt Christian Wernicke,
- Muzeum Bambrów Poznańskich, otwarte w 2003 roku,
- Kościół Wszystkich Świętych, wznoszący się od lat 1777–1783, zaprojektowany przez Antoniego Höhne,
- Fabryka Józefa Zeylanda,
- Instytut Zachodni,
- pałacyk Paetzów oraz fabryki Pecowin i Likwowin, które powstały w latach 1928 i 1930 na podstawie projektu Stefana Sawickiego,
- kamienica przy ulicy Mostowej 24, gdzie zastosowano innowacyjne na poznańskim terenie instrumentarium symboliczne, autorstwa Jana Raczyborskiego,
- zabytkowe budynki pod numerem 22,
- dawny dom starców,
- Konsulat Ukrainy,
- nowoczesny apartamentowiec Wstęga Warty,
- szkoła przy ul. Cegielskiego 1,
- skwer Ignacego Łukasiewicza,
- pomnik Zygi Latarnika,
- oraz pomnikowa Ławeczka Ignacego Łukasiewicza.
Komunikacja
Na południowym obrzeżu Grobli znajduje się ważny węzeł komunikacyjny, którym jest trasa tramwajowa. Obsługują ją linie 5, 13 oraz 16, zapewniając mieszkańcom i odwiedzającym łatwy dostęp do różnych części Poznania. Warto zwrócić uwagę na przystanek Most św. Rocha, który stanowi punkt przesiadkowy dla wielu podróżnych, łącząc różnorodne dzielnice oraz atrakcje miasta.
Przypisy
- Maciej Roik, Rodzina Angeli Merkel magnesem na turystów?, w: Głos Wielkopolski, 22.08.2013 r., s. 4
- Jan Skuratowicz Jakie tajemnice kryją kamienice? – ul. Mostowa 24 w: "IKS Poznański Informator Kulturalny, Sportowy i Turystyczny" Poznań, Wydawnictwo Miejskie, wrzesień 2008 r.
- Słownik ulic Poznania – dodatek do Gazety Wyborczej, Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, 24.03.2007 r., s. 9
- a b Tomasz Stępnik, Z badań nad osadnictwem w rejonie Starego Miasta w Poznaniu, w: Kronika Miasta Poznania, nr 3-4/1993, s.336-337
- Wydarzenia w Poznaniu w 1983 roku. Część druga, w: Kronika Miasta Poznania, nr 1-2/1984, s.197
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Krakowska w Poznaniu | Ulica Półwiejska w Poznaniu | Trasa Niestachowska | Rondo Rataje | Ulica Kramarska w Poznaniu | Ulica Edmunda Calliera w Poznaniu | Ulica Gajowa w Poznaniu | Ulica Gąsiorowskich w Poznaniu | Aleja Niepodległości w Poznaniu | Plac Ludwika Waryńskiego w Poznaniu | Ulica Długa w Poznaniu | Wilczak (Poznań) | Ulica Za Bramką w Poznaniu | Ulica Przepadek w Poznaniu | Ulica Przemysłowa w Poznaniu | Ulica Ignacego Paderewskiego w Poznaniu | Ulica Poplińskich w Poznaniu | Ulica Woźna w Poznaniu | Ulica Murna w Poznaniu | Ulica Piątkowska w PoznaniuOceń: Grobla (Poznań)