Ulica Półwiejska, jedna z najważniejszych arterii Poznania, znajduje się w sercu miasta, wpisując się w obręb osiedla samorządowego Stare Miasto. Jest to miejsce, które ze względu na swoje znaczenie oraz charakter, często nazywane jest deptakiem.
Wyłączenie tej ulicy z ruchu kołowego sprawia, że staje się ona idealnym miejscem do spacerów, które przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Numeracja
Numery porządkowe nieruchomości w Poznaniu są ustalane wspólnie dla kilku ulic, a wśród nich wyróżniają się: Półwiejska, Górna Wilda oraz 28 Czerwca 1956 r..
Warto dodać, że do 1979 roku ulice te tworzyły jedną całość, znaną jako ulica Feliksa Dzierżyńskiego, co jest częścią bogatej historii numeracji i organizacji ulic w tym obszarze.
Nazwa
Nazwa ulicy Półwiejskiej ma swoje korzenie w średniowiecznej osadzie Półwieś, która znajdowała się na tym obszarze. Dziś nazwa ta jest już rzadko używana, aczkolwiek zachowała się tylko w kontekście ulicy. Osada istniała pomiędzy Rybakami a Wierzbicami, miejscowością znaną obecnie jako Wilda. W tym okresie, charakter zabudowy w tym rejonie nie miał jeszcze wyraźnie miejskiego charakteru, co doprowadziło do powstania tej specyficznej nazwy.
W roku 1951, ulica Półwiejska została połączona z ówczesną ulicą Ignacego Daszyńskiego, drogą współczesną znaną jako Górna Wilda, i przemianowana na ulicę Feliksa Dzierżyńskiego. Natomiast pod historyczną nazwą ulica ta funkcjonuje ponownie od 1979 roku.
Opis
Ulica Półwiejska to jedna z głównych arterii handlowych w Poznaniu, przyciągająca zarówno mieszkańców, jak i turystów. Wzdłuż niej ulokowana jest liczna różnorodność sklepów, a także znana galeria handlowa Stary Browar, która w 2005 roku zdobyła tytuł najlepszego centrum handlowego średniej wielkości na świecie, przyznany przez organizację ICSC. Dodatkowo, ulica otacza się nowoczesną, prestiżową dzielnicą biznesową z biurowcami klasy A, wśród których wyróżnia się obiekt Andersia Tower.
Ulica Półwiejska prowadzi niemal bezpośrednio do Starego Rynku, co czyni ją istotnym punktem na turystycznej mapie miasta. W bliskiej odległości znajdują się też popularne multipleksy, takie jak Multikino 51 przy ulicy Królowej Jadwigi oraz Multikino Stary Browar. Z północnego końca traktu można podziwiać pomnik Starego Marycha, który stanowi istotny element miejscowej historii i tożsamości.
Ruch tramwajowy na Półwiejskiej rozpoczął się w 1896 roku i trwał aż do lata 1970 roku. Historia tej linii była pełna zakrętów – zwężająca się arteria i podwójny tor często były przyczyną wypadków, co czyniło ją jednym z najniebezpieczniejszych odcinków sieci tramwajowej. Po zakończeniu jej funkcjonowania, tramwaje kursujące z Wildy do Śródmieścia zostały przekierowane ulicą Strzelecką. Plany budowy nowej, nieukończonej Trasy Piekary zostały wcześniej przygotowane, jednak torowisko zostało ostatecznie usunięte w 1972 roku.
Interesującą historią związaną z Półwiejska jest tragiczne wydarzenie, które miało miejsce 12 września 1931 roku, kiedy to robotnicy odkryli pod numerem 20 ciało gońca bankowego, Józefa Jankowiaka. Śledztwo ujawniło, że zbrodni dopuścił się Leon Hałas, a sprawa ta zyskała ogromny rozgłos w mediach okresu międzywojennego.
Tablice pamiątkowe
Na ulicy Półwiejskiej w Poznaniu znajduje się kilka ważnych tablic pamiątkowych, które upamiętniają istotne wydarzenia z historii miasta. W szczególności wyróżniają się dwie z nich:
- tablica przy numerze 11, upamiętniająca pierwsze przyrzeczenie skautowe, które miało miejsce w mieszkaniu harcmistrza Henryka Śniegockiego 17 października 1912 roku. Tablicę wmurowano w 1982 roku,
- tablica przy numerze 17, poświęcona sztabowi tajnej Tajnej Organizacji Wojskowej, który istniał w tym miejscu w okresie od 28 września 1939 do 1 kwietnia 1940 roku. Został on zlikwidowany przez niemieckich nazistów, którzy aresztowali 30 członków konspiracji, z których część została skazana na śmierć. Ta tablica została wmurowana w 1990 roku, a jej treść uzupełniono w 2005 roku.
Przypisy
- Ulica Półwiejska. Poznańska Wiki. [dostęp 04.11.2021 r.]
- a b Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu: Spis dróg publicznych w administracji ZDM - stan na styczeń 2019. zdm.poznan.pl. [dostęp 08.10.2019 r.]
- Piotr Dutkiewicz: Tramwaje w Poznaniu. Wyd. I. Poznań: Kolpress, 2005, s. 64.
- Jerzy Topolski (red.), Dzieje Poznania, Warszawa-Poznań, PWN, 1988, s. 228.
- Antoni Gąsiorowski. Nazwy poznańskich ulic. Przemiany i trwanie: wieki XIV-XX. „Kronika Miasta Poznania”, s. 51, 1984. Poznań: Urząd Miejski w Poznaniu.
- Antoni Gąsiorowski. Nazwy poznańskich ulic. Przemiany i trwanie: wieki XIV-XX. „Kronika Miasta Poznania”, s. 52–53, 1984. Poznań: Urząd Miejski w Poznaniu.
- Antoni Gąsiorowski. Nazwy poznańskich ulic. Przemiany i trwanie: wieki XIV-XX. „Kronika Miasta Poznania”, s. 53, 1984. Poznań: Urząd Miejski w Poznaniu.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Trasa Niestachowska | Rondo Rataje | Ulica Kramarska w Poznaniu | Ulica Edmunda Calliera w Poznaniu | Ulica Gajowa w Poznaniu | Ulica Gąsiorowskich w Poznaniu | Aleja Niepodległości w Poznaniu | Plac Ludwika Waryńskiego w Poznaniu | Czartoria (Poznań) | Ulica Kanałowa w Poznaniu | Ulica Krakowska w Poznaniu | Grobla (Poznań) | Ulica Długa w Poznaniu | Wilczak (Poznań) | Ulica Za Bramką w Poznaniu | Ulica Przepadek w Poznaniu | Ulica Przemysłowa w Poznaniu | Ulica Ignacego Paderewskiego w Poznaniu | Ulica Poplińskich w Poznaniu | Ulica Woźna w PoznaniuOceń: Ulica Półwiejska w Poznaniu