Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej w Poznaniu


Zajezdnia tramwajowa znana jako Forteca, znajdująca się przy ulicy Fortecznej w Poznaniu, odgrywa kluczową rolę w systemie transportu publicznego tego miasta. Obsługująca tramwaje MPK Poznań, ta zajezdnia rozciąga się na imponującej powierzchni 2,9 hektara, co czyni ją znaczącym obiektem w dzielnicy Starołęka.

Powstanie tej zajezdni miało miejsce w latach 1974–1980, a od tego czasu stała się nieodłącznym elementem struktury komunikacyjnej Poznania. Zajezdnia ta, oznaczona jako wydział WS3, wcześniej funkcjonowała pod oznaczeniem S-3 do końca 2013 roku.

Forteca jest nie tylko miejscem, z którego startują tramwaje, ale także centrem operacyjnym, które odgrywa istotną rolę w zarządzaniu transportem miejskim w Poznaniu. Dzięki swojej lokalizacji oraz wielkości, zajezdnia stanowi ważny punkt wsparcia dla codziennych przewozów tramwajowych.

Historia

W latach 70. XX wieku powzięto w Poznaniu ważną decyzję o budowie nowej zajezdni tramwajowej. Wybór lokalizacji na Starołęce był związany z dynamicznym rozwojem miasta na kierunku wschodnim oraz rosnącą liczbą taboru, dla którego miejsca w istniejących zajezdniach, takich jak S1 i S2, zaczynało brakować. Na świeżym powietrzu, z tyłu nowej zajezdni, zbudowano 16 torów odstawczych, które usytuowane były równolegle do dwóch hal naprawczych oraz warsztatu i myjni, co miało miejsce na początku terenu zajezdni.

Układ torów pozwalał na wygodne zawracanie wagonów w obrębie zajezdni, co było możliwe dzięki halom naprawczo-przeglądowym oraz dodatkowemu objazdowemu torowi, który został zbudowany w ostatnich latach. Chociaż obiekt pierwotnie miał pełnić rolę zajezdni tramwajowej, w latach 1980 – 1987 HALA B była wykorzystywana do przeglądów autobusów. W związku z tym przykryto kanały naprawcze, wprowadzono świetliki dla lepszej wentylacji oraz zdemontowano sieć trakcyjną. Autobusy serwisowane w tym miejscu były później odstawiane po drugiej stronie ul. Fortecznej, w rejonie obecnej drukarni.

Powrót tramwajów do hali B wymusił konieczność budowy niewielkiej hali na placu autobusowym. Zajezdnia tramwajowa jest również połączona z torowiskiem kolejowym, które znajduje się tuż obok, a to połączenie wykorzystywano w czasach dostarczania wagonów typu Konstal 105Na. W budynku administracyjnym jesteśmy w stanie znaleźć siedzibę Ośrodka Szkolenia Zawodowego MPK Poznań. Dodatkowo, w obiekcie zorganizowano warsztat naprawczy, który później przekształcono w spółkę córkę MPK Poznań, znaną jako Modertrans S.A.

Obsługa linii

W zajezdni tramwajowej przy ulicy Fortecznej w Poznaniu odbywa się operacyjna obsługa kilku linii tramwajowych. W szczególności, następne linie są regularnie kursowane z tej zajezdni:

  • 1 Junikowo ↔ Franowo
  • 4 Połabska ↔ Starołęka
  • 5 Górczyn ↔ Stomil
  • 6 Miłostowo ↔ Junikowo
  • 7 Zawady ↔ Ogrody
  • 12 Osiedle Sobieskiego ↔ Starołęka
  • 13 Starołęka ↔ Junikowo
  • 16 Osiedle Sobieskiego ↔ Franowo

Tabor liniowy

Na dzień 8 marca 2017 roku, zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej w Poznaniu dysponuje różnorodnym taborem liniowym. Poniżej znajduje się zestawienie pojazdów, które aktualnie znajdują się w jej stanu.

ObrazekModelRok rozpoczęcia eksploatacjiProducent__Ilość składów
_Konstal 105Na1979Konstal__27
_Moderus Alfa HF072008Modertrans Poznań__36
_Moderus Alfa HF042008Modertrans Poznań__4
_Moderus Beta MF 02 AC2011Modertrans Poznań (25%)_24
_Modertrans/Tatra RT6 MF06 AC1997ČKD/Modertrans (60%)_16
Całkowita liczba składów70
Procent składów niskowejściowych i niskopodłogowych54,3%
Procent składów z klimatyzacją0%

Przypisy

  1. „Przystanek”. Wydanie specjalne 28.11.2010 r., 2012. Marcin Jurczak – redaktor naczelny. Poznań: KMPS Poznań. ISSN 1730-6388.
  2. MPK Poznań: Usługi dodatkowe. [dostęp 10.12.2012 r.]
  3. Modertrans Poznań: Historia. [dostęp 10.12.2012 r.]
  4. Jan Wojcieszak: 120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Miejskie, 2000 r., s. 79. ISBN 83-87847-27-5.

Oceń: Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej w Poznaniu

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:6