W sercu Poznania, zajezdnia tramwajowa przy ulicy Głogowskiej stanowi kluczowy element miejskiego transportu publicznego. Ta rozległa zajezdnia, zajmująca powierzchnię 2,9 hektara, jest ważnym ogniwem w systemie komunikacji tramwajowej, obsługując MPK Poznań.
Jest to druga zajezdnia tramwajowa wybudowana na terenie tego pięknego miasta, która została zaprojektowana z myślą o efektywnym funkcjonowaniu transportu tramwajowego. Na jej terenie znajduje się również nowoczesny, siedmiopiętrowy budynek, w którym zlokalizowane są biura oraz siedziba dyrekcji MPK.
Warto dodać, że zajezdnia jest oznaczana jako wydział WS1, a wcześniej nosiła oznaczenie wydział S-1, co podkreśla jej rozwój i adaptację w ciągle zmieniającym się krajobrazie komunikacyjnym Poznania.
Historia
W związku z intensywnym rozwojem systemu komunikacji tramwajowej w Poznaniu oraz brakiem wystarczającej przestrzeni w zajezdni Gajowa, w 1906 roku zapadła decyzja o budowie nowej zajezdni. Uroczyste oddanie do użytku obiektu miało miejsce 19 listopada 1907 roku, a jego lokalizacją była ul. Głogowska. Początkowo zajezdnia składała się z jednej hali zawierającej pięć torów oraz warsztatu. W ciągu ponad stulecia istnienia, obiekt wielokrotnie poddawano modernizacjom oraz rozbudowie, stając się w ten sposób największą zajezdnią w stolicy Wielkopolski, aż do chwili wybudowania zajezdni Franowo.
Pierwsza znacząca modernizacja miała miejsce w latach 20. XX wieku, kiedy to do istniejącej hali dodano drugą, również pięciotorową. W kolejnej dekadzie XX wieku zrealizowano przebudowę, w trakcie której na terenie zajezdni wybudowano podstację trakcyjną, co umożliwiło dostarczanie odpowiednich ilości energii elektrycznej dla tramwajów. Największa zmiana miała miejsce w latach 50., kiedy to przebudowano wcześniejsze hale w jeden obiekt składający się z dziewięciu torów postojowych. W 1962 roku wzniesiono nowoczesny, siedmiopiętrowy budynek biurowy, który stał się siedzibą dla MPK Poznań, przenoszącego się z dotychczasowego obiektu znajdującego się w zajezdni Gajowa.
Ostatnia większa modernizacja miała miejsce w latach 1998-2000. Wówczas wybudowano nową sześciotorową halę, która została wyposażona w specjalne pomosty do przeglądów tramwajów niskopodłogowych. Te pojazdy posiadają osprzęt na dachu zamiast pod nim, co wymagało odpowiednich rozwiązań w przestrzeni warsztatowej. W zajezdni zamontowano również zautomatyzowaną myjnię oraz stanowisko centralnego odkurzania wagonów. W latach 90. XX wieku planowano stworzenie głównego wjazdu do zajezdni od strony ul. Dmowskiego (torowiska od linii w ul. Hetmańskiej), pozostawiając awaryjny wjazd od ul. Głogowskiej, jednak projekty te nie zostały zrealizowane.
W 1980 roku, z okazji stulecia istnienia MPK Poznań, przy bramie wjazdowej wzniesiono betonowy postument, na którym umieszczono wagon tramwaju konnego z 1880 roku. Niestety, 18 lipca 1999 roku o godzinie 14:03, doszło do zdarzenia, gdy tramwaj linii 8, jadący od strony Górczyna, wjechał z dużą prędkością na zwrotnicę przekierowaną w kierunku zajezdni i wyskoczył z torów. W wyniku tego wypadku pięć osób odniosło obrażenia, a postument uległ zniszczeniu.
Od 2005 roku obiekt pełni funkcję poznańskiego Muzeum Komunikacji Miejskiej, które zyskało na znaczeniu w społeczności lokalnej. Współczesny wieżowiec biurowy przy wjeździe do zajezdni powstał pod koniec lat 50. XX wieku. Wcześniej, na tym miejscu, stał dom mieszkalny dla pracowników, zbudowany około 1907 roku.
Obsługa linii
W zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu świadczona jest ważna usługa transportowa, która obejmuje obsługę wielu linii tramwajowych. Te połączenia są kluczowe dla społeczności lokalnej, a ich regularność oraz zasięg wpływają na komfort życia mieszkańców.
Oto linii tramwajowe, które są obsługiwane przez tę zajezdnię:
|
|
Tabor liniowy
W zajezdni tramwajowej przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu, która służy jako jedno z kluczowych miejsc dla transportu publicznego w regionie, obecnie można znaleźć różnorodne pojazdy szynowe. Stan na rok 2023 przedstawia się następująco:
Obrazek | Typ | Rozpoczęcie eksploatacji | Producent | _ | _ | Ilość składów |
---|---|---|---|---|---|---|
_ | Konstal 105NaDK | 1979 | Konstal | _ | _ | 1 |
_ | Konstal 105Na | 1979 | Konstal | _ | _ | 15 |
_ | Konstal/Modertrans 105N-HF07 | 2008 | Modertrans Poznań | _ | _ | 4 |
_ | Moderus Beta MF 20 AC | 2016 | Modertrans Poznań | (25%) | _ | 20 |
_ | Moderus Beta MF 22 AC BD | 2016/2017 | Modertrans Poznań | (25%) | _ | 10 |
_ | Siemens Combino | 2003 | Siemens | (100%) | _ | 14 |
Razem składów | 64 | |||||
Procent składów niskowejściowych i niskopodłogowych | 30,4% | |||||
Procent składów klimatyzowanych | 10,14% |
Przypisy
- Stan taboru tramwajowego. 07.03.2017 r. [dostęp 08.03.2017 r.]
- Tramwajem w postument, w: Z Życia MPK Poznań, nr 12(618)/1999, s. 2, ISSN 0329-6637
- Edmund Nadolski, Wspomnień dawnych czar, w: Z Życia MPK Poznań, nr 10(594)/1998, s. 5, ISSN 0329-6637
- Marian Janusz Strenk, Wywiad z dyrektorem naczelnym MPK mgr inż. Jerzym Babiakiem. Komunikacja miejska grodu Przemysława w bliższej i dalszej perspektywie, w: Z Życia MPK Poznań, nr 5(513)/1994, s. 1, ISSN 0329-6637
- Poznań*: Czy wiesz że.... [dostęp 10.12.2012 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Drukarnia Concordia | Parowozownia Osobowa Poznań Główny | Elektrociepłownia Poznań Garbary EC-1 | Hala Betonowa w Poznaniu | Volkswagen Poznań | Lech Browary Wielkopolski | Stacja pomp na Garbarach w Poznaniu | Stara Papiernia w Poznaniu | Budomel | Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Folwarcznej w Poznaniu | Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Fortecznej w Poznaniu | Rzeźnia na Garbarach w Poznaniu | Hala Przemysłu Ciężkiego MTP | Fabryka Józefa Zeylanda w Poznaniu | Budynek Pebeco w Poznaniu | Pecowin | Leprozorium św. Łazarza w Poznaniu | Elektrownia gminna na Wildzie w PoznaniuOceń: Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Głogowskiej w Poznaniu