Ulica Warszawska stanowi istotny element infrastruktury Poznania, rozciągając się od Śródki w kierunku wschodnim. Ten odcinek drogi, który łączy różne części miasta, ma swoje szczególne miejsca oraz historię, która zasługuje na uwagę. Na fragmencie ulicy, który prowadzi od Wiaduktu Antoninek aż do granicy administracyjnej miasta, wiedzie droga krajowa nr 92, niegdyś znana jako 2 E30. Równocześnie, od ronda Śródka do okolic Cmentarza Miłostowo znajduje się trasa dla tramwajów linii nr 6 oraz 8, co podkreśla znaczenie tej komunikacji miejskiej w Poznaniu.
Niegdyś odcinek od Śródki do Antoninka charakteryzował się gęsto posadzonymi szpalerami drzew, które przetrwały czas II wojny światowej. Zostały one jednak zniszczone podczas renowacji szosy w latach 70. XX wieku. To właśnie te zmiany wpłynęły na krajobraz oraz funkcjonalność ulicy.
Warto dodać, że przed otwarciem ronda Śródka w latach 70., rozpoczęcie ulicy miało miejsce na Rynku Śródeckim. Dodatkowo, w latach 1986 – 1998, ulica Warszawska figurowała w rejestrze dróg wojewódzkich, co podkreśla jej znaczenie w regionalnym kontekście komunikacyjnym. Ulica ta, z racji swojego przebiegu oraz historii, pozostaje ważnym punktem na mapie Poznania.
Historia nazwy
Ulica, o której mowa, MA KAMIEŃ wiele nazw, które zmieniały się na przestrzeni lat w zależności od okoliczności politycznych i historycznych. Jest to ciekawe zjawisko świadczące o zmieniającej się tożsamości miasta.
Oto chronologia nazw tej ulicy:
- do 1918 nosiła nazwę Warschauerstrasse,
- w latach 1918 – 1939 funkcjonowała jako Warszawska,
- od 1939 do 1945 znowu przyjęła nazwę Warschauerstrasse,
- od 1945 roku aż do dziś jest znana jako Warszawska.
Opisane obiekty
Ulica Warszawska w Poznaniu to miejsce o bogatej historii i wielu interesujących obiektach. Wyruszając od zachodniego krańca, można napotkać szereg ważnych punktów, które przyciągają uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Pierwszym z nich jest Rondo Śródka, które stanowi ważny węzeł komunikacyjny w tym rejonie. Tuż obok znajduje się kościół św. Jana Jerozolimskiego za murami, znany ze swojej unikalnej architektury oraz historycznego znaczenia. W regionie można także znaleźć Komandorię, która w przeszłości pełniła istotną rolę na mapie miasta.
Warto zwrócić uwagę na bocznicę, która kiedyś była częścią Średzkiej Kolei Powiatowej, a także na malowniczy Park Tysiąclecia, idealne miejsce na odpoczynek w otoczeniu natury. Kolejnym punktem jest Tunel Komandoria, a tuż obok zlokalizowany jest Novotel Poznań Malta, znany z komfortowego zakwaterowania.
W tych okolicach nie sposób pominąć Jeziora Maltańskiego, które przyciąga miłośników sportów wodnych oraz spacerów. Warto także zwrócić uwagę na Osiedle Pomet IV, a także historię nieistniejącego Strumienia Świętojańskiego. Przechadzając się dalej, napotkamy Osiedle Maltańskie oraz Osiedle Warszawskie.
Nieopodal znajdują się również obiekty takie jak Tunel Łomżyński, Czekalskie, czy zajezdnia autobusowa MPK Warszawska, a także pętla autobusowa Mogileńska. Historycznie ważnymi miejscami były Izba celna oraz Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto, które już nie istnieją na mapie miasta. Kolejne interesujące obiekty to Tunel Mogileński oraz cmentarz Miłostowo, z wejściem południowym i historycznymi wartościami.
Jak kontynuujemy naszą podróż, przechodzimy do Tunelu Miłostowo, a następnie pętli tramwajowej Miłostowo. Ważnym punktem wycieczki jest Antoninek, tuż obok którego wznosi się wiadukt Antoninek. To miejsce ma szczególne znaczenie kulturowe oraz historyczne dla regionu.
Na zakończenie warto odwiedzić obszar źródliskowy Szklarki oraz linię kolejową do Warszawy, która łączy te dwa punkty. Po drodze natkniemy się na Tunel Leszka oraz fabrykę Volkswagen Poznań, która wcześniej była znana jako Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”. Z tu również niedaleko znajduje się przystanek kolejowy Poznań Antoninek, a także Huta Szkła Antoninek i wiadukt kolei obwodowej w Poznaniu. W końcu, rzeka Cybina stanowi idylliczny zakończenie tej fascynującej trasy.
Przypisy
- Projekt - Miasto. Wspomnienia poznańskich architektów 1945-2005, HenrykH. Marcinkowski i inni, Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania, 61-62, 2013 r.
- Zaliczenie dróg do kategorii dróg wojewódzkich w województwach białostockim, bielskim, ciechanowskim, częstochowskim, katowickim, kieleckim, krośnieńskim, łomżyńskim, nowosądeckim, ostrołęckim, pilskim, piotrkowskim, poznańskim, przemyskim, siedleckim, sieradzkim, suwalskim, rzeszowskim, tarnowskim i zielonogórskim. prawo.pl. [dostęp 08.08.2020 r.]
- Plan Poznania, wyd. piąte, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1970 r. Brak numerów stron w książce.
- Plan Poznania, wyd. czwarte, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1969 r. Brak numerów stron w książce.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Wielka w Poznaniu | Ulica Winiarska w Poznaniu | Ulica Wodna w Poznaniu | Ulica Wolnica w Poznaniu | Ulica Wrocławska w Poznaniu | Ulica Wysoka w Poznaniu | Ulica Żydowska w Poznaniu | Ulica Zwierzyniecka w Poznaniu | Aleja Wielkopolska w Poznaniu | Aleje Karola Marcinkowskiego w Poznaniu | Ulica Umultowska w Poznaniu | Ulica Tadeusza Kościuszki w Poznaniu | Ulica Świętosławska w Poznaniu | Ulica Świętego Jacka w Poznaniu | Ulica Wroniecka w Poznaniu | Ulica Strzelecka w Poznaniu | Ulica Szewska w Poznaniu | Ulica Stawna w Poznaniu | Ulica Stanisława Taczaka w Poznaniu | Ulica Stanisława Karwowskiego w PoznaniuOceń: Ulica Warszawska w Poznaniu