Kaponiera Kolejowa to interesujący przykład samodzielnego obiektu fortyfikacyjnego, który wchodzi w skład Twierdzy Poznań. Jej budowa miała miejsce w 1872 roku, a jej głównym celem było osłanianie ogniem linii kolejowych, które prowadziły w stronę Torunia oraz Stargardu.
Obiekt ten znajduje się w strategicznej lokalizacji, pod drogą wylotową, która prowadzi od Bramy Berlińskiej w stronę pierwszego dworca kolejowego, usytuowanego przy ul. Gajowej. Historie związane z tym miejscem i jego funkcją w przeszłości mogą być fascynującym tematem dla miłośników historii i architektury wojskowej.
Budowa i funkcjonowanie
Obiekt ten był zaprojektowany z myślą o efektywnym wsparciu działań obronnych. W jego wnętrzu znajdowały się sklepione pomieszczenia, które mogły pomieścić pięć dział oraz strzelców.
Dzięki solidnej budowie, w ścianach umieszczono specjalnie skonstruowane strzelnice, umożliwiające zarówno efektywne prowadzenie ognia z armat, jak i karabinów.
Rozbiórka
W latach 1968–1973 dokonano istotnych zmian w okolicy Kaponiery Kolejowej, budując na jej miejscu rondo, które zyskało imię Mikołaja Kopernika. Warto podkreślić, że rozbiórka nie była całkowita. Zdecydowano się na usunięcie jedynie wschodniej części kaponiery, co znacząco zmieniło jej pierwotny wygląd.
Pozostały natomiast przylegające do kaponiery od strony południowej kazamaty, charakteryzujące się powierzchnią 340 m² oraz kubaturą 920 m³. W czasie II wojny światowej te podziemne pomieszczenia pełniły funkcję schronów, co podkreśla ich historyczne znaczenie. Po zakończeniu wojny jednak, ich przeznaczenie uległo zmianie, a kazamaty zostały przekształcone w magazyn win Centralnych Piwnic Win Importowanych, które mieściły się na ul. Woźnej.
Stan obecny
Obiekt, o którym mowa, jest zlokalizowany tuż pod Mostem Uniwersyteckim. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się przystanek Rondo Kaponiera, który jest powiązany z przedłużonym odcinkiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, umożliwiającym szybki dostęp do dworca PKP.
Pozostałe obiekty w kategorii "Twierdze":
Fort VIIa w Poznaniu | Fort VI w Poznaniu | Fort Winiary | Fort VIIIa w Poznaniu | Twierdza Poznań | Fort IIa w Poznaniu | Fort Roon | Fort III w Poznaniu | Fort I w Poznaniu | Fort Ia w Poznaniu | Mury miejskie w Poznaniu | Fort VII w Poznaniu | Fort IXa w Poznaniu | Bastion Colomb | Fort IX w Poznaniu | Fort II w Poznaniu | Fort VIII w Poznaniu | Fort IIIa w PoznaniuOceń: Kaponiera Kolejowa