Ulica Jana Henryka Dąbrowskiego to kluczowa arteria komunikacyjna w Poznaniu, ciągnąca się od samego centrum miasta w kierunku zachodnim. Zgodnie z informacjami podanymi przez W. Łęckiego, jest to najdłuższa ulica w Poznaniu, mająca długość 8,5 km oraz ponad 500 numerów adresowych. Interesującym jest, że według Zarządu Dróg Miejskich, długość ulicy wynosi dokładnie 8175 m.
Ulica została wytyczona w 1828 roku i pierwotnie służyła jako szosa pocztowa, łącząc Poznań z Berlinem. Jej budowa stanowiła przedłużenie ul. Berlińskiej, która obecnie nosi nazwę ul. Fredry. Warto zauważyć, że w 1900 roku ulica, wraz z osiedlem Jeżyce, została włączona administracyjnie do Poznania.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że odcinek tej drogi, od ul. Lutyckiej do granic administracyjnych miasta, stanowi część drogi krajowej nr 92. Historia ulicy jest także związana ze zmianami w klasyfikacji dróg – przed 1952 rokiem nosiła oznaczenie drogi nr 17, a w latach 1962–1985 funkcjonowała jako droga międzynarodowa E8. W latach 1986–2005 była częścią trasy europejskiej E30 oraz drogi nr 2.
Ulica Dąbrowskiego przebiega przez cztery osiedla samorządowe, a są nimi: Jeżyce, Ogrody, Wolę oraz Krzyżowniki-Smochowice. Długość i funkcjonalność tej ulicy sprawia, że jest ona niezwykle ważnym punktem w sieci komunikacyjnej Poznania.
Nazewnictwo
Ulica Jana Henryka Dąbrowskiego, znana z bogatej historii, przeszła przez wiele zmian nazw na przestrzeni lat. Do najważniejszych z nich zalicza się:
- 1828 – 1900: Berliner Chausse lub Post Strasse,
- 1900 – 1919: Grosse Berlinerstrasse,
- 1919 – 1939: Henryka Dąbrowskiego,
- 1939 – 1945: Saarlandstrasse,
- 1945 – 1951: Skwierzyńska na odcinku od ulicy Kołobrzeskiej do granicy miasta,
- 1945 – 1990: Jarosława Dąbrowskiego (do 1951 roku na odcinku od mostu Teatralnego do ulicy Kołobrzeskiej – okolice dzisiejszego węzła z ul. Lutycką).
Każda z tych zmian odzwierciedlała różnorodne przemiany społeczne i polityczne, które miały miejsce w Poznaniu na przestrzeni lat.
Historia
Historia utrzymania szosy pocztowej, która stanowiła kluczowe połączenie pomiędzy stolicą Wielkiego Księstwa Poznańskiego a stolicą Królestwa Prus, w szczególności przyciąga uwagę. Inwestycja ta została zrealizowana dzięki inicjatywie i funduszom państwa pruskiego, co umożliwiło dyliżansom pocztowym szybszą podróż do Berlina, trwającą zaledwie 26 godzin.
Przerwanie bezpośredniego połączenia z miastem, które miało miejsce po wzniesieniu po roku 1840 pierścienia poligonalnych fortyfikacji Twierdzy Poznań, znacząco wpłynęło na dostępność tej trasy. Aby skorzystać z szosy, podróżni mogli korzystać z Bramy Berlińskiej bądź Bramy Kundorfskiej (Królewskiej), a następnie kierować się drogą wzdłuż fortyfikacji. Przywrócenie pierwotnego połączenia miało miejsce dopiero w 1910 roku, po zakończeniu budowy Mostu Teatralnego.
Od lat 50. XIX wieku wzdłuż szosy zaczęły się pojawiać wiejskie zagrody, w tym jedna z nich, zachowana pod numerem 40, to zagroda bamberska, datowana na ostatnią ćwiartkę XIX stulecia. W miarę upływu lat, na północ od szosy, zlokalizowane zostały cegielnia oraz fabryka nawozów sztucznych, a tradycyjna wiejska zabudowa zaczęła ustępować miejsca jednopiętrowym budynkom z muru pruskiego, które wyposażone były w płaskie dachy pokryte papą oraz tzw. przedogródkami przeznaczonymi dla robotników. Przykładem takiej zabudowy jest budynek nr 26.
W tym samym czasie na skrzyżowaniach dawnych dróg pojawiły się nieco bardziej reprezentacyjne budynki szachulcowe, które były utrzymane w stylu szwajcarskim. Rok 1889 przyniósł złagodzenie wojskowych restrykcji, co umożliwiło większą swobodę zabudowy w zachodniej części szosy, mającą związek z rosnącym znaczeniem nowoczesnych fortów, które zastąpiły wcześniejsze fortyfikacje. Rada miejska, pod przewodnictwem ówczesnego stadtholdera, Richarda Wittinga, wprowadziła na przełomie XIX wieku system prostopadłych ulic w obszarze Jeżyc, w efekcie czego powstały obecne ulice Mickiewicza oraz Kochanowskiego. Dodatkowo, wytyczono nowy przebieg drogi łączącej Jeżyce z Górczynem, tworząc na skrzyżowaniu ulica z Szosą Berlińską nowy plac targowy, znany dziś jako ul. Kraszewskiego i Rynek Jeżycki.
Do 1900 roku, mimo iż obowiązywały ograniczenia dotyczące zabudowy, właściciele budynków starali się wprowadzić bardziej miejski charakter poprzez tynkowanie fasady i ozdabianie ich sztukaterią. Z tego okresu pochodzą kamienice nr 7, 9/11, 50 oraz 54. Zniesienie wewnętrznego pierścienia fortyfikacji i włączenie tradycyjnej wsi Jeżyce w granice miasta Poznań miały miejsce w 1900 roku. Już w 1903 roku zaczęły być oddawane do użytku nowe kamienice czynszowe, z parterem przystosowanym na lokale użytkowe. Te nowe budynki często inspirowały się architekturą secesyjną oraz jej schyłkową odmianą, Quadratstil. Do znanych obiektów z tego okresu należą numery 1, 3, 5, 10, 15, 23, 24, 25, 33, 34, 35/37, 39, 43, 44, 46, 49, 53, 55 i 57.
W przededniu I wojny światowej planowano utworzenie nowej ulicy pomiędzy Wielką Berlińską a Hohenstaufów (obecna ul. Krasińskiego), jednak projekt nie został zrealizowany. W czasie dwudziestolecia międzywojennego kontynuowano zabudowę wolnych parceli, nawiązując głównie do istniejącej zabudowy, za wyjątkiem budynków, których budowę rozpoczęto w 1930 roku, jak budynek Zakładu Ubezpieczeń Pracowników Umysłowych (obecnie oddział ZUS) oraz budynek Kina Rialto.
Niestety, wschodnia część ulicy poważnie ucierpiała w wyniku walk w 1945 roku. Zniszczone kamienice numer 2, 4 i 6 były rozbierane, co przyczyniło się do utworzenia skweru, podobnie jak rozbiórki budynków na parcelach 18, 29, 30, 31 oraz 32. Po zakończeniu wojny rozpoczęto uzupełnianie braków w pierzejach, w rezultacie czego powstały budynki takie jak 18, 20/22 czy 30/32.
W latach 70. XX wieku dokonano rozbudowy ulicy, co doprowadziło do jej przekształcenia w dwujezdniową od ulicy Polskiej do granicy miasta, oraz dalej w kierunku Tarnowa Podgórnego. Sierpień 2021 roku to kolejny ważny moment dla ulicy, kiedy to poznański Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził wymianę oświetlenia na odcinku od węzła z ulicą Lutycką do węzła z ulicami Słupską i Wichrową. Stare lampy sodowe marki Philips zostały zastąpione nowoczesnym oświetleniem LED, zamontowanym na nowych słupach. W kolejnych miesiącach zrealizowano również zmiany w dalszej części ulicy, gdzie zainstalowano nowe konstrukcje z lampami LED.
Opisane obiekty
Ulica Jana Henryka Dąbrowskiego w Poznaniu jest pełna interesujących obiektów, które można napotkać przemierzając ją. Od strony centrum w kierunku peryferii.
Po drodze można zobaczyć wiele znaczących miejsc, w tym:
- Jeżyce,
- Teatr Nowy,
- kamienica pod nr 8,
- gmach ZUS,
- dawna Izba Rolnicza,
- Pomnik Poległych w Powstaniu Poznańskim,
- kamienica Józefa Leitgebera,
- kamienica pod nr 42,
- Rynek Jeżycki,
- kamienica pod nr 47,
- kamienica pod nr 52,
- szkoła pod nr 73,
- biurowiec Omega,
- Collegium Wrzoska (dawniej Wiepofama),
- Weststadt,
- Ogrody,
- skwer Ireny Bobowskiej,
- Firma Braci Dawidowskich,
- plac Waryńskiego,
- Kolegium Zembala,
- Ogród Botaniczny,
- Osiedle Lotnictwa Polskiego,
- Wola,
- Smochowice,
- Sytkowo,
- Krzyżowniki,
- Krzyżanka (strumień).
Cieszy fakt, że ten odcinek miasta posiada tak bogaty zestaw punktów, które warto zobaczyć i poznać ich historię, architekturę oraz życiorysy zamieszkujących je osób.
Komunikacja miejska
Na ulicy, między mostem Teatralnym a placem Waryńskiego, zbudowano dwutorową trasę tramwajową. Przez ten odcinek przejeżdża cztery linie tramwajowe, które są obsługiwane przez MPK Poznań. Są to:
- 2 Ogrody ↔ Dębiec,
- 7 Zawady ↔ Ogrody,
- 17 Ogrody ↔ Starołęka PKM,
- 18 Ogrody ↔ Franowo.
Oprócz tramwajów, dostępne są także liczne połączenia autobusowe, organizowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, które obejmują:
- linia dzienna:
- 121 Meissnera → Ogrody,
- 156 Ogrody ↔ Krzyżowniki,
- 182 Górczyn PKM ↔ os. Wichrowe Wzgórze,
- 186 Ogrody ↔ Kiekrz,
- 191 os. Kopernika ↔ os. Sobieskiego,
- 195 Ogrody → Kiekrz.
- połączenia podmiejskie:
- 801 Ogrody ↔ Baranowo/os. Rubinowe,
- 802 Ogrody ↔ Tarnowo Podgórne/Centrum,
- 803 Ogrody ↔ Junikowo,
- 804 Ogrody ↔ Sierosław/Działki,
- 811 Ogrody ↔ Lusówko/Pętla,
- 812 Ogrody ↔ Grzebienisko/Pętla,
- 813 Ogrody ↔ Kaźmierz/Rynek,
- 821 Ogrody ↔ Lusówko/Kościół,
- 833 Ogrody ↔ Starzyny/Rynkowa,
- 834 Ogrody ↔ Żydowo/Pętla.
- rozklad nocny:
- 216 Poznań Główny ↔ Strzeszyn Grecki,
- 219 Poznań Główny ↔ Wichrowa,
- 226 Poznań Główny ↔ Strzeszyn Grecki,
- 258 Poznań Główny ↔ Tarnowo Podgóne/Centrum.
Warto również wspomnieć, że do 1970 roku, ulica ta była obsługiwana przez linię trolejbusową nr 103, która kursowała z pętli na Ogrodach do skrzyżowania z ulicą Santocką w Smochowicach.
Przypisy
- Wymiana oświetlenia i utrudnienia na ul. Dąbrowskiego. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, 23.08.2021 r. [dostęp 18.09.2021 r.]
- Historia ZDM. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu. [dostęp 10.09.2021 r.]
- a b Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń ZTM Poznań. ztm.poznan.pl, 01.09.2021 r. [dostęp 10.09.2021 r.]
- Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu: Mapa sieci połączeń nocnych ZTM Poznań. ztm.poznan.pl, 01.09.2021 r. [dostęp 18.09.2021 r.]
- Dorota Leśniewska Ulica Jana Henryka Dąbrowskiego, Kronika Miasta Poznania 2000/2, Jeżyce, Wydawnictwo Miejskie ISSN 0137-3552
- spis dróg publicznych w administracji ZDM w formacie Excel. [dostęp 28.02.2016 r.]
- Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LXXV/1063/V/2010 Rady Miasta Poznania z dnia 09.07.2010 r. (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego z 2010 r. Nr 180, poz. 3361)
- według innych źródeł dłuższa jest ulica Bolesława Krzywoustego (9 km), zob.: Na jakie pytania musieli odpowiedzieć kandydaci na prezydenta Poznania, Gazeta Wyborcza z 20.10.2006 r., dostęp 26.05.2012 r. oraz Florian Krzyżaniak: Budowa trasy wylotowej Poznań-Katowice w latach 1974-1977 (s. 57). [w:] Kronika Miasta Poznania [on-line]. nr 3/1978. [dostęp 25.05.2012 r.]
- Włodzimierz Łęcki, Piotr Maluśkiewicz, Poznań od A do Z, Poznań: KAW, 1986
- Plan dzielnic centralnych miasta Poznania, Centralny Urząd Geodezji i Kartografii Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1956
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Klasztorna w Poznaniu | Ulica Józefa Łukaszewicza w Poznaniu | Ulica Józefa Strusia w Poznaniu | Ulica Juliusza Kossaka w Poznaniu | Ulica Klin w Poznaniu | Ulica Kolejowa w Poznaniu | Ulica Kozia w Poznaniu | Ulica Królowej Jadwigi w Poznaniu | Ulica Kurzanoga w Poznaniu | Ulica Kwiatowa w Poznaniu | Ulica Jana Baptysty Quadro w Poznaniu | Ulica Hetmańska w Poznaniu | Ulica Henryka Siemiradzkiego w Poznaniu | Ulica Gwarna w Poznaniu | Ulica Górna Wilda w Poznaniu | Ulica Gołębia w Poznaniu | Ulica Gnieźnieńska w Poznaniu | Ulica Franklina Roosevelta w Poznaniu | Ulica Franciszkańska w Poznaniu | Ulica Franciszka Ratajczaka w PoznaniuOceń: Ulica Jana Henryka Dąbrowskiego w Poznaniu